Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 14:50 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 05 aug 2009, 20:09
Inlägg: 34
Har äntligen tagit mig i kragen och börjat skissa lite på en BOB, det är inget som är klubbat ännu men såhär ser det ut nu, som rubriken antyder så vill jag ha era tankar om min lista.

-Knäppetält (rombforad pressning)
-Liggunderlag (klassiskt i skumplast)
-Sovsäck
-Kök (Gas eller rödsprit/ved?)
-Vatten i drickflaskor, 3l samt vattenreningstabletter
-Mat (Försvarets grönpåse (REAL), räknar med att klara mig på 2/dag)
-Kniv (Mora 2000 + fällkniv)
-Yxa
-Snöre
-Eld (Eldstål, tändare, tändstickor)
-Kompass
-Karta (plastad, gröna kartan över närområdet + Sverigekarta)
-Kläder (3st-shirt, 5 par strumpor, 3 par kalsonger, regnkläder, tjockare trjöja/jacka)
-Sjukvård (Försvarets 1:a hjälpen, puder, Compeedplåster, tejp, värktabletter)
-Batterier (AA+AAA)
-Ficklampor (som använder AA/AAA)
-Lysstavar
-Hygien (Tandborste, tvål, handduk, rakhyvel, dasspapper)
-Plastpåsar
-Arbetshandskar
-Spade (KLAS)

Detta har jag tänkt att packa ner i en stridssäck 2000. Varför då kanske ni tänker, jo för att jag "råkar" ha en extra hemma. Har inte riktigt råd att köpa en annan för tillfället, men jag trivs med ss2k och med remmar går det att spänna mycket på utsidan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 15:31 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Knäppetält:
Är det kronans knäppetält kan det vara en idé att kolla upp en billig
presenning (2x3meter). De väger mindre och tar mindre plats i ryggsäcken.

Spritkök
Snuskburk med tillhörande spritbrännare är faktiskt inte så dåliga och kostar
ca 25 kr på ÖoB. Jag använder min men har anpassat vindskyddet så att den
går att använda med min Optimus Nova multifuel brännare.


Annars tycker jag att det ser ut som en bra början... :)

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 15:49 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 05 aug 2009, 20:09
Inlägg: 34
Jag hade snuskburken i åtanke. Tror inte det finns ett mer prisvärt kök på markanden. Den stora fördelen är att man kan hänga den över en öppen eld.

Hur kan en pressenning på 6kvm ta mindre plats ärn kronans knäppetält? Jag kan i alla fall rulla ett knäppetält så det inte blir större än 25*15cm.

Tack för dina tankar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 16:01 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
knäppetältet är tungt och i relativt tjockt material. Jag har dock valt att ha det för sin slittålighet, lättviktspresenning går sönder för mig.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 16:09 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Vad har du för tidsperspektiv på din BOB, ska du klara 72h, ett par veckor, eller att aldrig mer återvända? Vad är din maxvik, tanken med en BOB är ju att man även skall vara rätt rörlig så man tar sig iväg ut. Med 3L vatten, spade, yxa och mat så är risken rätt stor att du blir en snigel (har hela huset med sig men kryper fram)
Lysstavar vet jag inte om jag ser något behov av direkt, men en batteriradio vore något.
Snöre bör kanske kompletteras med lite ståltråd och en avbitare. Ibland vill man kanske synas med, så en reflexväst kanske vore något?
När du säger 2 Real per dag, är det bara huvudmåltiden då, eller är det med alla tillbehör? Bara två huvudmål och inget mer betyder mycket mindre energi att gå på.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 16:56 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 05 aug 2009, 20:09
Inlägg: 34
jojjenda skrev:
Vad har du för tidsperspektiv på din BOB, ska du klara 72h, ett par veckor, eller att aldrig mer återvända? Vad är din maxvik, tanken med en BOB är ju att man även skall vara rätt rörlig så man tar sig iväg ut. Med 3L vatten, spade, yxa och mat så är risken rätt stor att du blir en snigel (har hela huset med sig men kryper fram)
Lysstavar vet jag inte om jag ser något behov av direkt, men en batteriradio vore något.
Snöre bör kanske kompletteras med lite ståltråd och en avbitare. Ibland vill man kanske synas med, så en reflexväst kanske vore något?
När du säger 2 Real per dag, är det bara huvudmåltiden då, eller är det med alla tillbehör? Bara två huvudmål och inget mer betyder mycket mindre energi att gå på.


Målet är att klara ca en vecka, eftersom jag tänker stänga dörren om/när TSHF och att ge mig iväg är således ett sista alternativ och därför vill jag gärna klara mig lite längre. 3l vatten, yxa och spade är saker som jag anser nyttiga om jag ex. väljer att stanna på samma plats mer än en natt. Mitt stora problem är maten, om jag räknar på 2REAL/dygn innebär det 14 förpackningar, det är alldeles för mycket så jag behöver antingen minska uthålligheten eller hitta bättre alternativ för mat. Minskad uthållighet innebär också att jag kan ta bort spade och yxa.
Tre lysstavar tar ingen plats, men kan kanske behövas, om än som bytesvara.
Radio har jag i min telefon, och jag kan förhoppningsvis ransonera så pass mycket så att jag klarar batteriet på mobilen. Min mobil håller ca 3dygn normalt användande, om jag då ransonerar användandet så klarar jag utan problem en vecka utan laddning. Tanken är dessutom att köpa en mobilladdare som går att ladda med två AA-batterier.
Ståltråd och avbitare är givna, förstår inte att jag inte tänkte på det. Finns tom i min EDC.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 21:06 
Offline
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 jul 2009, 00:11
Inlägg: 299
Vad gäller köket så skulle jag vilja slå ett slag för luffargrillen. Väger ingenting, lätt att använda, stor nog att rymma både mitt kokkärl och kaffekannan och kostar inget att införskaffa. Den är visserligen lite otympligare än många andra alternativ men det kan jag leva med.

_________________
Brute force - If it doesn't work, you're not using enough.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 22:09 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Antar att du menar hobostove? Gjord på en gammal tom konservburk innehållande en lite mindre burk för kokning?
Iarfur skrev:
Vad gäller köket så skulle jag vilja slå ett slag för luffargrillen. Väger ingenting, lätt att använda, stor nog att rymma både mitt kokkärl och kaffekannan och kostar inget att införskaffa. Den är visserligen lite otympligare än många andra alternativ men det kan jag leva med.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 22:09 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Antar att du menar hobostove? Gjord på en gammal tom konservburk innehållande en lite mindre burk för kokning?
Iarfur skrev:
Vad gäller köket så skulle jag vilja slå ett slag för luffargrillen. Väger ingenting, lätt att använda, stor nog att rymma både mitt kokkärl och kaffekannan och kostar inget att införskaffa. Den är visserligen lite otympligare än många andra alternativ men det kan jag leva med.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 22:25 
Offline
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 jul 2009, 00:11
Inlägg: 299
swehank skrev:
Antar att du menar hobostove? Gjord på en gammal tom konservburk innehållande en lite mindre burk för kokning?


Jupp, gissar att luffargrill borde vara en rätt bra svensk översättning. Gjorde min av en hyffsat stor burk jag fick från en hamburgerresturang, kanske borde tillverka en mindre variant till bob'en, typ en ravioliburk som grill och bullens pilsnerkorv som kokkärl.

_________________
Brute force - If it doesn't work, you're not using enough.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: mån 21 sep 2009, 22:28 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Ja precis. Lite otymplig att bära men viktmässigt är det kalas. man slipper bränsle tex...

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: tis 22 sep 2009, 20:08 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2008, 02:30
Inlägg: 109
Finns ju något som heter rocketstove. Lite mer komplicerat att göra men de verkar riktigt effektiva! :)

testa sök på youtube om dem (do it)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: tis 22 sep 2009, 21:16 
Tre liter vatten räcker inte en vecka, så du kommer att tvingas fixa fram mer rent vatten i fält. Kanske du skulle överväga att bära mindre vatten och istället ha ett effektivt sätt att ordna fram mer? Exempelvis någon form av filter?

Själv har jag en "fältflaska" med inbyggt filter. Den är perfekt för att fylla vatten i ur ett vattendrag medan man tar en kort paus. Sedan kan man dricka medan man går. För mer stationärt bruk vid lägerplats har jag en vattenblåsa och ett större pump-filter.

På många ställen räcker det att grovfiltrera och/eller behandla med dina reningstabletter.

Russin och nötter ger massor med energi som du kan gå långt på. Även choklad. Man kan småäta av det medan man går, men man bör ha bra med vatten. Havregryn är lätta och ger rejäl bukfylla som gröt, bara du har varmt vatten. Det går att äta kallt också om det kniper riktigt. Kombinera med torrmjölk och russin eller annan torkad frukt, och lite salt.

Man kan också koka ihop allt detta, tillsammans med sirap eller honung, till energibomber att gå och knapra på.

Fruktsoppa i pulverform, typ nyponsoppa, är också lätt att bära med sig, och innehåller mycket socker. Potatismos i pulverform är också näringstätt, enkelt att tillaga och lätt att bära med. Kanske du också tar med en halvliters flaska rapsolja för extra energi i gröten och potatismoset? Vintertid kan det nog vara bra! Denna typ av färdkost är både billig och ganska lätt att bära med sig. Och tål att lagra rätt bra. En burk Corned Beef är inte fel att ha med. Blir fest när du tar den till moset efter några dagar utan kött. Med en enkel fiskeutrustning kan du kanske annars få lite fisk till potatismoset.

Sedan kan du ju dessutom ha med ett par frystorkade måltider också, som variation.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: tis 22 sep 2009, 21:40 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 05 aug 2009, 20:09
Inlägg: 34
Min tanke var att ha minst en liter renat vatten åt gången efter att mina första tre tagit slut, de andra ska renas under transporten. I vissa av mina rations medföljer det dessutom reningstabletter för två liter vatten, de är ingen höjdare att dricka (smakar som en kallsup från simhallen) men de sägs döda allt. Men reningstabletter ska införskaffas. Om jag får tag på något effektivt sätt att rena på så vore det ördelaktigt att minska ner till en liter buet vatten, men givetvis med mer lagringskapacitet.
Vad är det för typ av filter som du har i flaskan?

Hur länge håller torrmjölk? Nötter och russin, givetvis! Tackar för det tipset.

Honung håller i alla evigheter så det får nog bli ett kilo i packningen.
Det där med pulvermat/dryck var något som jag inte alls hade tänkt på. Om jag packar ner sju rations och har dem som "nödmat" samt pulvermos, någon konserv, havregryn och nötter/trokad frukt så borde matbehovet kunna lösas på ett smidigt sätt. Får börja handla lite och helt enkelt pröva mig fram hur mycket jag kan få plats med.
Angående fisket så bor jag i småland, där det finns gott om insjöar, så min tanke är att inte hålla mig allt för långt bort från dessa om jag skulle behöva vara borta länge. Fisket löses enklast med lina, krok och flöte som fästes på pinne/motsvarande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: tis 22 sep 2009, 22:55 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Tre liter vatten i BOB:en känns rimligt tycker jag, beroende på hur man bor förstås. inte alla kan ta sig till friskt rinnande vatten inom en liters förbrukning. Jag har drygt två liter i min BOB, en 1,5 liters pet och en fältflaska.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet