Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Överlevnadsövning
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 10:24 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 maj 2009, 10:09
Inlägg: 33
Ort: Mitt i Sverige
Jag gjorde en 3 dagars överlevnadsövning i civilförsvaret. Det var otroligt nyttigt. Jag kan verkligen rekomendera alla att ta en liknande kurs. Man får självkännedom hur kroppen fungerar utan mat. Och att man kan klara sig lätt i skogen några dagar.

Det absolut viktigaste är skydd, värme, vatten och näring.
Vi gjorde riktigt bra kojor med eldstad i mitten och vi isolerade väggarna med granris och la mossa ovanpå.

Maten bestod mest av renlav, kaveldunsrötter och granbarrste.
Kaveldunsrötter innehåller extremt mycket stärkelse (kolhydrater), Tror tom att det är mer än potatis. (Man kokar all mat)

Det viktigaste är att dricka mycket vatten. Drick varje timma. Urinen ska vara ljus, då är man ok.

Det absolut svåraste att få tag på i naturen är socker, fett och salt. Så det är något man ska prioritera i sin packning. Tänk Mc Donalds.

Bär och svamp är väldigt lite näring. Men ger en psykisk kick eftersom det smakar gott.

När kroppen inte får mat på ett tag så ställer den om till svält. Det innebär att krafterna minskar enormt mycket. Tempot bli mycket långsammare och man tänker inte lika klart. De flesta blir illamående. Det positiva är att det går över efter en stund och sen kan man fortsätta. Vet man hur kroppen fungerar så kan man hålla sig lugn. Därför är det också viktigt att fixa ved, sovplats, eld osv innan man blir för dålig och innan det blir för mörkt ute.

Jag kommer nog ta fler överlevnadsövningar, man behöver repetera och få nya tips.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 16:18 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Hoppas upplägget var så att ni fick köra ett ensamdygn med, för det tycker jag är viktigast av allt, när man inte har någon annan att rådgöra med eller luta sig mot, när man måste fixa allt själv, från eld till skydd mat och vatten Mycket viktig och nyttig erfarenhet, många klarar sig bra i en grupp men får problem när de är ensamma, viktigt att ha provat det.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 19:12 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Jag var en gång redo att bli medlem i en FRG-grupp genom civilförsvarsföreningen i min stad. Efter fem kurstillfällen och en hel tråkiga och mycket lokalpolitiska samt organisatoriska föredrag valde jag att gå ur föreningen. Civilförsvarsförbundet skickar forfarande inbetalningkort och tidningen Civil till mig. Jag fick dåliga erfarenheter av detta och kommer inte att bli medlem igen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 19:25 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 18 feb 2009, 13:22
Inlägg: 14
Jag gjorde en överlevnadsvecka i lumpen och blev förvånad över att kroppen klarade sej så bra trots den fysiska och psykiska påfrestningen(matbrist, sömnbrist,desorgenterad,hårt fysiskt arbete och befäl som mumsade chokladkakor). Idag 20 år senare undrar man om jag skulle klara det igen? Troligen, men är inte motiverad att försöka.
Hex.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 27 maj 2009, 01:05 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
smuggas skrev:
Efter fem kurstillfällen och en hel tråkiga och mycket lokalpolitiska samt organisatoriska föredrag.


Låter som någon inte riktigt gav dig rätt information från början. FRG lyder direkt under kommunens krisberedskapsorganisation och man blir ju i princip kommunanställd genom den utbildningen, därför är det mycket logiskt att du blir utbildad på hur din stad fungerar i en kris. Lite olika hur kommunerna lägger upp utbildningen men om du hade 5 tillfällen teori låter det som du hann avverka Ove Ånhed (Borås) och hans föredrag om samhällets sårbarhetsanalys och Philip Widell (Ulricehamn) och hans teorier om människors beteende i kris.

Sedan hann du precis hoppa av innan de följande fyra momenten första hjälpen, hjärt och lungräddning, defibrillator och teoretisk samt praktisk brandsläckningsövning. Med andra ord de riktigt nyttiga momenten på kursen :? .

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet