Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kaliumjodid
InläggPostat: mån 29 mar 2010, 13:52 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: mån 29 mar 2010, 00:31
Inlägg: 8
Inte sett ämnet på forumet och hittade ingetting med sök heller. Så som obildad nybörjare tar jag upp det. :shock:

Kaliumjodid, används i förebyggande syfte mot upptagandet av radioaktivt jod ifrån kärnkraftsolyckor och atombomber och så. Framförallt viktigt för unga då sköldkörteln fortfarande är i tillväxt.
Ett paket med tio tabletter a 65mg kostar 70kr på apoteket. Hållbarheten är tills... Tja, domedagen. :P
Väl värt pengarna säger jag. Någon annan som har ett paket eller två liggandes?

Vidare, om någon har information om vilka isotoper som förekommer i vilka mängder ifrån kärnvapen skulle jag vara intresserad av detta.

Länk till FASS.
Länk till wikipedia, ENG.
Länk till wikipedia, om radioaktivt jod, ENG.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: mån 29 mar 2010, 14:20 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Jag har 2 paket Kaliumjodid, 65mg, köpt från goldpharma.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: mån 29 mar 2010, 15:18 
Puckot skrev:
Inte sett ämnet på forumet och hittade ingetting med sök heller. Så som obildad nybörjare tar jag upp det. :shock:

Kaliumjodid, används i förebyggande syfte mot upptagandet av radioaktivt jod ifrån kärnkraftsolyckor och atombomber och så. Framförallt viktigt för unga då sköldkörteln fortfarande är i tillväxt.
Ett paket med tio tabletter a 65mg kostar 70kr på apoteket. Hållbarheten är tills... Tja, domedagen. :P
Väl värt pengarna säger jag. Någon annan som har ett paket eller två liggandes?

Vidare, om någon har information om vilka isotoper som förekommer i vilka mängder ifrån kärnvapen skulle jag vara intresserad av detta.

Länk till FASS.
Länk till wikipedia, ENG.
Länk till wikipedia, om radioaktivt jod, ENG.


Tjena Puckot,
det var absolut ingen "pucko" tips! :idea: Bra och billig investering för oss med små barn. Välkommen och hoppas att du kommer att trivas här på forumet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: mån 29 mar 2010, 17:10 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Jod-127 är den naturliga isotopen och den enda som är stabil.
Jod-129 är det som bildas vid fission av uran och plutonium.
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iodine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: mån 07 jun 2010, 17:27 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: ons 17 mar 2010, 19:43
Inlägg: 70
Var förbi apoteket för att köpa "Jod-tabletter" häromdan. Apotekern såg väldigt förvånad ut och sa att det var sånt dom hade "förr i tiden".

Var kan jag köpa Jod-tabletter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: mån 07 jun 2010, 21:49 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Hur effektivt är det att köpa jodberikat salt?
Behöver man ändå komplementera med jodtabletter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: tis 08 jun 2010, 00:53 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 17 feb 2010, 18:34
Inlägg: 41
Avokadon skrev:
Hur effektivt är det att köpa jodberikat salt?
Behöver man ändå komplementera med jodtabletter?

I jodberikat salt är det tillsatt olika jodsalter för ditt dagliga intag av jod, rekommenderat dagligt intag är 150 µg. Kollade på en burk i köket och den innehöll 5 mg jod/100 g. Jodsalterna är tillsatta för att undvika jodbrist som är rätt otrevligt, kan tex. leda till struma.

Jodtabletterna innehåller kaliumjodid, en av jodsalterna som kan användas i berikat salt, och är avsedda att användas i nödfall vid utsläpp av radioaktivt jod. En dos för en vuxen är 130 mg (2 kg jodberikat salt ;) ) och tas bara en gång om inte utsläppet fortsätter under längre tid eller det är frågan om långlivade isotoper.
Jod i kroppen koncentreras i sköldkörteln och om man får i sig radioaktivt jod, mest sannolikt jod-131 och jod-132, ökar risken för sköldkörtelcancer pga. deras strålning.
Tar man jodtabletter innan man utsätts för nedfallet så mättas sköldkörteln med jod och sannolikheten för att den radioaktiva joden passerar rakt igenom kroppen ökar.
Under Tjernobyl-olyckan släpptes det ut stora mängder jod-131 som tillhör de ämnen som gett störst påverkan på människors hälsa efter olyckan. Det har en halveringstid på 8 dygn och därför var de första dygnen efter utsläppet de mest kritiska.

wops skrev:
Var förbi apoteket för att köpa "Jod-tabletter" häromdan. Apotekern såg väldigt förvånad ut och sa att det var sånt dom hade "förr i tiden".

Var kan jag köpa Jod-tabletter?

Det finns receptfritt på Apoteket, varunummer: 390591 "Kaliumjodid Recipharm".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: tis 15 jun 2010, 21:44 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: ons 17 mar 2010, 19:43
Inlägg: 70
Fick tag på min Kaliumjodid tillslut. Det enda apoteket i Stockholm som hade det på lager var apotek CW Scheele på Klarabergsgatan. Ska man köpa från något annat måste man beställa.

Verkar dock inte vara någon storsäljare direkt. Först sa de att recept krävdes, sen att det inte fanns på lager. Efter lite övertalning kollade hon i datorn och utbrast "ojj, vi hade det"... jag tog tre paket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: tis 15 jun 2010, 22:17 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Tänkte också köpa lite Kaliumjod, känns mera brådskande när kärnvapenfantasterna Iran vill ankra några krigsfartyg(fullproppade med elitsoldater) utanför Gaza/Israel.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: tis 15 jun 2010, 22:23 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Friedrich_Von skrev:
Tänkte också köpa lite Kaliumjod, känns mera brådskande när kärnvapenfantasterna Iran vill ankra några krigsfartyg(fullproppade med elitsoldater) utanför Gaza/Israel.


Heh, och det är väl ändå småpotatis mot Nordkorea som tänker ta till vapenmakt mot FN om de uttalar sig fördömande om Nordkorea.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nordko ... -1.1122703

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: ons 16 jun 2010, 10:43 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
wops skrev:
Fick tag på min Kaliumjodid tillslut. Det enda apoteket i Stockholm som hade det på lager var apotek CW Scheele på Klarabergsgatan. Ska man köpa från något annat måste man beställa.

Det beror på att apoteket Scheele på Klarabergsgatan är det enda riktiga apoteket som finns kvar efter utförsäljningen. Jag handlar bara där numera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: lör 20 nov 2010, 10:13 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 16 nov 2008, 00:40
Inlägg: 105
För kännedom så kan ALLA apotek ta hem dom utan extra kostnad. Tar ca 2-4 arbetsdagar och mina kostade ca 70kr förpackningen á 10 st tabletter.
Stå på er så beställer dom hem det.
Det är receptfritt.

_________________
www.Infowars.com


http://innandetsker.blogspot.com
En bra Svensk survivalistblogg!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 18:47 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Går det fortfarande att beställa på apoteket eller känner ni till någon pålitlig site som säljer dessa tabletter? Jag vill ju inte köpa tabletter som riskerar vara sockerpiller när något väl händer.

Ser att både amazon.co.uk och överlevnadsbutiken säljer ett 14-pack tabletter men det känns som det är för lite om det ska räcka åt 8-10 personer om något händer. Det fanns en större burk på amazon.co.uk av en tredje parts-säljare men den säljaren skickade inte till Sverige


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 19:06 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Calex skrev:
Går det fortfarande att beställa på apoteket eller känner ni till någon pålitlig site som säljer dessa tabletter? Jag vill ju inte köpa tabletter som riskerar vara sockerpiller när något väl händer.

Ser att både amazon.co.uk och överlevnadsbutiken säljer ett 14-pack tabletter men det känns som det är för lite om det ska räcka åt 8-10 personer om något händer. Det fanns en större burk på amazon.co.uk av en tredje parts-säljare men den säljaren skickade inte till Sverige

Ja det går utmärkt att köpa på vanliga apoteket. nästan ingen håller det i lager men du har rätt att få köpa det från "beställningssortimentet" och få inom 48h


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kaliumjodid
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 20:11 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
såg nu att det finns på flera ställen där jag bor. Men varför går det inte att beställa på apoketets hemsida?

Kaliumjodid RPH Pharma, 10-pack.

I FASS så kan man se vilka apotek som har "medicinen" i lager.


http://www.fass.se/LIF/result?query=Kal ... userType=2


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet