Jag har letat efter bra hållbara livsmedel/konserver, men haft svårt att hitta något som slår dinkel. Kanske det rent av är att se som universal-lösning på livsmedelslager för en längre tids överlevnad? Quinoa kan vara ett bra alternativ, men jag har inte så bra koll på det.
Dinkel innehåller riktigt bra med protein - motsvarande hönsägg - 14%. Nästan i klass med kött. Dessutom bra med fibrer, vitaminer, kolhydrater och mineraler. Inte så mycket fett. Så det är egentligen ett mycket bra livsmedel även till vardags. Nästan så att man skulle kunna överleva på en kost bestående enbart av dinkel. Men det skulle nog bli lite trist...
Blötägg dinkelkornen 8–10 timmar. Koka dem i vattnet ev med lite salt, 30–40 min. Du kan mala eller krossa den kokta dinkeln och använda den som köttfärs i många olika maträtter. Eller äta den som den är.
Man kan mala dinkel och använda det till gröt eller bröd.
Dinkel har i praktiken obegränsad hållbarhet om man förvarar det torrt och svalt.
Du kan köpa ett litet paket dinkel på ditt varuhus och test. Eller beställa en 25kg säck i en hälsokostaffär.
Några lösryckta citat från nätet (googla själv för att hitta mer info)
Citera:
Dinkel innehåller mycket mer näring än vete. Den är så nyttig att den anses balansera dålig kosthållning i övrigt. Den är bra för immunförsvaret och underlättar syresättningen i blodet. Bl.a. lämpligt för dem som fryser ofta.
Citera:
Proteinhalten är högre i dinkelmjöl jämfört med vetemjöl. Halten av proteiner ligger på ungefär 12% - 15% i dinkelmjöl jämfört med ungefär 8 - 9% i vetemjöl. En högre proteinhalt ger i sig ett lägre GI-värde.
Mängden kolhydrater är ungefär 60% i dinkelmjöl jämfört med ca 75% i vetemjöl. Detta sänker GI-värdet ytterligare. Näringsprofilen på fetterna är bättre och mängden av vitaminer och mineraler är högre.
Citera:
Näringsinnehållet i dinkel är så komplett att det anses kunna utjämna hälsoskador orsakade av felaktig kost. Dinkeln har ett högt innehåll av essentiella aminosyror och även goda halter av mineraler spårämnen och vitaminer. Den har ett högt proteininnehåll samt höga halter av fosfor, kalium, kisel, magnesium och vitaminerna B1, B2, B3.
Citera:
Dinkel, helkorn 100g
Energivärde: 1508 kJ/ 340 kcal
Protein: 14,5 g
Fett: 3,1 g
Kolhydrat: 67,5 g
Kostfiber: 9,3 g