Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: fre 27 jun 2014, 23:37 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
MulenDag skrev:
Men i och med att du ställer frågan så kommer jag på att det jag egentligen undrar nog är om det är vettigt att ge sig in i ett stort projekt med folk man inte känner på annat sätt än att de har samma framtidssyn och verkar vettiga även om man inte känner dem.

Ja, utvärdering är ett bekymmer men jag tror att om man ger sig på en sån grej kanske det bara är att köra på utan återvändo - givetvis inom rimliga gränser.

/MulenDag


Ja, svåra beslut är ju svåra av en anledning.

Kanske kan du försöka att begränsa riskerna genom att först börja i begränsad skala med att ta in en eller två personer i gruppen och se hur det går, men samtidigt förbereda så att du kan expandera till önskad storlek om försöket faller väl ut?

Hur vettigt det var visar sig väl egentligen först senare, precis som med de flesta svåra beslut som man måste fatta. Det ju också beroende på vilka andra alternativ som du ser att du har att välja mellan.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 00:34 
Det stämmer, men jag kan bara tala om vad jag upplevt, kan inte tala om snöstorm eller sand storm för att jag kan bara gissa om vad jag skulle göra, men antar jag om det skulle bli en snö storm och minus 30-40 grader eller mer jag skulle följa samma krig scenario men utan behöv av vapen tror jag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 01:07 
TheRoad skrev:
Ja, svåra beslut är ju svåra av en anledning.


:lol: :lol:

TheRoad skrev:
Kanske kan du försöka att begränsa riskerna genom att först börja i begränsad skala med att ta in en eller två personer i gruppen och se hur det går, men samtidigt förbereda så att du kan expandera till önskad storlek om försöket faller väl ut?


Det känns ju vettigt, om det är jag som tar in andra... Men om man är den som är "andra"? Att hoppa in i ett gäng som redan är på G och har en rätt tajt relation?

Jag inser att ingen kan svara åt mig, jag bara önskar lite tankar eller risker jag själv inte tänkt.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 11:24 
Mulendag: tror du verkligen att du kan omvända några av dina vänner till Preppers bara för att ni är vänner? Risken är stor att du blir utan dessa vänner. Att bli Prepper är något man själv känner och väljer. Att börja dela ut youtube klip och skicka länkar till olika hemsidor är bästa sättet att få någon form av (:) stämpel; om jag känner rätt människorna vid det här läget så kommer kanske folk tycka att du kanske har rätt men ändå undvika dig iom du försöker pracka på dina funderingar.

Du behöver prata ut, ut i skogen med några som tänker som dig eller försök hänga på några i någon annan landsdel som ska ha möte. Jag har i början kört nästan 80 mil ToR för att träffa några medlemmar.
Du pratar om Prepperbyn osv....fast du har nog aldrig (antar jag) suttit med 10 andra Survivalister runt elden i skogen och insett att alla vill överleva SHTF men där slutar den gemensamma nämnaren ; alla har olika funderingar, risker man oroar sig för och hur man vill eller ekonomisk kan förbereda sig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 11:57 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Något man ska ha i åtanke är att är man inte ledartyp och ledare idag finns det inget som talar för att man magiskt blir en ledare eller ledartyp efter teotwawki.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 12:51 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
takiman skrev:
Något man ska ha i åtanke är att är man inte ledartyp och ledare idag finns det inget som talar för att man magiskt blir en ledare eller ledartyp efter teotwawki.


Likaså gäller för det omvända :notme: !

Dvs en person som är ledare/chef idagsläget kanske inte platsar i laget efter teotwawki.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 16:14 
Jag har bara 3 bekanta och en kompis, har inga vänner i Sverige, men av de 4 som jag känner, 3 skrattade på mig när jag talat om min preppers intresse och den fjärde va neutral, jag som person bryr mig inte om andras åsikter över huvudtaget. :lol:

De på FRG också hade en sarkastiskt leende när de fick väta om mina prepper tankar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 19:56 
:-D

Ingen som har tankar om att hänga på ett redan etablerat gäng?

@T-72: Nä, det är precis det som är problemet. Därav min fråga om att försöka omvända befintliga kompisar eller slå sig samman med främmande preppers. Båda medför tveksamheter men av olika slag.

Jo, jag har varit inne på den svängen att skicka länkar och klipp och mötts av oförstående eller avståndstagande.

Korrekt, det har jag inte gjort, suttit runt en eld med andra preppers alltså. Det kan jag i och för sig tänka mig att göra som en kul grej men jag tror - precis som du skriver - inte att det ger något.


Vi har ju alla olika tankar om vad som ska hända och olika saker vi är rädda (eller beredda) för. Därav att jag hänger här där det är så många fler än runt elden. Jag har faktiskt hittat några härifrån som liknar mig i tanke, nästa steg är väl att närma sig någon eller några av dem - inte helt enkelt.

@taikman: Har inga illusioner om att jag ska vara ledare. Jag håller mig helst i bakgrunden så länge någon annan vill ta den rollen. Jag tar den om det behövs och ingen annan kliver fram men annars nöjer jag mig mycket väl med att vara i bakgrunden och komma med förslag.

@fhm: Skit i dem, de tror att det värsta som kan hända är att en gasolbil kraschar på E4 och tar med sig några andra bilar, att det kommer avloppsvatten i dricksvattnet eller att en dagisgrupp går vilse i skogen.

Var och en kör sitt race men jag skulle helst ingå i ett team av folk som tror ungefär som jag om framtiden och jobba för att hantera det på något sätt. Eventuellt kanske om jag har tur är en möjlighet på väg att öppna sig men då blir jag främlingen och det har ju sina sidor.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 20:31 
@MD: skicka PM, bestäm träff med någon forumist och prata ut. Det ger väldigt mycket och man känner sig riktigt nöjd efteråt. Men jag förstår dig...
Hittar du ingen i närheten och vill gärna träffa någon så hör av dig till mig ... jag bor i Södra Sverige så ställer jag upp på en väldigt lång fika.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 20:45 
T-72 skrev:
@MD: skicka PM, bestäm träff med någon forumist och prata ut. Det ger väldigt mycket och man känner sig riktigt nöjd efteråt. Men jag förstår dig...
Hittar du ingen i närheten och vill gärna träffa någon så hör av dig till mig ... jag bor i Södra Sverige så ställer jag upp på en väldigt lång fika.


Tack! :-D :up: Jag kanske gör det en dag. :P

Samtidigt pratar vi förbi varandra på något sätt. Jag har kontakt med några survlare och har träffat några IRL och det har blivit bra kontakt i något fall. Att gå därifrån till att hitta just dem som vill, och som man själv vill, överväga att bilda en klan / grupp / flock med är något annat.

Det finns folk jag tar emot om det behövs som kommer att ta emot mig om det behövs men som jag uppfattar det ser vi lite olika på framtiden och vad som behövs. Vilka är beredda att ens överväga nån slags kollektiv där individen är underordnad, eller i alla fall inte överordnad, gruppen? Av dem som är det, vilka kan jag funka med?

Jag tror inte jag behöver snacka av mig i första hand - det gör jag här. :mrgreen: Jag behöver träffa folk med liknande tänk så vi kan känna av varandra och fundera på om det är möjligt och önskvärt att inleda ett tight samarbete.

Ursäkta ordbajseriet men jag är i nån slags läge av att komma på något och behöver bolla tankar lite mer än vanligt. :roll: :lol:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 20:54 
Jag tror att flesta jag har kontakt med är lite emot kollektiv tänkandet; inklusive mig själv. Men inget sagt att det är dålig idé det...jag brukar ha min svåger som exempel som älskar att boka stuga ihop med några andra familjer och semestra ihop. Jag själv letar efter den längsta stranden som finns så att jag kan öka sannolikheten att vara så ensam som möjligt.
Jag skulle inte säga ordbajseri om det du skriver utan snarare oredigerade tankar och funderingar som man bäst och enklast rensar ut över en halvdags lunch, lång promenad och avkopplande fika med en annan forumist.

Been there and done that med flera medlemmar här så därför förespråkar jag det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 21:43 
T-72 skrev:
Been there and done that med flera medlemmar här så därför förespråkar jag det.


Tack! :D :up: Ja, kanske det...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: sön 29 jun 2014, 01:15 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag har inte berättat för någon direkt att jag "survlar/preppar" men jag har länkat lite saker till kompisar som undrat om investeringar för långtidssparande. Youtubefilmer med grafer som visar guld och aktieutveckling.

I dessa talar de alltid om risk för en krasch liknande de som tidigare varit. Det är en ögonöppnare för vissa.
Sen har jag talat med olika kompisar om energi då jag arbetat i den branschen tidigare och fått vissa intressanta samtal och kommentarer som "egentligen borde man flytta till landet och bli lite månskensbonde, då har man inte så långt att falla" osv.

Så beroende på vilka vänner du har är det inte alls hopplöst att få dem att kanske börja tänka kritiskt på var vi styr skutan.

En sålänge vet jag EN kompis som verkligen anammat tankarna och gör så gott den kan.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att slå sig ihop med främlingar?
InläggPostat: sön 29 jun 2014, 08:29 
Ingen i mälardalen som vill träffas?


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet