Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: lör 07 jun 2014, 20:43 
Min konceptet är jo att vara förbered för den sämsta, ockupation, krig, ekonomisk meltdown, natur katastrof....osv, en bra anpassad BOB för allt för att kris är kris oavset om det är krig eller natur katastrof i mina ögon.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: lör 07 jun 2014, 21:50 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 06 jun 2014, 22:06
Inlägg: 37
Ort: Skåne
Carnivora skrev:
Som jag förstår "BOB"-termen så ska den användas när man måste sticka ögonblickligen från hemmet och du bara har tid att rycka en väska och sticka.
Största risken för ett sånt scenario som jag ser det skulle vara brand eller någon industriell olycka och man måste utrymma ett område. Det är i alla fall ur det perspektivet jag har en BOB.
Om situationen förvärras över tid finns det kanske möjlighet att anpassa och förbereda sig och sin utrustning baserat på utvecklingen. Då måste man basera packningen på om man kan färdas med motorfordon, cykel eller till fots - eller om man kanske ska stanna hemma och bara bege sig ut i perioder för att proviantera och så vidare.
Du måste också anpassa dig efter eventuell social oro samt närvaro eller frånvaro av polis och militär.

Nu blev det en generell nästa off-topic-post. Hoppas på överseende med detta.


Bara bra med andras åsikter och tankar, som jag har det tänkt nu är 1 bag med essentiella och en annan större med mer utrustning osv som man inte nödvändigtvis ¨måste¨ha med sig. Ligger inne med en lite mindre bil och en mc men har inte direkt bestämt mig för vad som är bäst att använda vid flykt.
Blir svårt med 2 väskor på mc om man inte kör med packbox.

fhm1502 skrev:
Min konceptet är jo att vara förbered för den sämsta, ockupation, krig, ekonomisk meltdown, natur katastrof....osv, en bra anpassad BOB för allt för att kris är kris oavset om det är krig eller natur katastrof i mina ögon.


Hur stor är din BOB? Kan bli rätt mycket att ha i den ifall man försöker räkna in alla möjliga scenarion.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 00:55 
titta här https://www.facebook.com/media/set/?set ... e6383a5f8b
jag har inte med i bilden min sovsäck, tält och några saker till, men den väger runt 16kg (ryggsäcken är 50l) med 3l vatten och alt annat, lätt att bära för en person av medel styrka utan problem, jag räknar med att jag kommer att gå och inte cykla eller köra bil, har en store ryggsäck vid behöve (75l), men den som finns på bilden är av högre kvalitet enligt min åsikt eftersom den är tillverkat av 600d nylon och den andra av 400d nylon.


Senast redigerad av fhm1502 sön 08 jun 2014, 01:23, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 01:07 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 06 jun 2014, 22:06
Inlägg: 37
Ort: Skåne
fhm1502 skrev:
titta här https://www.facebook.com/media/set/?set ... e6383a5f8b
jag har inte med i bilden min sovsäck, tält och några saker till, men den väger runt 16kg (ryggsäcken är 50l) med 3l vatten och alt annat, lätt att bära för en person av medel styrka utan problem, jag räknar med att jag kommer att gå och inte cykla eller köra bil, har en store ryggsäck vid behöve (75l), men den som finns på bilden eller av högre kvalitet enligt min åsikt eftersom den är tillverkat av 600d nylon och den andra av 400d nylon.


Såg snyggt ut, kort koncist och bra fördelat. Varför inget fordon om något skulle hända?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 01:16 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Man kan ju ha två olika som det talas om ofta, BOB är en 72 timmar från hemmet väska och "INCH" Im Not Comming Home. Alltså en betydligt större väska

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 01:18 
ingen fordon för att det kan hända att bränsle, väggar eller vanligt trafik kommer inte att finnas kvar, tänk om all i en stad får en WMA att lämna staden, vilken panik kommer de att få och vilka trafik olyckor kommer att ta plats när alla vill komma först ur risk zonen.
mina fötter representerar mindre risk än all annat LOL


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 01:21 
Ulv i fårakläder skrev:
Man kan ju ha två olika som det talas om ofta, BOB är en 72 timmar från hemmet väska och "INCH" Im Not Comming Home. Alltså en betydligt större väska


jo jag läst om INCH nyligen, jag jämfört *checklistan* på min BOB med INCH och de ser inte så långt från varan LOL, några grejer i mellan skillnad men mer mat och vatten fanns där i alla fall.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 03:23 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Ett VMA kommer aldrig gå ut med uppmaning om att huller om buller lämna staden, eftersom effekten skulle bli att ingen lyckas lämna staden.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 09:32 
Carnivora skrev:
Ett VMA kommer aldrig gå ut med uppmaning om att huller om buller lämna staden, eftersom effekten skulle bli att ingen lyckas lämna staden.


LOL, jag gick en krishantering utbildning organiserat av kommunen för några månader sen, efter jag fick veta hur kris hanteras i Sverige jag blev mer intresserad i konceptet att överleva på eget hand LOL, bara teori baserat på NOLL erfarenhet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 19:42 
Bob, Inch.. 24, 48, 72 timmar..

Jag tänker lite annorlunda än du, och vädrar mina åsikter nedan, inte som kritik utan bara som ett alternativt synsätt.

24 timmar? Jag kan jogga i 24 timmar i sträck, vad ska jag med såg och yxa till? Pilbåge?

För min del föredrar jag uttrycket "ditch kit"! Eftersom det bättre representerar vad jag har i min lilla ryggsäck i garderoben i hallen. Hur ska jag kunna veta om jag kommer tillbaks eller inte? Mot vilket väderstreck jag kommer att bege mig? Hur jag kommer att förflytta mig och med vilka andra i sällskap? Allt beror ju på situationen.

Om det nu blir så farligt "där ute" att jag omedelbart måste lämna orten så vill jag absolut inte sinkas av att släpa runt på 15+ kg friluftsprylar, i inledningsskedet, när det är som viktigast att vara snabb och anpassningsbar. Jag är en fanatisk bergsklättrare sedan barnsben, jag vet hur avgörande det är att packa lätt för att kunna åstadkomma något.

Än mindre vill jag ge mig på att leva lägerliv i närområdet. Till vilket slut?

Min packning är såpass liten och smidig att jag kan springa, klättra, krypa, köra bil etc. utan att ta av den. Prio ett i min packning är PASS och PENGAR! Två saker som jag inte tror du nämnt ens?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 20:19 
Från eget erfarenhet, om händelse är så farligt att man måste lämna hemmet, den säkert kommer att ta mer en 3 dagar att läget ska vara tillämpligt att gå hem igen, då jag alltid räknar med att jag kommer aldrig hem igen och ska vara förberedd båda mentalt och fysiskt att klara mig vara utomhus på långt tid.

Pass och pengar, hmm eftersom jag kommer från Irak, jag kan säga att pengar var bra att använda som toapapper, pass är bra att ha om situationen är inte allvarlig där man vaknar i en statslösa land där finns ingen Sistem kvar, kom ihåg WW II där tyskarna behövde en säck pengar för att kunna köpa bröd, samma sak hänt i Stalingrad.

Jag föredrar att ha lite silver eller guld och bara lite papper pengar gärna i olika valuta, för att i Irak medan Dinaren var värdelös, USD funkade utmärkt att handla med.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 20:49 
Intressant!

Jag har också flera vänner som är flyktingar. Bland annat från Irak, Eritrea och Algeriet. Det är med deras historier i bakhuvudet jag insett att kontakter, kunskap, samarbete och mutor är avgörande för att komma undan med livet i behåll "when the shit hits the fan"..

Att ha en väl förberedd BOL är en sak, det är verkligen vettigt. Att ha utrustning för lägerliv eller en massa vapen i sin BOB känns däremot väldigt långsökt.

Pengar i olika valutor är självklart en vinnande strategi!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 23:50 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Jag är väldigt tveksam till att dra paralleller mellan diverse U-länders kriser och krig med kringströvande banditer, korrupt polis/militär, diktatorer samt religiösa motsättningar och extremism. Vilket scenario i Sverige skulle kunna liknas vid situationerna där nere, förutsatt att det inte sker någon förändring över väldigt lång tid..?

Om polisen tappar greppet om lag och ordning kommer ansvaret för din säkerhet att falla på dig, samtidigt som skrupelfria människor kommer se försvarslösa som villebråd (kanske även jag). Polisen skulle sannolikt sluta fungera av ett flertal skäl såsom längre elavbrott, ofred, drivmedelsbrist eller importstopp. När poliser och militärer stannar hemma för att ta hand om sina egna familjer och den övriga befolkningen blir desperata kommer ett större ansvar falla på individen.

Sverige är inte Irak eller Somalia, landet har inte resurser att internera medborgare, stänga gränser, avväpna eller hindra förflyttning inom landet och det finns inga banditer som stryker runt på vägarna och utrensar byar i någon guds namn.
Jag behöver inga pengar, det finns ingen att muta. Även om det skulle finnas polis i tjänst skulle ingen muta hjälpa eftersom svensk polis generellt sett är ärlig, pålitlig och plikttrogen.
Vi har också en lång tradition av att bo i sommarstuga eller att vara ute i naturen. Det blir en naturlig tillflykt vid kris, ta exemplet med stadsbor som flyttade ut till stugor under andra världskriget. Men du måste kunna ta dig dit säkert.

Man måste skilja på olika delar av världen när man tänker sig en kris. Jag tycker dock att fhm1502 har många viktiga poänger: Svenska pengar är värdelöst, pass är bra. Jag är också rätt säker på att en automatkarbin kan vara en god vän i liknande situationer, något som folk från forna Jugoslavien vittnat om. Vapen har givetvis en roll att spela när du själv är ditt enda beskydd.

mikko hur hade du tänkt ta dig till din BOL och därefter leva skyddad utan att ha vapen i din BOB?
Visst är kunskap och samarbete viktigt, man måste ha ett fungerande kontaktnät. Men ditt eget försvar kan vara nödvändigt för din överlevnad.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 01:23 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Carnivora skrev:
Jag är väldigt tveksam till att dra paralleller mellan diverse U-länders kriser och krig med kringströvande banditer, korrupt polis/militär, diktatorer samt religiösa motsättningar och extremism. Vilket scenario i Sverige skulle kunna liknas vid situationerna där nere, förutsatt att det inte sker någon förändring över väldigt lång tid..?

Om polisen tappar greppet om lag och ordning kommer ansvaret för din säkerhet att falla på dig, samtidigt som skrupelfria människor kommer se försvarslösa som villebråd (kanske även jag). Polisen skulle sannolikt sluta fungera av ett flertal skäl såsom längre elavbrott, ofred, drivmedelsbrist eller importstopp. När poliser och militärer stannar hemma för att ta hand om sina egna familjer och den övriga befolkningen blir desperata kommer ett större ansvar falla på individen.

Sverige är inte Irak eller Somalia, landet har inte resurser att internera medborgare, stänga gränser, avväpna eller hindra förflyttning inom landet och det finns inga banditer som stryker runt på vägarna och utrensar byar i någon guds namn.
Jag behöver inga pengar, det finns ingen att muta. Även om det skulle finnas polis i tjänst skulle ingen muta hjälpa eftersom svensk polis generellt sett är ärlig, pålitlig och plikttrogen.
Vi har också en lång tradition av att bo i sommarstuga eller att vara ute i naturen. Det blir en naturlig tillflykt vid kris, ta exemplet med stadsbor som flyttade ut till stugor under andra världskriget. Men du måste kunna ta dig dit säkert.

Man måste skilja på olika delar av världen när man tänker sig en kris. Jag tycker dock att fhm1502 har många viktiga poänger: Svenska pengar är värdelöst, pass är bra. Jag är också rätt säker på att en automatkarbin kan vara en god vän i liknande situationer, något som folk från forna Jugoslavien vittnat om. Vapen har givetvis en roll att spela när du själv är ditt enda beskydd.

mikko hur hade du tänkt ta dig till din BOL och därefter leva skyddad utan att ha vapen i din BOB?
Visst är kunskap och samarbete viktigt, man måste ha ett fungerande kontaktnät. Men ditt eget försvar kan vara nödvändigt för din överlevnad.



Du är lite självmotsägande i detta, du säger först att Sverige INTE är som Somalia eller liknande ställen. Men sen att man inte klarar sig till en BOL utan vapen?

Beror väl helt på vad som hänt och när man sticker tänker jag?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 02:25 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 06 jun 2014, 22:06
Inlägg: 37
Ort: Skåne
Jag tror starkt på att ha flera olika BOBs tex en för kortare tid med smidighet som prio, en större rygga som man också tar med sig om situationen kräver det med lite tyngre utrustning och med mer långsiktigt tänk.

Man kan aldrig tro att en enda BOB ska täcka alla olika situationer samt diverse prio som snabbhet, smidighet osv. Pengar blir bara relevant så länge folk förutsätter att krisen går över inom kort. Vet alla att krisen inte går över så kommer man bli mer inriktad på saker som behövs just nu som utrustning mat.

Som jag tror fhm nämnde så kommer pengar bara användas till dasspapper och bränne.

Bara mina egna tankar och reflektioner..


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet