Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 20:49 
Hmmmm, intressant ämne, efter 11 år i Sverige jag har följande åsikt:

Finns mycket dubbel moral, till exempel hittar du nån med en leende på ansikte men ögon berättar nånting annat.
Man har inte rätt och klaga även om man klagar på snäll sät, då för man ingen ting, bara tyvärr, många gör inte sitt jobb och ändå man har fel om man klagar på detta, samhället tyvärr är jo indoktrinerat att vända ansiktet om man ser nånting som är fel istället för att göra nånting åt saken.

Till exempel, för 2 veckor sen, hyres värden påbörjade renovera en lägenhet, de brukar plocka alla vitavarrorna och kasta de på åkerbruket, den här gången de lämnade en ruttnade kyllskop att ruttna ännu mer under mitt fönster, massor av flugor och dåligt lukt, då gick jag till hyresvärden och klagade, fick en stor tyvärr med den typiska dum leende som betyder inget för mig, klagade jag hor företaget som renoverar och fick också en dum tyvärr, klagade jag en gång till då i slutet nån gjorde det rätta och plockade skitten, har massor av såna exempel från vård, bevakning tjänst, andra viktiga organer som för att undvika att vi vanliga medborgare ska slippa bli ärg.

Jag har erfarenhet av flera andra länder, där man kan bli arg om man rätt och har argument, här du måste svälja en dum tyvärr och låta bli även om det betyder att allt som är fel bli med tiden NORMAL bara för att alla var för fega att säga DET HÄR ÄR FEL.

Så är det fel och vara arg egentligen! Nej det är fel och vara arg om man har inte rätt argument, att vara arg betyder inte att vara aggressiv bara betyder att man är missnöjd med nån ting, så de som är ansvariga kan visa förstörelse, lyssna på argument och rätta till orsaken bakom problemet.

Om vi tänker matematiskt, att vara arg är jo resultat, inte en orsak, om a+6(8*9999)v= arg då måste vi inte klaga på resultatet men vi måste hålla koll på vad läger vi i ekvationer, logiken säger så, men idag efter man klagar med argument för 30 minuter för man som svar 'vfr du är arg?' lol om man lyssnar då för man säkert bättre lösning för vilken problem som hälst.

Avslutar jag mit inlägg med att säga att jag är inte en arg människa ken jag är en människa som bryr sig.

Tack


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: tis 03 jun 2014, 19:19 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, jag blir ofta riktigt förbannad när folk som beter sig sjysst och diskret (ofta äldre personer eller personer med lågt självförtroende som förmodligen redan får ta en massa skit ändå) som man förväntas blir överkörda och måste ta en massa skit, och man måste börja härja en massa för att folk skall lyssna.

Så, ja, jag håller med!

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 06 sep 2014, 15:31 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Det å være sint og vise aggresjon kan jo også være et nedarvet instinkt? Til tross for at det ikke i dagens siviliserte verden sees på som noe ønskverdig, så kan det ha hatt og kanskje vil få, en sosio/biologisk funksjon.

De fleste pattedyr har en biologisk tilstand som kalles "fight or flight". I den tilstanden skjer det en hel rekke av neurologiske endringer som gjør organismen i stand til å kjempe eller flykte. Det er ikke en kalkulerende/gjennomtenk tilstand, men organismens autonome system som skaper en tilstand i møte med større trusler. Jeg går ikke inn på de fysiologiske endringer her, men det er mange og de er målbare.

Ilska er da sinnstilstanden som frembringes og aggresjon er måten det kommuniseres på. Om "flight" ikke er noe alternativ, så er det viktig å kommunisere at man er klar for "fight". Ser man på dyreverden og kamp om posisjoner i flokk eller i forhold til paring, så ser man at det å vise aggresjon ofte gjør kampen overflødig. Dyra buser seg for hverandre (viser aggresjon) til en flykter eller overgir seg.

Det er derfor jeg tror det er nedarvet. Dyr med kraftige tenner/kjever, lår/hover, horn eller klør ville trolig utryddet seg selv som art om all posisjonering var en kamp om livet. Derfor er flukt/overgivelse viktig i skarpe situasjoner.

At det finnes mye læring i forhold til aggressiv atferd er det vel lite tvil om. At noen lærer nytten av å være thug i nesten alle situasjoner stemmer nok bra. Erfaringen er vel da at det har fungert før, så jeg prøver igjen. Altså en type lært aggresjon.

Om det å unngå å være aggressiv på sikt viser seg å ha en evolusjonsmessig fordel, så kommer aggresjon til å dø ut. Om man derimot ser på det moderne menneskes historie, 180.000 - 200.000 år, satt opp imot sivilisasjonens historie, ca. 10.000 år, så kan det hende at aggresjon / ilsk fremdeles har sin betydning.

Man tenker kanskje ikke så fornuftig når man er "ektefølt" ilsk/aggressiv/redd, men kroppen går inn i en tilstand som styrker organismens evne til å flykte eller kjempe.

Det sies at når man sloss så vinner gal over sterk nesten alle ganger, men kanskje kan redd slå gal med?

(det sies også at paranoia var en survival strategi lenge før det ble en mental lidelse :lol: )

Bare noen tanker rundt temaet.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet