Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Omsättningskorg
InläggPostat: tor 19 mar 2009, 17:01 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Även om allt man har på lager är sånt som man äter, eller i vart fall inte har något emot att äta så händer det att saker och ting hinner passera bäst före datum med en bra bit.
Hur löser man det bekymret om man inte kör med en planerad matsedel?
Själv funderar jag på att ställa en korg på en av bänkarna i köket och varje gång jag ser att någonting bör omsättas så lägger jag ned det i den korgen. På så vis tas artikeln i fråga fram i sinnesvärlden och kan därmed lättare omsättas i det dagliga kosthållet.
Tror ni att det är en fungerande lösning?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 mar 2009, 17:16 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Visst kan det fungera... men jag ser problemet att jag oftast köper det mesta i pack om 12 när det gäller olika konserver. Om jag inte har någon planering på maten kommer korgen snabbt bli överfull och kosten kan bli lätt ensidig när man får äta en typ av konserver i taget när de passerar bäst före datum.

Jag inventerar och planerar var 13e vecka och gör då notering om vad som behöver ätas tills nästa planering. Detta gäller inte bara maten utan budget (både pengar och tid) i allmänhet.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 mar 2009, 17:40 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Låter som en bra idé. Är själv dålig på att inventera maten i skafferiet men skall ta tag i det mer nu tänkte jag. En omsättningskorg får det bli här med (När nu maten börjar närma sig Kronans heliga datum)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 mar 2009, 18:35 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Det är definitivt värt ett försök.

Är det en produkt med lång hållbarhet så blir flexibiliteten med datum större.
T.e.x Helkonserv - nån månad hit eller dit gör inget.
Färskvara - då spelar dagar roll.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 mar 2009, 21:14 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Bygg en mormonhylla för konserver. Man fyller på uppifrån o den sluttar så man får alltid ut den först köpt därnere. Sök på "can racks".

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 mar 2009, 21:18 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Despierto skrev:
Bygg en mormonhylla för konserver. Man fyller på uppifrån o den sluttar så man får alltid ut den först köpt därnere. Sök på "can racks".


Det är jättebra för burkar, men inte aqllting är på burk och inte allting är lagrat i stora volymer, omsättningskorgen är mer tänkt för den där udda pulversoppan eller liknande, i alla fall i mina funderingar.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 mar 2009, 08:43 
En variant skulle kunna vara att avsätta en särskild hylla i speceriskåpet åt sådant som bör förbrukas "pronto". Ungefär som en omsättningskorg. Kanske man skulle låna knep från livsmedelsbutiken? Ta den hylla som är bekvämast att plocka från...

Min tanke är annars att lagra mat i förbrukningssatser. En gång i halvåret (minst) tar jag fram den äldsta satsen.

Det som har bra hållbarhet kvar sätter jag på "rätt" plats i skafferi/speceriskåp.
Det som har kort hållbarhet sätter jag på "snabb-hyllan".
Det som har mycket lång hållbarhet sätter jag tillbaka om det redan finns i skafferiet.

Visar det sig att det blir för mycket av något i mina skåp så får jag antingen ändra sammansättningen i förbrukningssatserna eller ändra mina matvanor. Eller börja sätta sådana saker på "pronto-hyllan."

Sedan fyller jag lådan från affären och sätter tillbaka i lagret. Skriver år och månad på lådan.

Har lite funderingar på att hänga upp det hela på kaffe. Alltså inte använda kaffe från affären, utan enbart från mitt lager. Då tvingas jag med jämna mellanrum ta fram och omsätta lådor. Ett annat alternativ hade varit havregryn.

Men detta är bara teorier ännu. Det återstår att se om det fungerar. Jag får återkomma med en rapport om några år...


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 mar 2009, 15:23 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag har sett förbrukningssatser nämnas i flera amerikanska bloggar och koncensus tycks vara att det inte fungerar bra, man lyckas inte få deras utformning och sin egen konsumtion att matcha på ett vettigt vis utan tvingas komplettera ur nästa förbrukningssats. Det som förefaller fungera bäst är lagerhyllor, standardmodell eller specialbyggen där man fyller på bakifrån och konsumerar framifrån.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 mar 2009, 17:41 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Jag kör med hela uppsättningar i olika lådor. Eftersom jag planerar min mat minst en vecka framöver så har jag aldrig haft problem med det. Vet man att man har 5 portioner couscous och bara 3 portioner pasta kvar så får man ju tänka ett steg längre och köra varannan dag med start med couscous om man nu tycker att variation är väldigt viktigt.

'Failing to plan, is planning to fail' ... eller hur var det nu. Eller som jag mer föredrager 'Planning is bringing the future into the present so that you can do something about it now' och med denna tes i minnet så detaljplanerar jag också ganska extensivt alltid 3 år framåt i tiden, med både önskade utfall och riskhanteringsanalyser. Framför allt upptäcker man att allt blir enklare när man sparar pengar till det långt i förväg. Min grova planering har en tidslinje fram till 2056, min planering som använder exakta datum går till 6/1 2012 och min planering med mer eller mindre exakta klockslag har 13 veckor fram i tiden. Att utvärdera och göra om planeringen ingår i den normativa teorin, allt är av iterativt slag. Bara för att jag bestämt att jag skall åka till New York på semester 2011 innebär inte att det blir så, men det är högst troligt.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 mar 2009, 22:56 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Du är singel va, Genithos?
Jag är imponerad och lite avundsjuk. Men bara lite.

Hade jag plats så skulle jag lagra bättre. Nej, det där var en lögn. Tog jag mig tid så skulle jag kunna förvara. Men just nu så tar jag mig inte tid till att planera. Men i sådana fall skulle jag låta matkällaren vara förråd för långtid och skafferiet vara platsen för det som måste ätas upp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 mar 2009, 23:29 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
R_Hatt skrev:
Du är singel va, Genithos?


Nej faktiskt tvärtom, två barn och deras mamma boendes med mig. När det gäller den kortsiktiga planeringen i familjen är Google Calendar verkligen suverän. Där syns vad alla i familjen håller på med samt vad det blir för mat 2 veckor framåt och vem som lagar den. Jag hade vision om att utveckla en egen databas för detta men Google är verkligen suveränt enkel att använda och så länge den är gratis så får den vara kvar. Så länge man inte skriver för detaljerade saker så kan FRA få scanna av den.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 22 mar 2009, 17:48 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Då är jag väldigt avundsjuk.
Av och till försöker jag följa David Allens råd men det är inte världens lättaste. Men livsstilsomläggningar skall nog ta tid.

Har du något råd att ge? Kanske i en annan tråd så vi inte spammar ned Sprithitlers omsättningskorg/hylla mer än nödvändigt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet