Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: ons 03 aug 2016, 18:59 
Hade diskussion med min far som är i övre sjuttioårsåldern.
Han bor i villa i stad där huspriserna ökat rejält och har inte mycket bostadslån.
Han gick i tankar på att sälja huset och flytta till ett nytt seniorboende i lägenhet
men tyckte att hyran var så dyr. Medan han grunnade försvann chansen (innan vi pratat om det)
Förklarade att helvete farsan, sälj huset och du får loss ett par miljoner, vad spelar det för roll om
du flyttar till en lägenhet med dyr hyra. Ha det bra på äldre dar är viktigare än att ligga på kapital till arvet :smack:
Skall man vara krass så har han max 10 år kvar och kan bo vart han vill med hög hyra och ändå inte dö fattig.

InläggPostat: ons 03 aug 2016, 21:27 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Varför skulle det inte vara ok att ens föräldrar lever upp sin inkomst? De är ju med stor sannolikhet i åldern att riskerna är större att dö i morgon i en hjärtinfarkt än att gödselspridaren träffar oss....

Har aldrig riktigt förstått varför man inte skulle kunna vara prepper på en rimlig nivå och samtidigt leva gott? För hur vi än vrider och vänder på det så är det absolut troligaste utfallet att skiten aldrig träffar fläkten och alla prepps lämnas oanvända så ett allt för asketiskt liv för att preppa är inget för mig. Ny vattenskoter kommer före spränga skyddsrum....

InläggPostat: ons 03 aug 2016, 21:44 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Visst de bränner kanske mycket pengar. Men om de är skuldfria och kanske har ett par miljoner i tillgångar så vad gör det?

En del av min prepping handlar faktiskt om att ha roligt när man kan. Det kan komma en dag i framtiden då man inte har råd eller av olika anledningar kan resa,
då kan man tänka tillbaka på att man faktiskt tog chanserna när man kunde och man kan känna sig nöjd :-)

InläggPostat: ons 03 aug 2016, 23:35 
Luktar inte fotogenkök illa?

Min mor antydde för ett par år sen att hon ville snåla för att vi barn skulle få något att ärva,
lyckades övertala henne att strunta i det och unna sig resor o gott vin när hon nu blivit pensionär.
Tycker det känns mycket bättre, hon är ju myndig och ska njuta av pengarna själv, till det hon vill.
Vi barn klarar oss på egen hand ekonomiskt.
Ser inga problem i att dina svärföräldrar spenderar pengarna...men själv hade man kanske investerat på andra saker...men deras val.

InläggPostat: ons 03 aug 2016, 23:56 
Q
Användarvisningsbild

glömde att peka på raden nedanför \/ , det gäller väl dom med ;)

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: tor 04 aug 2016, 10:10 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Håller med grym, man skall unna sig när man har råd.
Har man mycket lån och sånt så gör det nog mer ont i själen att åka till Thailand för lånade pengar men annars - kör hårt! :D

De flesta här vet ju att skit kan hända så passa på innan!

InläggPostat: tor 04 aug 2016, 10:15 
Konservprovsmakare

Ja, jag tycker nog att deras användning av pengar är sund. Man ser allt för många människor som gör tvärt om, lever på kattmat och när dom avlider så kan man läsa i tidningen att dom var mångmiljonärer.

InläggPostat: tor 04 aug 2016, 12:22 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Lazer77 skrev:
Ja, jag tycker nog att deras användning av pengar är sund. Man ser allt för många människor som gör tvärt om, lever på kattmat och när dom avlider så kan man läsa i tidningen att dom var mångmiljonärer.

Jag tror inte att vare sig stilen Joakim von Anka (lägga pengarna på hög och aldrig unna sig det allra minsta utöver det absolut nödvändigaste) eller Kalle Anka (unna sig allt, aldrig få in några pengar att tala om, ta allt på kredit) är idealisk. Men jag håller med de flesta här i tråden. Om (säger om!) man har pengarna så ska man få spendera dem på det man själv tycker ger mest valuta. Här på forumet är det väl typ konserver, ficklampor och toalettpapper, men alla delar ju som bekant inte den synen...

Då föredrar jag hur Fantomen gör, han har en rejäl förmögenhet och tvekar inte att använda pengar vid behov, men slösar inte med dem i onödan.

Trots allt växlar man ju sin egen tid mot pengar, då ska man få växla pengarna mot det man själv vill. Oavsett om det är långresor och fina viner, eller bara en rejäl summa på banken och aldrig behöva oroa sig för oförutsedda utgifter.

Om man däremot lever på lånade pengar typ Lyxfällan-fall så är det en helt annan sak!

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?

InläggPostat: tor 04 aug 2016, 13:10 
Visst står det dem fritt att bränna sina pengar. Att de ska försaka saker och ting för att lämna ett arv till barn och barnbarn är inget som är självklart. Än mindre om arvingarna sedan bränner det på typ resor, golf och sprit. Men jag moraliserar gärna och skulle invända mot hur pengarna bränns- men det är till syvende och sist var ens ensak och jag skulle knappast kunna få svärföräldrarna på en annan våglängd. Själv ser jag inte preppande som någon form av uppoffring eller försakelse. Den livsstil som skymtar fram hos svärföräldrarna är inget som intresserar mig, även om jag skulle skita i preppandet.
Det arv jag hoppas kunna lämna efter mig blir någon fastighet/ tomt (gärna flera...) med ett TEOTWAWKI-tänk. Om de sedan gör sig av med det och satsar på resor, golf och sprit har jag i vart fall gjort mitt bästa, och utan att ha uppoffrat mig särskilt mycket, för det upplägget passar mig. Det kan ju också hända att det inte blir något arv alls. Då blir det enda arvet den tid vi haft tillsammans och det jag förhoppningsvis lyckats förmedla till dem.

Jag anar att TS inte bara ser svärföräldrarnas brännande av pengar som ett problem utan kanske också att de inte har tid för sin barn och barnbarn. Det är i så fall verkligen synd, men det är bara att acceptera. Det är egentligen mest synd om dem som kanske inte fattar att de går miste om barnbarnen, som borde slå resor, golf och sprit. Kanske räcker det för dem med jul och lite födelsedagar. Vi har ju facebook om inte annat, där de kan lägga upp bilder från sina resor och skriva lite "jag saknar er" mellan varven.

InläggPostat: tor 04 aug 2016, 15:00 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Det är inte ok att slösa sina pengar som om det inte fanns en morgondag för barn och barnbarn enligt min åsikt. Jag tycker att det är vår tids sjuka att konsumera allt man kan istället för att bygga ett kapital till sina efterkommande. Dessutom kan jag reta mig våldsamt på sån ren konsumtion som t ex resor och golf utgör, tomt tidsfördriv som idag är statushöjare i vårt samhälle.

Sen är jag väl inte i kattmatsfacket heller men i mitt tycke är det moraliskt fel att slösa alla pengar på det viset.

InläggPostat: fre 05 aug 2016, 10:13 
Konservprovsmakare

Hur mycket är rimligt att lämna eftersig till sina barn? Och när? Ofta har man ju ett stort kontant behov när man är 25-30, har skaffat barn och ska ha kontantinsats till ett hus tex. När man är 55 och ens föräldrar går bort(80 år gamla) så har man ju förmodligen redan betalat av sitt eget hus och sparar ihop en del pengar.

Ett fint startkapital när man fyller 18 är ju användbart, vad är rimligt, 100.000? Räcker till körkort och en skaplig bil. Däremot kontantinsatsen till ett hus från 70-talet i en storstadsregion hamnar ju på runt 500.000 med diverse avgifter som tillkommer(lagfarter, pantbrev).

Antaget att ett barn behöver ungefär 600.000kr i startkapital vid 18-25 så blir det ju inte så mycket, kanske 1500kr/mån som ska sparas om man får en vettig ränta.

InläggPostat: fre 05 aug 2016, 10:14 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Lazer77 skrev:
Hur mycket är rimligt att lämna eftersig till sina barn? Och när? Ofta har man ju ett stort kontant behov när man är 25-30, har skaffat barn och ska ha kontantinsats till ett hus tex. När man är 55 och ens föräldrar går bort(80 år gamla) så har man ju förmodligen redan betalat av sitt eget hus och sparar ihop en del pengar.

Ett fint startkapital när man fyller 18 är ju användbart, vad är rimligt, 100.000? Räcker till körkort och en skaplig bil. Däremot kontantinsatsen till ett hus från 70-talet i en storstadsregion hamnar ju på runt 500.000 med diverse avgifter som tillkommer(lagfarter, pantbrev).

Antaget att ett barn behöver ungefär 600.000kr i startkapital vid 18-25 så blir det ju inte så mycket, kanske 1500kr/mån som ska sparas om man får en vettig ränta.

Förutsättningarna för folk att spara skiljer sig nog åt rätt rejält... skulle tro att många inte har mer än ett sparkonto med några tiotusen.

InläggPostat: fre 05 aug 2016, 12:09 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

jul123 skrev:
Hej på er!
Går rakt på sak.
Mina svärföräldrar har säkert ut 50-60k varje månad. Dessa pengar bränner de effektivt på resor, bilar, golf, vin och sprit osv osv.
Är detta ok?
De har tre barn och fem barnbarn.

50-60k ut i månaden är inte sådär rasande mycket pengar om de arbetar båda två.

Det faktum att du nämner barn och barnbarn ger en hint om att du kanske tycker att de borde lägga lite pengar på dem istället för på sig själva. Det tycker inte jag att de ska göra.
De där båda människorna har fostrat och närt tre ungar med allt vad detta innebär. Nu är det dags för dem att njuta av tillvaron och sätta sig själva i fokus.

I see bad times today

InläggPostat: fre 05 aug 2016, 12:18 
Nybyggt utedass!

Nja, jag har sett råd om att man ska spara i eget namn till barnen. Om man sparar i deras namn kan de lyfta det på 18-årsdagen. Många ungdomar tycker att en stor extravagant fest eller tom att bjuda alla sina vänner på en resa till till någon turistort och slå runt där är bättre än studier eller körkort och bil eller grundstenen till en bostad.

Jag har sett råd om att bjuda fattiga barnfamiljer på ordentliga söndagsmiddagar också. Och jag antar att det är vanligt att barnen får överskottsmöbler och husgeråd med sig när de flyttar hemifrån. Vi barn fick alla nytt sänglinne vid några tillfällen, (delvis eftersom vår mor var så förtjust i att fynda sänglinne).

500 000 är mycket pengar. Dessutom blir de medelålders klämda mellan dyrbara och krävande barn och ålderstigna föräldrar som får allt svårare att klara sig själva. Men som sagt, man har faktiskt inga skydigheter mot vuxna barn och gamla föräldrar.

Lazer77 skrev:
klipp

Senast redigerad av Zombie fre 05 aug 2016, 12:25, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre 05 aug 2016, 12:21 
Lazer77 skrev:

Oj det du beskriver är det nog inte många som kan leva upp till. Heller inte rimligt att få allt på ett silverfat.
Visst, sparar du dom summor du nämner från barnets födelse fram till 25års åldern när dom skall flytta hemifrån får du ihop dom pengarna.
Men samtidigt är det ju under denna period från ca 25-40 du själv har störst behov av kapital... Inte enkelt spara extra då
Har man fler än ett barn blir det än mer orimligt.
Klarar man att försörja barnen så dom kan lämna hemmet med körkort och utan studielån och kanske en billigare bil har man gjort en stor insats.
Villaköp vid 25års åldern är knappast ett krav eller nödvändigt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa