Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: tor 24 jul 2014, 20:20 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
T-72 skrev:
Kan inte mycket om bilbatterier men hur påverkas den om man laddar den med 50 Ah under 0,8 timmar? Livslängd osv?

Det ska väl fungera om man har minst 115Ah eller 2x 60Ah batteri. Jag är inte heller så insatt, men bilens eget batteri (som förvisso inte ska urladdas speciellt mycket) laddas med stor ström under kort tid efter start.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: tor 24 jul 2014, 23:23 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Jaakko skrev:
grym skrev:
men det är inte tyst och litet, helst smidigt med

Levererar 60A, kan bäras med en hand och passar i benutrymmet vid baksätet på en bil. Kan göras tystare med en bättre ljuddämpare.
drbengt skrev:
Tittar man på lösningar med bilgeneratorer eller dyl som levererar 12V så har de tyvärr urusel effektivitet. Prova någon gång att koppla in dig på en bilgenerator så märker du snabbt att redan vid strax över tomgång så levereras det betydligt mer än 12V som man sedan tvingas elda upp som värme i voltregulator och likriktare. Så att koppla in en sådan på en briggs kommer att ge mycket värme och lite el av bensinen.

Bild
Spänningsregleringen sker genom att styra magnetiseringen av rotorlindningen, vilket sker genom släpringarna. Statorlindningarna ger ut trefas till likriktaren.
Ingen elström behöver "eldas upp". Läs på.


Visst finns där flera system för spänningsreglering och fallet jag refererade till rörde permanentmagnet som ofta sitter i mindre motorer då där talas om båtmotorer och dyl ovan. I en bilgenerator har man som du påpekat ofta en annan lösning. Mina tvivel kvarstår dock. Dels är effektiviteten 40-60% mot 90% i en stationär generator. Sen är där stor skillnad på vad de uppger för märkeffet och vad som i verkligheten kan levereras. 50-100A i märkeffekt är vanligt för svenssonbilar och 200A i ett jänkejärn, men de är inte i närheten av att kontinuerligt kunna ge detta, plockar man ner dem och tittar på likriktarna är de inte rateade för ens halva märkeffekten.

Men visst som hemmasnickrad lösning av vad man hittar i skrotbingen är det oslagbart...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: tor 24 jul 2014, 23:36 
man bör inte ladda mer än 0.1C

om generatorernas verkningsgrad så är det så att regleringen i sig fungerar som det skall, det måste vara så för att dom ska fungera över ett hygglig varvtalsområde

att verkningsgraden är dålig på dom berer mer på att det är mycket förluster i själva gneratorn, det kan man göra fför att göra dom billiga och att man har tillgång till så pass motoreffekt att det inte gör något och att dom går att kyla så pass bra som det gör i en bil

man kan ha en för stor generator och ta ut mindre effket så blir värdena rimligare, man kan även montera en permanentmagnet/er i rotorn för att slippa en del av magnetiseringen, och helst göra en ny rotor med bätt passform i det magnetiska gapet med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 01:03 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 07:03 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
drbengt skrev:
Visst finns där flera system för spänningsreglering och fallet jag refererade till rörde permanentmagnet som ofta sitter i mindre motorer då där talas om båtmotorer och dyl ovan. I en bilgenerator har man som du påpekat ofta en annan lösning. Mina tvivel kvarstår dock. Dels är effektiviteten 40-60% mot 90% i en stationär generator. Sen är där stor skillnad på vad de uppger för märkeffet och vad som i verkligheten kan levereras. 50-100A i märkeffekt är vanligt för svenssonbilar och 200A i ett jänkejärn, men de är inte i närheten av att kontinuerligt kunna ge detta, plockar man ner dem och tittar på likriktarna är de inte rateade för ens halva märkeffekten.

Men visst som hemmasnickrad lösning av vad man hittar i skrotbingen är det oslagbart...

Dynamolösningar användes till ca 1960. De satt i traktorer, WV bubbla, gamla bilar och båtmotorer. De använde mekaniska laddningsreläer. Mindre motoror idag har också dynamo i svänghjulet, men då är laddströmmen mindre. Nog om det.

Märkeffekten på dioderna är för kontinuerlig ström, men i en trefaslösning pulserar strömmen och det är bara två av de sex dioderna som tar stor ström åt gången. Pulsströmmen kan vara större än märkströmmen.

Verkningsgraden på en modern bilgenerator är 70-80%. Källa http://en.wikipedia.org/wiki/Alternator ... omotive%29
grym skrev:
man bör inte ladda mer än 0.1C

0.5C klarar startbatterier utan att ta skada. 0.1C ger längre livslängd, men det skulle inte fungera i tex. småbilar som används till att köra till butiken med. Tiden för laddningn skulle inte räcka till med 0.1C.
grym skrev:
man kan ha en för stor generator och ta ut mindre effekt så blir värdena rimligare, man kan även montera en permanentmagnet/er i rotorn för att slippa en del av magnetiseringen, och helst göra en ny rotor med bätt passform i det magnetiska gapet med

Varför det? Ska du bygga vindkraftverk? Magnetiseringsströmmen är ungefär 10% av vad generatorn ger ut, så det spelar inte så stor roll då vi har en bensinmotor som drar.

xsive skrev:
Nu finns det ju inget som hindrar att man istället väljer en större batteriladdare ex 40A till elverket.
Då laddar man istället sina batterier 50Ah på 1,25h och drar 0,625l. Med en 10A laddare till elverket har man ju ganska mycket övereffekt.

Nu har du en vettig lösning. Inte billigt, men vettigt. Den där Telwin laddaren väger dessutom bara 2kg (och nu åker den upp på min önskelista).

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 07:36 
beror lite på var i laddfasen man är med, djupurladdat så kan man öka laddströmmen en del utan bekymmer

men det där löser man ju med större batteribankar :mrgreen:

om hur man sköter laddningsreglering

om man ska göra det vettigt så kan man ta en med permanentmagnetisering och låta motorvarvtalet styra istället
om man får till det rätt så får man mycket bättre verkningsgrad istället, det är när man inte tar ut så mycket effekt som det verkligen ställer till det med verkningsgraden

för fullösningen med gräsklipparmotor och bilgenerator så får man funktion i det, om man har tillräckligt stor batteribank
åtminstånde några hundra Ah
då kan man ladda fullt med den kombinationen

men för något litet och lätt hadde jag gärna haft en så liten fyrtaktare som möjligt, ha en liten bra generator reglering med permanentamagnetsgenerator och motorvarvstyrning och haft något där man kan köra relativt tyst och få ut något hundra watt vid ett motorvarvtal som ger låg volym och sedan ha ett skal som ljuddämpar + extra ljuddämpande sköldar separat vid sidan om


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 17:02 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 17:10 
xsive skrev:
Hittade faktiskt ett ganska kompakt 12V elverk som levererar 60A laddström
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7007&art=21462327


Fast din som väger 9,5 kg måste fortfarande vara den minsta som finns för det priset. Jag väntar med stor förväntan din recension...fast frågan är om man skulle också köpt den, testat den några ggr (för att hinna reklamera vid behov) sedan ha den i beredskap? :hm: :hm: :hm: ...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 18:47 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Köpa dyr högströmsladdare för 12 undviker jag gärna om möjligt. Jag har däremot en typ 4 st gammaldags transformatorladdare för 12, om man kopplar in alla dem samtidigt, skulle det funka typ kanske vettigt?

Ett problem med dem är ju att regleringen är kass, strömmen de ger ut styrs av vilken spänning batteriet har, men om man ska få in 50 Ah i en ganska stor bank, och man manuellt avbryter, då borde det väl fungera?


Ärsh. jag borde väl faktiskt bara testa att göra detta, vad är det värsta som kan hända liksom?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elverk för 12 volt
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 19:42 
japp, det funkar, kanske till och med bättre med manuell övervakning än via en icke egenprogrambar elektronisk modell

köp en spänningsmätare som du har på batterierna och ladda hårt tills det är uppe i 14.5v, sedan kan man minska på strömmen


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet