Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Solcell till BOB
InläggPostat: mån 23 jun 2014, 15:39 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

sven_duva skrev:
Köpte en solcellspanel för laddning av bilbatterier på Biltema förra veckan. Har inte provat den men priset var överkomligt 299kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... nel-31631/

ang. den där solcellsladdaren för batterier från biltema. Kan man använda ett bilbatteri för att ladda mobiltelefoner, laptops, tablets, AA/AAA-batterier? kan man driva radio med den?
hur bra räcker det per laddning isåfall och vad ska man köpa till?
nåt att tänka på gällande brandrisk med placering av batteri? de utsöndrar väl någon gas vid laddning ibland?

Kan vara bra att ha i fäboden (där värmekällan är öppen eld, vedspis och ibland gasolelement) tänker jag.

InläggPostat: mån 23 jun 2014, 16:07 
Billiga solcell varianter är garbage, att ha energi i kris situation är viktigare än att spara några hundra lappar, provad de som är billiga och de var inte värt. Bättre med nån pålitlig solcell system tänker jag.

InläggPostat: tis 24 jun 2014, 19:25 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Calex skrev:
sven_duva skrev:
Köpte en solcellspanel för laddning av bilbatterier på Biltema förra veckan. Har inte provat den men priset var överkomligt 299kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... nel-31631/

ang. den där solcellsladdaren för batterier från biltema. Kan man använda ett bilbatteri för att ladda mobiltelefoner, laptops, tablets, AA/AAA-batterier? kan man driva radio med den?
hur bra räcker det per laddning isåfall och vad ska man köpa till?
nåt att tänka på gällande brandrisk med placering av batteri? de utsöndrar väl någon gas vid laddning ibland?

Kan vara bra att ha i fäboden (där värmekällan är öppen eld, vedspis och ibland gasolelement) tänker jag.

Jag har Biltemas 13w, 700sek, artnr 31632 solcellspanel. Kan nämna lite man bör vara medveten om:
I sitt köpta tillstånd är den enbart lämplig för laddning av ett blybatteri (som inte är jätteliten). Detta pga att den har ingen inbyggd reglering för att tex direktdriva 12v utrustning. Ställer man den på 12v läge så ger den 25v olastad, vid 24v läge ger den 51v olastad (detta är förväntat). Den "blåa blinkade lysdioden som indikerar laddning" betyder inget, det är en lysdiod med inbyggd strömreglering och blinkfunktion, blinkar den så betyder det att ljus träffar panelen (vilket man också vet eftersom man kan se panelen i ljuset som träffar den...) (lampan slocknar om man kortsluter panelen)
Biltema säljer också en laddningsregulator till deras paneler, vet inte exakt vad den gör eller är tänkt att göra.

Vill man alltså driva 12v utrustning direkt från panelen behöver man ha någon form av reglering, tex dc-dc omvandlare. Då går det fint att köra saker rakt från solen. Annars får man ha ett blybatteri som agerar "regulator" (och buffert).

Jag har kört min kortvågsradio (utan att sända), samt en laptop (modell ädre, körde winxp) (tog ut batteriet) direkt på solcellspaneln (kom det moln, eller någon gick framför dog grejerna direkt). Så att driva saker direkt går fint givet spänninsreglering.
Vill man köra liten världsradio så går detta säkert även utan direkt sol.

Har man "cigarettuttagutrustning" som kan drivas av 12-24 så borde det gå att köra det via den medföljande cigarettutaget. Men jag skulle vara försiktig. (Finns sådan utrustning som har linjär regulator, då är de mycket innefektiva och bränner bort massa energi till värme) (adaptrar som ska ladda telefoner/plattor kommer nog alltid ha dc-dc omvandlare).

AA/AAA batterier kommer inte vara problem att ladda, givet man ha rätt laddare/bygger egen, samt har lite koll på strömmarna som går, och att spänningen räcker för antalet celler man ska ladda.

Mekaniskt sett så är det tjocka glas i panelen, så den är nog inte så tålig mot slag och så.

Jag är nöjd med den, var mycket roligt att driva en laptop, som spelade musik direkt från solen 8|>

InläggPostat: tis 24 jun 2014, 22:51 
Solcellerna måste kopplas till en lagring batteri först, sen kör man laddning ap hem utrustning från batteriet.

InläggPostat: ons 25 jun 2014, 16:32 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Var på XXL idag och hittade Power Traveler. Små solceller men ska ladda bra i de flesta miljöer. Inkl externt batteri och det fanns batteriladdare att köpa till också. Verkar kunna ladda det mesta utom 230V-grejer. Och batteriet kan man ladda från USB om man har el och vill ha med sig extra batterikraft på resa eller liknande.

Enligt säljaren är de 10ggr effektivare i tex. Afrika än i Sverige.

InläggPostat: ons 25 jun 2014, 17:25 
samma djälva bullshit från försäljare

ex är en solpanel oändligt mycket bättre på dagen än på natten :smack: :nono:

solinstrålningen på sydligare breddgrader kan vara lite bättre om solen står högt på himlen, zenit, då passerar den minimalt genom den dämpande atsmofären

skillnaden mot högsommarsol i sverige är relativt liten då solen står högt här med

vintertid ovan polcirklen är en helt annan sak .....

InläggPostat: tor 26 jun 2014, 10:19 
Användarvisningsbild

Såhär såg den ut:
https://www.powertraveller.com/en/shop/ ... treme-12v/
Och här är AA-laddaren: https://www.powertraveller.com/en/shop/ ... erchimp4a/

Slog till på kitet, och har också beställt ett extra batteri från en annan tillverkare, ska se om den också går att ladda med solpanelen.

InläggPostat: tor 26 jun 2014, 15:25 
hm, 3w, osannolikt

säg att den kanske ger hälften om man är på gott humör och solen skiner som aldrig förr i skånes sydspets
1.5w
ger 0.375A vid 4v
batteripack på 9Ah, laddfaktor runt 1.6 (kommer inte ihåg om det är rätt men)
man behöver trycka in 14.4 Ah vilket ger 38.4 timmar full sol, man kanske får 6 timmar full sol per dag i statiskt läge
+ kanske 2 timmar till motsvarande full sol

så på 5 dygn kanske man har laddat upp batteripacket fullt

med 2st 5w riktiga solpaneler så gör man det på en dag

jag har redan valt, och solpanelerna kan man ibland få billigt på ebay, speciellt vintertid :notme: ;)

InläggPostat: tor 26 jun 2014, 15:44 
Användarvisningsbild

InläggPostat: tor 26 jun 2014, 16:27 
-

Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:45, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 28 jun 2014, 19:16 
Användarvisningsbild

Bild
Bild

Här är mitt "kit" monterat med kardborre på en platta. Utvärderar nödvändigheten av att förvara på detta sätt.

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 23:39 
-
Användarvisningsbild

Hur har det gått med era solceller för BOBen?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2