Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: mån 12 maj 2014, 23:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ulv i fårakläder skrev:
Xamda nu tror jag att du övertolkar det lite, att alla är lika inför lagen är att vid samma förhållanden så ska samma straff eller frikännande utdömas. Att en polis omhändertar dig för ett misstänkt brott mot knivlagen är inte samma sak som att vara skyldig, det innebär bara att polisen inte kunde lita på sitt egna omdöme och erfarenhet för att säga att det är en befogad handling att ha den.

Det är många människor som blir ställda inför skranket och blir frikända, de ställdes där för att det inte gick att avgöra på plats om de var oskyldiga eller "saknade uppsåt till brottsligt agerande".


:-D

Nja, du skall aldrig behöva tvivla på vad som gäller, det är en grundbult i svensk lag, den så kallade legalitetsprincipen. Knivlagen ger inte dig en möjlighet att med säkerhet veta om du begår ett brott eller inte, det är det grundläggande problemet.

Om jag bär en kniv på allmän plats KAN det vara okej, men det VET inte jag om det är och det finns inget säkert sätt att avgöra det innan det prövats i varje enskilt fall.

Det stämmer mycket dåligt med min rättsuppfattning att lagar skall vara tydliga och att tillämpningen skall vara förutsägbar, vilket är vad man alltid hävdar när man talar om rättstillämpning.

Nu tror jag mig kunna avgöra i de flesta fall vad som är okej enligt denna lag, men det betyder inte att jag inte blir dömd för brott mot knivlagen som en följd av att jag promenerar på väg till skogen eller datahallen med en kniv som jag behöver och tycker mig ha en legitim anledning att inneha på allmän plats.

Det framgår också klart och tydligt på flera ställen i vår lagstiftning att man inte ska utsättas för godtycklighet.

Ongrid skrev:
Ja, och till viss del består ju polisens arbete av att göra såna bedömningar. Det finns inga vattentäta lagar, utan mycket vilar på bedömningar och rimlighet.


Vattentäta lagar finns det inte, men tydlighet är rätt viktigt när man skall utöva rättskipning.

Det jag vill framföra är, så ingen får fel uppfattning om mig nu, att lagstiftning som inte är tydlig är dålig lagstiftning och sådan skall vi helst inte ha.

Mig veterligen finns ytterst få lagar i vårt land som lämnar så mycket öppet och oklart som just denna lag.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: mån 12 maj 2014, 23:51 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Med i matchen nu, kan hålla med... men samtidigt. Vad är alternativet om man vill kunna omhänderta busar som har kofot, sten, kniv eller annat med sig för att använda som tillhygge. Det går ju inte att förbjuda föremålen eller licensbelägga dem då de är så vanliga och viktiga. Någon form av bedömning måste ju då vara lättaste sättet att åtgärda detta.

Men man kunde ju kanske gjort så att man lade till en annan lag som hette "förberedelse för misshandel" eller liknande, dock skulle det bli samma sak. Fortfarande en rimlighetsbedömning om varför man har föremålet med sig, som det är nu känns i mina "öron" något mer ärligt :)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tis 13 maj 2014, 00:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ulv i fårakläder skrev:
Med i matchen nu, kan hålla med... men samtidigt. Vad är alternativet om man vill kunna omhänderta busar som har kofot, sten, kniv eller annat med sig för att använda som tillhygge. Det går ju inte att förbjuda föremålen eller licensbelägga dem då de är så vanliga och viktiga. Någon form av bedömning måste ju då vara lättaste sättet att åtgärda detta.

Men man kunde ju kanske gjort så att man lade till en annan lag som hette "förberedelse för misshandel" eller liknande, dock skulle det bli samma sak. Fortfarande en rimlighetsbedömning om varför man har föremålet med sig, som det är nu känns i mina "öron" något mer ärligt :)


Förberedelse till misshandel är redan straffbart och ett av argumenten mot införandet av knivlagen var att just innehav av kniv under vissa förutsättningar skulle kunna utgöra förberedelse till misshandel.

Knivlagen hanterar inte innehav av kofot, men det finns och har länge funnits annan lagstiftning som varit tillämplig för såväl knivar som andra föremål:

Polislagen:

19 § En polisman som med laga stöd griper eller annars omhändertar eller avlägsnar någon får i anslutning till ingripandet kroppsvisitera denne i den utsträckning som är nödvändig

1. av säkerhetsskäl för att vapen eller andra farliga föremål skall kunna tas om hand, eller
2. för att hans identitet skall kunna fastställas.

En polisman får också kroppsvisitera i den utsträckning det behövs för att söka efter

1. vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken, eller
2. föremål som är ägnade att användas som hjälpmedel vid brott som innefattar skada på egendom, om det finns särskild anledning anta att den som avses med åtgärden bär ett sådant föremål med sig och det med hänsyn till omständigheterna kan antas att föremålet kan förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken. Lag (2003:858).

Brottsbalken:

3 § Förverkande får även i annat fall än som avses i 2 § beslutas i fråga om föremål

1. som på grund av sin särskilda beskaffenhet och omständigheterna i övrigt kan befaras komma till brottslig användning,
2. som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa och som har påträffats under omständigheter som gav anledning att befara att de skulle komma till sådan användning, eller
3. som är ägnade att användas som hjälpmedel vid brott som innefattar skada på egendom och som har påträffats under omständigheter som gav uppenbar anledning att befara att de skulle komma till sådan användning. Lag (1989:136).

Det var med stöd av detta man tog knivar förr, innan knivlagen... Skillnaden är nu att man straffas med böter (ja, upp till ett års fängelse om brottet är grovt) för detta innehav om det faller under knivlagen.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tis 13 maj 2014, 09:18 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 19 mar 2014, 10:45
Inlägg: 9
Ort: Älvsborg
Knivlagen går utmärkt att tillämpa även på en kofot, en kofot går ju utmärkt att använda vid brott mot liv eller hälsa. Du kan få in mer eller mindre vilket verktyg som helst som ett brott mot knivlagen.

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 14 maj 2014, 00:08 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Snickare får inte ha kniv i bältet på väg till jobbet, men stoppar han ner den i väskan där den inte är direkt åtkomlig är det ok (som jag förstått det), på samma vis är det ok om en jägare är på väg till sin jaktmark och har sin kniv i väskan.

Det är inte så mycket att bråka om detta, det verkar vara mest missförstånd och skräckscenarion som målas upp i denna tråd. Ha kniven så att den inte är direkt synlig och direkt åtkomlig när ni ska röra er bland folk och det inte finns ett naturligt syfte med kniven så är allt ok. Känner ni för att vifta med er manchete bland folk applåderar jag er snara inlåsning. Känns behovet överväldigande får ni bege er ut i närmsta skog eller till hemmets trygga vrå.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 14 maj 2014, 00:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
ADahl skrev:
Knivlagen går utmärkt att tillämpa även på en kofot, en kofot går ju utmärkt att använda vid brott mot liv eller hälsa. Du kan få in mer eller mindre vilket verktyg som helst som ett brott mot knivlagen.

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.


Nej. Kofoten och en rad andra verktyg är inte till sin beskaffenhet ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa. De faller däremot under brottsbalkens 36:3 om de innehas under vissa omständigheter.

Just begreppet ägnat finns där för att inte vad som helst som kan användas vid brott mot liv eller hälsa skall kunna tas i beslag (det skulle ju i princip innebära vad som helst).

Willsie skrev:
Snickare får inte ha kniv i bältet på väg till jobbet, men stoppar han ner den i väskan där den inte är direkt åtkomlig är det ok (som jag förstått det), på samma vis är det ok om en jägare är på väg till sin jaktmark och har sin kniv i väskan.

Det är inte så mycket att bråka om detta, det verkar vara mest missförstånd och skräckscenarion som målas upp i denna tråd. Ha kniven så att den inte är direkt synlig och direkt åtkomlig när ni ska röra er bland folk och det inte finns ett naturligt syfte med kniven så är allt ok. Känner ni för att vifta med er manchete bland folk applåderar jag er snara inlåsning. Känns behovet överväldigande får ni bege er ut i närmsta skog eller till hemmets trygga vrå.


Jag har, som du förstått, en avvikande åsikt, eftersom knivlagen är alldeles för godtycklig lagstiftning (även om det naturligtvis tillhör undantagen att den används på ett sätt som lagstiftaren inte avsåg, jag har stort förtroende för vårt svenska rättsväsende, även om det finns en hel del att önska).

Lagen tillåter inte innehav på allmän plats. Punkt. Sedan kommer undantagen då det blir tillåtet, men där är du utelämnad till godtycket enligt mitt förmenande.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 14 maj 2014, 12:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har flertalet poliser i vänskapskretsen, och enligt dom så behöver "ägnat" inte vara av konstruktionsmässig karaktär. En skruvmejsel faller under knivlagen, trots att den konstruktionsmässigt är ägnad åt att dra åt skruv med. Likaså är en kofot inte "ägnad" åt att klappa i skallen på folk, men den kan i sinnet hos den som bär den på offentlig plats "ägnas" åt att ha som tillhygge, och då faller den inom knivlagen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 14 maj 2014, 13:20 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Antar att många med mej tycker att kniven e de ultimata verktyget. Har oftast en gerber 450 ezout på mej men ja e ju oftast oxå nån annanstans än nere på torget el på krogen. Detta e väl en grej som e upp till var o en att hantera med förnuft. Faktiskt e ja personligen vansinnigt trött på att storebror ska hålla mej i handen i vart enda steg ja tar. Kniven e min trognaste o älsta vän den gör ja mej inte av med bara för att de finns nån paragraf el liknande. O de e ju iaf ingen som ser att ja har den o de finns ingen anledning att visitera mej heller så de e nog lungt :notme: Ja kan passa på att tala om att ja har en liten anarkistisk ådra som säger mej att ja kan leva mitt liv som ja tycker de passar mej bäst oavsett regler o lagar. Naturligt vis rånar ja ju inte banker el langar droger el misshandlar folk. Ja menar främst att så länge man inte skadar el utgör ett hot för andra människor så skiter ja fullkomligt i va andra har för sej o önskade att andra skiter i va ja gör.

Så de så.. :shock:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 14 maj 2014, 13:30 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: ons 26 mar 2014, 11:02
Inlägg: 83
Är det inte lite som trafikregler. Det spelar ingen roll hur laglydig och snäll du är om du bär kniv. Om folk får bära kniv kommer fler att göra det, och då kommer riskerna för knivslagsmål etc öka och det kommer också drabba dig.

Jag tycker att gummidelen i lagstiftningen är bra. Jag ser liksom inget annat bra alternativ.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 14 maj 2014, 13:45 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Men lagar e väl igentligen till för dom som inte har ont uppsåt? För e de nu så att nån har ont uppsåt så skiter dom helt o fult i va lagar säger eller har ja helt fel? Mina vapen ja har dödar inte nått så vida de inte e en person som trycker på avtryckaren. Så för mej personligen handlar de inte om en kofot el en kniv utan de personen som håller i föremålet som e de verkliga problemet. Om de handlar om lagar bara så skulle ju bilen stå på verkstaden hela tiden med tanke på att folk inte respekterar en enkel sak som höger regel. Om ja kommer fr höger så har ja lagen på min sida om ja kör in i den andra bilen...men nu bromsar ja för att ja har lite förnuft. Kanske inte alls e samma sak :smack: men de känns som de nu när ja skriver. De handlar om individen bakom föremålet inte föremålet i sej.

Edit. Håller helt med om att gummiregler e bra. Typ kniv i skog ok kniv i krog inte ok.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 14 maj 2014, 14:31 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 19 mar 2014, 10:45
Inlägg: 9
Ort: Älvsborg
Ongrid skrev:
Har flertalet poliser i vänskapskretsen, och enligt dom så behöver "ägnat" inte vara av konstruktionsmässig karaktär. En skruvmejsel faller under knivlagen, trots att den konstruktionsmässigt är ägnad åt att dra åt skruv med. Likaså är en kofot inte "ägnad" åt att klappa i skallen på folk, men den kan i sinnet hos den som bär den på offentlig plats "ägnas" åt att ha som tillhygge, och då faller den inom knivlagen.


Jag måste hålla med dig där. Min erfarenhet är att även diverse verktyg faller in här https://lagen.nu/dom/nja/2011s556 där har vi ett rättsfall där ett baseballträ faller in under knivlagen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 14 maj 2014, 14:59 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Kofot i bil utan motivation tex en fredag kväll. Då e de förberedelse för inbrott. Har du en rånar luva el liknande på fel tidpunkt o plats så e risken stor att torska på förberedelse för rån. Ja som har eldvapen får gå på stan me min studdsare men inte utan anledning förstås förm gärna i ett fodral oxå. Om ja däremot knallar över grann marken när ja ska ut på pass så finns de risk för jaktbrott. Me andra ord var sak har sin tid o plats. Dessa kluriga lagar vi har i detta byråkratiska samhälle e inte helt lätt att orientera sej i men i min tro så segrar de sunda förnuftet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 10:16 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Nytt problem nu, langare, mcfolk mm börjar bära blåkläder och snickarbälte för att kunna bära kniv ute på stan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/brotts ... yggklader/

På sikt tror jag det kommer leda till att fler legitima knivbärare kommer få problem med ordningsmakten.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 18:17 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Den juridiska innebörden av ordet "ägnat" ska läsas i betydelsen "kan". Juridikens tolkning av ordet skiljer lite mot den vanliga dödliga gör. Men även om en kofot "är ägnad att"="kan" användas vid brott mot liv eller hälsa beror det liksom för alla andra vapen, farliga föremål och tillhyggen på sammanhanget huruvida den faller under knivlagen eller inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 18:25 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Jojjenda skrev:
Nytt problem nu, langare, mcfolk mm börjar bära blåkläder och snickarbälte för att kunna bära kniv ute på stan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/brotts ... yggklader/

På sikt tror jag det kommer leda till att fler legitima knivbärare kommer få problem med ordningsmakten.


Skulle tippa på ett totalförbud för knivar tyvärr....

Annars kan kanske den engelska modellen fungera?

https://www.gov.uk/find-out-if-i-can-buy-or-carry-a-knife

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet