Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om Valuta
InläggPostat: fre 19 sep 2014, 23:49 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Vet inte var det här passar in, moderator får flytta eller desintegrera tråden om det är fel!

Skulle Sverige utsättas för aggregation så är det väl inte otänkbart att vår valuta, den svenska kronan, faller som en sten!?
Vilken valuta vill man ha hemma (i sedlar och mynt) för att säkerställa att valutavärdet kan betala för beställningar utomlands ifrån eller betala för resor att komma till/fly/skicka sina nära, utomlands.

Amerikanska dollar känns väl ganska självklart, men vad mer?

Euro?
Renminbi/Yuan?
Rubel?

Hur gör ni andra, och hur tänker ni kring detta att kronan inte nödvändigtvis är stark i en krissituation?

/hej

Inläggsrubrik: Re: Om Valuta
InläggPostat: lör 20 sep 2014, 00:02 
För oss i Sverige ser jag för min egen del några alternativ:
* Skr
* Glansmetall
* Euro
* Dollar
* Remimbi (Kinapengar)

Men du ville kunna betala beställningar. Hur gör du om dina cash i annat än Skr till något du kan betala beställningar med?

Låt säga att Skr blir noll värda. Du har ett antal av annat liggande. Du vill beställa en cykelpump från Alibabamarknaden. Är utrikescash eller glansmetall till nån nytta då? Jag ser allt som inte är Skr som något att handla över disk med.

/MD

InläggPostat: lör 20 sep 2014, 00:12 
Bor numera i en bunker

USD är väl traditionellt sett en rätt populär valuta i länder där den egna valutan kan misstänkas förlora sitt värde.
Problemet är att alla valutor svänger upp och ned i värde så framtida utveckling är förståss osäker, men just
detta problem borde väl enkelt kunna lösas genom att lagra ett belopp motsvarande reskassan etc i USD.

Vill man istället långsiktigt bevara sin köpkraft oavsett den ekonomiska och politiska utvecklingen i världen så är det istället guld
och silver som gäller. Så har det alltid varit och så kommer det nog alltid att vara.

EDIT: Det man också kan notera när det gäller såväl USD som guld är att dessa valutor vanligtvis stärks i förhållande till andra valutor i tider
av oro eller osäkerhet. Detta beror på "flight to safty", dvs att man i omvärlden köper dollar och guld och betalar med den egna valutan
i tron att detta ger ökad trygghet enligt ovan.

InläggPostat: lör 20 sep 2014, 01:11 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Håll ordning på omvärlden bara och ändra allt eftersom, välj valutor som är stabila i den situation som råder.

InläggPostat: lör 20 sep 2014, 01:19 
-

Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:28, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 20 sep 2014, 02:13 
Bor numera i en bunker

xsive skrev:
TheRoad skrev:
Vill man istället långsiktigt bevara sin köpkraft oavsett den ekonomiska och politiska utvecklingen i världen så är det istället guld
och silver som gäller. Så har det alltid varit och så kommer det nog alltid att vara.

Nu har väl inte precis dom som investerat i guld och silver på senare år sen behållit sin köpkraft speciellt bra eftersom dom tappat rejält i värde.
Silvermynt har ju till exempel tappat nästan 50% på två år. Tror inte riktigt på ädelmetaller som en säker värdebevarare.
Värdet är lika spekulativt som för valutor och värdepapper.

Märk att jag skriver långsiktigt. Två år är inte lång sikt. Om du t ex ser på utvecklingen i USA sedan 1913 och fram till idag så har USD tappat
över 95% av sin köpkraft medan guld har behållit sin köpkraft.

InläggPostat: lör 20 sep 2014, 03:42 
-

Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:29, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 20 sep 2014, 07:16 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
Håll ordning på omvärlden bara och ändra allt eftersom, välj valutor som är stabila i den situation som råder.

+1

När det gäller guld så ska man nog inte titta på perioden efter 1971 då USA tog bort kopplingen mellan dollar och guld. Det finns många som menar att guld är kraftigt undervärderat och då jämför man med inflation och med pengarnas omsättningshastighet. Det finns ett intresse från nationalstaterna och i synnerhet för USA att hålla nere priset på guld eftersom det anses om en inflationsskyddad värdemätare. Sticker guldet iväg mot USD är det ju inte särskilt bra för USA.

Guld och ädla metaller har ju den stora fördelen att de inte har någon motpartsrisk utan de är reala tillgångar, dvs de har sitt eget värde. Guld har alltid genom världshistorien setts som pengar. Idag används det inte som pengar utan är parkerat i valv och i kassaskrin men om tiderna blir sämre och ländernas fiatvalutor faller kommer nog guld och silver fram igen för att användas som pengar, just för att det har sitt eget inbyggda värde.

Därför är det nog bra som prepper att ha lite guld och silver men annars är nog USD och SEK bra att ha idag. Själv tror jag att USD kommer att fortsätta stärkas mot SEK de närmaste åren. Det är inte så många år sedan (2001) USD låg över 10 kr och 2009 var den upp och toppade på runt 9 kr.

InläggPostat: sön 21 sep 2014, 01:32 
Användarvisningsbild

TS här, jag anser inte att ädelmetaller är en omsättningsbar valuta i en krissituations tidiga skede och ser gärna att tråden återgår till valutor och lämnar råvarors (ädla eller ej) värde därhän.

Derzu Uzala skrev:

Rätt så, men jag antar att det kräver konstant koll eftersom läget kan ändras så fort, lätt att missa vad som hände under natten... eller?
Med tre ungar och massor med extra uppdrag (som jag undrar varför jag tagit på mig) har jag knappt koll på väckarklockan.
Dags att fundera över det där lite...

Dollar och Euro om man vill lägga sin fokus på annat än dagens valutastabilitet alltså? :!: :?:
Fler som tänker kring detta?

Ädelmetaller går bort då det ska vara omsättningsbara pengar som går att använda för att sätta familjen i säkerhet.
Att säkerställa förmögenhet över tid genom att gräva ned ädelmetaller är inte mitt problem...

...tyvärr.

/hej

InläggPostat: sön 21 sep 2014, 04:55 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Eftersom förutsättning från TS är en aggression och därpå gångbar valuta så beror det ju till stor del på varifrån aggressionen kommer och omfattningen. Är det Ryssland som angriper Sverige och ockuperar hela eller delar av vårt land så är det förmodligen en del i ett större angrepp mot väst.

I ett sådant läge kan nog euron ligga dåligt till (men det beror som sagt på, är det bara Sverige som angrips så kan euron fortfarande fungera, särskilt om man skall använda valutan till flykt ut ur landet via EU-länder).

Vad har vi då för valutor som kan fungera?

Pundet kan fungera, men av samma skäl som euron är det i så fall osäkert...

Dollarn lär fungera såvida vi inte har ett världskrig på halsen (och då spelar valutan kanske mindre roll om man inte ger sig av i ett tidigt skede).

Kinesisk valuta kan tänkas vara en möjlighet, men det känns riktigt osäkert det med.

Så frågan är om det finns någon vettig valuta att ha för en situation där Sverige utsätts för aggression som en del i en större konflikt? Jag tror inte det.

Är det däremot ett riktat angrepp mot Sverige så fungerar i princip vilken valuta som helst som inte dras med av angreppet mot Sverige. Norska eller danska kronor och euro om man skall dra från landet till ett närliggande grannland. Dollar om man tänker dra utanför EU. Rubel om du tänker stanna kvar här :-g

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 21 sep 2014, 06:21 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

@hej
Vad tänker du dig för slags situation och i vilken form ska du ha pengarna?

Det är svårt att handla biljetter över internet med guld men lika svårt med dollar i plånboken. Ligger pengarna på banken så är det stor risk att du inte kommer åt dem i tider av orolighet så det är kontanter som gäller (som du skriver i första inlägget också).

Fluktuationerna i valutakurser kommer öka i orostider och som vanligt flyr man de små valutorna och in den trygga hamnen USD. Nu pratas det om slutet på dollarns dominans och dollarn kommer att krascha etc. Just nu är den ändå tämligen ohotad och därför är dollar fortsatt ett säkert kort.

Jag tycker ändå att du ska överväga guld och/eller silver som en del av en kontantreserv och se det som pengar. Blir det tillräckligt oroligt kommer folk att acceptera ädelmetaller som pengar. Det är lätt att skaffa nu men blir betydligt svårare i en krissituation.

Om vi får se ett scenario med hyperinflation kommer det också vara omöjligt att skaffa någon annan valuta än SEK och då kommer vilken annan valuta som helst att vara gångbar, även smycken, pälsar, äkta mattor, fin konst och naturligtvis ädelmetaller. Det sägs att i slutet av andra världskriget hade bönderna i tyskland ladorna fulla av äkta mattor.

InläggPostat: sön 21 sep 2014, 14:15 
Chefen

hej skrev:
TS här, jag anser inte att ädelmetaller är en omsättningsbar valuta i en krissituations tidiga skede och ser gärna att tråden återgår till valutor och lämnar råvarors (ädla eller ej) värde därhän.

Derzu Uzala skrev:

Rätt så, men jag antar att det kräver konstant koll eftersom läget kan ändras så fort, lätt att missa vad som hände under natten... eller?
Med tre ungar och massor med extra uppdrag (som jag undrar varför jag tagit på mig) har jag knappt koll på väckarklockan.
Dags att fundera över det där lite...

Dollar och Euro om man vill lägga sin fokus på annat än dagens valutastabilitet alltså? :!: :?:
Fler som tänker kring detta?

Ädelmetaller går bort då det ska vara omsättningsbara pengar som går att använda för att sätta familjen i säkerhet.
Att säkerställa förmögenhet över tid genom att gräva ned ädelmetaller är inte mitt problem...

...tyvärr.

De som kan tänkas vilja sätta din familj i säkerhet har nog i allmänhet inga problem att ta Guld och silver som betalning.
Jag skulle nog hålla mig med Kronor, Dollar och Euro nog för att var för sig täcka reskostnad över Atlanten (till USA eller till Sydamerika, men om Sydamerika blir den vettigaste trygga hamnen så är nog inte läget särskilt kul), Sen jobbar man på att bygga upp en seriös mängd ädelmetaller. Som jag ser det så ska väl 2-5% av förmögenheten ligga i kontanter, 10-30% i fysiska ädelmetaller och resten i bostad och i investeringar, idealiskt sett alltså.

/hej

Den förberedde överlever.

InläggPostat: sön 21 sep 2014, 14:51 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Man kan ju se på det från en praktisk vinkel med, iaf till viss del/omfattning;
1: Köp ett pengabälte eller motsvarande sak för att kunna ta med dig pengar dolt.
2: Besök forex och växla till dig minst 1 exemplar av de olika sedlarna i de olika valutorna som kan vara av intresse att få med sig i sitt bälte.
3: Köp minst 1 exemplar per tackstorlek av de guldtackor /mynt du kan tänka dig ta med dig i bältet.
4: Fundera över hur mycket och av vad som platsar i bältet.
5: Återvänd till Forex och guldhandlaren och köp på dig det som gör att bältet är fullt.

(Ev före steg 2 får man byta arbete till ett mer välbetalt).... ;-(

Lämpligt kan ju vara att köpa 1000 dollar när det kostar 6000sek, inte när de kostar 9000sek. Så det kan ju ta några år att köpa på sig allt man vill ha om man skall vänta in rätt tillfälle dessutom för varje enskild valuta.

Jag hade nog valt att satsa på euro och dollar. OM man sen vet vart man skall fly inom 3 arbetsdagar så kan man komplettera sitt val på forex om man är före "alla andra" och kollapsen inte gått för långt.

MVH PP

InläggPostat: tis 23 sep 2014, 01:43 
Användarvisningsbild

Så Dollar, Euro och helst Glansmetaller(bra benämning MD).
Tror dock fortfarande att glansmetallerna är icke gångbara tidigt i en krissituation och när det gäller familjen så tänker jag få ut dem så snabbt som min slutledningsförmåga ger mig möjlighet.
I första hand normalt accepterade valutor alltså.

Penningbältet med alla utvägar är mycket lockande och definitivt lösningen om jag hade mer pengar, faller tyvärr innan punkt nr:2.
Jag saknar flätor och kappsäck full med....

Tack alla /Hej

InläggPostat: sön 06 sep 2015, 11:35 
Luktar inte fotogenkök illa?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa