Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: mån 21 apr 2014, 09:45 
.


Senast redigerad av jallano_ lör 24 okt 2015, 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: mån 21 apr 2014, 11:22 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Att skriva sig hos någon man tycker om är ju inte en briljant idé om det kommer någon på besök där med en Zippo och en tjugo liters jeepdunk.

Man bör skriva sig på ställen där det är uppenbart att ingen bor samt att ingen blir skadad på om det kommer någon dåre på visit.

Om du har Facebook så ta bort ditt efternamn och öka privat inställningarna.

Dock bör arbetsgivare ha någon form av åtgärd för just detta. Pröva att vända dig till skyddsombudet.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: mån 21 apr 2014, 22:10 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
Tack, många bra tips! Jag tror inte detta var ett egentligt hot och jag kan inte påminna mig att jag i närtid haft att göra med någon jag skulle misstänka för detta, men det är som sagt en väckarklocka för vad som skulle kunna hända. Med tanke på mångas försvar av BOL, osv så tänkte jag att det kanske finns tips att hämta här - vilket det gjorde också!

Jag ska fundera vidare på det fysiska skyddet, det blir kanske en härlig rosrabatt på den sida som är dold från grannar, sen är ju en björnbärshäck mysigt att plocka bär från :notme:
Sen ska jag sätta nycklar i låsen i innerdörrarna, så kan man bromsa ner en eventuell inkräktare några sekunder genom att låsa in sig i random rum.

Jag har spelat in samtalet, har redan en sådan snitsig app som gör det, himla bra när man har med försäljare eller hantverkare att göra som verkar ha mycket att tänka på så de glömmer vilket pris de lovat från början. Får se hur jag ska gå vidare med inspelningen.

Nödvärn ska jag också läsa in mig på, även om jag inte tror det i sak förändrar min inställning till vad jag anser det vara "värt" om någon angriper mig, min familj eller hem.

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: tis 22 apr 2014, 00:51 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Hmm. Jag fick ett liknande samtal i ett annat ärende då jag skrivit i mitt eget namn om ett visst rovdjur jag inte tycker skall utrotas.. Hursomhelst ringde en man till mig och berättade att han visste var jag bor, hur han skulle skjuta både mig och min hund osv.. Då mannen var packad hade han tydligen glömt att det finns nummerpresentation och dagen efter ringde jag upp honom och berättade att han hade ringt mig igår med något på hjärtat som jag inte riktigt förstått och bad honom förklara sig närmare. Nu var det ett helt annat ljud i skällan och han framförde både ursäkter och.. Jaja, vi la på i gott samförstånd.

Vad jag vill komma fram till är att om man vet vem det är så kan man ringa upp och reda ut saken. Är det ett psykfall är det såklart svårare men klart värt ett försök!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: fre 25 apr 2014, 13:13 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 12:13
Inlägg: 5
Ort: Stockholm
År 2009 publicerade Säkerhetspolisen boken Personlig säkerhet, den kanske kan ge dig några tips och råd avseende skyddet av din familj.

Bibeln inom säkerhetslitteratur på svenska heter Säkerhetsboken.

Tidig upptäckt därefter lång fördröjning.
Tjuvar använder kofot eller motsvarande verktyg att bända upp dörrar med, fönster slår de sönder och öppnar. Tänk på att ett effektivt inbrottsskydd fördröjer inkräktaren tills polis är på plats. Därför är det nödvändigt att polis eller annan hjälp larmas så tidigt som möjligt och därefter ska inkräktaren fördröjas tillräckligt länge så att hjälpen hinner komma på plats innan brottet är fullbordat. Galler, dörrar, rosbuskar och andra fördröjande åtgärder kommer till sin rätt först efter att larmet är utlöst, de gör ingen nytta om inte hjälp är på väg.

_________________
Lev väl,


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: lör 26 apr 2014, 01:28 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Appropå telefonnummer, vilka skall/måste veta vad man eventuellt har för telefonnummer?

OM man nu har ett så pass krävande arbete så kan man väl ge fan I att antingen tala om för tex banken/ica/försäkringskassan vad man har för telefonnummer - eller så får man blåljuga och säga att jag äger ingen telefon.*

Hårddrar man det hela så är det väl inte min/din skyldighet att äga ett telefonnummer så att diverse instanser/företag/myndigheter skall kunna nå dig på just det sättet.
Avskaffa all officiell telefoni och köp varsin kontantkortare inom familjen + ev en extra kontantkortare som får agera "hemtelefon" om man vill ha en sådan. Sen är det upp till var o en att meddela/avstå att meddela sina vänner om sitt nummer och ev "hemtelefonnummret".


* Hörselskadade personer har klarat sig utan talfunktionen I telefoner länge, är ju textöverföring som gäller där, förr fans iaf speciell liten apparat som man kunde skicka textmeddelanden genom via hemtelefonen om jag minns korrekt. (10+år sen nu så minns inte detaljer och är säkert smidigare med sms/mms via mobilen numera). Personer med vistelseort utanför sverige merparten av tiden kan ju även tänkas avstå att ta med sig det svenska nummret utomlands hela tiden - iaf inte ha detständigt inkopplat.

MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 00:03 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Klurig fråga och många bra svar.

Råkade ut för en liknande sak för en massa år sedan med en granne som av okänd anledning började störa sig på mig.
Jag skall säga att jag inte för väsen av mig eller så, och har en trevlig men låg profil.

Han knackade i taket (bodde under min lägenhet) vid olika tider på dygnet och skrek och svor och hade sig.
Vid något tillfälle så kom jag hem och märkte att tidningen och reklamen var blöt i farstun. Skumt tänkte jag, men glömde det.
En kväll när jag låg och vilade efter en hård jourvecka så hörde jag ett märkligt ljud från hallen.

Till min förvåning forsade det in vatten genom brevinkastet!
Jag tittade ut genom titthålet, och vem stod där om inte min granne! :surprised:
Jag öppnade dörren och frågade: Vad fan håller du på med!!! Varpå han måttar ett slag mot mig, som jag duckar undan och sen stänger jag dörren efter mig.

Jag ringer polisen som dyker upp efter ca en timme. Jag berättar hela händelseförloppet och även senare för bostadsföretaget jag hyrde från. Påföljden blev - ingen.

Jag valde att flytta till ett annat ställe.

Jag fick senare höra att mannen var psyksjuk och hade fått en annan bostad efter att jag flyttat då även andra hade känt sig otrygga med honom i närheten.

Så, även om just detta fallet inte blev så mycket mera så skall man hålla huvudet kallt, berätta vad som har hänt, och även tycker jag tänka igenom vad som kan hända, och vad jag själv är beredd att göra i olika situationer.
I det här fallet kände jag att det var bättre att inte hamna i bråk utan att låta lagen ha sin gång.
Jag skulle inte tjäna något på att våldet trappades upp.

En lärdom av detta var just att se till att ha hemligt nummer, och att även om möjligt välja bostad och grannar, om det går. :D

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 18:27 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Överlevare skrev:
Tjuvar använder kofot eller motsvarande verktyg att bända upp dörrar med, fönster slår de sönder och öppnar.


Det beror på vad man har för fönster. Har man gamla fönster med låsbyglar (vilket nästan alla icke någorlunda nybyggda hus har) tar de flesta tjuvar bara ett stämjärn och snäpper av låsbyglarna. Snabbare, mindre risk att göra illa sig på glasskärvor, hörs inte överhuvudtaget, blir knappt ens märken. Har man såna fönster bör man dra fast dem med en rejäl träskruv. Lite bökigare att öppna dem sen, men värt det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 19:08 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Obehagligt brott som kan läggas in i denna rubrik, denna typ av vansinnesdåd är ju knappast något man kan skydda sig emot men det är värt att veta vilka sjuka individer det är som finns!

http://www.aftonlognen.se/incoming/article19000197.ab

I korthet

Citera:
Vid 23-tiden på kvällen den 22 maj var en 26-årig småbarnsmamma på väg till sin bostad på Vita Liljans väg i Stockholmsförorten Bredäng. När hon slagit in portkoden och var på väg in i trappuppgången smet en okänd man samtidigt in. Kvinnan reagerade eftersom hon inte kände igen mannen. Mannen klev in i hissen tillsammans med kvinnan. Den 26-åriga kvinnan tryckte på knappen för våning 6 och den okände mannen tryckte på knappen för våning 7. När hissen kommit till sjätte våningen och kvinnan skulle kliva av gick mannen till attack.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: mån 23 jun 2014, 03:24 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 15 okt 2012, 00:19
Inlägg: 160
Ort: Skåne
På rak hand tänker jag, likt många redan nämnt, på hemligt nummer. Gå annars till närmaste NetOnNet, MediaMarkt eller annan elektronikbutik och köp en kontantkortstelefon och startpaket, och betala då gärna med kontanter, då registreras det inte vem som äger numret (med andra ord har Eniro, Hitta och diverse andra företag ingen aning om att du äger telefonen eller aktuellt telefonnummer). Tanka på telefonen kan du alltid göra genom att köpa värdebevis i butik (slipper registrering online för att tanka).

Högt staket och försvåra med skyddsfilmer, larm och liknande åtgärder är ju effektivt för att begränsa en eventuell inkräktares tillgång, lika så att skaffa en skräckinjagande hund (en schäfer brukar göra susen, eller en pitbull (ej artisten :lol:). Har inkräktaren väl kommit in så är en Maglite D-cell effektivt att ha på nattygsbordet, eller om du har jägarexamen så borde problemet vara löst... Batong får envar äga och inneha i hemmet, detta är ett relativt bra alternativ, det eller ett baseballträ (skaffa en baseboll också, så ser det mer legitimt ut - om inte kan du alltid kasta bollen som sista utväg! :D).

Att skriva sig på en annan adress kan vara bra, men som nämnts så kan det vara farligt för personen som bor där om man är utsatt för konkreta hot. Att radera sig helt från sociala medier, begära radering från Eniro, Hitta och liknande sidor lika så (går ibland - ibland inte) är andra alternativ, för existerar man inte digitalt existerar man inte alls för andra än myndigheterna, och de som begär ut offentliga uppgifter...

Något jag funderat på är hur det ligger till med att folkbokföra sig på en postbox, vissa säger att det går och vissa säger att det inte går. Om det är möjligt så är ju detta ett effektivt alternativ. Hyr annars en liten skitlägenhet (gärna en bit bort) och skriv dig på denna, och bosätt dig på en annan plats. Har en bekant som gör på det sättet, han hyr en liten etta i grannorten men är bosatt i en villa cirka 2 mil där ifrån.

_________________
Vi som har gröt i munnen och tillhör Danmark enligt befolkningen.
- Nicoflash


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: fre 27 jun 2014, 15:21 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Det ska inte gå att skriva sig på en postboxadress, men i praktiken är det inga problem. Det finns flera privata postboxföretag som man kan använda, förutom posten, där adressen lättare borde slinka igenom den kontroll som görs vid ny folkbokföringsadress.

Annars kan man ansöka om skyddad identitet (egentligen skyddade personuppgifter) Det är inte så dramatiskt som det låter och tröskeln för att få detta är betydligt lägre än vad folk tror;

"Det finns inga formella krav för att få en sekretessmarkering, förutom att du eller någon i din närhet är utsatt för ett konkret, allvarligt hot. "

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter/ansokan.4.18e1b10334ebe8bc80004675.html

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: fre 27 jun 2014, 20:41 
smuggas skrev:
Det enklaste är att välja ett yrke och beteende som inte ger ovänner.. Med det sagt går vi vidare.

Det man inte kan skydda sig emot är sjuka människor, psykiskt sjuka alltså, som inte inser gränser för sitt beteende... Det andra som kan vara kinkigt är rent kriminella personer som av nån anledning vill en illa.... Skillnaden mella dessa två grupper är att psykiskt sjuka sällan eller aldrig har andra bakom sig som stöttar dåligt beteende, kriminella däremot har ofta stöd av likasinnade, i grupp dessutom.

Hur ska vi då hantera detta med ovälkomna samtal och besök och kanske hot? Anteckna allt och polisanmäl direkt med exakt datum och tid, tveka inte! En anmälan underlättar framöver. Hur allvarligt ska man ta detta beteende? Det beror på i vilket syfte samtalet sker, ditt yrke vet jag inget om och har därför svårt att avgöra allvaret i samtalet, eller om det ens har med ditt yrke att göra?

Det är viktigt att vara överens i familjen och ha en mall att bete sig efter, alla ska göra likadant och hantera det på samma sätt, även det underlättar framöver.

Den perfekta världen finns ju inte, oväntade saker kan hända... Det många slarvar med eller nonchalerar är just att anteckna händelser och tidpunkt, slarv gör det svårare framöver om det fortsätter eller eskalerar.


Bra sakt. Polisanmälan kan bevisa att du respekterade systemet i fall du hamnar i en situation du behöver använda våld för att försvara dig och familjen.

Du behöver inte bli paranoid men ändå du ska hålla koll på vad händer omkring dig, de som brukar hota folk kommer inte nästa dygn men de väntar på bra omständigheter, försök att skapa inte omständigheter där du är sårbar.


Senast redigerad av fhm1502 tis 01 jul 2014, 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: fre 27 jun 2014, 20:44 
Ulv i fårakläder skrev:
Obehagligt brott som kan läggas in i denna rubrik, denna typ av vansinnesdåd är ju knappast något man kan skydda sig emot men det är värt att veta vilka sjuka individer det är som finns!

http://www.aftonlognen.se/incoming/article19000197.ab

I korthet

Citera:
Vid 23-tiden på kvällen den 22 maj var en 26-årig småbarnsmamma på väg till sin bostad på Vita Liljans väg i Stockholmsförorten Bredäng. När hon slagit in portkoden och var på väg in i trappuppgången smet en okänd man samtidigt in. Kvinnan reagerade eftersom hon inte kände igen mannen. Mannen klev in i hissen tillsammans med kvinnan. Den 26-åriga kvinnan tryckte på knappen för våning 6 och den okände mannen tryckte på knappen för våning 7. När hissen kommit till sjätte våningen och kvinnan skulle kliva av gick mannen till attack.


Såna är inte sjuka, bara i kära Sverige kriminella räknas som sjuka lol.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hot mot din bostad
InläggPostat: sön 29 jun 2014, 13:39 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Åtelkameror gömda på strategiska ställen så man kan sätta dit f*nskapen efteråt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet