Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: tis 25 feb 2014, 20:57 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 03 dec 2012, 21:47
Inlägg: 210
carlsson56 skrev:
Här är en jäkligt fin liten kamin till vettiga pengar. Till den finns egen värmekälla, men jag gissar att även värmeljus funkar

http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Z%2 ... 87&lang=sv


Tack för den länken :) kommer nog köpa 2st

_________________
Det som inte går att laga med silvertejp är trasigt..........


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: tis 25 feb 2014, 21:08 
säger det igen, ska man ha värme i en bil och man har eld, så ska man kunna leda ut avgaserna ordentligt, ingen ide att vara varm och dö av kolmonoxidförgiftning

helst ska man ha så man får ut värmen lagom av avgaserna med, en lite övertemp måste man ha för att ha termisk drivkraft nog så man slipper fläkt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: tis 25 feb 2014, 23:09 
Ursäkta att jag är kanske lite undrande men hur många har verkligen sovit i en bil överhuvudtaget och hur många har ens gjort det vintertid?
För det första, precis som Grym försöker påpeka, man sover inte med elden igång i fordon eller tält. Inte ens med värmeljus.
För det andra kolmonoxid är en tyst mördare.
Tredje, en bil håller inte värmen pga metal och alla bilrutor. Den blir kall efter en kvart, max.
Försök lägga dig i bilen, nu till helgen, och testa IRL var skulle kaminen sitta utan risk att du välter den fast ändå tillräckligt nära att du får värme från den.

Sovsäck, ullfilt och tjock mössa är det enda som funkar att sova i en bil vintertid.

Enda allternativet hade nog varit en liten värmare som används till husbilar eller båtar och som har egen dedikerat batteri. Dvs det hade jag satsat om jag måste sova i min XC90 vintertid. Btw man kan klämma in en riktigt säng 90x200 i den ;) ....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: tis 25 feb 2014, 23:17 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
,


Senast redigerad av takiman tor 19 feb 2015, 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: tis 25 feb 2014, 23:23 
Takiman, jag glömde skriva det med motorn igång...du har rätt.

Har sovit många nätter och oftast 6-7 timmar. Fast en kombi är att föredra, med mörka rutor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: tis 25 feb 2014, 23:33 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
:D


Senast redigerad av takiman tor 19 feb 2015, 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: ons 26 feb 2014, 09:17 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:00, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: ons 26 feb 2014, 23:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
xsive skrev:
Sovit i bilen några gånger. Minns en gång i gävletrakten när vi insåg ingen var kapabel köra efter några öl och vi tyckte - Vi sover i bilen. Typ minus 10 ute. Man sover ett per timmar och vaknar sen av att det är jääääkligt kallt och fuktigt. Kör bilen lite, sover igen osv. Men inte att man blir direkt utvilad...
Har numera bil med separat dieselvärmare. Det skulle fungera en enstaka natt även på vintern. Gäller bara ha friskt batteri för suger ju ca 15-20Ah på en natt till fläkt och pump.



Det är dagens råd; Eperspächer. Om man tänkt sig övernatta i bilen är en sådan dieselvärmare oersättlig.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 21:31 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: sön 09 mar 2014, 06:09
Inlägg: 26
Ort: Snapphanebygd
Så här tänker jag göra:

http://www.webasto-husbil.se/uppvaermni ... 00-st.html

till en personbil ställer du ner den på absolut minimum och då tar den bara 1 deciliter i timmen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: fre 05 sep 2014, 12:38 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
I ett någorlunda normalläge, där man har halv tank och kommer att kunna tanka när man sovit så låt bilen stå på tomgång, jag har hittills inte stött på någon modern bil som drar mer än en liter i timmen på tomgång. Tio timmars sömn gånger en liter timmen är 150 kronor, vad kostar ett vandrarhem?

Med motorn igång och gärna en filt så sover man gott i de flesta bilar om man är trött nog. I en SHTF eller TEOTWAWKI situation, stäng av motorn och sov tills du vaknar av kylan (eller om det är mycket kallt eller du mycket olämpligt klädd, sätt klockan på 20 eller 30 minuter), då är du vilad nog för att kunna köra en eller två timmar till och ta en likadan sovpaus.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: fre 05 sep 2014, 21:43 
Jag har sovit mycket i min bil, på roadtrips, men även flera nätter i rad när jag exempelvis gjort dagsturer i något fjällområde i Norge. Sover bra mycket bättre i bilen på en riktig madrass än i ett tält när jag är ensam..

Ta det stora myggnätet till dubbel-barnvagnen (ca 100 kr på nån affär som säljer barnvagnar för er som inte redan har) och trä in en hel dörr i det. Resårbandet passar precis runt om så att det sluter tätt när du stänger. Öppna fönstret lite för myggfri ventilation.. Tar 2 sekunder.

Har haft en elhybrid sedan 2008 och kan ha bilen på hela natten för värme. Motorn går på då och då och underhållsladdar hv-batteriet. Kanske drar en liter eller två per natt, har inte kollat men det syns inte på soppamätarn..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernatta i fordon vintertid
InläggPostat: mån 08 sep 2014, 17:30 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Har sovit i bil ett antal gånger, "LÄTTAST" att somna in och sova någorlunda gott är när man är lite lätt berusad vid sömnstart och på sommartid (ingen kyla att tala om att skydda sig mot) på ett ställe som man vill/vågar/kan ha fönstrena lite öppet för ventilationens skull.

"VÄRST" är det väl när man sover i ett främmande land och man på sin valda P-plats inte kan känna sig så trygg så man kan/vill/vågar ha ens en liten springa nedvevat fönster för ventilationens skull och det är vinter, blåsigt, snöfall och kolmörkt och man måste stanna till och sova "nu" annars somnar man ofrivilligt bakom ratten.... typ.

VW polo med höj/sänkbara sportstolar; ställ bilen i kraftig uppförsbacke, sätet kommer bli mer horisontellt då. Vinkla ned ryggstödet max och höj vid behov sittdynan så att sätet blir mer plant då baksätesdynan tar emot för mycket annars.
Dit med liggunderlag, kudde ,2 sovsäckar och en eller ett par filtar. Mössa ,halsduk och vantar rekommenderas.

Volvo s60: i princip samma som polon men behövs inte alls lika mycket lutning.

Jag kan alltid starta och köra iväg bilen med några få sekunders varsel då jag inte ligger inkrypt i sovsäcken eller dyligt utan har den över/runt mig. Papper eller en bra handduk för att torka bort imma från rutorna är framtaget och bilnyckeln lätt åtkomlig men EJ i tändningslåset.

Parkerar så att det alltid går åt minst 2 fordon för att blokera mitt eget från att komma iväg.
Har även en rejäl rattkrycka som gör att jag känner mig trygg i vetskapen om att jag inte kommer att bli rånad på själva bilen i första taget även om jag lämnar den med dörren vidöppen.

Har provat med eldriven kupevärmare och det gör att man kan sova relativt "lättklädd" även om det är -15 ute. Utan den uppvärmningen så vaknar man titt som tätt och får starta upp bil+dess egen värme eller ta sig en manuell åkarbrasa innan man kan somna om igen.

Öronproppar kan vara skönt om det är bullrigt runtomkring.
MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet