Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frugan har ett badkar på tomten!
InläggPostat: lör 27 jun 2009, 17:14 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Min älskade hustru tog hand om grannens badkar, och ställde det på vår tomt.

Jag återanvände några träjalusier och ställde dessa runtom.

Nu när sommaren blivit riktigt het, gillar barnen att plaska i karet. Vi hämtar vatten från slangen + några liter från vattenkokaren.

Nu har hon fått för sig att hon ska värma badvatten genom att ställa en plåt fylld av glödande grillkol under karet.

Jag är väldigt skeptisk till att detta skulle kunna funka.

Mycket grillkol blir det, innan vattnet ens är fisljummet (tror jag), och karet är inte ens avsett för annat än inomhusbruk.

Men när hustrun vill testa något så användbart i en PAW-situation, är det ens förbannade plikt att stödja henne!

Andra ideer innefattar: värma vattnet genom att lägga heta stenar i det (men hur smutsar man inte ner vattnet med sot osv?) eller använda varmvatten från solfångande campingduschar (men varför inte hellre ta femton varma duschar än ett varmt bad?).

Tankar?

Här är mästerverket:

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 27 jun 2009, 17:40 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Har ni ett svart tak i närheten? i början på åttiotalet värmde min morfar vattnet i poolen genom att leda det igenom en svart slang som låg i slingor på svart garagetakk. Kräver förvisso pump, men gav markant trivsammare badtemperatur i poolen, höjde tempen med 5-7 grader om jag minns rätt av hans utsago, mitt minne säger att vattnet blev varmt och skönt.

Köpa en Pannmur och ställa strax bredvid kanske? ösa över varmvatten med skopa, pannmur är bra till mycket annat också.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 27 jun 2009, 17:47 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
sprithitler skrev:
Har ni ett svart tak i närheten? i början på åttiotalet värmde min morfar vattnet i poolen genom att leda det igenom en svart slang som låg i slingor på svart garagetakk. Kräver förvisso pump, men gav markant trivsammare badtemperatur i poolen, höjde tempen med 5-7 grader om jag minns rätt av hans utsago, mitt minne säger att vattnet blev varmt och skönt.

Köpa en Pannmur och ställa strax bredvid kanske? ösa över varmvatten med skopa, pannmur är bra till mycket annat också.


Intressant. Har börjat rota i hur mycket vatten det ryms i en vattenslang/m. Svart slang på svart tak i stark sol borde ge ordentlig värme, men hur är det med vattenvolymerna?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 27 jun 2009, 20:57 
Har du en tillräckligt lång slang så kan du ändra flödet i den så att det vatten som kommer ut är precis lagom.

Fast allra bäst hade väl varit att sätta en svartmålad tunna i solen, lite högre än badkaret. Fyll tunnan med kallt vatten från slangen, och låt bli varm i solen. Ta ett bad på kvällen.

Sedan kan man göra det hur avancerat man vill, med glas och isolering och termostatblandare och dusch. Vintertid eldar du under tunnan. Kanske du kan göra tunnan som en stor Kelly-Kettle. :P

Men annars går det nog bra att elda under badkaret också. Skön stil!

http://www.wonderhowto.com/how-to/video ... ub-167717/


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 27 jun 2009, 23:22 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 07 apr 2009, 14:23
Inlägg: 150
Hehe Vilket härligt hemmaspa!

Tror stenhårt på svart vattenslang. Vid ett besök på kanarieholmarna i vintras såg jag flera hus som hade ca 50-60m svart vattenslang liggandes på hustaket i slinga för vattenvärmning.

Lycka till...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 28 jun 2009, 23:37 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Arbetskamratens svärföräldrar värmer allt poolvatten med slang. Ingen stor pool men ändå...

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 29 jun 2009, 16:58 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Är hemma hos svärföräldrarna nu. Poolen värms med ett köpt solvärmesystem. Idag när det varit sol hela dagen så är det närmare 31 grader i poolen. Då går pumpen varje kvart från 11 -16.

Förra årets hemmabyggda värmesystem var skitkasst. Verkligen uruselt.
Det var ett element som var svartmålat och som det låg ett fönster över.
Polen var roströd och filtret packade ihop.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 29 jun 2009, 18:20 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Tack alla, för finfina tips och välkomna lyckönskningar! :D

Vid framgång (eller SPEKTAKULÄR motgång :shock: ) lovar jag en rapport på detta forum!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 29 jun 2009, 18:26 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
R_Hatt skrev:
Är hemma hos svärföräldrarna nu. Poolen värms med ett köpt solvärmesystem. Idag när det varit sol hela dagen så är det närmare 31 grader i poolen. Då går pumpen varje kvart från 11 -16.

Förra årets hemmabyggda värmesystem var skitkasst. Verkligen uruselt.
Det var ett element som var svartmålat och som det låg ett fönster över.
Polen var roströd och filtret packade ihop.


Konceptet med ett svartmålat element som solfångare är inte så kasst (även om det inte är ett mönster av bra funktionalitet heller), men då dessa inte består av rostfritt stål så ställer de vissa krav på konstruktionen. Ordentligt urspolade element med en frost och rostskyddande energibärare kopplade till en värmeväxlare kan ge bra värme till ett hus, ffa avseende varmvatten sommartid. För direktuppvärmning av poolvatten är det givetvis direkt olämpligt med ett system som inte är rostfritt, en svart plastslang är rostfri.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 jun 2009, 09:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Jo. Det system som är nu består av plastmattor med slang i. Det kan vara så mycket som 90 meter slang. Efter 15 minuter i solen är det nästan så varmt vatten i dem att man inte kan hålla handen i strålen.

Såg vi inte en bild här någonstans på forumet med två australiensare som badar badkar med en vanlig brasa under?

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 04 jul 2009, 00:59 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
Jag har läst (i självhushållarboken tror ja) att man kan göra hål i plastflaskor och trä på vattenslangen för snabb uppvärmning! /Veia


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 05 jul 2009, 20:42 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
jag har en gammal träbalja som rymmer ca 1,5 kubik vatten.. den har jag haft i fem år för att den ska bli badbalja..någon gång..kanske..

Idé ett.. bygger på att jag timrar en liten vedeldad bastu och bygger in en slang i muren..

idé två är att få tag på en gammal kökspanna för vattenvärme, de var vanliga förr och hittas på blocket för några hundringar..

Nu vill jag ju kunna använda badkaret en STOR del av året..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan har ett badkar på tomten!
InläggPostat: mån 24 aug 2009, 22:19 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Sot är ju inte smutsigt i sig. Annars kan du alltid skölja stenarna lite snabbt i annat vatten eller koka dem från början. Om du kokar dem behöver du inte en så stor mängd vatten för att värma stenarna och du har dessutom lite varmt vatten över till badkaret. I en PAW skulle jag nog undvika att elda för att få varmt badvatten om jag inte hade jättemycket tid och ved. Slanglösningen verkar vara den bästa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frugan har ett badkar på tomten!
InläggPostat: tis 22 sep 2009, 04:27 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
Jag vet en gammal farbror som hade ett badkar utomhus som han eldade med vanlig ved under.
Det funkade tydligen rätt bra, men han använde det inte som nån rekreationsgrej, det var helt enkelt så han tvättade sig.

_________________
Var redo!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet