Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids lilla lista
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 09:11 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Måste uppdatera listan, har ju ökat vissa punkter:

Under sjukvård har jag satt samman en akutväska för större trauma, indelat i ABC med märkta fickor. Skulle tro att jag grejar en större trafikolycka med ett till två svårt skadade i ett inledningsskede. Har utökat innehavet av blodkoagulant och avsnörande förband för detta.
Har dessutom köpt in en hel del kirurgiska instrument och sterilmaterial, då risken finns att det blir svårt med sånt efter en systemkollaps.

När det gäller råmaterial har jag lagrat bly och mera spik och skruv.

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 13:43 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Såhär i sommartider har jag haft lite tid att inventera och kan uppdatera listan lite....
Har skaffat en extra BOL, på en ö... Ensamt och bra! :D Har utrustat den för boende utan ström, med solpaneler och vedeldning, samt all utrustning man behöver för att kommunicera med omvärlden. Med fiskeredskap lär man hålla ut ett tag där...
Har dessutom fixat lite mer bränsle, så att lagret nu innefattar en rätt hyfsad portion diesel, bensin och olja. Gasol har jag också ökat på, men spritt det på fler platser så att jag inte får en bomb i garaget :roll: Har väl omkring 35kilo gasol i dagsläget, och det borde räcka i ett inledningsskede.
Att handla på sig lite mat för att ha i ett trängt läge har frun fattat, så vi sitter i dagsläget på 4 månaders käk.
Sjukvårdsbiten är också utökad, och jag grejar dom flesta akuta tillstånd man kan hamna i förutom hjärtrelaterad kirurgi och liknande.
Brandskyddet är också utökat, då jag köpt fler brandsläckare och brandfiltar till hemmet.
:mrgreen:

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 13:59 
-
Användarvisningsbild

Mycket bra! Imponerad! :up:
Bra hög lägsta nivå som även jag i mångt siktar på.

//Tank

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 14:43 
Börjar få trångt i skafferiet

Inspirerande! Imponerad jag med :up:

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 14:57 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Sjukvårdsbiten är också utökad, och jag grejar dom flesta akuta tillstånd man kan hamna i förutom hjärtrelaterad kirurgi och liknande.

Resten var klart bra men det som är citerat ovan är sannerligen inte illa!

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 15:00 
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
Ongrid skrev:

Resten var klart bra men det som är citerat ovan är sannerligen inte illa!

Jag har prylar för mindre operationer, och kan medicinera dom flesta akut livsfarliga tillstånd som uppstår förutom diabetes eftersom jag inte har nån i släkten med den sjukdomen.

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 15:42 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Det är ju ändå en helt utmärkt grundkapacitet.

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 17:31 
Och jag som kände mig duktig när jag köpte en hel låda plåster häromdan :oops:

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 19:39 
Tummen up så klart :up: .

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 20:49 
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Tummen up så klart :up: .

Tack detsamma ;)
Börjar få ordning ute på ön nu.... bra för att isolera sig om nåt smittsamt sprids....

InläggPostat: tor 26 nov 2015, 16:00 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Imponerande prepp!

InläggPostat: fre 27 nov 2015, 23:26 
Tränar vakthöns

Läxförhör på en fredagkväll! Först vill jag säga tummen upp till att du delar med dig och att du inte är rädd utan förberäd.

Sen till läxförhöret. Ang Hondan, modell samt om du har provkört kyl, frys mm på den. Jag hoppas att jag varit snäll och att tomten kommer i år men då måste tomten vara säker på modell om vi säger så.

Vägrar stå utan Field test bara för att inse att sketen inte orkar dra runt allt.

Kör du grejerna med aspel eller bensin? Kör du test varje månad att skiten startar och går?

Har snöat in men utan att, det verkar vara väldigt få som har erfarenhet här ang när någonting har hänt, tex Gudrun och Pär som verkar vilja prata om det. Antagligen har de inte fått internet åter ännu eller så är opsec stor.

Sen till Hondan, vad har du för reservdelar.

InläggPostat: fre 27 nov 2015, 23:31 
Användarvisningsbild

Haha! Läxförhör var ju lite kul!
Jag har tidigare kört ett billigt Jula-elverk mot kylen och frysen, och det funkade. Det här har en Lombardini-generator, och den ska enligt specarna ge rätt hyfsad sinusspänning, så det ska inte vara några problem.

Jag kör det uteslutande på alkylat, och provstartar det en gång i kvartalet. Hittills har det gått igång på första draget alla gånger :mrgreen:

Jag använder det ju primärt för att ha lyse och för att pannan ska kunna gå med cirkulation.

Elverket är ett Pramac av nedanstående modell, mycket prisvärt enligt mig!

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1605

InläggPostat: fre 27 nov 2015, 23:43 
Tränar vakthöns

Men, har du kört allt samtidigt? Jag är lite orolig att tomten kommer med eu20 och sen när jag smekt den i källaren varje lördagkväll att den inte levererar till kyl och frys med lite lampor ochkanske en och annan laddningsfunktion.

150 timmar är kravet och därför går vissa elverk bort.

Reservdelar? Tändstift, olja, snus? Vad har du köpt?

Jag har lite snöat in och behöver hjälp.. dom sagt tidigare verkar internet inte vara återställt i vissa delas av landet. :D

InläggPostat: fre 27 nov 2015, 23:51 
Användarvisningsbild

Jag har provat att köra pannan (enbart manuell tändning på pelletsaggregatet) och kyl och frys, samt en del belysning, och det fungerade bara fint. Reservdelsmässigt har jag extra tändstift, en packningssats, ett luftfilter och olja.
Men jag undviker att köra datorer och annat som är sådär extra känsligt för spikar.
Att man inte ska köra pelletsbrännaren på automattändning motiveras av att brännaren slår av tändspiralen tvärt, och då hinner inte elverket sänka strömleveransen, och man får en strömpik som dödar elektroniken i brännaren. Men det är ju främst för cirkulationspumpar och pelletsskruven som jag behöver ström.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa