Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Övning Earth hour, en kväll utan ström
InläggPostat: sön 20 mar 2011, 14:15 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
denna tråd så uppmanades folk att bryta strömmen för övningens skull. Sagt och gjort igår klockan 18 så stängde jag alla säkringarna förutom till kyl och frys. Jag fuskade genom att låta vattnet vara på också men använde mig av mitt lagrade vatten till matlagning.

Mina erfarenheter av denna lilla övning är att ja måste skaffa bättre ljusstakar. I mörkret så använde jag denna från Classes och den fungerade utmärkt. Jag tog fram några värmljus och upptäcker en sak. Av de ljusstakar vi har till värmeljus så är det bara en som inte omsluter ljuset och förhindrar spridning av ljus. Värmeljusen hade också ganska dålig ljuseffekt. Nåja, jag tar några vanliga stearinljus också. Problemet där var att den enda ljusstaken i hushållet är adventsljusstaken, kanske inte supersmidig men den funkade. Så nu hade jag ljus i alla fall.

För underhållning så satte jag i batterier i radion och de funkade bra. Jag använde mig av adaptrar för att göra AA till C men jag misstänker att batteritiden inte kommer bli allt för bra. Jag använde också en gammal mobil med radio och högtalare. Denna lösning gillar jag eftersom mobilen är min reserv så den är alltid laddad, Den är liten och har lång batteritid. Efter middagen (kommer till det senare) så räckte batteriet i datorn till två avsnitt av Jericho. Jag provade inte att koppla upp datorn mot nätet via mobilen då mitt nuvarande abonnemang skulle göra det extremt dyrt men i framtiden skall det provas.

Till middag hade jag några olik alternativ. Mackor och fil, soppa på burk, frystorkat eller laga riktig mat, makaroner och korv. Jag valde de sista alternativet eftersom detta var en övning. Som värmkälla använde jag försvarets jägarkök och t-röd. Först kokade jag upp vatten och hällde i min mattermos tillsammans med makaronerna, skakade om och lät de stå och laga till sig. Jag kokade upp mer vatten och hällde i en termos att ha till frukost, dock blev inte hela termosen full. Sen så skulle jag börja steka korven och det gick väl hyfsat men aluminium är inte ett optimalt material att steka på , trots att jag hade mycket margarin. Sen kom de stor problemet, hur släcker jag brännaren. Tidigare har jag alltid låtit den brinna tom. Jag provade att sätta på locken men då brann det som under och runt locket. Lite orolig blev jag av detta och tog bort locket igen. Då provade jag en till gång och till slut så fick jag den att slockna men det kändes inte stabilt. Men middagen smakade bra.

Till frukost så öppnade jag termosen och vattnet var väl tillräckligt varmt för en kopp te men inte mer och absolut ingen mjölk i för då hade det blivig för kallt. Jag skulle ha fyllt termosen full med kokande vatten. Till det så åt jag bröd.

Erfarenheter av denna lilla övning är att det går att laga mat på ett spritkök men för enkelhetenskull så ska man fokusera på enkel mat som soppor och frystorkat. Spritkök är också lite meckigt så jag funderar på att skaffa ett gaskök också.

Till belysning så ska jag skaffa en till fritidslampa och kanske en pannlampa samt ljusstakar av gammal modell som man kan hålla i handen och gå runt med.

Underhållningen var ok men men jag är inte van att vara utan TV. Blir jag lite mer hardcore survivalist så skulle jag nog fundera på att skaffa ett fritidsbatteri och tolvvoltsladdare till datorn och fylla den med filmer och serier. (Hmm, är jag beroende av rörlig bild?)

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övning Earth hour, en kväll utan ström
InläggPostat: tis 22 mar 2011, 07:52 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Stora fördelen med radio är att man får så mkt gjort vid sidan om. TV tar för mkt tid i våra liv tyvärr.
Rätt smart det där med att fylla upp termosar. Tänkte lite på det när jag var på Erikshjälpen sist och dom sålde ut termosar för en spottstyver. Istället för att koka vatten varje gång man behöver så har man en gång under dagen kokat upp några flaskor som fungerar bra till te, kaffe, ev disk, hygien mm. Beroende på kokmöjligheter så tror jag att man sparar lite bränsle på det oxå.
Gällande värmeljus så ja, de har dåligt ljus men har man flera ståendes så ger dom tillsammans en del. Ett vanligt ljus ger mycket mer. Fotogenlykta är riktigt sköna när man vill ha bra ljus och dessutom mobila.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övning Earth hour, en kväll utan ström
InläggPostat: tis 22 mar 2011, 09:51 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
Sist på Earth hour, så drog jag huvudströmbrytaren till huset och kollade vidare på filmen.. Plassma'n ligger på en UPS :lol:
(UPSens primära uppgift i fredstid är att skydda utrustningen från mitt högst ostabila nät)

Men det är en bra påminnelse om att strömmen är viktig och ger en tankeställare så man håller reda på lampoljan och lycktorna!

_________________

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övning Earth hour, en kväll utan ström
InläggPostat: tis 22 mar 2011, 23:15 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
swehank skrev:
Fotogenlykta är riktigt sköna när man vill ha bra ljus och dessutom mobila.


Jag har två ljuslyktor med veke och har haft lampolja men den kunde jag inte hitta. Ytterligare en grej som inte var bra i mina förberedelser. Jag trodde att jag hade olja men så var inte fallet.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet