Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Öppet gruppköp analyserande laddare för li-ion och nimh $39
InläggPostat: fre 16 maj 2014, 21:01 
Det pågår ett gruppköp av Opus BT-C3100 V2.0 "Dreamcharger".

För $39 får man en laddare som kan testa kapacitet för li-ion och nimh, och naturligtvis ladda dem också. Den levereras med ett 12-volt nätaggregat, så den skulle gå att driva från fordon/bilbatteri också.

Jag hoppade på. Det verkar vara en ganska bra laddare, men tydligen lite störig. Den har en fläkt som hela tiden går av och på. Jag kommer troligen fortfarande att använda min Pila IBC för att ladda 18650, men det blir trevligt att kunna testa batterierna ibland, och även ladda 26650 med 2A.

Det är en uppdaterad version 2.0 som säljs, där man åtgärdat några problem som var med version 1.0.

Tydligen har gruppköpet varit så framgångsrikt att man nu öppnar gruppköpet för vem som helst, med en rabattkod. Bara att beställa direkt av leverantören och ange rabatt-koden för att utnyttja gruppköpet. Oklart hur länge det kommer att vara öppet. Mer detaljer hittar du här:

http://budgetlightforum.com/node/30515

http://www.gearbest.com/chargers-batter ... 24924.html
http://lygte-info.dk/review/Review%20Ch ... %20UK.html
http://www.youtube.com/watch?v=IA-MZZD7HEQ
http://www.youtube.com/watch?v=JJxrDgEFxMU

Inläggsrubrik: Re: Öppet gruppköp analyserande laddare för li-ion och nimh
InläggPostat: lör 17 maj 2014, 14:42 
tack, tog en med, det är underbart att kolla batterierna på vettigt sätt

InläggPostat: tis 17 jun 2014, 12:24 
Jag har fått hem den och håller på att rensa ut bland mina laddningsbara LiIon-batterier.

En hel del av mina 16340-batterier är mycket dåliga. Inte ens 100 mAh. En del andra är förvånansvärt bra. Exempelvis mina "flame" och blåa 16340 / 18650 trustfire som jag rekommenderat tidigare på detta forum. De håller över 600 / 2200 mAh trots att de har ett par år på nacken.

Numera köper jag bara Panasonic LiIon-batterier, men de gör inte 16340...

Den nuvarande modellen har som sagt problem med en högljudd fläkt. Dessutom är nätaggregatet som medföljer underdimensionerat om man vill ladda fyra batterier med mer än 500 mA samtidigt. Jag har sällan bråttom med att ladda, så 500 mA funkar fint för mig. Och det fungerar utmärkt att testa kapacitet på batterier!

Gruppköpet är fortfarande öppet.

InläggPostat: tis 17 jun 2014, 16:55 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

innan Skogsbonden gör sig av med de kassa batterierna så hoppas jag du först dubbelkollar att de verkligen ÄR kassa. kanske en ficklampa för ett batteri I taget + en klocka sager dig om batteriet verkligen var kasst eller ej.

eventuellt kan sådana/kassa batterier göra tjänst I fjärrkontroller mm ej krävande utrustning.

finns det nått sätt att "få fart" på kassa/halvkassa batterier? Eller är det kört när kapaciteten fallit för mycket?

Har ett par batterier från lumpartiden, går nättojämt att använda till något, men har typ levt ett 30 årigt liv.....

lite miljötänk bara från PP. ;-)

InläggPostat: tis 17 jun 2014, 21:19 
fick hem min idag
ska bli intressant att prova lite

om man kan få fart i dåliga batterier, sällan det funkar bra, beror lite på kemi med

gamla nicd med låg Ah kunde leva länge om man bara annvänder dom

nimh behöver annvändas dom med

om dom självurladdas så bildas det kristaller igenom separatorn mellan polerna och ger kortslutning, man kan bränna bort dom med hög laddström, läs 10A eller mera
men det håller sällan i längden

lågurladdande nimh ska bli intressant att se livslängden på, håller tummarna där

normala li* som 18650 tar slut dom med, verkar som om många tar slut kemiskt och blir sämre och sämre med såren, dom man då annvända för lågeffektsprylar, ska bli intressant och se långtidsannvänding på dom

InläggPostat: tis 17 jun 2014, 21:20 
-
Användarvisningsbild

Tack för tipset!

Klapp en idag jag med. :D

InläggPostat: tor 19 jun 2014, 08:16 
någon som faktiskt provat om väggvårtan är underdimensionerad?
gissar att det sitter en separat switchdel för varje laddkanal, och då bör det räcka med 12v 3A

som jag misstänkte så var några av mina batterier fusk, ska prova och öppna och se vad som är i egenteligen

då kommer frågan om vilka batteri man ska köpa och varifrån?

InläggPostat: tor 19 jun 2014, 12:35 
Gamla Ni-MH batterier kan man ofta pigga upp genom ett par laddcykler. Min MAHA 9000 har till och med ett särskilt program som kör laddcykler så länge kapaciteten ökar.

Trötta LiIon-batterier kan typiskt inte piggas upp på samma sätt. De är på väg att bli förbrukade när interna resistansen börjar stiga. Går att mäta med denna laddare.

Men de batterier jag kasserar är typiskt li-ion som troligen aldrig varit bra. Det finns en omfattande praxis av att överdriva kapaciteten och rent av att sälja batterier som ser riktiga ut, men som bara är ett skal runt ett mycket litet batteri. Det är lätt att bli lurad när man handlar billigt från Kina. Det blir dyrt skräp. Förhoppningsvis innebär denna typ av analyserande laddare att kunder börjar varna varandra för skräp.

Men som sagt har jag börjat köpa bara Panasonic 18650. 3100 eller 3400 mAh. Då handlar jag från FastTech.com. De håller mycket bra kvalitet. Finns fler bra märken också. Men även förfalskningar...

Exempel på batteri jag är mycket nöjd med: (utan skyddskretsar)

http://www.fasttech.com/products/1420/1 ... 00mah-3-7v

Sedan är det lite lurigt om det går att skickaefter batterier från Kina mera. Tydligen har det införts nya regler som innebär att det inte är tillåtet att skicka LiIon-batterier med flyg. Det kan innebära att man tvingas köpa från en europeisk leverantör som fraktat med båt eller särskilt emballage.

Jag har dock tillräckligt med 18650 och 26650 för ett par år. Skulle eventuellt behöva 16340, eftersom det är sådana jag kasserar mest...

Laddaren har testats mycket ingående på olika forum. Tydligen kör den med pulsmodulering av strömmen och låter batterierna utjämna. Om man laddar flera batterier samtidigt med hög strömstyrka (2A) så drar laddaren upp emot 10A under en bråkdel aven sekund. Lite för mycket för vårtan som följer med, så pulserna blir inte fyrkantiga längre. Laddaren fungerar trots det, men mätning av kapacitet under laddning blir felaktig. Mätning av kapacitet under urladdning blir dock korrekt.

Laddar man med 500 mA eller bara ett eller två batterier med hög strömstyrka så räcker vårtan fint.

InläggPostat: sön 29 jun 2014, 09:39 
öppnade ett batteri och det var riktigt fusk, inte ens ett mindre batteri i, utan det var myyycket tomrum och en gnutta aktivt batteri

dom var på 0.5 Ah men märkta 3Ah :nono:

suck, dom får vara till saker som annvänds sällan, ska prova att ha någon extra i vakkojan och bilen, ger alltid någon minuts extraljus om det behövs

och nu har jag skickat efter mera batterier :smack:

InläggPostat: lör 06 sep 2014, 23:49 
Version 2.1 av Opus BT-C3100 kostar normalt $65, laddaren som klarar både NiMH och LiIon och även kan analysera kapacitet på batterierna.

http://www.gearbest.com/chargers-batter ... 71595.html

Men nu kommer man ner till $42 för version 2.1 om man vill. Rabattkod finns här:
http://budgetlightforum.com/node/33690

InläggPostat: sön 07 sep 2014, 09:32 
-

Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:40, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 07 sep 2014, 09:57 
ack ja, dekaltrimning på lååååg nivå

förr var det ju ett djävla bök att matcha batteripackarna, nu är det underbart smidigt

för alla som har lite mer än 4 laddbara batterier och som vill ha koll på hur dom mår så rekomenderar jag verkligen en ladare där man kan se kapaciteten :up:

InläggPostat: sön 07 sep 2014, 10:22 
mattermosgourmet

Beställt!!! :D Ser grymt bra ut detta har bara haft skitladdare förut. Har varit på gränsen att slänga alla nimh batterier jag har för de har inte funkat ibland...

InläggPostat: sön 07 sep 2014, 11:53 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Även jag hoppade på detta tåg. Hoppas bara att jag vet hur man läser av denna. Hade alltid svårt att förstå el-delen på fysiklektionerna.

InläggPostat: sön 07 sep 2014, 13:03 
enkelt, ställ in den på battery - test, efter ett antal timmar står det ex 3,011 mAh, skriv det på batteriet och när man tycker dom börjar bli dåliga så kollar man igen, man kollar så att värdet är ungefär lika med det som står på batteriet

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa