Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: ons 07 okt 2009, 21:58 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 20:41
Inlägg: 106
De vuxna i familjen vet och assisterar till fullo,ungarna vet ingenting ännu för att jag inte tycker att de är mogna för detta ännu.
Barnena får dock en grundläggande grundutbildning i friluftsliv ,jakt och fiske mm mm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: lör 10 apr 2010, 13:34 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 29 apr 2009, 19:52
Inlägg: 60
Ort: Strax norr om Göteborg
Jag har berättat för tjejen, men hon förstår nog inte hur viktigt detta är för mig. Hon låter mig hållas, men bryr sig inte ett dugg själv.. Fick dock en sovsäck i present. :)
Det bör ju finnas både för och nackdelar med att berätta (även för främlingar). Nackdelen är att det kan leda till socialt självmord, samt oväntat besök. Fördelen är dock att ju fler som blir inspirerade och kan ta hand om sig själva när det händer något ju mindre är oddsen för looters etc. Iallafall är oddsen lägre att alla looters kommer till just din dörr, de tar andra istället.

En annan svår fråga (som kanske inte hör hemma i denna tråden är): Hur agerar du när det kommer ett gäng människor till din tomt och tigger mm. Motar du bara bort dem så kan de ju förstå att du har något av värde att skydda och komma tillbaka på natten??.. Men ger du dem något alls kommer de aldrig att lämna dig ifred..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: mån 12 apr 2010, 20:32 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tis 11 aug 2009, 19:14
Inlägg: 68
Vonsilver skrev:

En annan svår fråga (som kanske inte hör hemma i denna tråden är): Hur agerar du när det kommer ett gäng människor till din tomt och tigger mm. Motar du bara bort dem så kan de ju förstå att du har något av värde att skydda och komma tillbaka på natten??.. Men ger du dem något alls kommer de aldrig att lämna dig ifred..


Tiggare motar jag alltid bort. Kraftfullt från första andetaget.
I en krissituation beror det på vem det är som tigger. Men 99 % av dessa kommer inte få någon hjälp alls av mig.
Däremot hjälper jag givetvis en survivalist :)

Men hur ska jag känna igen er andra på forumet???
Har vi nån gemensam symbol vi kan sy fast på jackan eller ryggsäcken?
Skulle vara bra kunna känna igen en survivalist som varit med på forumet med minst 25 inlägg tex eller varit med över ett år.
Till skillnad från den som blir survivalist i ögonblicket när krisen kommer...
Skulle kanske kunna vara praktiskt om man kunde printa ut en lista med medlemmar (tex födelseår + användarnamn) som varit med 1 år minst, för då kan man fråga efter användarnamn och deras ålder för att se om det stämmer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: mån 12 apr 2010, 22:25 
strategen skrev:
Vonsilver skrev:

En annan svår fråga (som kanske inte hör hemma i denna tråden är): Hur agerar du när det kommer ett gäng människor till din tomt och tigger mm. Motar du bara bort dem så kan de ju förstå att du har något av värde att skydda och komma tillbaka på natten??.. Men ger du dem något alls kommer de aldrig att lämna dig ifred..


Tiggare motar jag alltid bort. Kraftfullt från första andetaget.
I en krissituation beror det på vem det är som tigger. Men 99 % av dessa kommer inte få någon hjälp alls av mig.
Däremot hjälper jag givetvis en survivalist :)

Men hur ska jag känna igen er andra på forumet???
Har vi nån gemensam symbol vi kan sy fast på jackan eller ryggsäcken?
Skulle vara bra kunna känna igen en survivalist som varit med på forumet med minst 25 inlägg tex eller varit med över ett år.
Till skillnad från den som blir survivalist i ögonblicket när krisen kommer...
Skulle kanske kunna vara praktiskt om man kunde printa ut en lista med medlemmar (tex födelseår + användarnamn) som varit med 1 år minst, för då kan man fråga efter användarnamn och deras ålder för att se om det stämmer.


Strategen, du har varit medlem sedan 11 augusti 2009. Jag tror om du skulle tänka tillbaka och försöka komma ihåg vilka namn dyker alltid upp varje gång man loggar in och trycker på "Visa nya inlägg" så har du själv svarat på frågan vilka som är här för att stanna och vilka är bara tillfälliga besökare.
Jag brukar skämta och tänka på den här "gruppen" som Hardcore Survivalister. Gör en liten övning och börja anteckna dessa namn så har du din lista inom cirka fyra veckor!

Angående gemensam symbol så svaret är "Ja, det finns!". Sök lite på forumet så hittar du den och även annat "roligt" med.

Lycka till!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: tis 13 apr 2010, 00:22 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Vad är vitsen? Jag anser inte att en person är mer pålitlig eller mer förtjänt av hjälp för att denne hänger på samma forum som mig.
Forumet är en bra källa till information, inspiration, motivation och massor av intressanta personligheter. Men som urvalsinstrument för vilka jag väljer att lita på eller hjälpa i en bajs-i-fläkten situation så duger det inte för mig.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: tis 13 apr 2010, 08:43 
jojjenda skrev:
Vad är vitsen? Jag anser inte att en person är mer pålitlig eller mer förtjänt av hjälp för att denne hänger på samma forum som mig.
Forumet är en bra källa till information, inspiration, motivation och massor av intressanta personligheter. Men som urvalsinstrument för vilka jag väljer att lita på eller hjälpa i en bajs-i-fläkten situation så duger det inte för mig.


Instämmer verkligen att bara för att en person är medlem och hänger här på forumet gör det inte automatiskt till någon som jag bjuder hem på fika och visar min förråd och BOB. Men väldigt bra start är det att först följa vilka som skriver inlägg som man brukar ofta instämma med. Sedan kan man kontakta via PM och se hur långt från varandra man bor och om man kunde ta fika eller äta lunch nån gång.
Det visade sig att jag och en annan medlem som brukar följa och kommentera varandras inlägg bor endast på fyra mils avstånd. Det blir fika eller lunch nästan varannan vecka nu. Sedan är det ganska viktigt med både ålder och familj, en som är 22 år gammal och är helt inne på prylar och sin enmanstält har inte samma prioriteringar som vi som har familj och barn. Svårt att förklara men alla som har gift sig/skaffat barn kan bevittna att man börjar tänka annorlunda och planeringen inför eventuella SHTF blir helt annorlunda.
Det man kan också göra är att försöka hänga med på SSKG3 och träffa likasinnade personer.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: fre 16 apr 2010, 15:02 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
detta vulkanutbrott som pågår nu har fungerat som en isbrytare angående detta med survivalism mellan mig och bruden. Man hänvisar till 'vulkanvinter' och inga skördar så föll allt på plats direkt. Inga fler konstiga blickar när man kommer hem med liiite för mkt konserver, ytterligare 25l vattendunkar, ammo etc. 8)

Så, kontenta: vulkanutbrott på island = flickvänner får bättre förståelse för survivalism.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: fre 16 apr 2010, 17:08 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:12
Inlägg: 50
takiman skrev:
detta vulkanutbrott som pågår nu har fungerat som en isbrytare angående detta med survivalism mellan mig och bruden. Man hänvisar till 'vulkanvinter' och inga skördar så föll allt på plats direkt. Inga fler konstiga blickar när man kommer hem med liiite för mkt konserver, ytterligare 25l vattendunkar, ammo etc. 8)

Så, kontenta: vulkanutbrott på island = flickvänner får bättre förståelse för survivalism.


Jag tycker detta vulkanutbrott påminner om filmen "The Road". Även om det inte uttalas i filmen, så får i alla fall jag känslan av att det varit ett utbrott av en supervulkan. Vilket mycket väl skulle kunna få dom följderna som dom i filmen då solljuset skulle utestängas p.g.a mycket skit i atmosfären!

Så om en liten vulkan kan ställa till allt detta kaos tänk då på vad en eller flera supervulkaner skulle kunna göra.
Så nu så kanske det blir tydligare för närstående varför man samlar konserver och annat!

Mitt första inlägg. Kul att vara här!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: lör 17 apr 2010, 11:03 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Välkommen

Ifall det var ditt första inlägg... Välkommen Altuna

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: lör 17 apr 2010, 18:22 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:12
Inlägg: 50
Morgan_cat skrev:
Välkommen

Ifall det var ditt första inlägg... Välkommen Altuna


Ja det var mitt första inlägg. Har läst på forumet ett tag nu så det var väl dags att göra ett inlägg!
Jag har ännu så länge inte vågat berätta för någon att jag är nybörjarsurvivalist, men just denna vulkan är onekligen en ögonöppnare för vissa...

Även om det inte påverkar våra liv mer än att flygtrafiken är begränsad så säger det ju en del om vad som skulle kunna hända vid ett värre utbrott. Ett bra sätt att motivera sina förberedelser inför en oförstående omgivning!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: lör 19 mar 2011, 21:12 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:12
Inlägg: 50
Berättade för min relativt nya flickvän om mitt intresse för överlevnad och döm om min förvåning, jag fick en positiv respons. Hon säger att hon tänkt på samma sak och att jag för henne framstår som klok. Jag visade henne mina lager.
Hon blev imponerad och har lovat att inte yppa ett ord till andra om detta.

Nu kommer hon inte titta konstigt på mig när jag slänger ner en massa "extra" konservburkar i kundvagnen för att det är "bra att ha". Känns skönt att ha någon att tala om detta med. Kan säga att jag innan lät henne se filmen "The Road" och hade efteråt en diskussion om vad som kan hända om det blir utbrott av en supervulkan! :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: sön 20 mar 2011, 18:39 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 mar 2011, 21:52
Inlägg: 36
Det låter som om du stött på en winner där.

Det finns nog ingen film som ger samma lågmälda och obehagliga panikkänslor som The Road, eller boken för den delen. En perfekt film att få någon att bli intresserad av survivalism.

För min egen del så tycker nog min sambo att jag är överdrivet neurotisk. Men eftersom en bug out utrustning har många likheter med vandringsutrustning (vilket är något som hon tycker om), så går hon med på en hel del prat om ryggsäckar, tält och stormkök. Att däremot införskaffa stora vattendunkar och konserver får bli en lite senare historia då vi lever ganska trångt i en tvåa.

_________________
Vadå ingen hjälp vid kris?

Jag betalar ju skatt!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: sön 20 mar 2011, 20:18 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 22:26
Inlägg: 127
provade lite försiktigt att lägga fram ämnet för en kompis som jag trodde skulle vara intresserad av att höja säkerheten i vardagen men hon ansåg att jag var löjlig.

Nu var det inte att bunkra mat för ett halvår jag lade fram,utan att det kan vara bra att ha ett triangia el liknande kök med tillbehör(läs bränsle,nån konserv lite vatten till en kopp te) liggande i bilen speciellt under vintern,bara utifall att man blir stående länge vid en olycksplats eller att man kör fast etc..

svaret jag fick gjorde mig mållös! Då ringer jag bärgaren. men om du inte kan göra det då?
fick inget vettigt svar på detta utan jag fick nästan försvara mig varför jag skulle ha sån "skit" i bilen :roll:

detta är alltså svaren jag fick från en människa som har som hobby att köra hundspann och köper på sig massa utrustning för att kunna överleva i spåret. (inget 80/20 tänk där dyrt ska det vara)

Jag blev väldigt fundersam över ett sånt tänkande att inget kan hända mig i närheten av en väg.

Tror att jag behåller mina tankar och förberedelser för mig själv hädanefter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: sön 20 mar 2011, 21:38 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
xirta skrev:
provade lite försiktigt att lägga fram ämnet för en kompis som jag trodde skulle vara intresserad av att höja säkerheten i vardagen men hon ansåg att jag var löjlig.

Nu var det inte att bunkra mat för ett halvår jag lade fram,utan att det kan vara bra att ha ett triangia el liknande kök med tillbehör(läs bränsle,nån konserv lite vatten till en kopp te) liggande i bilen speciellt under vintern,bara utifall att man blir stående länge vid en olycksplats eller att man kör fast etc..

svaret jag fick gjorde mig mållös! Då ringer jag bärgaren. men om du inte kan göra det då?
fick inget vettigt svar på detta utan jag fick nästan försvara mig varför jag skulle ha sån "skit" i bilen :roll:

detta är alltså svaren jag fick från en människa som har som hobby att köra hundspann och köper på sig massa utrustning för att kunna överleva i spåret. (inget 80/20 tänk där dyrt ska det vara)

Jag blev väldigt fundersam över ett sånt tänkande att inget kan hända mig i närheten av en väg.

Tror att jag behåller mina tankar och förberedelser för mig själv hädanefter.

Det tar ett tag för såna människor att inse det faktum att någon gång blir man drabbad. De allra flesta gånger överlever man. Men det underlättar så otroligt mycket att ha vissa saker förberedda. Man överlever säkerligen i sin väntan på bärgare, att vänta på vatten i ett par timmar och utan el i några dagar. Men tänk OM och NÄR det händer att man inte får någon snabb hjälp eller att vattnet inte kommer tillbaka på några dagar. Då står man där och letar efter sin "försäkring" i form av skattebetalning som man tror går till beredskap. Man tror att kommunen har massa småfolk som springer ut med både vatten och mat till alla medborgare men så är inte fallet. En dag så drabbas vi alla på nåt sätt.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: sön 20 mar 2011, 21:57 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 22:26
Inlägg: 127
Jo sent ska syndaren vakna :lol:

men som sagt. jag håller nog tyst om mina förberedelser hädanefter. Det blir enklast så.

(p.s ser att vi håller till i samma by swehank)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet