Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 02:19 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
nu har jag lägenhet men har funderat på min mors hus och hur väl rustat det är för sämre tider.

Ser ni till att ha reservlager av delar till erat hus?
såsom tätningslister för fönster och dörrar, extra glas/fönster, tegelpannor, reparationsmaterial m.m.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 08:49 
har nog varit uppe innan

mycket, så mycket man kan ha liggandes
nörja med smått, skruv spik verktyg
plank, skivor, tegel, murbruk, takmaterial, isolering
färg, glas/polykarbonat
pressenningar

du ska ha så man kan bygga ett halvt nytt hus av materialen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 09:02 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Absolut!!

Ett par rullar byggplast, trä/spånskivor häftpistoler mm mm. Fullmatade lager av takbeläggning och handverktyg.

I BOL finns enorma mängder reparationsmaterial och byggnaderna är byggda för att kunna underhållas (nyaste byggnaden är från 1860).

Vårt bostadshus renoverdas rätt hårt 2000 och efter det kan man inte reparera mycket! Fönster utbytta mot underhållsomöjliga moderna därför är det bra att ha både träskivor och byggplast! I BOL har vi englasfönster med innerfönster som vi kan laga själva (dessutom nästan sama U-värde som nya 3-glas monstrositeter).

När vi installerade jordvärme i BOL så behöll vi den gamla kombipannan så allt som behövs är att stänga och öppna några ventiler så är man tillbaka till vedvärme med självcirkulerande vattenburen värme. Tjära, linolja, kitt, krita och massor mer.... Lagren av reparationsmaterial har vi inventerat och fyllt på, vi har massor av skog där det produceras fetved och skördas mossa! Vi har till och med egen lera till spis och kakelugnar! Allt som saknas är väl att bugga ut ett par år för att få tid till allt underhåll.
/L


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 09:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här finns det mesta på lager även för vattendragningen och eldragning . Centraler , kabel dosor mm ligger och väntar . Rörkopplingar , kranar mm för vattnet .
Inget gammalt som bytts ut slängs utan läggs i reservdelshögen , även om det inte är helt ok , blir det en större läcka så kan man i alla fall klara sig över tex en storhelg .
Finns även treglasfönster stående så att det nästan räcker till att byta ut i hela kåken .
Ytterdörr , innerdörrar mm mm .
Förutom alla verktyg och annat som spik , skruv , skivor eller plast mm .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 15:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
utiskogen skrev:
Absolut!!

Vårt bostadshus renoverdas rätt hårt 2000 och efter det kan man inte reparera mycket! Fönster utbytta mot underhållsomöjliga moderna därför är det bra att ha både träskivor och byggplast! I BOL har vi englasfönster med innerfönster som vi kan laga själva (dessutom nästan sama U-värde som nya 3-glas monstrositeter).


Hur går det till? Jag har också englasfönster i BOL (med innerfönster) och det är en dramatisk skillnad på dem och treglasfönstren i bostaden...

I övrigt blir jag lite avundsjuk när jag läser om reservdelslagren för bostäderna. Där ligger jag helt klart i lä.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 17:33 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Brukar försöka köpa ett paket extra varje gång man gör något med huset eller gården. Har exempelvis blivit en del paket spik på lager vid det här laget.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 20:15 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
utiskogen skrev:
När vi installerade jordvärme i BOL så behöll vi den gamla kombipannan så allt som behövs är att stänga och öppna några ventiler så är man tillbaka till vedvärme med självcirkulerande vattenburen värme.


Tänk på att en panna som står oanvänd ofta rostar rätt snabbt. (kan låta lite konstigt men dagg går ner via murstocken som i sig vittrar sönder och pannan får in fukt bakvägen)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 21:35 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Xamda skrev:
utiskogen skrev:
Absolut!!

Vårt bostadshus renoverdas rätt hårt 2000 och efter det kan man inte reparera mycket! Fönster utbytta mot underhållsomöjliga moderna därför är det bra att ha både träskivor och byggplast! I BOL har vi englasfönster med innerfönster som vi kan laga själva (dessutom nästan sama U-värde som nya 3-glas monstrositeter).


Hur går det till? Jag har också englasfönster i BOL (med innerfönster) och det är en dramatisk skillnad på dem och treglasfönstren i bostaden...

I övrigt blir jag lite avundsjuk när jag läser om reservdelslagren för bostäderna. Där ligger jag helt klart i lä.


Rätt skötta englas-fönster håller tätt med innerfönstret! Man behöver klisterremsor och torr vitmossa. Finns en undersökning från LTH om isolerförmåga hos olika fönstertyper. Kärt bestyr att lägga in mossa och hänga på fönster när det börjar dra kallt och fantastisk känsla när innanfönstren plockas ner fram på våren!

Reservelslagren vid vår BOL har byggts upp under flera generationer, gården har varit i min frus släkt sedan långt innan nuvarande byggnader uppfördes, äldsta fönstren är från mittten av 17-hundratalet och sitter numera i lagården. I småland spar man!

/L


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 22:26 
Har lite överblivet från olika projekt. Takplåt, takpannor, virke i olika dimensioner och längder, spik, skruv, OSB-skivor, byggplast, vindpapp etc. finns undanlagt liksom lite VVS-prylar, en del elprylar och liknande.

Klarar mig nog hyfsat på reparationer, behöver lite mer skivmatriel och en reservvattenpump för att känna mig ok.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: lör 16 aug 2014, 13:29 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, men numera försöker jag ofta tänka i andra banor och ersätta moderna lösningar med äldre teknik men med moderna kunskaper. Säg tex att pannan lade av i ett äkta SHTF så skulle jag nog tex bygga om med ett centralt värmemagasin med sten tex som håller liknande kapacitet, drev kan man göra av linblånor eller björnmossa och linilja, tjära mm (tjära kan man bränna egen, linolja går att odla och kallpressa i nödfall, terpentin destillerar man av tallkåda osv.) behöver man bygga om eller till så skulle jag göra det i timmer, spik kan ofta ersättas med tränaglar och där det inte går kan jag smida egen spik om det krävdes men behovet kan reduceras till en bråkdel av en modern konstruktion, dessutom är äldre spik lätt att återanvända, morfar stod alltid och rätade ut gammal spik, han återanvände mycket och byggde om och anpassade gamla fönster osv. tyverr har mycket sådana kunskaper försvunnit idag och det tar tid att lära sig, mig tog det många år att lära och har insett att man har mycket kvar... :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: lör 16 aug 2014, 22:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
är det någon som har skrivit färg? utan färg eller annat skydd kommer de brädor/vindskidor mm som ni sätter på kåken vara ganska utbytbara efter ett väldigt kort tag.

Varför kör man inte med överliggare, vindskidor mm i tryckimpregnerat?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: lör 16 aug 2014, 23:29 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Linolja och terpentin, jo de nya överliggarna är i tryckimpregnerat...
Använder själv inte trä där det exponeras ständigt för fukt, det är att be om problem oavsett.
Fanns det inte plåt alls tillgängligt skulle jag fackla dem över eld och koka dem i tjära.

Vindskivor håller minst en livstid om man sköter dem och de är korrekt monterade Grunda med rå linolja och terpentin samt eventuellt färgpigment i utspädd lösning, sedan andra strykning med riktig linoljefärg med täckfärgen. (alternativt trätjära om man vill ha det svart, tjära håller nästan för evigt om man målar på när det börjar bli slitet men virket tar en del stryk av solen med tiden, man kan värma in tjärn på utsatta delar om det är tekniskt möjligt, är det staketdelar, bränn ytan till kol först, doppa och koka sedan i trätjära så håller det nästan hur länge som helst om man valt bra virke...)

Edit, Faluröd är bränd järnoxid samt rågmjöl, litet järnvitriol och vatten som kokas till en gröt.
Vit var kallpressad linolja, tex blyvitt, zink eller titanvitt (som är hälsosammare än blyhydroxid... Det går att tillverka eget blyvitt med tex ättika men nyttigt är det inte (försök inte då kommer ni i bästa fall att spy blod i veckor efter en tid om man får i sig för mycket av skiten men fungerar gör det ju som impregnering och visst skydd men det skiljer inte i praktiken på trä mot tex titanvitt)) en aning träbaserad terpentin som förtunning och om man vill någon typ av fixativ då härdningstiden är omkring tre veckor om man räknar hela processen. Man kan även använda naturliga mineralförekomster och annat i linoljefärg.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: sön 17 aug 2014, 12:45 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
skogsstjärnan skrev:
är det någon som har skrivit färg? utan färg eller annat skydd kommer de brädor/vindskidor mm som ni sätter på kåken vara ganska utbytbara efter ett väldigt kort tag.

Varför kör man inte med överliggare, vindskidor mm i tryckimpregnerat?


Moderna färger för husfasader och dyl går svårligen att lagra längre än bara något år i orginalburken. Det måste till en helt annan inneslutning av färgen för att den ska hålla över tid.

Tryckimpregnerat skulle jag inte rekommendera i ett hus på annat än möjligen bärläkt och ströläkt men helt avråda från även där om man avser samla upp regnvattnet. Vad man köper på lokala brädgården som numera kallas tryckimpregnerat är hyfsat värdelöst och ger inte mycket skydd, jämför man mot äldre tryckimpregneringar så kunde impregneringsvätskan ha gått in nästan ända in till kärnträt medans den numera högst går in ett par millimeter. I princip så är tryckimpregnerat idag bara något som är ivägen och hindrar andra bättre produkter man kan använda genom påstrykning. Det har talats om linolja och terpentin etc, sådant är helt utmärkt.

Bästa är dock att bygga så man inte behöver underhålla i någon större utsträckning, ett tegelhus med aluminiumfönster har i princip bara några vindskivor och takfot att underhålla. Rätt konserverade med just linolja, terpentin och ett pigment som blockerar solstrålningen så kan man få sådana byggnadsdelar att hålla flera mansåldrar med endast lättare underhåll som behov.

Tegelfasader behöver så klart också underhållas, tex hållas rena från beväxning och ibland viss kratsning av fog och ifyllnad av ny men håller man efter sådant så håller de många, många generationer.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: sön 17 aug 2014, 13:47 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Moderna plastfärger lägger sig som en fet hinna på ytan och bilder ett lock som stänger in fukt och på sikt skadar träet om den används felaktigt (dessutom är det omöjligt att få ett bra resultat med naturfärger efteråt om man använt dem en gång, träet är helt enkelt förstört tyverr.). Linoljefärg gör det inte, den bilder inte ett tätt "lock" (även om man skenbart kan tro det) utan ger riktig djuphäftning. Alkyd och mineralterpentin ersätter inte heller dessa produkter tyverr även om de uges för att vara kompatibla men träet tar stryk med tiden, eller så släpps fukt in bakom färgsjok (det är i allafall mina praktiska erfarenheter). Faluröd låter träet "andas" ordentligt. Den är inte svår att koka själv.

Äldre tryckimpregneringsvätskor innehöll saker som Arsenik, kopparsulfat mm och var oljebaserade eller baserade på stenkolsdestillat som kreosotolja och liknande (använd inte kreosot inomhus). Impregneringen görs i en högtryckstank.
Inte heller denna metod når in till kärnan på fett virke som furu men furukärnan har i sig en mycket hög motståndskraft mot röta. Tyverr är dessa recept idag hårt reglerade av miljöskäl, men jo de är de enda som håller länge.
Man bör dock olja virket med jämna mellanrum och montera det så att det inte ligger direkt mot jord eller ständigt fuktiga ytor (helt under vatten går bra däremot bara det är syrefritt) om det skall hålla mycket länge annars ruttnar det ändå efter några årtionden.

Vill man göra egen så försök hitta tex äldre cuprinolburkar med oljebaserat och blanda i mer kopparsulfatpulver.
(miljösvineri, ja kanske men det håller i allafall något så när...) Kreosotolja (destillatfraktioner i stenkolstjära) avger giftiga ämnen så det bör man inte använda inomhus men det håller nästan för evigt om man gör korrekt. Är inte helt säker men tror man kan späda med någon typ av petroleumnafte, fotogen eller mineraldiesel (dock är mineraloljor inte bra för trä på lång sikt då det kan bryta ned träet kemiskt så recepten med spillolja skall man inte använda.).
(tryckimpregnetring sker med betydligt högre tryck än en vanlig verkstadskompressor kan åstadkomma och tanken behöver tåla avsevärt högre tryck även i luckor och annat, det är mycket svårt att bygga säkert själv då det är fråga om mycket stora krafter. Men jag säger inte att det inte går... Förr kunde man lämna in virke för inpregnering. ).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: sön 17 aug 2014, 14:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns ett sätt till . Virket ska var nyhugget eller ha förvarats i vatten under en kortare period men vitsen är att trädet inte ska vara helt dött .
Man kan tom lämna lite av kronan kvar så den drar vätskan genom på samma sätt som vattnet transporteras .
Trädet ska sedan hålla upp och ner eller i vart fall lutande med kronan neråt . På en ställning , ibland så högt som 15 meter över stockänden , finns ett kar med vätskan som ska användas . Sedan får vätskan sippra ner mot en kudde som ligger över och runt rotänden varifrån trädet sedan suger i sig vätskan , eller även med ett visst tryck impregneras av den . Det kan ta några veckor innan vätskan kommer ut genom toppen men då är det färdigt .
Det här sättet kan man ha nytta av själv om man har tunnflytande tjära eller destillat av trätjära för att impregnera eget virke . Och så gjordes ibland ute i bygderna då man skulle ha virke som skulle tåla vatten .

Den vätska som användes inom industrin var metallsalter som är mycket giftiga .

Gamla kreosotstolpar som står kvar ute i markerna och har hamnat inne i hagar åt djur har orsakat dödsfall då djuren ibland gillar att slicka på stolparna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet