Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 05 jun 2014, 09:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hittade en liten "ruta" som visar skillnader i slaktvärde mellan olika djur . Jämfört med storleken på modersdjuret och utbytet man kan få så vinner nog kaninen . Ska man räkna med fodret som går åt för att få de här kilona kött så blir nog kaninen ensam på pallen .


Table 1-------Antal kullar--ungar--tot,kg,kött--%av de vuxnas vikt
Kaniner,5,5kg------2---------30-----60--------------1000
Sugga,200kg-------2---------16----200---------------100
Ko,500kg-----------------------1----200----------------40

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 05 jun 2014, 09:21 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Grannen gjorde "pulled rabbit" med chilisås häromdagen och det var så galet gott. Hade jag inte bott i lägenhet så hade jag skaffat mig matkaniner direkt.
Eller ja.... jag har ju balkong ;)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 05 jun 2014, 09:32 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Hade kaniner ett tag. De är tacksamma. Det går fort att starta upp och se resultat. Är man inte noga kan det dock bli lite väl mycket av det goda. När jag slutade fick jag slakta av ett 30-tal på ett bräde och det var rätt tufft. Brukar nämligen klara av min slakt individ för individ i vanliga fall så när det helt plötsligt blev lite löpande band över det hela så blev det jobbigt, inte fysiskt utan mentalt. Hur som helst, jag fick i alla fall konstaterat att jag klarar av det om det krävs och det är väl bra att veta...

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 05 jun 2014, 09:33 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Åh, denna tråd påminner mig om detta klipp från Roger and me.
https://www.youtube.com/watch?v=d3gvHWf7ldY


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 05 jun 2014, 09:45 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kommer ihåg en tråd på alternativ för nåt år sen där man nästan tävlade i hur snabb man var att slakta sina kaniner .
Om hjärtat fortfarande slog vid urtagningen var det bra , då hade man flytet

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 05 jun 2014, 18:45 
Dweomer skrev:
Kommer ihåg en tråd på alternativ för nåt år sen där man nästan tävlade i hur snabb man var att slakta sina kaniner .
Om hjärtat fortfarande slog vid urtagningen var det bra , då hade man flytet


Hur lång tid efter "bedövning" snackar vi då? 10 sekunder? 30?

I en gammal instruktion jag har rekommenderas att inte avbloda kaninen då det sägs ge smakligare kött om man låter bli. Den metoden är dock inte tillåten idag. I praktiken dör ju kaninen av ett hårt slag med 3/4" förlängaren även om det teoretiskt bara räknas som bedövning?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 13:17 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 22 jan 2013, 17:54
Inlägg: 106
Hur förvarar ni era kaniner, ni som har en hane och en hona? Just nu har jag 2 hanar, belgiska jättekaniner. Dessa har vi byggt en stor "hönsgård" åt. Så de har fin yta att vara på. Vill ju givetvis ha en hona också, just in case typ. Men är inte berädd att börja ta hand om massa småkaniner innan det skiter sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 16:12 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 nov 2013, 14:34
Inlägg: 97
En kort beskrivning på vår kaninhållning. Enkelt, billigt och ger i vårt fall 20-40kg kött per år, vilket lätt kunde dubblas med en extra kull. Vi har valt att bara ta en per hona.

Vi har en hane och två honor. På vintern delar vi en hästbox på mitten och låter hanen och honorna få en halva var. Hö, grenar, vatten, 0,5dl kornkross per kanin och dag. Torkade nässlor, grönsaksrester från hushållet samt fodermorötter som komplement.

I april börjar vi flytta in en hona åt gången till hanen, de får byta plats i ca en månad för att vi ska vara säkra på att båda blir på smällen. I maj flyttar vi ut honorna i vars en rastgård 2x2m. Hönsnät duger inte, men putsnät, gammalt gunnebo osv går bra. I vårt fall uttjänta hundgårdssektioner kompletterat med putsnät. (Kaninungar kan ta sig ut genom mkt små hål). Nät i botten med jord över. Vind/regnskydd samt bolådor.
Hanen hamnar i en betesbur (minst 1 m2) som flyttas dagligen. Grenar, färskt gräs med örter, havande honor 1dl kornkross, inget till hanen. Hö för säkerhets skull om gräsgivan skulle ta slut. De ska alltid ha fri tillgång till hö/gräs.

En månad efter parning kommer ungarna, samma fodergiva som tidigare till digivande hona. Ungarna behöver såklart en massa mat för att växa, men då vi bara tar en kull om året övergöder vi dem inte, spar in på köpefodret och ökar istället gräsgivan efter behov. Innan vintern slaktas ungarna. Ett hårt slag i skallen med en lämplig käpp och bloda av med ett stick genom halsen. Ta ur, flå och grovstycka. Tillagas i regel som kyckling, gärna i grytor där köttet får koka av benen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 16:13 
Kaninerna måste såklart hållas åtskilda tills man vill ha ungar. Då flyttar man honan till hanens bur. När hanen gjort sitt flyttas honan tillbaka till sin bur. Honan måste sen ha tillgång till bolåda och bomaterial. Helst ska man inte röra ungarna de första dagarna och det är inget fel i att låta dem vara i fred tills de själva tittar fram ur lådan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 28 aug 2014, 15:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Vi har kaniner og har nå 47 stk. Hittils i år har vi slaktet en og solgt 18 (17 unger og en hoe). I hovedsak har vi belgiske kjemper og noen blandinger. BK krever mye arbeid og for, men gir også mye kjøtt. På grunn av for og arbeidsmengde ønsker vi og fase over på andre kjøttraser, men har fått tips om at stor chinchilla og BK gir hurtigvoksende avkom, så jeg leter også etter en stor chinchilla hanne.

Forrige år slaktet jeg ca 30 kaniner og det finnes fremdeles litt kanin igjen i frysen. Slaktet blir stykket, alle sadler spares, samt en del lår. Resten blir MUK (menneske utbenet kjøtt :lol: ) som kværnes sammen med svineribbe uten svor og bein. Vi blander i forholdet 2-3 : 1, med 1 del svinekjøtt. Dette både siden kanin er svært magert og for å få mer kjøttfarse. Farsen blir benyttet til kjøttboller, pasta/pizza/taco/mm. Vi har også laget pølser, men har da byttet svineribbe med bacon i blandingen.

Barna, to gutter på 11 og 13 deltar i stell av kaninene, men bare den yngste er foreløpig interessert i å delta i slaktingen. Etter hans ønske skal han i år få delta i å gjøre opp og stykke en kanin (han renset sin første fisk 7 år gammel), men jeg står for avlivingen. Ingen av dyra får egentlig navn navn, men noen gjør det nok alikevel, typ: "sjefen", "supermorsan", "sinnadama" ol.

I år ser det ut som om vi kommer til å gå i balanse med god margin økonomisk, vi tjener minst like mye på salg som vi bruker på kraftfor og høy. Vi plukker mye grønt når det er mulig og noe kvist om vinteren. Noe brød får vi av bekjente og i butikker.

Det som for meg er viktig er at vi blir i større og større grad selvforskynte og at barna lærer hvordan det fungerer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 28 aug 2014, 18:54 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag hörde någonstans att det är något med kaninkött som gör att det inte ska vara lämpligt att äta mycket av över tid, någon som vet mer om detta?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 28 aug 2014, 19:07 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 nov 2013, 14:34
Inlägg: 97
Derzu Usala skrev:
Jag hörde någonstans att det är något med kaninkött som gör att det inte ska vara lämpligt att äta mycket av över tid, någon som vet mer om detta?

Kaninkött saknar viktiga mineraler och vitaminer, så rent teoretiskt kan man svälta ihjäl om man skulle försöka leva på kanin allena. Varierar man sin kost är kaninkött minst lika bra mat som all annan, bara billigare att producera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 28 aug 2014, 19:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 28 aug 2014, 20:21 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Tackar, utmärkt läsning!

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 28 aug 2014, 22:15 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:36
Inlägg: 307
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaninsv%C3%A4lt

orkade inte läsa engelska...
men den största faran verkar att vara att kaninköttet är för magert.

_________________
Vem behöver pengar när det inte finns nått att köpa?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet