drbengt skrev:
Visst finns där flera system för spänningsreglering och fallet jag refererade till rörde permanentmagnet som ofta sitter i mindre motorer då där talas om båtmotorer och dyl ovan. I en bilgenerator har man som du påpekat ofta en annan lösning. Mina tvivel kvarstår dock. Dels är effektiviteten 40-60% mot 90% i en stationär generator. Sen är där stor skillnad på vad de uppger för märkeffet och vad som i verkligheten kan levereras. 50-100A i märkeffekt är vanligt för svenssonbilar och 200A i ett jänkejärn, men de är inte i närheten av att kontinuerligt kunna ge detta, plockar man ner dem och tittar på likriktarna är de inte rateade för ens halva märkeffekten.
Men visst som hemmasnickrad lösning av vad man hittar i skrotbingen är det oslagbart...
Dynamolösningar användes till ca 1960. De satt i traktorer, WV bubbla, gamla bilar och båtmotorer. De använde mekaniska laddningsreläer. Mindre motoror idag har också dynamo i svänghjulet, men då är laddströmmen mindre. Nog om det.
Märkeffekten på dioderna är för kontinuerlig ström, men i en trefaslösning pulserar strömmen och det är bara två av de sex dioderna som tar stor ström åt gången. Pulsströmmen kan vara större än märkströmmen.
Verkningsgraden på en modern bilgenerator är 70-80%. Källa
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternator ... omotive%29grym skrev:
man bör inte ladda mer än 0.1C
0.5C klarar startbatterier utan att ta skada. 0.1C ger längre livslängd, men det skulle inte fungera i tex. småbilar som används till att köra till butiken med. Tiden för laddningn skulle inte räcka till med 0.1C.
grym skrev:
man kan ha en för stor generator och ta ut mindre effekt så blir värdena rimligare, man kan även montera en permanentmagnet/er i rotorn för att slippa en del av magnetiseringen, och helst göra en ny rotor med bätt passform i det magnetiska gapet med
Varför det? Ska du bygga vindkraftverk? Magnetiseringsströmmen är ungefär 10% av vad generatorn ger ut, så det spelar inte så stor roll då vi har en bensinmotor som drar.
xsive skrev:
Nu finns det ju inget som hindrar att man istället väljer en
större batteriladdare ex 40A till elverket.
Då laddar man istället sina batterier 50Ah på 1,25h och drar 0,625l. Med en 10A laddare till elverket har man ju ganska mycket övereffekt.
Nu har du en vettig lösning. Inte billigt, men vettigt. Den där Telwin laddaren väger dessutom bara 2kg (och nu åker den upp på min önskelista).