Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: ons 07 nov 2012, 23:48 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Exakt... då ligger ju gengas bra till... En stirling har ju högre verkningsgrad än en ångmotor, men gengasmotorn är ju enkel att serva. Man kanske borde köpa på sig en vettig bensinmotor av enkel modell, som man sen konverterar till gengas och generatordrift.

InläggPostat: ons 07 nov 2012, 23:56 
Användarvisningsbild

Om alla ska driva sina hem med gengasgenerator så är skogen snart ett minne blott .
Det behövs bättre och långvarigare energikällor för att generera elkraft .

InläggPostat: tor 08 nov 2012, 02:35 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Många synpunkter så jag besvarar alla i samma post:

Citera:
Om du nu tänker dig att bygga bunker under huset , har du funderat på elförbrukningen ?
Den kommer att höjas ganska mycket . Du behöver ju ventilation och den blir kraftigare om du ska klara tex radioaktivitet och smittämnen , giftiga gaser från tex ett vulkanutbrott mm . Du kan behöva avfuktning av lokalen .

Jag tror inte du kan få ut den mängden energi du vill ur ett borrhål .

Jag har tänkt på detta, som du mycket riktigt påpekar så krävs både ventilation och avfuktning, ännu mer el krävs för avfuktning om det gäller bergrum.
Jag är osäker på om det är praktiskt möjligt att få ut tillräckligt med el på detta sätt. Men jag tycker konceptet är så pass intressant att jag vill utreda om det låter sig göras, bortsett från att det lär bli dyrare än andra alternativ.

Citera:
Som drivs med fossilt bränsle ja , bra mycket energitätare än de andra alternativen i tråden som ska funka då oljan tagit slut också .

Går lika bra att använda pellets/ved eller vad som helst som brinner har du hört om biodiesel?

I vanliga fall så är dessa bränslen utmärkta. Men mitt krav är att vara 100% oberoende av fossila bränslen, ved, pellets, kottar, vind eller solceller.
Jag vill ha ett system som inte kräver påfyllning av bränsle eller förlitar sig på externa (Sårbara) energikällor som vind och sol. Vill inte lämna bunkern för att hitta bränsle.

Citera:
Att driva en Stirling via markvärme är bara slöseri med energi då en värmepump är eldriven. Tanken att man skulle gå plus på en sån affär har ett namn, -evighetsmaskin... Hittills oupptäckt... Och om man bara fick den där modellen som hänvisades till att gå på ved så vore man hemma!!

Naturligtvis är det så, min tanke var att bygga två bergvärme system, det ena kommer endast producera el för att driva värmepumpen för de andra systemet. Men det hänger på att energin du får av endast värmen kan driva stirlingmotorn som ger tillräckligt med ström för att driva värmepumpen för det primära systemet. Inte speciellt kostnadseffektiv lösning jag vet! Men frågan är om detta ens är möjligt?

Det finns ju stirlingmotorer som drivs av värmen från din handflata! Men de ger inte mycket ström. Så hur mycket ström får man ut av temperaturdifferentialen från endast ett bergvärme borrhål? Kan den energin driva en värmepump? Hur mycket ström behöver värmepumpen? Om värmen i borrhålet är för låg, hur djupt måste man borra i det svenska urberget för att få den temperatur som krävs?

Så under dessa specifika förutsättningar vill jag hitta en bra lösning!

Vad säger ni, är det mission impossible eller kan detta funka?

InläggPostat: tor 08 nov 2012, 05:40 
Användarvisningsbild

Här i Sverige med vårt urberg så tror jag inte det är ekonomiskt genomförbart . Varken teoretiskt eller i verkligheten .

Men i tex USA , NZ , Japan eller Island mfl länder är det möjligt och dessutom användbart . Men att då ta hand om den värme som vulkanisk aktivitet skapar .
Men Island använder väl mer turbiner som genererar el likt vattenkraften fast där genom ångkraft .
Varmvatten via värmeväxlare för uppvärmning av husen osv .

Men att få ett sånt utbyte av energi genom sveriges berggrund ligger för långt bort .

InläggPostat: mån 03 feb 2014, 00:57 
Väcker en gammal tråd.

Detta har inte jag sett förut. Ett svenskt företag Inresol AB bygger en generator på en stirlingmotor. Mycket intressant och den ska upp på min önskelista :D

http://d2walsh.wix.com/genious

InläggPostat: mån 03 feb 2014, 19:02 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Enda nackdelen för närvarande är att effektiva sterlingmotorer med slutna gas system med helium och motsvarande är rent ut sagt horribelt dyra i nuläget.

Jag har också länge undrat varför det inte satsas mer på denna teknik?

(De öppna av enklare modell är ganska enkla att bygga men inte särskilt effektiva, de har tyverr ganska lite praktiskt användbar kraft)

-

InläggPostat: tis 19 aug 2014, 12:02 
Strömavbrott? Hjälp!

Journeyman skrev:
Fick en idé att man kanske kunde utvinna el från en stirlingmotor som drivs av bergvärme. Googlade lite och hittade denna video som beskriver konceptet, jag är inte den enda som tänkt på detta alla fall.

http://youtu.be/eayxh83u94o

Perfekt för stugan på landet, fritidshuset. Behöver bara tillräckligt med el för att kunna driva belysning, spis, vattenkokare, radio. Endast det mest nödvändiga.

Citat från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bergvärme

Vid bergvärme i dagligt tal handlar det om att utvinna energin ur grundvattnet genom att borra hål i berggrunden i området 50-200 m beroende på hur grundvattnet fördelar sig i området och utefter en så lång sträcka som möjligt i borrhålet som är omsluten av grundvatten och ta ut värmeenergi ur vattnet genom att sänka temperaturen på vattnet i borrhålet via värmepumpar placerade i marknivå.

Temperaturen på grundvattnet sänks i medeltal med 3-4 grader. Under förutsättning att vattenomsättningen i borrhålet är god, kan relativt stora energimängder utvinnas ur enbart ett enda borrhål. Energin är en produkt av temperatursänkningen på vattnet och volymströmmen vatten som tas in i värmepumpens värmeväxlare.

Genom att gradvis stega upp temperaturen genom att mellanlagra vattnet i en varmvattenaccumulator som återcirkuleras till värmepumpen kan man nå upp till och hålla en temperatur på vattnet i en accumulatortank på cirka +50 grader som sen kan pumpas ut i radiatorer i exempelvis bostadshus för uppvärmning av luften eller användas för tappvarmvatten.

50 + grader borde ju vara tillräckligt för att driva en stirlingmotor som kan generera den el som behövs för ett mindre hushåll?

Enda "problemet" jag kan se är att du fortfarande behöver el från annan källa för att driva värmepumpen som du inte kan få från stirlingmotorn / generatorn. Detta skulle isåfall vara en evighetsmaskin! Detta förbjuder de fysiska lagarna. Men om du inte vill vara beroende av elbolaget eller andra externa kraftkällor som vind eller solceller för att driva värmepumpen så är det bara att bygga en extra bergvärme / stirling generator vars el endast driver den primära bergvärmepumpen / stirling generatorn!

Kostar en slant men rent praktiskt så kan jag inte se nåt problem.

Vad säger ni? Är detta lösningen för att vara 100% off the grid? Kräver inget bränsle, funkar såväl dag som natt, oberoende av väder och vind. Inte lika sårbart för yttre hot som stormar, sabotage.

Finns det nån brist i detta koncept?

Hej! Jag tycker din idé är intressant och tror faktiskt att det skulle kunna fungera, extern ström behövs aldrig förutom när man startar upp systemet (då kan inte stirling driva den eftersom det saknas värme, och värme kan den bara få om pumpen får ström). Evighetsmaskiner, där syftar man oftas på maskiner som går i ett slutet system, tar du in mängder av energi från berggrunden som hela tiden fylls på av solen så rör det sig inte om en evighetsmaskin.

Vi gör en överslagsräkning, vi räknar efter det bästa scenariot vi har, det är svinkallt ute, -25 grader. Vår värmepump pumpar på bra med en COP på 4, för varje kilowatt energi vi tillför får vi alltså i form av värme 4 kilowatt.

Vad kan temperaturen på vattnet vara då? brukar väl vara 40-50 grader eller något sådant har jag för mig. Vi räknar på 40 för det är nog minst vad som krävs för att nå en COP på 4, och hög COP är gissningsvis viktigare än stor temperaturdifferens. Vi har då en en temperaturdifferens på 40 - (-25) = 65 grader mellan det varma vattnet från pumpen och den kalla kylan utomhus.

Vi måste sedan driva stirlingmotorn med denna värmeskillnad. Det som helt avgörande här är att för varje 4 kWh vi leder genom stirlingmotor så måste vi ha minst ha fått fram 1 kWh elektrisk energi framme vid pumpen, detta är inklusive förluster i generator, eventuell växelriktare osv. Man kan alltså kort och gott säga att den den del som genererar el måste ha minst 25% verkningsgrad. En generator och växelriktare kan vara väldigt effektiva om det är bra konstruktion och bra komponenter, säg 85%. Så vi kan säga att verkningsgraden för själva stirlingmotorn måste vara på 30% (4kw värme bli 1,2kw rörelseenergi som blir 1kw elenergi.)

Utöver det har vi förstås en massa krav på styrningen, men det går ju lösa bara man verkligen vill.

Frågan är alltså, har vi en verkningsgrad på minst 30% på en stirlingmotor när temperaturskillnaden är 65 grader? Har vi det skulle jag säga att detta är möjligt, beroende på hur mycket över det är. Har vi 30% verkningsgrad går det precis runt och den enda värmen vi får är spillvärmen från växelriktare och generator, är verkningsgraden över kommer all annan värme till ackumulatortank eller radiatorer.

Jag har i beräkningar utgått från lite sunt förnuft och antaganden här och inte kollat igenom det så noga, så ser man något tokigt får man gärna påpeka.

InläggPostat: tis 19 aug 2014, 14:11 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

En Stirling med 65C temperaturdifferential kan som bäst (teoretisk idealmotor) uppnå ca 19% verkningsgrad.

Carnot's theorem Bild

(grader i K)

InläggPostat: tis 19 aug 2014, 15:34 
Strömavbrott? Hjälp!

Derzu Usala skrev:
En Stirling med 65C temperaturdifferential kan som bäst (teoretisk idealmotor) uppnå ca 19% verkningsgrad.

Carnot's theorem Bild

(grader i K)

Och då kan man konstatera att det blir svårt, jag ser att enligt formeln måste man upp i stor temperaturskillnad innan man når 30% teoretiskt verkningsgrad, kapar vi förlusterna i växelriktare så har vi fortfande inget nettotillskott av värme. Och då har vi ingen värmepump som kan jobba effektivt längre. Man skulle kunna konstruera det helt utan värmepump och köra vätskan direkt från bergvärmen. men då är problemet att det blir svårt att hitta den andra källan av värme/kyla som gärna får vara ganska konstant.

Min persoliga slutsats är nog att det är enklare att driva värmepumpen av ett vindkraftverk, solceller eller något annat liknande. Ett vindkraftverk är antagligen mer för pengarna samt att det nog inte heller är svårare att underhålla än en sterlingmotor. Vindkraftverket är ju dock säkerligen lättare att få stulet/vandalisterat eftersom det oftast är exponerat på ett annat sätt, en stirlingmotor hade man kunnat förvara i drift i en källare till exempel, den bullrar inte nämnvärt och har inga avgaser eller liknande.

Med tanke på det inte är alltför stora siffror som saknar, plus att det säkert går att optimera kan jag tänka mig att detta fungerar om man har tillgång till varma källor till exempel. Knappast ekonomiskt, men med vissa andra fördelar.

InläggPostat: tis 19 aug 2014, 15:38 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Som du säger, solceller, solvärme, vindkraft + gärna vedeldning också ihop med ackumulatortank är mycket enklare.

InläggPostat: tis 19 aug 2014, 18:00 
Glöm inte att det är två pumpar som ska drivas. Ger de 4 kW värme och förbrukar 1 kW el vardera måste alltså motorn och generatorn ha en verkningsgrad på 50% Vill man sen kunna ta ut el för belysning eller ladda batterier som behövs för att starta systemet inser man snart att det inte kommer att fungera.

InläggPostat: tis 19 aug 2014, 23:47 
Strömavbrott? Hjälp!

Heinkel skrev:
Glöm inte att det är två pumpar som ska drivas. Ger de 4 kW värme och förbrukar 1 kW el vardera måste alltså motorn och generatorn ha en verkningsgrad på 50% Vill man sen kunna ta ut el för belysning eller ladda batterier som behövs för att starta systemet inser man snart att det inte kommer att fungera.

Två pumpar? Vet inte av vilken anledning man skulle ha två pumpar, känns som att det endast kommer bli lägre systemverkningsgrad då. Bättre då antagligen att skaffa en dubbelt så kraftig pump.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3