Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 00:19 
Calex tipsade i Ämne: Nyhetsnotiser för att känna av läget om en artikel i DN:
Citera:
Oljeprisfallet tvingar nu bolagen att skära ner sina prospekteringskostnader drastiskt. Förra året upptäcktes mindre ny olja än på 60 år. På sikt blir det mycket svårt att möta efterfrågan, tror amerikanska experter.

Inte sedan 1952 har lika lite ny råolja upptäckts av oljebolagens prospekterare som förra året.

I världen utanför USA hittades nya fyndigheter motsvarande sammanlagt 2,8 miljarder fat. Det motsvarar en månads konsumtion i världen.


Min uppfattning är att konventionell olja peakade kring 2006 och att den, ganska lilla, uppgång vi sett sedan dess beror på tajt olja, fracking, shale oil, oil shale, tar sands etc. Metoder att få fram olja som är dyra och därför kräver ett högt pris. Världen utanför den okonventionella oljan kräver låga priser för att ekonomin ska funka. Så antingen har vi högt pris och nog med olja men kass ekonomi eller lågt pris och för lite olja så fort ekonomin repar sig. Det blir kraftiga svängningar i både oljepris och ekonomi.

Vad leder det till?

/MD


Senast redigerad av MulenDag tis 24 maj 2016, 09:45, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 08:32 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
MulenDag skrev:
Min uppfattning är att konventionell olja peakade kring 2006 och att den, ganska lilla, uppgång vi sett sedan dess beror på tajt olja, fracking, shale oil, oil shale, tar sands etc. Metoder att få fram olja som är dyra och därför kräver ett högt pris. Världen utanför den okonventionella oljan kräver låga priser för att ekonomin ska funka. Så antingen har vi högt pris och nog med olja men kass ekonomi eller lågt pris och för lite olja så fort ekonomin repar sig. Det blir kraftiga svängningar i både oljepris och ekonomi.

Vad leder det till?

/MD


Det är ungefär den bild jag också har.

Länkar till ett filmklipp på temat från Nate Hagens, en av dem som jag tycker verkar vara både insatt och ödmjuk i ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=-EMlDuNH59c. Han ska komma ut med en bok lite senare i år, eller nästa år som jag tror kan bli riktigt läsvärd.
För de som inte känner till honom så är han finans-ekonom i grunden. Sadlade om och läste ekologi, doktorerade i naturresurshushållning och var ett tag moderator/admin på the oil drum (TOD) som tyvärr stängde ner för några år sedan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 09:12 
Man pratar om efterfrågan, förmodligen baserar man på den nuvarande förbrukningen och utvecklingen. Är ingen miljökämpe men ändå köper jag ingen ny bil närmsta tiden iom paradigmskiftet när det gäller transporter.
Förmodligen så kommer peak oil att träffa mindre utvecklade länder än I-länder, här kommer vi förmodligen minskat förbrukningen med minst 50% närmsta framtiden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 10:29 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Håller med resonemanget. Oljeprisdippen gjorde att i princip all prospektering stoppades för att bara överleva.

I Ryssland har man slutat prospektera långt innan dess för de som brukade prospektera litar inte på att de får behålla det de hittar. Så Putin bränner sitt ljus lite i båda ändar när han roffar åt sig allt av värde. Man tömmer de gamla oljefälten och sen blir det knapert.

Delar också tanken på att det är stor risk att köpa ny fossilbil nu. Begagnat är OK. Det är en faktor 1/10 del i pris att åka på el mot bensin. Den skillnaden kommer öka. Och då är 3/4 av elpriset skatt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 12:56 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
MulenDag skrev:
Calex tipsade i Ämne: Nyhetsnotiser för att känna av läget om en artikel i DN:
Citera:
Oljeprisfallet tvingar nu bolagen att skära ner sina prospekteringskostnader drastiskt. Förra året upptäcktes mindre ny olja än på 60 år. På sikt blir det mycket svårt att möta efterfrågan, tror amerikanska experter.

Inte sedan 1952 har lika lite ny råolja upptäckts av oljebolagens prospekterare som förra året.

I världen utanför USA hittades nya fyndigheter motsvarande sammanlagt 2,8 miljarder fat. Det motsvarar en månads konsumtion i världen.


Min uppfattning är att konventionell olja peakade kring 2006 och att den, ganska lilla, uppgång vi sett sedan dess beror på tajt olja, fracking, shale oil, oil shale, tar sands etc. Metoder att få fram olja som är dyra och därför kräver ett högt pris. Världen utanför den okonventionella oljan kräver låga priser för att ekonomin ska funka. Så antingen har vi högt pris och nog med olja men kass ekonomi eller lågt pris och för lite olja så fort ekonomin repar sig. Det blir kraftiga svängningar i både oljepris och ekonomi.

Vad leder det till?

/MD


Är inte detta en ickenyhet, inte ens att konventionella media tar upp P-O är en nyhet, snarare tvärtom kolla på Google trends och sökordet peak oil. Intresset verkar totalt dött. Därmed inte sagt att konsekvenserna är döda, tvärtom, de är i högsta grad verksamma. Däremot tror jag inte att vi kommer att känna av någon bristsituation på många år ännu, en rejäl lågkonjunktur och kanske till och med en ekonomisk krasch kommer att skicka ner oljepriset än mer. Sen får vi se.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 14:19 
Nu hängde jag inte med riktigt. PO är ingen nyhet. Att det syns i media är både en nyhet och inte. PO har ju både kommit och gått i media. Det nya är väl att man skriver om att letandet går ned vilket, hoppas jag alla förstår, betyder mindre utvinning i en inte allt för avlägsen framtid.

Lite nytt är det väl (?) också att media tar upp problemet med motsättningen mellan pris och tillgång. Hittills har det, som jag uppfattat det, mest skrivits att allt är lugnt med motiveringen att "Okonventionell olja kommer att lösa alla problem.".

Jag tror varje gång det skrivs om sånt att, nu, nu kommer folk att vakna till, nu kommer vi att komma till insikt och börjar göra det som behövs. Men det är klart att jag tänker fel där... :cry:

Jaja... Det ska i alla fall bli intressant att se om det kommer potatis ur halmbalarna i år.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 16:23 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
:lol: Det jag menade är att PO endast undantagsvis syns i media. Det var också det jag ville visa med min lilla länk, PO är stendött, ingen är intresserad, ingen kommer att bli intresserad. Det är bara vi stackare som redan är drabbade av PO-helvetet som triggas av varenda liten notis som dyker upp längst bak, längst in och på undangömda ställen. Nej jag tror inte att PO kommer att bli modeordet för dagen någonsin, inte ens långt efter vi passerat alla konventionella och okonventionella PO med åratal. Det kommer att vara fokus på symptomen inte på grundorsaken. Alltså, precis som vanligt :hm:

Vi har ingen halm så jag ska prova att använda gammal ensilage för att odla potatis. Vi har hela ån full av vatten och en vädurpump att pumpa med så vi ska nog lyckas bevattna tillräckligt.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 16:24 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Förresten, jag är varken cynisk eller bitter ;)

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 17:05 
Tjaa, det var ju inte en helt oväntad nyhet. Peak oil har ju alltid varit "där", i bakgrunden, men jag tror att oro över oljetillgång börjar vara sådan vardagsmat för gemene får att ingen egentligen tänker på det desto mer.

Är ju bara en fråga om när och hur the tipping point kommer. Magkänslan säger att priset knappast kommer att gå ned närmaste tiden, om alls, allt eftersom nya fyndigheter sinar. Jättarna inom produktion och respektive ägarländer kommer att snörpa åt försäljningen och höja priset ytterligare, i mån av tid kommer kanske krig att startas. Vi slåss ju redan nu för olja, så varför inte i fortsättningen också?

När sedan Sven Svensson med familj börjar känna av effekten av att inte kunna ha bilen fulltankad, att tvingas stå i kö i timmar för att få en dunk fylld... Då kanske man ska se om Mad Max från '79 och begrunda den visionen. Vi är så beroende av fossilt bränsle att i princip alla funktioner, från matproduktion till lokaltrafik, kommer att störas allvarligt. Till sist kommer kaoset och laglösheten som redan nu gror på utvalda ställen att spridas. Sedan kommer det som vi alla har väntat på, i en form eller annan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 21:13 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Jag tror att uppfattningen om att vi i väst inte är så sårbara för peak oil då vi har råd med dyrare alternativ så som elbilar är delvis fel. Backar vi bandet 15-20 år så sa de flesta vanliga ekonomer att oljeutvinningen kommer fortsätta stiga långt in i framtiden och priserna kommer vara låga. Sedan kom 2004-2005 då konventionell oljeutvinning nåde en platå, marknadspriset drog till väders och utvinningskostnaden på marginalen följde efter då allt dyrare resurser började utvinnas.
Idag säger samma ekonomer att det inte är något problem med tillgången på olja då efterfrågan har nått en peak och detta skulle på något vis vara bra? Jo tjena, inte så konstigt att efterfrågan minskar om priset stiger – det är ju hur efterfrågan minskar som är problemet.
Under de senaste 10 åren kan man dela in länders användning av olja i tre stora grupper: de som ökat sin användning (här hittar man tillväxtländer så som Kina och Indien), länder som har en i stort sett stagnerad användning (här hittar man vissa industrialiserade länder så som Tyskland), slutligen har vi länder som kraftigt minskat sin användning av olja (här hittar man industrialiserade länder så som Italien, Grekland, Irland och Spanien). Det finns så vitt jag vet ett land i grupp tre som än så länge inte har haft en kraftig inbromsning i ekonomin och det är Sverige. För vår del beror detta dock på att vi gått över till diesel och mindre bilar, dvs. plockat den lågt hängande frukten. Detta går inte att upprepa i all oändlighet.

Ur miljösynpunkt ser jag gärna att användningen av olja minskar globalt men jag kan inte se att det kommer hända utan att ekonomin samtidigt bromsar in.
Anledningen till att så många ekonomer inte ser peak oil som något problem beror nog på att man tittar på det från mikro-nivå och utgår från att energi är som vilken annan resurs som helst. ”O-ortodoxa ekonomer” har på senare år börjat titta på peak oil från makro nivå (exv. genom att lägga in en energi-term i Cobb Douglas funktionen). Problemet som man då ser är att energi står för ca 10% av kostnaden i ekonomin men utför en betydligt större del av arbetet. När den billiga energin börjar ta slut begär energislavarna löneförhöjning – vare sig vi vill det eller ej. Lägg ovan på detta skuldberget som i princip är en inteckning av framtida arbete dvs. energi som förväntas att finnas…


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 22:17 
@MartinM: Och om du fortsätter dina tankar efter punkterna, vad ser du då?

@Rakkuraj: Ensilage... Jag hade inte så stor framgång med det. Om det beror på att den var syrad eller på att den var möjlig vet jag inte men det gick inte bra. Tyvärr har jag missat att kissa på mina halmbalar under året så det kanske inte blir så bra, de har bara stått och ruttnat till sig lite. Det ska inte vara färsk halm utan ett eller ett par år gammal som stått och blivit blöt och börjat brytas ned. Och sen ska det viss vara lite urin i också. Bara hörsägen, jag har inte lyckats än.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 22:30 
en peak behöver inte vara tydligt förren en bra bit efter sitt max, i det här fallet kanske 5-25 år efter så kan man ju glasklart se var den var, men för oss i tiden kan det vara svårt att se

oroar mig inte allt för mycket, jag är förhoppningsvis dör innan det djävlas på riktigt allvar på den punkten
men tycker synd om dom som är unga idag
kanske lite okul att inte ha billig olja, billig plast, antibiotika, havererat jordbruk, inga bin och humlor, ett par grader varmare och mycket oroligare väder (:) :-g

problemet med människor är att vi inte kan hanter långsiktiga saker på ett vettigt sätt
långsama förändringar som vi ser bak i tiden är löjligt självklara i efterhand, men när vi nu lever i det är det så mycket annat som brusar så man inte ser eller hör det självklara..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 22:52 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
MulenDag skrev:
@Rakkuraj: Ensilage... Jag hade inte så stor framgång med det. Om det beror på att den var syrad eller på att den var möjlig vet jag inte men det gick inte bra. Tyvärr har jag missat att kissa på mina halmbalar under året så det kanske inte blir så bra, de har bara stått och ruttnat till sig lite. Det ska inte vara färsk halm utan ett eller ett par år gammal som stått och blivit blöt och börjat brytas ned. Och sen ska det viss vara lite urin i också. Bara hörsägen, jag har inte lyckats än.

/MD


Vad tror du om en ströbädd från förra vintern då? Den har ju legat och gottat till sig ett år.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 23:03 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
När det gäller PO så tror jag att oljan kommer att vara "billig" flera år framöver. Jag tycker att en oscillerande nedgång är ett troligt scenario. Det som kommer att oscillera är oljepriset. Själva oljeproduktionen kommer nog att minska ganska snyggt efter en matematisk kurva, exponetiellt avtagande, med lite småstörningar. Nedgången kommer att bli brantare än uppgången på grund av ökade kostnader (energiinsats) för att utvinna den olja som finns kvar att utvinna på ett för vår civilisation ekonomiskt sätt. Spindle top får väl räknas som ett startskott för modern oljeutvinning och det är bara drygt 115 år sedan och om man gissar på något så kommer kurvan att vara dubbelt så brant neråt som uppåt och då tror jag att oljeutvinningen är tillbaka på år 1900 års nivå runt år 2065.

Det betyder att vi har en ganska dramatisk framtid att se fram emot.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peak oil åter på tapeten?
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 23:08 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
MulenDag skrev:
@MartinM: Och om du fortsätter dina tankar efter punkterna, vad ser du då?
/MD


Jag kan för lite för att göra prognoser men som jag ser det finns det många skulder som inte kommer kunna betalas tillbaka. Det stora frågetecknet som jag ser det är hur stater och centralbanker kommer agera eller snarare reagera på detta. Egentligen borde detta innebära betalningsinställelse och deflation (=> social oro À la 30-talet) men detta är ju något man som politiker vill undvika om man vill bli omvald. Vad styrande kommer välja – trycka helikopterpengar, expropriera mark och guld etc. är öppet för spekulation men påverkar ju så klart vad man ”bör” göra som enskild individ.

En annan oklar sak är vad som kommer hända med dollarns ställning som världsvaluta. Jag har svårt att se hur dollarn kan överleva om handeln med olja minskar. Handel med olja görs i dollar vilket skapar en efterfrågan på den valutan som sedan återinvesteras aka. ”petro dollar-recycling”. På kort sikt saknas efterträdare till dollarn. Mycket snack om guldbackad valuta från Kina och/eller valutakorg från IMF men det lär inte USA vara speciellt pigga på i första taget.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet