Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BOL - eller ej?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 18:59 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Efter branden i västmanland så kom en del diskussioner upp här på forumet ang. BOL och vad göra om den plötsligt ligger på "fel ställe".
Branden är en väckarklocka och tankeställare för oss.
Det är inte bara brand som kan göra en BOL oanvändbar, kemolyckor, drivande radiak- eller kem-moln, översvämningar, mm. kan göra att BOLen inte kan vara den säkra plats man tänkt sig.
Jag tror att vi ska tänka i andra banor, vi håller för hårt på vår invanda trygghet/bekvämlighet, även som preppers.
Vi fxar för en trygg plats, i ett läge där kanske inga trygga platser finns.
Jag tror att vi måste fokusera mer på flexibilitet, smidighet och framför allt, rörlighet.
Vi kanske måste släppa hela BOL-konceptet och tänka om, tänka nomadliv, och bära med oss vad vi behöver istället för att bug-out för att bug-in på BOLen..
Vi bör titta på hur folk gjort under historiens gång, ex. indianerna, och framför allt kan vi lära mycket av samerna.
/loki

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 19:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men BOLen är inte bostaden utan en säker plats att fly till då hemmet hotas . Och eftersom en BOL även den kan hotas så kan det vara värt att ha fler möjligheter . Tex förutom den primära BOLen som tänks bli en permanent bostad efter SHTF även kanske en husvagn eller fiske/jaktstuga osv som extra säkerhet .

Om man tänker sig en självhushållande gård som sin BOL så är den ju inte en BOL utan en permanent lösning för framtiden

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 19:56 
ok, bol, men hur långt ska vi gå, måste vi komma till en annan galax, eller räcker det i ett nytt solsystem, kanske bara en annan planet eller bara månen, kanske bara byta kontinent, eller så lite som land

krasst sett, ska du klara dig själv behövs en viss areal, och massor av förberedelser, som det är nu så får man det man behöver av andra som i sin tur får extremt mycket hjälp av annan energi, som olja, vattenkraft och kärnkraft

ska man göra allt själv kommer vi inte kunna vara så många som vi är nu på planeten

men en bol, för kortare bruk kan man ha rörlig, som husvagn eller bil, du kan lätt klara en sommar i tält, men för längre tider så blir det jobbigare, ju fler som är i skiten ju värre blir det

för enkelhetsskull, prova att leva på vad landet ger en vinter , utan förberedelser är du död
men har man en liten täppa och lagrat mat och bränsle kan man överleva en vinter med ganska små medel


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 20:02 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 20:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Så länge du har ett primärt boende på en plats så är ju alla andra möjliga BOLer och vise versa .
Bara det att det du är boende på 24/7 kan inte vara en Bug out location , då det betyder att du tar din tillflykt dit då dit boende inte längre fungerar av nån anledning . Så ditt permanent boende idag kan ju bli din BOL i morron beroende på omständigheter

Den här diskussionen kom ju upp beroende på att så många tänkte sig sin BOL som en plats som aldrig kunde bli hotad utan alltid stå där .
Men med alla hot i beräkning så kan ju även BOLen bli hotad av tex en stor skogsbrand

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 20:27 
Ligger nog mycket i dina tankar loki...

Jag tror det beror på vad man har för fantasi om man skaffar en BOL eller inte. T.ex. så har ju Orlov valt att ha nomadiserande båtliv som alternativ. För egen del har jag så svårt att föreställa mig hur jag och familjen skulle hantera ett nomadliv att jag inte kan förbereda för det. Jag kan inte tänka mig vad vi skulle behöva och hur vi skulle leva.

Som tur är medför mina tänkta framtidsscenarier inget behov av nomadiserande liv. :roll: Min bild av TEOTWAWKI ligger åt ekonomisk kollaps, civilisationens kollaps och i värsta fall ekologisk kollaps. Ekologisk kollaps oroar jag mig inte för, den kan jag inte göra något åt, jag kan inte förbereda mig på något sätt som jag kan förstå. De andra tror jag mig kunna hantera mindre illa genom att ha ett alternativt boende där möjligheterna till självhushållning är goda.

Eller för att sammanfatta så förbereder jag mig för kollaps, inte för apokalyps.

Så för mig är BOL, eller snarare ett alternativt boende, rätt grej. Blir det nedfall, giftmoln eller något liknande så är jag körd om inte primärboendet ligger utanför det otäcka, det inser jag och det accepterar jag.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 14 aug 2014, 01:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Hur skulle förberedelserna för ett nomadiserat leverne se ut? Jag har svårt att se att man med ett nomadiserande liv efter SHTF skulle kunna klara sig särskilt länge... Som påpekats av andra är ju just fördelen med en BOL att man kan bunkra upp, göra förberedelser och ordna så att man kan odla.

Risken för t.ex. väldiga skogsbränder finns alltid och skulle öka efter SHTF, men man får försöka tillse att BOL även är förberett för detta. Finns ju hot som jag ser som mycket mer sannolika än just en skogsbrand, t.ex. svält och social oro och då är BOL en strålande lösning jämfört med att flytta runt. Vi lever i ett land som tyvärr bara går att leva i under mindre än halva året om man inte förbereder sig och lagrar mat, bränsle och annat som inte är lätt att ordna under vinterhalvåret (och för all del större delen av våren).

Allt beror förstås på hur lång tid man tror att en allvarlig samhällsstörning kan tänkas pågå... Om man tror den kan bli permanent är ju BOL en bra idé (alternativet är ju att lämna landet till någon annanstans på Jorden). Tror man en störning bara skall pågå under någon/några veckor, kanske någon månad, ja, då kan nomadiserande (boende i båt, husbil, husvagn eller till och med tält) fungera, egentligen oavsett tid på året.

Personligen så har jag multipla tillflyktsplatser, men det jag kallar BOL finns inom en timmes bilkörning från bostaden (eller två dagars glatt promenerande med hyfsad packning).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 14 aug 2014, 08:46 
det finns en sak till, historiskt sett så skydde folk sig ordentligt mot folk som "rörde" på sig
ex så krävdes det pass för att färdas innom landet så sent som senare artonhundratal, du fick röra dig i socknen

nu funkar det om det är så pass lite folk så ingen bryr sig, om det skiter sig, så har jag en vaag misstanke om att det inte kommer dröja länge förrens det blir mycket mycket hårt att röra sig i landet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 14 aug 2014, 09:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Trawellers i storbritannien lever fortfarande nomadiserat till viss del . De får inte leva som nomader "på heltid" utan man kräver en fast adress som de återkommer till under en viss tid varje år .
Så de äger ofta små markplättar i olika delar efter färdvägen dit de kan återvända , sova några nätter eller stanna för den lagstadgade tiden .
På sina resor kan de ha både höns och getter med . Hönsen i burar utanpå sina vagnar och getterna i ledband .
De fångar kaniner och tar mycket av sin mat från markerna .

Även i sverige så var det vanligt förr . När temperaturen tillät så gick man runt och tillverkade och sålde saker tex pilkorgar eller förtennde koppar , under den kallaste årstiden så tog de arbete tex som skogsarbetare åt bolagen eller nån välvillig storbonde .

Så det är ju en ide att köpa markbitar runt om efter en som man tycker lämplig väg och resa eter den i orostider , från plats till plats .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 14 aug 2014, 11:56 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 04 okt 2013, 15:02
Inlägg: 95
Är det inte huvudsaken att man har tänkt? Alla har vi ju olika förutsättningar, någon patentlösning finns inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 14 aug 2014, 12:07 
jopp, men det är ju därför vi diskuterar , en sak gör att man tänker på en lösning, men det är lätt att missa nackdelar, mycket lätt :oops: :notme:

det är lite sten påse sax över det hela, och jag vetinget sätt att gardera sig helt, inte ens till hälften för rimliga saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 00:25 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Så, bra bug-in bostad, bra BOV med tält i, drag bakpå för husvagnen så om det skulle skita sig på väg till någon av de BOL man har kan man ändra sig och åtminstone över en viss tid klara sig i olika utsträckningar. Multisituations preppa är grejen. Mycket bra tankar i forumet. :up:

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 09:08 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 10:12 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Det låter som samma upplägg som jag har, fast jag har (ännu) ingen husvagn.

Det jag finner svårast är att fördela resurserna på rätt sätt mellan de olika delarna som skall ordnas.
Jag vill har största möjliga effekt av det jag inhandlar, och det är svårt att motivera en husvagn om man inte har husvagnsemester som en del av det man gör liksom.

BOL idag är i södra Småland, så det är lagom nära (2 timmar IRL, men förväntad 12-24 WSHTF-läge) och på plats som har egen mark och vatten, dock inte eget.
Sekundär BOL är mycket längre bort idag (Norrland) och är i praktiken bara realistisk om man har gott om förberdelsetid.

Någon vad inne på det innan, och jag tycker att det verkar vettigt, att se om man inte kan använda andra medlemmars ställe som BOL (om det nu går av olika skäl).
Kan vara mycket bra om det händer konstiga saker i närområdet om man bara behöver flytta sig ett tiotals mil bort. Jag har det tänket vad det gäller släkten/familjen tex.

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 10:47 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Tanken att vi skulle kunna använda varandras bol har några av oss varit inne på tidigare, därav mitt tjat om att träffas och samarbeta. Det handlar inte om snatteri, bara om att vara praktisk och att klara sig o varandra.

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet