Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Placera 150000 kr
InläggPostat: fre 22 jan 2016, 19:46 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Allt beror egentligen på tidshorisonten, är det lång sikt så är ju aktier nästan alltid att föredra. Men det är klart att om det blir totala samhällskollapser så är nog guld säkrare ;).

Grejen med guld (eller andra råvaror) är ju att det inte kan "producera" något, ett företag såsom HM eller Coca cola kommer kunna växa och ge utdelning under tiden. Jag skulle dock personligen aldrig köpa en aktie som jag inte är övertygad om att företaget kommer finnas om minst 30 år. Lundberg är ju ett fantastiskt exempel, stora substansvärden i form av fastigheter som främst riktar sig på hyresrätter, folk kommer ju alltid behöva någonstans att bo.

Det ligger även kommersiella lokaler (Hufvudstaden) med framtidssäkra lägen. Handelsbanken, Holmen och andra bolag med gedigen historia och bra framtidsutsikter.

Vidare så drivs Lundberg av en herre som är extremt försiktig, dvs låga risker och låg skuldsättning och även extremt långsiktig.

Men även med en låg tidshorisont så ska man helst alltid fördela, alltså inte lägga alla ägg i samma korg. Att äga fastigheter (detta inkluderar skog, mark), guld, aktier och lite räntebuffert är nog ett bra långsiktigt sparande. Oavsett hur framtiden ser ut så har man ju i WCS åtminstone ett par tackor guld att byteshandla med.

Blogg: http://vagorna.blogg.se/

InläggPostat: fre 22 jan 2016, 23:03 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Aktier känns spontant korkat att gå in i nu, speciellt om man inte har en väldigt lång sparhorisont (10+ år). Tycker mig se mycket som tyder på att vi kommer se en korrektion snart på marknaden, kanske under 2016-2017.

Sedan har vi bostadsbubblan som jag är skeptisk till om den kan fortsätta växa i all oändlighet.

Vidare är det ganska kasst att hålla likvida medel. Riksbanken gör sitt bästa för att förstöra kronans värde genom minusränta och QE. Se bara på hur SEK har utvecklat sig mot EUR och USD under de senaste cirka 3 åren.

Ädelmetaller är något omständiga eftersom att de måste förvaras någonstans. Vad jag vet får man inte ha guld, silver, etc i bankfack. Pappersguld tror jag inte direkt på, finns en del som antyder på att den marknaden är manipulerad.

I mina ögon är det mesta skit. Själv har jag mestadels av mina tillgångar på mitt vanliga bankkonto med pissiga 0.25% ränta (om jag minns rätt) där de tynar bort p.g.a. kreditexpansion.

InläggPostat: fre 04 mar 2016, 10:07 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Jiwanjatl skrev:
Tackar så mycket för råden. Har öppnat konto på Avanza, så det blir aktier för en del av pengarna.

Hur går aktierna? Upp, ner eller stampar på stället? Är du fortfarande tacksam för de råd du fick?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3