Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: tor 08 apr 2010, 17:37 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Nikenik skrev:
Underlevaren skrev:
Låt säga jag vill ha 2000 kcal per dag för att må någorlunda bra. 5 kg euroshopper müsli och 1 l matolja ger 5*3450 kcal + 9000 kcal = 26250 kcal, dvs. i snitt 3750 kcal per dag! Lägg till en äggkartong så man får 2 ägg om dagen också...


Okej om jag förstår dig rätt köper du mat för 150 kr och drar till skogs. Utan kniv, vattentäta kläder eller elddon.
Och om det är 2 plusgrader och regnar, vad gör du då?

Som jag ser det finns två extrempunkter varav en är att bara köpa mat. Den andra är att bara köpa redskap, skydd etc. och sedan eventuellt hitta mat i naturen. Mellan dessa kan man sedan kompromissa i det oändliga och det kan vara intressant att reflektera över åt vilket håll ens lista lutar. Mitt exempel kostar ca 75-80 kr. Då har jag råd med morakniv, tändstickor och två sån där 12 kr presenning.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: tor 08 apr 2010, 18:21 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Harmklinga skrev:
hittar ingenstans i de där trakterna, men:

Lösmustasch
Morakniv
50cl cola som jag dricker upp och fyller med vatten.
Åker tåg till sthlm (gratiz om man vet hur ;))
Gömmer mig i tunnlarna under staden....

Klart.


Att hoppa på ett tåg när SÄPO är en i hälarna borde inte vara särskilt lyckat, varken med eller utan lösmustasch. Var hittar man förresten en lösmustasch som ser realistisk ut på ett vanligt svenskt köpcentrum? Buttericksmustasch drar nog till sig mer uppmärksamhet än att inte ha någon mustasch alls.

Min plan var att dra till skogs och hålla mig gömd, men visst kan man undra om inte SÄPO skulle hitta en där ganska snabbt... Bättre kanske att raka av sig håret, köpa lite billiga kläder för 150kr på nån secondhandaffär (vilka iofs oftast inte ligger i vanliga köpcentrum, har bara sett det i Luleå) och rulla sig i gruset några varv. Sedan knallar man ner till den lokala Frälsningsarmén eller motsvarande för att få käk. SÄPO skulle säkert leta på härbärgena, så det hänger på att man får tag på nån ordentlig skidoverall eller sovsäck på secondhanden om man ska kunna sova ute i april.

Det bästa är kanske ändå att köpa ett telefonkort (finns det telefonkiosker nuförtiden egentligen?!) för pengarna och ringa en vän som kommer och hämtar en samma dag och kör en norrut till dit man nu skulle... Men hans telefon är såklart buggad. Jävla SÄPO! :cry:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: tor 08 apr 2010, 21:44 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Om vi antar att det hela sker idag, inte efter en förändring till total polisstat så skulle jag förmodligen lägga pengarna på någorlunda propra kläder och en väska på en billig second hand butik, kläder som ej följer mitt vanliga klädmönster och en keps som döljer min rakade hjässa, kanske en filt om pengarna räcker, definitivt en ask med tändstickor, var det sedan några pengar kvar så blev det lite enkel lätt att äta kall mat. Därefter promenad ut på det finmaskigare vägnätet och försöka lifta norrut. Övernattning skulle ske i lador på landsbygden, helst hölador. Jakten efter mig skulle knappast bli lika intensiv som efter Tony olson och gänget när de rymde ifrån Hall, så sköter man korten rätt så bör rörelsefriheten vara stor. Att snabbt lämna området där man rymmer tror jag att är synnerligen viktigt. Om BOL:en ägs av mig så skulle jag absolut inte röra mig dit, ej heller om den ägs av familjen, ägs den av någon som motståndarsidan inte rimligen kan ha kartlagt som en nära vän till mig så är det en annan sak. Förmodligen rör jag mig inte rakt mot min BOL utan snarare i nittio graders vinkel till att börja med. Dag två eller tre är det sannolikt att jag inleder dumpsterdiving i en stad en bit ifrån platsen där jag inleder flykten. Jag skulle plocka tompavor och ölburkar längs vägen för att skrapa ihop pengar, men inte ta omvägar för att söka efter ölburkar. Kläderna måste hållas så rena som möjligt och jag själv med, det är genom att se ut som vem som helst som man klarar sig på rymmen, så inom ett par dagar skulle inskaffande av en rakhyvel eller en vass kniv vara prioriterat, liksom att bada i vad öppna vatten man hittar och tvätta de kläder som eventuellt börjat lukta.
Daglönande blir svårare och svårare med ständigt värre skattelagar och dagens överskott på arbetskraft, men jag skulle lägga viss kraft på att söka möjlihet att lagligt tillskansa mig kontanter, det kan vara så enkelt som att se någon som står och misslyckas med att byta däck vid vägkanten och hjälpa dem och bryta sin princip genom att tacka ja när de erbjuder dig pengar. Det behövs inte mycket pengar för att köpa Deo, tvål och tvättmedel, men lite mer än de inledande 150 kronorna behövs.
En hemlighet bakom framgång på flykt är att aldrig någonsin se ut som om man är på flykt, däri ingår att vara hel och ren och välrakad. Verkar du som om du inte behöver hjälp är sannolikheten att du ska få hjälp större.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet