Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 20:33 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, litet off topic nu, men felet som jag ser det är att områden "för och emot" som det heter ofta är gravt felprioriterade idag, det finns ju lokaliteter på vår mark där vi tvärtom gärna skulle vilja ha vindkraftverk som genererade inkomst och knappast skulle störa någon men där idioternas regim beslutat att ha något de kallar fria zoner och liknande, inget annat än rena fånerier och konservatism som slår fel enligt min åsikt.

Generellt är jag för vindkraft och andra förnyelsebara alternativ till kolkraft och liknande men gjorde man det bara ordentligt från början skulle man nog slippa minst tre fjärdedelar av alla problem det skapar tror jag.

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 20:45 
Nu vet jag ju inte om det var det vi skulle diskutera i tråden men vill nån smäcka upp ett vindkraftverk 500 m från min nuvarande bostad så är det lugnt för min del. Så min fråga handlar inte främst en om NIMBY utan om vilka för- och nackdelar det för med sig. Dessutom - vilket jag inte sticker under stol med - vill jag, om jag kan välja, helst kunna njuta av tystnad någonstans, på egen mark vore förträffligt.

Men, men... Som nån skrev så får jag väl åka och lyssna.

Hursom kommer det att vara en del servicetrafik, det riskerar att bli byggförbud i området pga buller och jag kan tänka mig att jakten inskränks på något sätt. Skyddsavstånd pga flygande is skulle visst (om jag fattade rätt) vara knappa 500 m, vilket då blir nästan halvvägs till tänkt BOL.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 21:09 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Det jag kom att tänka på var om nu ett kraftverk byggts så finns väl risken antingen att markägaren vill få upp fler för att få in ytterligare pengar eller att intilliggande fastighetsägare blir intresserade av detsamma?

Särskilt om markägarna själva inte bor på fastigheterna eller i närheten då är det ju optimalt för dem att få in mer markhyra utan att själva bli påverkade negativt.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 21:37 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Här i norr är ju dock aktuella ytor ganska få där det lönar sig att investera, så det kommer nog att begränsas av detta där det är lönsamt att bygga, borde finnas kartor över detta tycker man men jag vet inte var man hittar de... :hm:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 21:40 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 22:12 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
MulenDag skrev:
Nu vet jag ju inte om det var det vi skulle diskutera i tråden men vill nån smäcka upp ett vindkraftverk 500 m från min nuvarande bostad så är det lugnt för min del. Så min fråga handlar inte främst en om NIMBY utan om vilka för- och nackdelar det för med sig. Dessutom - vilket jag inte sticker under stol med - vill jag, om jag kan välja, helst kunna njuta av tystnad någonstans, på egen mark vore förträffligt.

Men, men... Som nån skrev så får jag väl åka och lyssna.

Hursom kommer det att vara en del servicetrafik, det riskerar att bli byggförbud i området pga buller och jag kan tänka mig att jakten inskränks på något sätt. Skyddsavstånd pga flygande is skulle visst (om jag fattade rätt) vara knappa 500 m, vilket då blir nästan halvvägs till tänkt BOL.

/MD


Nu är jag väl mer eller mindre halvdöv! Så troligtvis skulle jag nog inte störas av ljudet. Men som du skriver skulle ev risk för flygande is å andra olägenheter som ev byggbegränsningar helt klart vara negativa. Enda fördelen är förutom att slippa lågflygande farkoster troligtvis vara att prutmånen på fastigheten ökar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 28 maj 2014, 12:54 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 maj 2014, 23:00
Inlägg: 138
Ort: Mälardalen
Skuggor från vindkraftverk i Tuggarp, Jönköping: http://youtu.be/ESdb8qELHAY

Ja är uppvuxen på landet med den stora tystnaden och skulle behöva både piller och ett madrasserat rum och en sån där liten käck vit tröja med långa ärmar (:) på om jag bodde i närheten. Kommer man från stadens brus tror ja inte man påverkas i samma grad. Men det är nog väldigt olika beroende på person. Föräldrarna va på byggdegårds möte nu i helgen just om detta ämne men vet inte hur det gick ännu. Ska ta reda på det sena i ef.

_________________
En flaska Fantomendricka tack!

http://youtu.be/9T2dVc9rqLE

http://youtu.be/T873-x8csr0


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet