Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: PMR för barnen
InläggPostat: fre 16 maj 2014, 14:37 
Jag kommer närmsta tiden att fixa barnens BOB väskor och då har även funderingar om kommunikation börjat dyka upp. Enklast är det om barnen kan börja med någon form av PMR som fungerar bra, är prisvärd, liknar lite större riktiga handhållna enheterna och går att programmera.
Det jag hittade och som passar mina funderingar var Baofeng BF-666S för cirka 140 kronor styck inklusive frakt. Beställde igår två stycken och ska programmeras till PMR kanalerna och även SRBR med. Då kan barnen kommunicera med varandra, leka med kompisar som har PMR radion men även prata relativt ostört på SRBR bandet där jag även kommer att programmera SRBR 8 som nödfrekvens där radion sänder med maximala 5W.
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: PMR för barnen
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 23:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Återkom gärna med recension, de där såg smidiga ut även för användning av vuxna i bilkolonn och liknande.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PMR för barnen
InläggPostat: tis 03 jun 2014, 06:23 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
En PMR radio är typgodkänd, sänder med max 0,5W och antennen ska inte gå att få loss.

Baofeng BF-666S är en amatörradio för 70cm bandet. Den sänder med 2W.

Om det är PMR barnen behöver, varför köper du inte PMR åt dem?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PMR för barnen
InläggPostat: tis 03 jun 2014, 07:30 
Jaakko skrev:
En PMR radio är typgodkänd, sänder med max 0,5W och antennen ska inte gå att få loss.

Baofeng BF-666S är en amatörradio för 70cm bandet. Den sänder med 2W.

Om det är PMR barnen behöver, varför köper du inte PMR åt dem?


Jag vet alt det du skriver och barnen har vanliga pmr som inte fungerar så bra. Tanken är att dessa skall vara introduktion till "riktigt" kommunikation och användas främst i skogen. Dessa ska ingå i barnens väskor men så klart får pojkarna testa och springa runt lite även i stan.
Olaglig? Ja. Men hellre två blivande radioamatörer där fadern lyckas väcka intresset med lagom äkta grejer än se radioamatör rörelsen dö om några få år. Har du varit på någon möte och tittat på medelåldern? En 70 åring är en ung man i desssa kretsar.

Back to topic: fick första radion igår och väntar på den andra så att kan testa. Ser riktigt bra ut och verkar bra kvalitet.

Edit: flera OV som jag arbetat med går över till dessa "olagliga" radion. Flera har råkat ut för bristande kommunikation och kollegor som inte hör att man behöver hjälp. Kanske finns det bättre lösningar men det här är enkelt och billigt. Inte enligt reglerna men syftet är överlevnad trots allt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: PMR för barnen
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 22:49 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Låter bra, min tanke är att ha ett par för användning vid resor, hajk, när strömmen går och mobilnätet ligger nere osv. Alltså inget som kommer användas frekvent men där man ändå vill ha lite mer 'kräm'.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PMR för barnen
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 23:23 
Programmerade radion igår och det är lite krångligt men jag ska skriva ner det. Det funkar bra i stan. Pojkarna kunde höra mig via vanliga PMR när jag pratade 500 meters avstånd men jag kunde inte höra dem. Så klart deras sändning är 0,5 wat och jag sänder med 5 wat dvs nästan 3 ggr starkare styrka.
Ska ha test med två likadana radion.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: PMR för barnen
InläggPostat: tor 05 jun 2014, 21:43 
Fick min andra radio idag och tanken är att testa under helgen på olika kända avstånd i stan och utanför.

För att programmera den så behövs en dator med högs Windows 7, det funkar ej med Windows 8 så slösa inte tiden.
Kabel för att programmera är vanlig kabel som används till många andra liknande radion http://www.ebay.com/itm/Clone-copy-data ... 2a3e0f03f6

Mjukvaran som du använder heter BF 480 och finns på Baofengs hemsida: http://www.baofengradio.com/UploadFiles ... 105704.rar

Innan du börjar programmera så ladda ner även Prolific 2303 USB driver och läs lite hur man gör.

Innan du startar programmet så starta andra programmet (pLanguage.exe) och välj Engelska.

Koppla in kabeln till radion och till USB'n. Starta inte än radion.
Tryck och håll på Monitor knappen på radion samtidigt som startar radion.
Välj rätt COM port i programmet.
Börja programmera....

Jag kommer så fort jag hinner ladda upp sparade filen med PMR och SRBR frekvenserna som du bara öppnar och skriver över till radion.

Edit: ursäkta om texten är lite otydlig; är väldigt förkyld och har ont i kroppen. Fråga om något är oklart så försöker jag svara på det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: PMR för barnen
InläggPostat: mån 16 jun 2014, 10:32 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Jag ser inget problem med att sända med lite mer effekt på dessa fria kanaler. Däremot det som man bör tänka på är att eftersom man sänder med mer effekt än alla andra så funkar inte principen att "lyssna om kanalen är ledig". Du når ju aningens länge än andra, och riskerar därför "köra över" andras kommunikation utan att veta om det. Och om de klagar och säger "byt kanal" så hör ni fortfarande inget (då de kan tro att ni är dumma, eller kanske anta att ni sänder med mer effekt).
Jag skulle därför (och även i allmänhet) inte säga något personidentiferande över det.
De som använder radion borde informeras om detta möjliga problem.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PMR för barnen
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 22:39 
Offline
Nykomling

Blev medlem: lör 06 sep 2014, 12:54
Inlägg: 1
Går den att köra på ngn typ av vanliga batterier tex aa


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PMR för barnen
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 23:04 
Per Vers skrev:
Går den att köra på ngn typ av vanliga batterier tex aa


Jag tror inte det. Vill man ha maximal valfrihet när det gäller batteri så är det nog fortfarande Baofeng UV-5R som gäller. Men den är dyrare och är kanske lite mer komplicerad, och äldre. Men med lite träning och låst keypad, så skulle den nog ändå fungera fint för barn.

Finns att köpa extra lion-batteri med 1800 mAh, 3800 mAh och batteripack för AA och AAA och kan även drivas från cigarett-tändaruttag.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet