Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 16:22 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Gargamek skrev:
Kontakt/blockvärmare är den sämsta lösningen rent effektmässigt men enklast att montera så jag förstår att verkstaden tycker det är en bra lösning. Blockvärmare monteras förvisso bara på bilar som inte kan ha slangvärmare eller insticksvärmare. Lägg till ett kupeuttag annars tror jag du kommer bli missnöjd.

Amen that. Jag hade en kontaktvärmare under oljetråget på min 406a, visst snurrar motorn igång bättre, men det är fortfarande en oherrans massa kylvatten att värma upp. Lägg till svinkallt och en tämligen effektiv disselrova. En slangvärmare går att få in på alla bilar med lite kreativt tänkande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 18:15 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Kanske skall förtydliga att jag endast använde kablaget från det billigare kitet då jag bedömde detta som ganska likvärdigt med de dyrare, men använde kupévärmare och annat av dyrare märke.
Sparade över 2000:- på detta vis utan att kompromissa särskilt mycket på kvaliteten.
Då gjorde jag dock för visso installationerna själv.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 19:27 
Fnyshacket skrev:
Gargamek skrev:
Kontakt/blockvärmare är den sämsta lösningen rent effektmässigt men enklast att montera så jag förstår att verkstaden tycker det är en bra lösning. Blockvärmare monteras förvisso bara på bilar som inte kan ha slangvärmare eller insticksvärmare. Lägg till ett kupeuttag annars tror jag du kommer bli missnöjd.

Amen that. Jag hade en kontaktvärmare under oljetråget på min 406a, visst snurrar motorn igång bättre, men det är fortfarande en oherrans massa kylvatten att värma upp. Lägg till svinkallt och en tämligen effektiv disselrova. En slangvärmare går att få in på alla bilar med lite kreativt tänkande.

Få dit men kommer inte helt säkert fungera. Felaktig cirkulation kan ställa till det rejält om en tempgivare säger en sak och en annat. Felkodslampa kommer lysa ilsket gult.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 20:48 
Nu sitter det en ny blockvärmare och kupévärmare i bilen. :)

Hörde mig för och hittade en pensionerad bilmekaniker i bekantskapskretsen som tog 300kr/timmen och verkade genuint glad att ha något att pyssla med.
Så "full service" med oljebyte, filterbyte, nya tändstift, motorvärmare, elkabel in i bilen och kupévärmare gick på totalt 5000kr.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 21:16 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Toppen. :up:

Du kommer vara så nöjd att du valde kupévärmare varje morgon du sätter dig i en varm bil :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 21:19 
Apropos "full service", glöm inte att byta olja i kardan(-er) och växellåda lite extra, det tycker bilen om. Lärdom från en gubbe jag kände som var svår (väldigt duktig) på bilar och jobbade med maskiner och maskinreparationer: "Byt olja och filter ofta, oftare än serviceintervallet, det är nummer ett!". Jag tror det ligger något i det.

Värmare är f.ö. gott för både bil och bak. :-D

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 21:25 
MulenDag skrev:
Apropos "full service", glöm inte att byta olja i kardan(-er) och växellåda lite extra, det tycker bilen om. Lärdom från en gubbe jag kände som var svår (väldigt duktig) på bilar och jobbade med maskiner och maskinreparationer: "Byt olja och filter ofta, oftare än serviceintervallet, det är nummer ett!". Jag tror det ligger något i det.

Värmare är f.ö. gott för både bil och bak. :-D

/MD

Finns nog inte en bilmek i världen som kör över 1000 mil på samma motorolja. Bromsservice, när gjorde ni det senast :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: ons 16 dec 2015, 21:39 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Jag har sån där anliggande värmare från defa och den ger inte mycket.Ingen märkbar skillnad i uppvärmningstid trots isolering av motorhuv. Lite besviken är jag trots att jag visste att det inte är bästa sorten. Dock väl värt pengarna att ha värmare i kupén.

Sedan oljebyte varje vår oavsett vad serviceboken säger om longlife...

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: ons 16 dec 2015, 21:50 
Longlife :shock: hoppas ingen gått på den försäljningsbluffen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: fre 18 dec 2015, 14:57 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
Gargamek skrev:
Longlife :shock: hoppas ingen gått på den försäljningsbluffen.

Motormisshandel heter det, översatt till ren svenska.

MulenDag skrev:
"Byt olja och filter ofta, oftare än serviceintervallet, det är nummer ett!". Jag tror det ligger något i det.

Det finns ett passande uttryck bland bl.a. maskinister: "Man kan inte smörja sig fattig!" Det GÅR naturligtvis överdriva, men inget mår dåligt av att få nya friska smörjmedel. Longlifeservice är ett skolexempel på vad man INTE ska göra, biltillverkarna försöker göra service så sällan som möjligt för att locka köpare med argumentet att bilen inte behöver in på verkstad ofta. Problemet är att oljan inte klarar att göra sitt jobb så länge, rengörande tillsatser i oljan förbrukas med tiden och det leder till att oljan inte klarar att hålla motorn ren invändigt - insidan på longlifeservade motorer brukar inte vara vacker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: mån 23 maj 2016, 11:52 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Är du nöjd med resultatet efter vintern?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: mån 23 maj 2016, 13:35 
takiman skrev:
Är du nöjd med resultatet efter vintern?


Oja, använde motorvärmaren flitigt till början på april. När det var närmare -18 och man skulle åka och handla var det en fröjd att sätta sig i en varm bil och slippa se bensinmätaren sjunka två steg på vägen till affären.
Använde inte kupéfläkten så länge det var runt nollan och märkte då knappt att strömförbrukningen gick upp. Bilen startade mycket lättare och gick bättre.

Förut på vintern brukade jag komma ca. 8 mil kortare på en full tank än på sommaren. Med motorvärmaren installerad var skillnaden bara 1-2 mil ifrån sommarkörning.

Jag kan nog säga det var förra årets bästa köp, bortsett från bastuaggregatet som skänkte lite mer glädje under vintern. :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om motorvärmare
InläggPostat: mån 23 maj 2016, 16:40 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Citera:
fröjd att sätta sig i en varm bil


Toppen. Visste att kupévärmaren skulle vara grädden på moset :lol:

Minskad förbrukning är ju inte att förrinna heller.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet