Derzu Usala skrev:
Bygg i så fall så att ramen kan rida över hinder om frigången inte räcker.
Givetvis. Den KOMMER slå i grejer, den måste tåla det. Blir en balansgång mellan att bygga tåligt och bygga lätt - helst vill jag ju ha en bra lastförmåga inom de regler som gäller idag, d.v.s. totalvikt max halva mopedens tjänstevikt (om jag förstått reglerna rätt). Med de många av "dagens" mopeder betyder det att kärran fullastad får väga max 45-50kg... men lär designas för minst det dubbla i last så det faktiskt går ha nytta av den när den behövs.
Willsie skrev:
Bygg den så att den är vändbar, ena sidan med låg tyngdpunkt och låg markfrigång andra med hög.
Jag ser nog inte riktigt fördelen.
Eller jo, visst kan det vara bra att välja på vilken sida man kan köra nära ojämnheter, men jag har lite svårt att se att den fördelen är större än nackdelen man får i form av i en betydligt mer avancerad, tyngre och förmodligen vekare konstruktion. "Keep it simple, stupid!" brukar vara ett bra utgångsläge för grejer som ska vara så pålitliga som möjligt, tekniska finesser är raka motsatsen.