Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 00:26 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har sedan länge ställt in mig på att någon pension likt den som finns dagsläget kan man nog bara drömma om att få om 10-30 år....

IOM statens å omvärldens situation.

Läste ikväll forummedlemmen Cornucopias tråd/sida ang att Polen konfiskerar privata pensionspengar. Gör mig tyvärr inte mindre säker om framtiden. (:)

Tror att många kommer känna sig väldigt lurade den dagen det börjar nalkas pension. :-g

Det bästa är nog att se om sitt hus å planera för sämre tider i ett tidigt skede.

Får inte ihop ekvationen hur tex Sverige skall kunna behålla pensionerna för sina gamlingar när det bara blir mer äldre samtidigt som Sveriges befolkning "ökar"och arbetslösheten skenar.. :smack:
Känns ju i mina ögon som utgifterna bara ökar........


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 06:00 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Tror inte att jag får uppleva pensionen ens, än mindre få pension så det går runt annat än till några burkar kattmat och mäsk vid festliga tillfällen :-g

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 06:58 
Jag räknar med att få något. Men inte i närheten av något som går att leva på. Så jag kör mitt eget race och planerar för just en sån situation


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 08:06 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Jag är 35 år och räknar inte med att få ut något. Jag har haft långa diskussioner med pensionsmyndigheten och jurister på skatteverket om "mina" pensionspengar för det står: Så här mycket har du tjänat in till din pension.

Jag har fört en diskussion om att jag vill få ut dessa pengarna redan nu då de enligt min och andras tolkning är mina existerande pengar som förvaltas av staten ( finns en tråd om det).
I mina samtal har jag faktiskt fått ett par bra kontakter på myndigheterna som jag kunnat föra en diskussion med. Kontentan är att dessa pengar till stor del inte existerar utan är "I owe you" lappar från staten. Värdeutvecklingen är således inte mer än ett Excelark med ränteberäkningar, utbrtalningarna idag tömmer den lilla kassan som finns kvar allt mer inklusive det som betalas in.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 13:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Finessen med pensionssystemet är ju att alla deltar, både med att betala och i att ta del av pengarna...

Så länge som systemet fungerar som idag så urholkas möjligheterna sakta men säkert och med en del halvgalna förslag om att ta från framtida pensioner och ge till dagens pensionärer så kommer det att skita sig hyfsat fort.

Jag preppar dock inte för en total ekonomisk kollaps som enda scenario utan mer för vissa mer katastrofliknande scenarion och jag hoppas och tror att det kommer att fortsätta fungera även när det är dags för pension för min del, men sannolikt kommer jag inte få gå i pension förrän jag är över 70. Om jag kan leva på pensionen då vet jag inte, men det är inte osannolikt. För att säkra möjligheterna arbetar jag för att bygga min privata ekonomi med olika förberedelser och när jag gör pensionsavsättningar gör jag det på sätt som jag åtminstone kan kontrollera till viss del.

Om SHTF inträffar innan pension så spelar det ju ingen roll, då står vi alla där med tvättade halsar.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 18:52 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Xamda skrev:
Finessen med pensionssystemet är ju att alla deltar, både med att betala och i att ta del av pengarna...

Så länge som systemet fungerar som idag så urholkas möjligheterna sakta men säkert och med en del halvgalna förslag om att ta från framtida pensioner och ge till dagens pensionärer så kommer det att skita sig hyfsat fort.

Jag preppar dock inte för en total ekonomisk kollaps som enda scenario utan mer för vissa mer katastrofliknande scenarion och jag hoppas och tror att det kommer att fortsätta fungera även när det är dags för pension för min del, men sannolikt kommer jag inte få gå i pension förrän jag är över 70. Om jag kan leva på pensionen då vet jag inte, men det är inte osannolikt. För att säkra möjligheterna arbetar jag för att bygga min privata ekonomi med olika förberedelser och när jag gör pensionsavsättningar gör jag det på sätt som jag åtminstone kan kontrollera till viss del.

Om SHTF inträffar innan pension så spelar det ju ingen roll, då står vi alla där med tvättade halsar.


Jag fruktar tyvärr att pensionerna de ev urholkas snabbare än vad vi tror. IOM nya mottagare av välfärdssamhället.

Tror tyvärr att hela systemet med pensioner å bidrag kommer att förändras relativt snart IOM en politik som inte är helt verklighetsförankrad.
Är helt övertygad att det kommer att ske mer förändringar i det Svenska samhället som inte är till godo för den skötsamma samhällsmedborgaren inom de närmsta 5 åren.

Högre skatter sämre samhällsservice osv..... Saker som vi börjat vänja oss vid.
Trots att vi är en av de länder som betalar mest skatt per capita.
Varför då? Kommer troligtvis mer å mer uppvaknande människor ställa sig.

Har ingenting emot att betala skatt om jag vet att att mina surt intjänade slantar går till vettiga saker. Men att betala skattepengar till projekt som inte ger något vettigt tillbaka såsom olika värdegrundade arbeten eller bidragspengar till länder inom EU osv känns helt fel.

Risken är att Svensken slutar att knyta näven i fickan.

F.ö instämmer jag med dig att pensionen får man nog ev först efter 70 år om ens då......
Nästan så man börjar förstå skattesmitare. :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 20:13 
sista pensionsinbetalningen från mig till mig räknar jag med att vara 12ga


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 20:26 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 04:20, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 20:39 
Nä, inte mycket i alla fall. Gissar på några (2-6) tusen i månaden efter skatt.

Siktar på skuldfrihet och sparande i annat än sånt som syns i ett bankutdrag. Pensionssparar inte ett smack privat, skulle inte falla mig in - allt för utsatt för politiskt godtycke.

Lite mark, en stuga, metaller, grejer man kommer att behöva.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: tis 17 sep 2013, 20:45 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Kan tänka mig eller iaf föreställa mig massor med besvikna medborgare som inte har preppat för sämre tider. Måhända av dumhet eller missledda av myndigheter å media att allt är under kontroll..... :notme:

Där tror jag faran finns. Människor som blivit itutade törnrosasömnen i så många decennier. Uppvaknandet kommer inte bara bli bryskt. Utan tillvaron kommer att kännas förljugen.

Besvikna å lurade människor är nog ingen önskedröm för partier som lovat Guld å Gröna skogar tidigare............


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: ons 18 sep 2013, 07:00 
Jag tror att pensionen kommer en bli en (av flera) punkter som kommer utlösa oroligheter på gräsrotsnivå. När folk inte längre kan leva ett drägligt liv, och dom ansvariga har ett överflöd. Då kommer folk göra vad som krävs för att överleva. Allt från tjuvskytte, till rån och plundring. Man lägger sig inte bara tyst ner, och dör.

Själv försöker jag jag på mina egna sätt, att inte hamna i den situationen. Alltså att min situation skall driva mig till att bli en rånare eller tjuv.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: fre 20 sep 2013, 20:06 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
0,00:- Mot mig var de i allafall ärliga i det röda brevet... :mrgreen:
Blir nog något i stil med ryska modellen tror jag, att man får odla det man kan och det lilla men eventuellt får in täcker med litet tur löpande fasta utgifter, resten får man helt enkelt försöka reducera så gott det går.


-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: ons 25 sep 2013, 21:55 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 01 jan 2013, 15:59
Inlägg: 117
Jag har över 20 år till pensionen. Räknar inte med en spänn. Räknar inte med att någon sjukvård eller välfärd heller finns kvar. Blir man sjuk å skröplig så är det ajöss.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: ons 25 sep 2013, 22:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Saker kan gå fort, men det brukar de inte göra och därmed är jag tämligen säker på att om det inte inträffar något väldigt omvälvande (vilket ju är vad jag iofs förbereder mig för) så kommer jag att få pension och förmodligen klara mig, om än inte med bibehållen standard...

Hur tänker ni som inte tror det kommer bli någon pension alls? Tror ni på omvälvande SHTF, TEOTWAWKI, inom kort eller tror ni att samhället kommer försämras så mycket, utan att man vaknar upp och försöker korrigera problemen...?

Jag är bara nyfiken, jag måste vara en av de mest optimistiska på forumet... Eller helt fel ute. :D :smack:

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pensionen. Räknar ni med att få något på ålderns höst?
InläggPostat: ons 25 sep 2013, 23:05 
Jag tror inte jag får några pengar utöver 2.000-5.000 i dagens värde trots att mitt oranga kuvert säger något mycket högre. Anledningen till det är att jag tror att ekonomin kommer att gå i putten fullständigt när oljeutvinningstakten (för alla oljeekvivalenta vätskebränslen) börjar sjuka. Nä, det tror jag inte, jag är personligen övertygad om det. Att det kommer att ske samt att det kommer att ske innan jag blir pensionär (mindre än 20 år kvar) är jag också övertygad om.

Som grädde på moset kommer (i min värld alltså) dessutom klimatförändringarna att förändra livsmedelstillgången på ett synnerligen obehagligt sätt. Till dessert har vi kommande peak på lite andra högst användbara saker.

Sammantaget blir det - egentligen någon av dem - en smäll som det ekonomiska systemet inte kommer att klara, inte i de flesta nordväst-I-länder i alla fall. Ser man sig omkring syns den begynnande nedmonteringen redan, det liksom vittrar i kanterna. Det är bara början. Våra pensionsavgifter ligger inte som pengar eller så nånstans, de används för att betala för dagens pensionärer och ålderspyramiden är smal nedåt...

Nä, kanske att min pension räcker till mat, resten får jag nog se till att fixa själv.

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet