Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 07:34 
Carnivora skrev:
Jag är väldigt tveksam till att dra paralleller mellan diverse U-länders kriser och krig med kringströvande banditer, korrupt polis/militär, diktatorer samt religiösa motsättningar och extremism. Vilket scenario i Sverige skulle kunna liknas vid situationerna där nere, förutsatt att det inte sker någon förändring över väldigt lång tid..?

Om polisen tappar greppet om lag och ordning kommer ansvaret för din säkerhet att falla på dig, samtidigt som skrupelfria människor kommer se försvarslösa som villebråd (kanske även jag). Polisen skulle sannolikt sluta fungera av ett flertal skäl såsom längre elavbrott, ofred, drivmedelsbrist eller importstopp. När poliser och militärer stannar hemma för att ta hand om sina egna familjer och den övriga befolkningen blir desperata kommer ett större ansvar falla på individen.

Sverige är inte Irak eller Somalia, landet har inte resurser att internera medborgare, stänga gränser, avväpna eller hindra förflyttning inom landet och det finns inga banditer som stryker runt på vägarna och utrensar byar i någon guds namn.
Jag behöver inga pengar, det finns ingen att muta. Även om det skulle finnas polis i tjänst skulle ingen muta hjälpa eftersom svensk polis generellt sett är ärlig, pålitlig och plikttrogen.
Vi har också en lång tradition av att bo i sommarstuga eller att vara ute i naturen. Det blir en naturlig tillflykt vid kris, ta exemplet med stadsbor som flyttade ut till stugor under andra världskriget. Men du måste kunna ta dig dit säkert.

Man måste skilja på olika delar av världen när man tänker sig en kris. Jag tycker dock att fhm1502 har många viktiga poänger: Svenska pengar är värdelöst, pass är bra. Jag är också rätt säker på att en automatkarbin kan vara en god vän i liknande situationer, något som folk från forna Jugoslavien vittnat om. Vapen har givetvis en roll att spela när du själv är ditt enda beskydd.

mikko hur hade du tänkt ta dig till din BOL och därefter leva skyddad utan att ha vapen i din BOB?
Visst är kunskap och samarbete viktigt, man måste ha ett fungerande kontaktnät. Men ditt eget försvar kan vara nödvändigt för din överlevnad.


LOL, jag har träffat många människor av olika bakgrund, bode i flera länder i många år, då kan jag säga följande, människor är samma över allt, de bara kommer i olika färger, bara omständigheterna skiljer sig, om denna svensk polis är utsatt för irakisk omständigheter för långt tid han kommer att ta muttor som en *fire cracker' lol, och att bara tro att inget kommer att hända i Sverige bara för att vi har haft bra här för 100 år är jo naivt lite tänker jag, vi ska inte glömma utvandringen i början av 1900 talet där 50% av befolkningen BUGED OUT FOREVER :-)

tänk att om några år 10, 15 eller 25 det spel ingen roll, oljan kommer att slut, världen kommer att inte vara som den är idag, miljö ändrar sig och blir sämst, så många händelser kan vi bli utsatta för som vi kan inte tänka oss hur kommer det att drabba våras live stil och moral kompass som styr våras attityd vid dagens läge .


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 12:05 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Ulv i fårakläder skrev:
Du är lite självmotsägande i detta, du säger först att Sverige INTE är som Somalia eller liknande ställen. Men sen att man inte klarar sig till en BOL utan vapen?

Beror väl helt på vad som hänt och när man sticker tänker jag?


Jag var möjligen otydlig. Man kan mycket väl klara sig utan vapen, men man kan också behöva vapen. Precis som du säger beror det på läget, men att inte ha ett vapen och behöva ett är ju värre än att ha ett vapen man inte behöver.
Sverige har tex. en infrastruktur, fungerande stat och sociala skyddsnät idag. Därför tror jag att människor också kommer reagera annorlunda än i tex. Somalia. Hade det som i Somalia åkt omkring påtända banditer med tunga kulsprutor monterade på pickups hade ju knappast en hagelbock gjort till eller från. Men så är inte fallet i Sverige.

fhm, varför skriver du "LOL" i början av varje post och lite här och där? Att "skratta rakt ut" åt andra människors poster kan uppfattas som nonchalant och nedlåtande.

Självklart är inte människor likadana överallt. Om man lever i ett samhälle som accepterar blodshämnd, våld, barnäktenskap, droganvändande och våldtäkt kommer dessa människor naturligtvis ha en lägre spärr att agera på dessa sätt i en kris.
Om man däremot levt i några generationer i fred, relativ frihet och med god social trygghet kommer man agera på andra sätt. Framförallt kommer en majoritet in i det sista hoppas att någon annan fixar allt.
Jag tror också att vi går mot sämre tider i Sverige, men jag tror inte att vi på många många år kommer att vara i närheten att vara den krutdurk som religiösa fanatiker, diktatorer och utländska ekonomiska intressen gjort Mellanöstern till. För att inte tala om hur mycket det skulle krävas för att Sverige skulle kunna jämföras med Somalia.
Faktum är att Sverige genom historien alltid varit relativt välorganiserat, om än med olika gränsdragningar. Se bland annat på skildringar av Sverige av romare, norden under Vendeltid eller vikingarnas handels- och plundringståg till Karl den 12s krigståg fram till folkhemmet och idag. Sverige kommer aldrig bli Somalia.
För att se när området mellan Eufrat och Tigris senast var så väloljat måste man gå tillbaks till Kaldéerna när man enade stammarna mer än 500 år före kristus. Osmanska riket exkluderat.

Svenskar är inte som araber för att vi dels inte tror på nån värdelös gud och hans idiotiska regelverk (med undantag för ett fåtal Livets Ordare och andra sektmedlemmar, men inte heller dessa skulle gå ut och ta livet av nåt Jehovas Vittne för att de inte vill ge blod eller nån annan sjukt fånig anledning) och dels för att vi inte kommer från stam- eller klansamhällen. Vi har inte holistiska familjebildningar osv.

Varje kultur har sina egna problem, och man måste förstå Sveriges historia för att förstå dess framtid. Att hela Europa och västvärlden nu går mot sämre tider och sakta kommer ersättas av andra storspelare är jag helt på det klara med, men det kommer ske gradvis som roms fall.
Utöver saker som olyckor och stormar är de största riskerna globala: världskrig, solstormar, pandemier, ekonomisk kollaps. Dessa plötsliga händelser kommer dock inte göra Sveriges befolkning till något annat än vad de var dagen innan, det tar tid.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 14:02 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Citera:
Jag var möjligen otydlig. Man kan mycket väl klara sig utan vapen, men man kan också behöva vapen. Precis som du säger beror det på läget, men att inte ha ett vapen och behöva ett är ju värre än att ha ett vapen man inte behöver.
Sverige har tex. en infrastruktur, fungerande stat och sociala skyddsnät idag. Därför tror jag att människor också kommer reagera annorlunda än i tex. Somalia. Hade det som i Somalia åkt omkring påtända banditer med tunga kulsprutor monterade på pickups hade ju knappast en hagelbock gjort till eller från. Men så är inte fallet i Sverige.


Ok då är jag med, jag hoppas dock på att Sverige inte har problem på det sättet att man behöver vapen då skulle jag och många andra ligga illa till. För om det brakar plötsligt så är man antagligen inte beväpnad om man har vapen.

För de som alltid bär runt på vapen är antagligen kriminella. Polisen har ju inte vapen på sig utanför tjänsteutövningen tex.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 16:54 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Perspektivet som jag utgår från är kommentarer ovan om att vapen är onödiga. Jag anser att vapen dels är väldigt bra för att skaffa sig föda och dels kan vara en trygghet att ha med sig om man måste lämna sitt hem när lag och ordning åsidosatts.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 18:25 
Carnivora: jag skriver ibland LOL eller hmmmm eller kanske annat, jag menar inte illa med det eller att skratta åt nån men bara för att jag läser med bra humor, ibland tänker jag och skriver 'hmmmm' ibland har jag en leende då skriver 'lol' :-g

Vapen :hm: bra fråga, mycket bättre och ha en vid riktigt dåligt kris, även pilbåge är uppskattat och ha och den är lagligt enligt vad jag läst igår, att ha mer än den är olagligt tyvärr.

Om att Sverige är långt ifrån denna typ av konflikter som drabbar andra länder är naivt sätt att se på saker tänker jag, tex i oktober 2013 jag och min vän som är ukrainsk, planerade en resa till Ukraina i sommar 2014, 2 månader sedan plötsligt hamnar en europeiskt land i en situation som liknar mellanöstern, hade vi tänkt att detta skulle hända? Nej det gjorde vi inte, precis som många idag tror att inget kan hända i deras länder.

Man kan lita på systemet om man vill, men jag föredrar att räkna med att ska kunna klara mig själv utan system vid kris situation speciellt om jag bor under ett system totalt oerfaren i hantering av såna ovanliga situationer, för att det krävs riktigt vass erfarenhet och logistik att hantera ett land och befolkningen som är multikulturell under kris situation.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: tis 10 jun 2014, 23:12 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Återigen så tror jag inte man kan jämföra andra länder med Sverige. Var land har sin egen dynamik. Sverige är inte som Ukraina, Egypten, Syrien, Irak, Somalia, Thailand eller ens Storbritannien eller USA.

Jag tror att de sista människorna att lita på systemet finns på forum som detta. Det kan absolut hända saker i Sverige och jag utesluter inte heller krig eller allmänt kaos. Men bara för att jag förbereder mig för det innebär inte detta att jag TROR att det kommer ske. Jag tror inte att jag kommer krocka men jag har ändå bilbälte.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: fre 13 jun 2014, 18:20 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 06 jun 2014, 22:06
Inlägg: 37
Ort: Skåne
Carnivora skrev:
Återigen så tror jag inte man kan jämföra andra länder med Sverige. Var land har sin egen dynamik. Sverige är inte som Ukraina, Egypten, Syrien, Irak, Somalia, Thailand eller ens Storbritannien eller USA.

Jag tror att de sista människorna att lita på systemet finns på forum som detta. Det kan absolut hända saker i Sverige och jag utesluter inte heller krig eller allmänt kaos. Men bara för att jag förbereder mig för det innebär inte detta att jag TROR att det kommer ske. Jag tror inte att jag kommer krocka men jag har ändå bilbälte.


Låter helt klart som en sund inställning, lite det tänket jag också är inne på. Att vara förberedd men inte gå och anta att det kommer att ske hela tiden. Gör man det är man lite smått paranoid...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 02:56 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 10 aug 2014, 20:06
Inlägg: 6
Håller själv på att organisera ihop en fungerande BOB!

Väldigt många gör på tok för stora BOB:ar (min personliga åsikt, inget illa menat åt er som har testat och är bekväma med dem!), inklusive jag själv. Stack ut för ett tag sen en varm sommardag (inga vintergrejor alls: termobyxor, kängor, vinterjacka osv.) för att testa min ihopsatta BOB. Den var på tok för tung och jag använde endast sisådär en tredjedel av grejorna. Nytt försök: fortfarande för tung, packade av ett par grejor till, osv.

Testa din BOB! Stick ut och knalla runt i skogen, spring lite vid sidan av stigen, kryp med den, använd grejorna!

Funkar det? Bra! Men använde du alla grejorna? Har du något som är "multi purpose"? Om inte, se om du kan minska på vikten genom att ta en grej med två funktioner istället för två grejor med varsin.

Har du kniv, såg, yxa, multitool och machete med dig? Dumpa allt utom en större robust kniv och ett multitool, de kan göra näst intill allt de andra kan i en överlevnadssituation.

Hur mycket vatten har du med dig? En liter bör räcka en bra bit tills du får tag på nytt, reningstabletter/life straw/koka väger mindre och funkar utmärkt i nästan alla fall i Sverige.

Konserver eller frystorkat? Finns en del vikt att spara på frystorkat.

Detta är absolut inte menat att kritisera någon persons BOB utan bara ge lite perspektiv och alternativ för de som vill!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 09:07 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 06 jun 2014, 22:06
Inlägg: 37
Ort: Skåne
Nä, jag insåg snabbt att BOB:en blev alldeles för stor. Har en BOB och en INCH som är halvfärdig men som tillsammans ihop blir en stor INCH. Jag gjorde som du sa för ett bra tag sen och drog ut en runda med mina packningar och kom fram till att yxor osv känns meningslöst i BOBen. Berodde lite på att jag hade inte hört talas om INCH när jag skrev tråden :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 09:09 
Jag tycker att en BOB inte ska väga mer än kanske 13-18 kg ungefär. Tänk på att dom flesta är inte vana att gå dag efter dag med en rygga. Om du blir skadad vill man inte ha en BOB på 45 kg, visst vissa är starka och kan bära mycket men testa och spring med den också om man VERKLIGEN måste fly i panik. Jag tänker att min rygga och jag kanske inte kommer resa tillsammans plötsligt så därför har jag pryttlar i både byxor och jacka som kan hjälpa mig när jag har dumpat ryggan och springer ifrån ett hot som en tok. En nödfilt, vattenfilter, esbitkök, handskar, kniv, multitool, nödsovsäck, liten tarp, liten ledlampa, tändare/tändstål liten påse nötter/ris/pasta etc etc har jag ju i mina benfickor och vissa sker runt midjan i bälte bara !!! Och då har man ju jackan kvar att ha lite småsaker i så tänker jag i alla fall.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 10:31 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
ensamkvar skrev:
En nödfilt, vattenfilter, esbitkök, handskar, kniv, multitool, nödsovsäck


Är det något speicellt med nödsovsäcken eller är den bara av lättviktstyp? Jag har inte testat riktigt tunna säckar så jag behöver lite inspiration här.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 11:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
En fundering kring detta är hur ni som har familj planerar detta. Jag menar att det ställer helt andra krav på planeringen än om man bara har sig själv att tänka på. Alla i familjen har varsin BOB, men det är inte särskilt enkelt att planera för läget där man måste förflytta sig snabbt och BOBen inte längre kan följa med...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 12:33 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Xamuce skrev:
En fundering kring detta är hur ni som har familj planerar detta. Jag menar att det ställer helt andra krav på planeringen än om man bara har sig själv att tänka på. Alla i familjen har varsin BOB, men det är inte särskilt enkelt att planera för läget där man måste förflytta sig snabbt och BOBen inte längre kan följa med...


Lösingen finns i din fråga.
Börja med att inte packa tungt så har du eleminerat 95% av risken att ens behöva dumpa din BOB.
Ha sen essentiella nödvändigheter på kroppen.

Dvs packa för att snabbt kunna vränga av dig ryggsäcken om någon tar tag i den, men ha såpass lätt packning att den alltid är med annars oavsett vad du behöver göra.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 13:12 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
vad anser ni om stolryggsäck?
slöseri av plats och vikt eller är den moraliska fördelen tillräckligt viktig?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB hjälp
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 13:15 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Calex skrev:
vad anser ni om stolryggsäck?
slöseri av plats och vikt eller är den moraliska fördelen tillräckligt viktig?


Om du tänkt pimpla så är det väl helt utmärkt men annars kan du väl sätta dig på vad annat valfritt ute i naturen eller staden?
Är det kallt så ha med ett sånt där ihopvikbart sittunderlag.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet