Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Övervakning på BOL
InläggPostat: sön 16 apr 2017, 20:22 
Är det röda det som pekar mot norr?

Hej
För att se om någon luskar kring BOLen när jag inte är där, så tänkte jag använda mig av en eller flera trail cameras.
Är det någon som har erfarenhet av en sådan?
Alternativt någon annan typ av kamera som drivs med batterier

Inläggsrubrik: Re: Övervakning på BOL
InläggPostat: sön 16 apr 2017, 21:10 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Lite förutsättningar tack. Wifi, 4g mottagning och koppling på ström?

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 08:53 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Kamerorna är lite känsliga eftersom dom behöver tillstånd för att sättas upp, har du funderat på "snubbeltrådar" eller något annat som i efterhand ger dig en hint om att någon trampat runt på platsen?

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 09:37 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.
Användarvisningsbild

Fyrop skrev:
Kamerorna är lite känsliga eftersom dom behöver tillstånd för att sättas upp,

Nja, riktigt så enkelt är det inte.
Vill du sätta upp en viltkamera där folk har rätt att vistas (med stöd av allemansrätten) så behövs tillstånd.
Sätter du upp en kamera där folk inte har rätt att vistas - tex. din trädgård eller i din stuga så behövs inget tillstånd med då behövs skyltning för att visa att området är övervakat med kamera. Då får man vara noga med att inte filma in i grannens trädgård eller ut över allmän väg.

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 09:59 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Jaakko skrev:
Nja, riktigt så enkelt är det inte.
Vill du sätta upp en viltkamera där folk har rätt att vistas (med stöd av allemansrätten) så behövs tillstånd.
Sätter du upp en kamera där folk inte har rätt att vistas - tex. din trädgård eller i din stuga så behövs inget tillstånd med då behövs skyltning för att visa att området är övervakat med kamera. Då får man vara noga med att inte filma in i grannens trädgård eller ut över allmän väg.

Det stämmer inte, reglerna finns på länsstyrelsens hemsida. Man har tex inte rätt att vistas i en förenings lokal med stöd av allemansrätten, men måste ändå ha tillstånd för kameraövervakning på platsen. :)

För att sätta upp en kamera på en plats där "allmänheten har tillträde" krävs att du har tillstånd. Till dessa så räknas i princip allt utom "Strikt privata utrymmen", dvs din privata tomt, bostad etc... Så förutsatt att du har BOL i din trädgård så är det lugnt att filma!

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/manniska-och-samhalle/kameraovervakning/Pages/fragor-och-svar.aspx

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 10:09 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Fyrop skrev:
För att sätta upp en kamera på en plats där "allmänheten har tillträde" krävs att du har tillstånd. Till dessa så räknas i princip allt utom "Strikt privata utrymmen", dvs din privata tomt, bostad etc... Så förutsatt att du har BOL i din trädgård så är det lugnt att filma!

Nu gällde väl tråden kameraövervakning av BOL. Om vi förutsätter att BOL ägs av TS (Typ stuga i skogen med avgränsad och markerad tomtmark) är det fritt att kameraövervaka den egna tomten utan tillstånd men att skyltar skall finnas. Dock måste man begränsa området. Man kan inte filma i skogen runt om även om man äger den då det området hamnar under allemansrätten. Hur stort område som kan anses vara tomtmark beror på om man berett marken som tomtmark och man avgränsat den tydligt

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 10:45 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!

Om vi nu struntar i alla "tokiga regler som finns..." o koncentrerar oss på Ts fråga som jag oxå är intresserad av!
Herr_Nilsson skrev:
Hej
För att se om någon luskar kring BOLen när jag inte är där, så tänkte jag använda mig av en eller flera trail cameras.
Är det någon som har erfarenhet av en sådan?
Alternativt någon annan typ av kamera som drivs med batterier

Har funderat på någon slags åtelkamera själv! Kanske gömd i fågelholken!

Urd

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 11:05 
Undrar vad min nästa titel blir...

Man kan ju också fundera på vad man vill använda "bilderna" till, ska man försöka lagföra någon eller vill man bara veta att "herr och fru Svensson" brukar gena över tomten och ibland kikar in genom fönstren. Så länge ingen myndighet vet att man bevakar är det nog lugnt. Dock gäller följande enl kameraövervakningslagen:

45 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av bestämmelserna i

1. 8 § om tillståndsplikt,
2. 12–15 §§ om anmälningsplikt,
3. 25 § om upplysningsplikt,
4. 32 § första stycket om bevarandetid, och
5. 34 § om överföring till tredjeland.

Detsamma gäller den som bryter mot villkor i beslut som har meddelats med stöd av 19 eller 20 §.

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar.

För en gärning som omfattas av ett vitesföreläggande ska det inte dömas till ansvar.

46 § Övervakningsutrustning som har använts vid brott enligt denna lag ska förklaras förverkad, om det inte är oskäligt.

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 12:55 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Är vi klara med paragraferna nu och kan gå vidare? Kan någon teknisk kunnig ge mig (och troligtvis TS) lite vägledning för olika lösningar?

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 13:06 
Q
Användarvisningsbild

förutsättningarna är viktiga

ström uppkoppling o.s.v

men budgetvariant är gsmlarm till mobilen och sedan väcka upp en wifikamera och kolla, då med mobildata via kontantkort och lite småhyss

har man el och foch vettigt internet så är det övervakningskamror som gäller, tyvärr är det få som funkar bra i dåligt ljus
så antingen belysning eller dyrare prylar

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 14:38 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Tydligen kan man använda en äldre android-telefon med lämplig app. Telefonen upptäcker rörelse och tar en bild som den skickar till dig. Ladda från nätet eller solcell.

Kanske lämpligast inomhus för att föreviga objudna gäster och larma?

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 19:01 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!

grym skrev:
förutsättningarna är viktiga

ström uppkoppling o.s.v

men budgetvariant är gsmlarm till mobilen och sedan väcka upp en wifikamera och kolla, då med mobildata via kontantkort och lite småhyss

har man el och foch vettigt internet så är det övervakningskamror som gäller, tyvärr är det få som funkar bra i dåligt ljus
så antingen belysning eller dyrare prylar

I mitt fall om nu Ts ledsnat på paragrafryttare :notme: Tar över staffetpinnen.
4G 230 v ingen Wifi. Avslutat mitt samarbete med Felia o dess adsl.

Urd

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 19:21 
Är det röda det som pekar mot norr?

Om vi nu bortser från vad Kling och Klang säger.

Förutsättningarna är följande: nästa ingen mobiltäckning, ström finns när jag är där, men eftersom att bevakningen främst behövs när jag inte är där. Så behövs något som drivs på batterier. Inget wi-fi heller.

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 19:39 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Skogsbonde skrev:
Tydligen kan man använda en äldre android-telefon med lämplig app. Telefonen upptäcker rörelse och tar en bild som den skickar till dig. Ladda från nätet eller solcell.

Kanske lämpligast inomhus för att föreviga objudna gäster och larma?

Jag har provat massa olika varianter av övervakningskameror, inklusive varianten med mobiler med lämplig app, det fungerar inte, efter några dagars upptid konstant med kameran på så dör alla mobiler jag provat, de blir för varma tror jag, och bootar om, och autostart av de apparna fungerar sällsynt dåligt även om de säger sig ha stöd för det. En kommersiell wanscam från asien fungerar betydligt bättre, den har stöd för flera olika protokoll att skicka meddelanden med, kvalitén är relativt ok, de går sönder efter något år, fördelen är att en del av dem har ir-ljus inbyggt så de fungerar på natten med, mina hade motorer som jag kunde remotestyra via min mobil med, min personliga favorit är dock raspberry pi med webcams, där kan man om man är lagd åt det hållet göra roliga saker med, jag scriptade fram övervakning där flera enheter som pratade med varandra och larmade och skickade meddelanden (mail med bilagor och länkar) så jag kunde inom några sekunder få en filmsnutt av rörelser från kameror till min mobil när de larmade rörelse, med lämpligt batteri kan en raspberry gå länge, och har man ett telefonkort eller wifi eller liknande så har de ju nätåtkomst med.

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 20:02 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Herr_Nilsson skrev:
Om vi nu bortser från vad Kling och Klang säger.

Förutsättningarna är följande: nästa ingen mobiltäckning, ström finns när jag är där, men eftersom att bevakningen främst behövs när jag inte är där. Så behövs något som drivs på batterier. Inget wi-fi heller.

Borde funka https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... 0wod-qENTg

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa