Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 10:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
loki241 skrev:
Tanken att vi skulle kunna använda varandras bol har några av oss varit inne på tidigare, därav mitt tjat om att träffas och samarbeta. Det handlar inte om snatteri, bara om att vara praktisk och att klara sig o varandra.


Ärligt... om du har en BOL i en del av landet som anses säker, och stora delar av övriga Sverige kollapsar, -hur många skulle du vilja ha som visste om var du har dina lager och ditt BOL?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 11:33 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Ifrågasättandet av BOL verkar främst vara ett sätt för de som inte mentalt orkar förbereda sig för eventuell SHTF situation. Det är helt ok att inte ha en BOL som motsvarar en självförsörjande bondgård. Men ha en plan, om det så bara är ett tält nedgrävt i en låda tillsammans med konserver, släktsommarstugan, vänner med en lägenhet på annan plats där man kan hyra ett förråd eller liknande. Till och med åka cykel med packväskor till ett i förhand rekat vindskydd i skogen är ett bättre alternativ än att inte ha ett alternativ.

Ditt primära boende är den plats där du ska vara bäst förberedd för att klara ditt liv, både här och nu så väl som vid en SHTF (regional, global så väl som personlig). En BOL är ett alternativ, en andra chans, om ditt hem hotas av något eller blir obeboelig. Det är i princip alltid ditt sekundära val. Och att strunta i att planera för Bug out, där en BOL ingår, är dålig planering och strutsbeteende.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 11:39 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Willsie skrev:
Ifrågasättandet av BOL verkar främst vara ett sätt för de som inte mentalt orkar förbereda sig för eventuell SHTF situation. Det är helt ok att inte ha en BOL som motsvarar en självförsörjande bondgård. Men ha en plan, om det så bara är ett tält nedgrävt i en låda tillsammans med konserver, släktsommarstugan, vänner med en lägenhet på annan plats där man kan hyra ett förråd eller liknande. Till och med åka cykel med packväskor till ett i förhand rekat vindskydd i skogen är ett bättre alternativ än att inte ha ett alternativ.

Ditt primära boende är den plats där du ska vara bäst förberedd för att klara ditt liv, både här och nu så väl som vid en SHTF (regional, global så väl som personlig). En BOL är ett alternativ, en andra chans, om ditt hem hotas av något eller blir obeboelig. Det är i princip alltid ditt sekundära val. Och att strunta i att planera för Bug out, där en BOL ingår, är dålig planering och strutsbeteende.


:up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 11:46 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Ongrid skrev:
loki241 skrev:
Tanken att vi skulle kunna använda varandras bol har några av oss varit inne på tidigare, därav mitt tjat om att träffas och samarbeta. Det handlar inte om snatteri, bara om att vara praktisk och att klara sig o varandra.


Ärligt... om du har en BOL i en del av landet som anses säker, och stora delar av övriga Sverige kollapsar, -hur många skulle du vilja ha som visste om var du har dina lager och ditt BOL?


Jag vill hellre ha en fem-sex personer från forumet med familj som jag vet har egna förberedelser och kunskaper och som åtminstone kan få med sig kunskaper och dela det jag har med dem än att få 2-3 familjemedlemmar medelst familj som inte har några kunskaper och inga förberedelser.

Så jag är helt på att träffa folk och skapa ett kontaktnät, men jag släpper inte min plats förens jag känner/vet att de jag träffat känns som ett "bra kort" att ha i sin lek.

Men allt beror ju på vad som sker, pandemi så är jag kanske inte så pigg på besök som jag är vid ett tillfälle där det blivit WROL och folk tvingats bort från områden pga våldsamheter. För våldsamheter sprider sig och man är alltid starkare som grupp.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 12:54 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Tack ulven, precis vad jag menade!

Nätverk är nyckelordet, vi behöver varandra. Jag KAN klara mig o familjen själva, det är bättre vara flera, man överlappar varandras kunskaper, avlastar o stöder varandra o gruppen.

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: sön 17 aug 2014, 12:35 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Håller med.
Sen kan jag även sträcka mig så långt att jag för rätt grupp ser till så att BOL blir/är tillgänglig för att öka gruppens överlevnadschans. Hellre ha rätt person/grupp redan på plats än att det i värsta fall är taget/plundrat.

Jag känner att det finns många vettiga personer på forumet som verkar dela grundläggande värderingar i ämnet.

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: sön 17 aug 2014, 17:12 
Offline
Nykomling
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 16 aug 2014, 23:00
Inlägg: 3
Har man tid och resurser så är det nog ingen dum idé att ha en alternativ tillflyktort. Jag är själv av den uppfattningen att jag inte tror hela världen kommer kollapsa överallt, det kommer finnas länder eller områden som klarar sig bättre eller sämre. Min plan går alltså mer ut på att på ett bra sätt kunna ta sig åt olika håll beroende på var oroligheter eller kriser uppstår. Travel light skulle man kunna kalla det. Det har ju sina nackdelar, men å andra sidan har jag annars väldigt svårt för att försöka förutsäga var det skulle vara "säkert" för i så fall skulle jag redan nu flytta dit.

Jag ser att det finns lite olika uppfattningar om samarbete eller inte. Absolut bäst chans tror jag en större grupp har med olika kunskaper i gruppen och med möjlighet att täcka upp för varandra. Om t.ex. just min skörd skulle bli misslyckad, eller att vi blir sjuka, är det då inte bra att veta att det finns en grupp som arbetar för kollektivet och omvänt att jag är berädd att bidraga till det allmänna när jag har möjlighet. Den enda jag inte ser plats för är den som bara tycker att andra ska ta hand om en, men inte är berädd att själv att ta hand om andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: sön 17 aug 2014, 20:16 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Optimala BOL i mina ögon är en "by" uppbyggd för självhushåll och minimalt underhåll där man delar infrastruktur, energilösning, håller lager av gemensamma reservdelar, djurhållning och åkerbruk/trädgårdar etc.

Dvs rätt utformat och skött så ska varje modul kunna skötas av få personer så att övriga kan göra vad annat som behövs - dvs klippa bort alla onödiga arbetsbördor folk har en tendens att skapa åt sig helt i onödan och frigöra tid är vad som skapar välstånd och möjligheter i en community.

Den där stackaren som springer runt och ska försöka hinna med allt själv, han tror jag inte lever vare sig väl, bekvämt eller så värst länge.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 22:15 
Husvagn måste ju varav den "optimala BOL" då man kan ställa upp den var som helst..
Önskar att jag hade haft min "i drift" under bla Gudrun" , men NU är den beboelig!!
Då, under Gudrun, tog jag kaffe med hem från jobb (jobba natt den helgen) och sov hemma i typ skinnstället till mcn....
Husvagnen var full med en himla massa ovidkommande saker................


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 23:23 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 10:37 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Sätt in en vedkamin i din husvagn bara så klarar du dig helt utmärkt med den i nästan hela Sverige :)

+Solpanel och uppladdningsbar elmotorsåg samt lite får många batteripackar till den och man är set... :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 14:10 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Någon form av förberedd BOL är bättre än ingen förberedd BOL. Har du en BOL så är du inte flykting, du är resenär och sedan en del av platsen. Är det något man inte vill vara, någonsin, så är det flykting.
Hade jag en Husvagn så skulle jag försöka köpa en liten markplätt på avskilt ställe och ställa den där under en carport när den inte används, istället för att betala dyrt för förvaring på någon industriparkering. En någorlunda vällastad husvagn fem mil från staden är en inte oäven BOL, samtidigt som den är lätthämtad när man ska ut på resor. Har man en Container, på grusbädd och med ett plåttak påställt så kan man förvara all utrustning man kan behöva där. Är den placerad tjugo mil från den ordinarie bostaden så är den förhoppningsvis väl skyddad mot regionala störningar kring ordinarie bostad, men å andra sidan inte lika lätt att tillgå för resor och tillsyn. En Husvagn hemma på villatomten i förorten riskerar att vara en väldigt dålig BOL när man försöker lämna staden på igenkorkade vägar.

En tillvaro utan en planerad BOL innebär att du planerar att bli flykting och/eller plundrare.
Har du en (eller flera) BOL så måste du ändå planera för att bli flykting, det är därför man har utrustnings och livsmedels gömmor.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 14:23 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Derzu Usala skrev:
Optimala BOL i mina ögon är en "by" uppbyggd för självhushåll och minimalt underhåll där man delar infrastruktur, energilösning, håller lager av gemensamma reservdelar, djurhållning och åkerbruk/trädgårdar etc.

Dvs rätt utformat och skött så ska varje modul kunna skötas av få personer så att övriga kan göra vad annat som behövs - dvs klippa bort alla onödiga arbetsbördor folk har en tendens att skapa åt sig helt i onödan och frigöra tid är vad som skapar välstånd och möjligheter i en community.

Den där stackaren som springer runt och ska försöka hinna med allt själv, han tror jag inte lever vare sig väl, bekvämt eller så värst länge.



En sån har jag på jobbet, sönderstressad och sjukskriven med jämna mellanrum.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 14:32 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL - eller ej?
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 14:53 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
xsive skrev:
sprithitler skrev:
Någon form av förberedd BOL är bättre än ingen förberedd BOL. Har du en BOL så är du inte flykting, du är resenär och sedan en del av platsen. Är det något man inte vill vara, någonsin, så är det flykting.
Hade jag en Husvagn så skulle jag försöka köpa en liten markplätt på avskilt ställe och ställa den där under en carport när den inte används, istället för att betala dyrt för förvaring på någon industriparkering. En någorlunda vällastad husvagn fem mil från staden är en inte oäven BOL, samtidigt som den är lätthämtad när man ska ut på resor. Har man en Container, på grusbädd och med ett plåttak påställt så kan man förvara all utrustning man kan behöva där. Är den placerad tjugo mil från den ordinarie bostaden så är den förhoppningsvis väl skyddad mot regionala störningar kring ordinarie bostad, men å andra sidan inte lika lätt att tillgå för resor och tillsyn. En Husvagn hemma på villatomten i förorten riskerar att vara en väldigt dålig BOL när man försöker lämna staden på igenkorkade vägar.

En tillvaro utan en planerad BOL innebär att du planerar att bli flykting och/eller plundrare.
Har du en (eller flera) BOL så måste du ändå planera för att bli flykting, det är därför man har utrustnings och livsmedels gömmor.


Varför bygga en carport på en tomt långt hemifrån när man då lika gärna kan bygga en liten bod och ha allting där i?
Nej vidhåller att fördelen med husvagn är att den finns tillgänglig under carport hemma.
Men såklart har den nackdelen att man måste dra innan vägarna korkas igen.
Har man ändå bara en vanlig bil så är skillnaden inte så stor. Man är då ändå beroende av framkomliga vägar.



Bygga en carport gör du snabbt och lätt, bygga en bod tar lite längre tid, riva Carporten om du får föreläggande om det pga inget bygglov är också snabbt och lätt att göra. Ställa Husvagnen under en carport och på grusbädd gör att den håller avsevärt bättre.
Poängen är alltså att det krävs ganska små insatser.

Har du bara en bil så har du förhoppningsvis i a f cykel som alternativ och sedan apostlahästarna och en BOB. till fots är fem mil inte oöverstigligt på två dagar, för många är det görbart på en dag, för de flesta av oss ganska enkelt på tre eller fyra dagar. Med cykel är tjugo mil för många görbart på en dag, för de flesta av oss görbart på tre dagar. Poängen med en BOL är att det är en plats att ta vägen till, får du inte med dig bilen till platsen där din husvagn står så har du ändå tak över huvudet och hyggligt med utrustning när du kommer dit.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet