Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: fre 29 aug 2014, 18:13 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg har lest/hørt at rabbit starvation kan motvirkes dersom man spiser alt på dyret bortsett fra pelsen. Om man spiser øyne, hjerne, brusk, beinmarg, innvoller, mageinnhold og grønn avføring, så vil det gi fett og vitaminer nok til å slippe rabbit starvation. Dessverre har jeg ikke noe link på dette og jeg tar forbehold om at min hukommelse er feil.

Det at nevnte mangeltilstand også kalles "mal de caribou" på wikki får meg til å tro at det er noe hold i det jeg tror jeg har lest stemmer. Som kanin (som er svært magert!), så er jo også vilt/caribou(rein) ganske magert. En kvalifisert gissing får meg til å tro at navnet kan komme fra at den samme mangeltilstanden hos mennesker som har forsøkt å overleve på å spise caribou kjøtt alene.

Om man leser 1. hånds kilder fra naturfolk/folkeslag som i hovedsak ernærer seg på caribou jakt, så ser man at nærmest alt på dyret spises. Innvoller, marg og magesekkinnhold velges lenge før indrefileten. Om man leser Ingestads bøker om hans tid blant samfunn som har caribou som hovedernæring så ser man dette.

Selv om kaninkjøtt er svært magert, så kan det være mye fett i dem. Det vet jeg sikkert siden jeg lenge har irritert meg over alt kaninfettet jeg kastet i fjor. I hovedsak finner man dette rundt innvollene og det er i faste former, ikke marmorert i kjøttet. (det er mulig vi forer våre dyr for mye :oops: :surprised: ).

Siden jeg har irritert meg over at jeg har slengt fettet fra kaniner, så har jeg i år bestemt meg for å spare det. Foreløpig er ikke planen å spise det, men bruke det som råstoff til å lage såpe. Jeg synes at når man dreper dyr (annet enn viltpleie/skadedyrskontroll), så bør man bruke så mye av dyret som mulig.

Fra før av benytter vi hjerte, nyrer, lever og skinn fra dyra. I år har jeg også planer om at vi (det finnes sjanser for at det bare blir meg...) også skal spise hodet, ører og testikler. Lunger mm går til katten. Jeg funderer også på om deler av tarmene kan benyttes til å lage tynne pølser/korv :lol:. Om fettet blir såpe (eller spises i krisetider) så blir det lite avfall igjen av dyra.

Om det er noen som vet mer om det jeg har skrevet om kanin og rabbit starvation og som kan tilføye noe, så setter jeg pris på det. Uansett så vil det nok aldri bli et kosthold bare basert på kaninkjøtt hos oss :lol: , det er mye annet som både sankes, jaktes, fiskes og dyrkes.

(mageinnhold og grønn avføring har jeg ikke planer om å prøve før det blir nødvendig :lol: )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: fre 29 aug 2014, 20:04 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Vad skulle kunna vara en bra och enkel fettkälla som komplement?

Finns det kanske något djur som ynglar av sig som tusan men också lider svårt av fetma??

Skämt å sido, fet fisk kanske?

Fungerar vegetabiliska fetter?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: fre 29 aug 2014, 20:22 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 jul 2010, 23:15
Inlägg: 79
Ort: Västra Götaland
Testa dovhjort. En vinterfet dovhjort bär runt på rejält med fett :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: fre 29 aug 2014, 20:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Derzu Usala skrev:
Vad skulle kunna vara en bra och enkel fettkälla som komplement?

Finns det kanske något djur som ynglar av sig som tusan men också lider svårt av fetma??

Skämt å sido, fet fisk kanske?

Fungerar vegetabiliska fetter?


Jag har CUY som är fetare men ändå har bra egenskaper när man jämför med ex kaniner .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 23:55 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Hur funkar det med tillstånd och sådant för föda upp kaniner som mat?

Läste någonstans att det kan vara fördelaktigt att ha en hane av mindre ras och en större hona, för att det blir större chans att honan klarar av det problemfritt. Tror personen ifråga hade de belgiska jättekaninerna och rex kaniner. Rex-rasen verkar ha fin päls den, och kaniner verkar lätta att flå. Är det arbetsamt att bearbeta skinn från kanin eller skickar man bara iväg dem till ett garveri?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: ons 29 jul 2015, 08:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här kan du läsa om de regler som gäller för kaniner i produktion , de kom nya regler ifjol , http://www.jordbruksverket.se/pressochm ... 1577b.html


Belgisk jätte är en väldigt svår ras att hålla på med pga att den blir så väldigt stor . Ungarna är väldigt känsliga och dör lätt . Så den kräver noggrann skötsel . Därför korsar man den gärna med andra för att få mer livskraftiga avkommor .
Rex är en medelstor kanin med extremt fin päls , liknar plysch , men tyvärr så försämras pälsen vid korsning med andra raser , så vill man ha pälsen så ska man ha rena rexar .
Det finns fler stora raser än den belgiska jätten som är bättre för att få fram bra köttkaniner .

Kaninskinn är känsliga men inte svåra om man lärt sig hur det ska göras . Läser man på alternativ så är det många som har problem med att få skinnen mjuka . Det kostar mer att lämna bort skinnet än du kan tänka dig att få vid en försäljning så knappast lönsamt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: ons 29 jul 2015, 10:23 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 18 jul 2015, 04:58
Inlägg: 38
Föder man upp köttkaniner till husbehov så gäller reglerna för sällskapskaniner och inte produktionskaniner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: sön 21 feb 2016, 22:21 
Senaste avsnittet av Meny i P1 har denna vecka kaniner som tema. Intressant.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=950


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 02:44 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Nå er vi i gang med parrinng av dyra. Om alt går etter planen, så kommer vi til å ha tre rene raser i år: belgisk kjempe, stor chinchila og hviltgrå wiener. I hovedsak er det for salg av dyr, samt etablere livdyr for oss. I tillegg blir det noen kryssninger av disse til slakt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 08:46 
Jag följer ditt kaninuppförande med intresse. Platsbrist men framför allt vissa protester i familjen sätter stopp för mig men jag kan mycket väl satsa på det i framtiden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 13:35 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tis 05 jan 2016, 01:54
Inlägg: 95
Derzu Uzala skrev:
Finns det kanske något djur som ynglar av sig som tusan men också lider svårt av fetma??

Människa? :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 13:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Derzu Uzala skrev:
Finns det kanske något djur som ynglar av sig som tusan men också lider svårt av fetma??


Varför vill du ha feta djur ? Vill du ha enbart fett eller har det att göra med att kaniner är magra ?
Cuy-marsvin ynglar av sig i hög takt och är betydligt fetare än kaniner samt att köttet smakar mer svinigt . Alltså mer som vanlig gris .
Minigrisar kan bli feta väldigt lätt med fel foder . Men de ynglar av sig saktare och med färre yngel per kull .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: lör 26 mar 2016, 19:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
James Bonde skrev:
Jag följer ditt kaninuppförande med intresse.

Morsomt å høre :) . Så langt har vi jo kun drevet med belgisk kjempe, men regner med at det blir bedre kjøttproduksjon med de nye rasene og kryssing av de alle. For at det skal bli så lett som mulig å drifte og sikre dyra så godt som mulig, så bygger vi nå om et utebur til et lite anlegg.

I tillegg til slakt, så selger vi jo også dyr, samt at vi holder dem for å få god biomasse til kjøkkenhagen. Noe for, høy og halm kjøper vi og noe samles inn. Mye får vi også fra en stor butikk i form av brød, grønnsaker og frukt. Målet vårt er at vi skal selge så mye at vi kan dekke det vi kjøper inn og dermed få kaninkjøtt, biomasse og gode kontakter på kjøpet. Min siste trading var nettopp 6 kyllinger av bronsekalkun i bytte med et løfte om en drektig belgisk kjempe til høsten.

Det er svært trivelig å ha dyr og at dyra går inn i selvbergerprosjektet som gjødselprodusenter og mat. Likevel er det viktig at man har familien med på laget, både når det kommer til konsumpsjon av dyra, men også til hjelp i dyreholdet. Vanning og foring bidrar alle med, spesielt gutta er til stor hjelp der, men også frugan. Når det kommer til bygging, så er frugan snekker og har et behov for en viss estetikk, så der tar hun over byging når hun synes det trengs (les: om det skal sees av andre :lol: ) Det samme gjelder også for fuglene.

Dweomer skrev:
Cuy-marsvin ynglar av sig i hög takt och är betydligt fetare än kaniner samt att köttet smakar mer svinigt
Det er en rase jeg blir mer og mer interessert i. Til tross for relativt lav slaktevekt, så er fettinnholdet og slektskapen til gris noe jeg finner facinerende. Har enda ikke funnet slike i Norge, men innbiller meg at du holder Cuy? Om det stemmer så ser jeg gjerne noen erfaringer om dette og om du vet hvordan man går frem for å skaffe disse med, så setter jeg stor pris på det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: lör 26 mar 2016, 19:52 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Dweomer skrev:
Derzu Uzala skrev:
Finns det kanske något djur som ynglar av sig som tusan men också lider svårt av fetma??


Varför vill du ha feta djur ? Vill du ha enbart fett eller har det att göra med att kaniner är magra ?
Cuy-marsvin ynglar av sig i hög takt och är betydligt fetare än kaniner samt att köttet smakar mer svinigt . Alltså mer som vanlig gris .
Minigrisar kan bli feta väldigt lätt med fel foder . Men de ynglar av sig saktare och med färre yngel per kull .


Fett är det svåraste att få tag i.
Skulle man kunna ha den produktionen helt säkrad hemma så är det ju win. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köttkaniner
InläggPostat: lör 26 mar 2016, 20:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Minigris kan du ju ha som sällskapsgris i lägenheten men du kan nog inte bedriva fullskalig avel . Du behöver ett produktionsplatsnummer till bostaden bara .

Cuy-marsvinen kan du ha som barnens husdjur . Bara om du har seriös avel och säljer många djur så krävs tillstånd .
De här marsvinen blir dubbelt så stora som vanliga marsvin och i syd-Amerika finns det en typ som väger som en stor kanin ca 6 kg .
Det vanligaste att få tag i är korsningar mellan vanligt marsvin och cuy , de kallas för cuma . De blir lite mindre men är snällare att hantera . Köttvarianten kan bli riktigt bitska då de inte avlas för att vara gulliga

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet