Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: orson welles war of the worlds
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 19:42 
Tränar vakthöns

Orson Welles gjorde en radiopjäs av H. G. Wells Världarnas krig. (Finns på Youtube, sök med inläggets rubrik.)

Welles gestaltade det som en nyhetssändning. Många slog över till den kanalen mitt i, och missade att det var en radiopjäs. Panik utbröt, olyckor skedde och åtminstone några begick självmord.
http://www.svt.se/k-special/varldarnas-krig

Det var i en svunnen tid när folk litade på det de hörde i radio. Jag undrar om panik skulle utbryta i dagens läge. Kanske folk skulle kontrollera på internet innan de fick panik.

Inläggsrubrik: Re: orson welles war of the worlds
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 19:49 
Tja, vi har ju en annan tråd om ett youtubeklipp som iscensätter en nyhetssändning från BBC och handlar om ett kärnvapenanfall från rysk sida. Skulle den sändas som spelfilm på SvT1 skulle det nog kunna vara fler än en person som gick i spinn om de kom in mitt i.

/MD

InläggPostat: fre 22 jul 2016, 20:07 
Tränar vakthöns

Ja, men inte skulle man väl begå självmord utan att ha kollat om det stämde. Själv trodde jag inte på historien om 'Trade Center till att börja med. Såg filmen på internet. Verkade alldeles för "film-aktigt".

InläggPostat: lör 23 jul 2016, 00:42 
Skulle säkert gå idag också. Folk är inte smartare nu än för 80 år sedan. Med rätt planering och lite tur kan man säkert få folk tro på någon påhittat katastrof om man lägger ut en massa klipp på youtube, får det att "trenda" på twitter, skriver några trovärdiga falska wikipedia-artiklar, några bloggar och instagram, periscope etc.

Folk tror ju på massa virala klipp som visar sig vara fejk eller bara reklamkampanjer.

InläggPostat: lör 23 jul 2016, 01:48 
Tränar vakthöns

Ja, om man gick in för det. Men Orson Wells-historien var bara ett misstag. Många slog över från ett populärt radioprogram som tog slut när radiopjäsen hade börjat.

Jag kommer inte ihåg hur jag insåg att World Trade-historien var sann, men de avbröt säkerligen normal TV-tablå och la ut det på text-TV direkt.

InläggPostat: lör 23 jul 2016, 08:52 
Om man funderar över hur stor andel av det totala snabba massmedieflödet som utgjordes av radio när Wellsgrejen inträffade....

Det var i oktober 1938, det fanns inget internet, det fanns ingen TV, det fanns bara radio. Bara. Så all snabb media, inte alla kanaler men alla typer av snabb media, innehöll rapportering om ond bråd död.

Lek med tanken att SvT1 kör youtubeklippet om kärnvapenattacken, att P3 kör en spinoff i radioform, att svt.se/nyheter kör det, att DN.se kör det, Svd.se... Vart du än vänder dig som inte är tryckta, eller andra långsamma, källor så finns kärnvapenattacken eller referenser till den där.

Folk litade nog på radio och upplevd myndighetsinformation på ett annat sätt då än man gör nu så vi får bre på ännu mer och lägga in det på alla public service-kanaler och sajter för att få samma effekt. Jag vet inte hur stämningen var i oktober 1938 med tanke på att Hitler tagit makten och världen var på väg mot andra världskriget men månaden efter inträffade kristallnatten så läget kanske var lite spänt. Ungefär som med Putin nu?

Om youtubeklippet om attacken mot England omarbetades till vår tids motsvarighet till 1938 års radioutsändningar från BBC och jag kom in oförberedd så skulle jag väl i och för sig inte skjuta mig men jag skulle definitivt gå in i fullständigt survivalmode och göra upp planer för hur jag skulle kunna förkorta mitt och närståendes lidande.

/MD

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]