Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: fre 18 dec 2009, 15:10 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
qazwsxedcrf skrev:
Jag refereraer till vad jagg fick lära mig i taxiförarutbildningen. Men går det inte från motorn in en axel in i växellådan och den borde väl snurra? Om man nu inte har kopplingen intryckt,

Ja, det stämmer, och det är också den axeln som brukar driva smörjningen. Därför är det som det sliter väldeliga på växellådan att bogsera en bil eftersom hela växellådan snurrar utom just axeln från motorn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: fre 18 dec 2009, 16:39 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
En bil med automatlåda får inte bogseras allt för långt, exalt hur långt beror på modell av automatlåda. Om jag kommer ihåg rätt får min TH350 bogseras 1km. Det finns automatlådor som får bogseras längre sträckor. En bil med manuell vxllåda kan och får bogseras långa stäckor, utan att ta skada.

En Automatlåda har en oljepump som fyller Convertern med olja när du startar bilen, oljan är "kraftöverföraren" i en sådan låda.

En Manuellåda har ingen oljepump, utan dreven går delvis ner i oljan och sedan vandrar med kuggarna. Såkallat självsmörjande. Kraften från motorn överförs via en friktionsskiva som sitter på växellådan ingående axel. Friktionsskivan kallas även Kopplingslamell.

En bil och dess växellåda "mår" bättre med varmkörning, varken bilen eller växellådan tar skada av tomgångskörning. Värmen från motorn sprider sig till växellådshuset och värmer upp oljan, vilket i sin tur leder till bättre smörjning. För att inte tala om vad kyla gör med kullager.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: ons 23 dec 2009, 13:57 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Hur förvara sand/grus i bilen utan att det fryser? Blanda i salt?

Motormännen (och säkert andra också) har ju Autosock; http://mshop.motormannen.se//website3/1 ... rp-s3/8&s=


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: ons 23 dec 2009, 17:02 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Vi har en sån sandbox med sand på jobbet som vi hämtar när det blir extra halt i backarna. Den fryser inte så jag antar att det är salt eller liknande i den.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: tor 24 dec 2009, 15:55 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Avokadon skrev:
Hur förvara sand/grus i bilen utan att det fryser? Blanda i salt?

Motormännen (och säkert andra också) har ju Autosock; http://mshop.motormannen.se//website3/1 ... rp-s3/8&s=


Se till att den är torr bara så är saken klar. Torka på en plåt i ugnen eller i pannrummet och häll i en dunk.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: tor 24 dec 2009, 16:02 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
sprithitler skrev:
Avokadon skrev:
Hur förvara sand/grus i bilen utan att det fryser? Blanda i salt?

Se till att den är torr bara så är saken klar. Torka på en plåt i ugnen eller i pannrummet och häll i en dunk.

Precis, torka sanden så finns det inget vatten i som kan frysa. Att blanda salt i är dåligt eftersom salt är hygroskopiskt, dvs det absorberar vattenånga ur luften. Om man förvarar det lufttätt så är ju inte det något problem, men det känns fortfarande som slöseri med salt...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: ons 30 dec 2009, 08:57 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Nån som testat några sådan här?

http://www.jula.se/greppmatta-2-pack-130006


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: mån 22 feb 2010, 21:31 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: sön 03 jan 2010, 09:42
Inlägg: 47
Ort: Nånstans
När jag slavade på Swebus så funkade ju värmeramparna när dom själv ville. Värmeramp är en slags extern motor och kupévärmare där man kopplar kylvätskeslangar till bussen.
I alla fall så när man efter mycket möda krankat igång en djupfryst buss så tar det timmar att värma den med start och stopp körning. Värma på tomgång går inte med en diesel, den måste ha last.
Så... då lägger man i driven, drar åt handbromsen, drar ut handgasen så mycket det går utan att bussen smiter iväg, full fläkt och kollar så ingen idiotkollega stängt någon kran i värmesystemet och så går man in i 20min och tar sig en kopp kaffe, så är bussen varm och go när man kommer ut igen. Passagerarna ler och njuter av värmen.
Vad convertern egentligen tyckte om det håller vi tyst om.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: mån 22 feb 2010, 23:53 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
Gengaskokaren skrev:
Så... då lägger man i driven, drar åt handbromsen...

Aha.. det är så det går till, man lär sig nåt nytt varje dag. :lol:

Själv blev jag helt utan värme i bilen häromdan, men det tog knappt en timme att åtgärda, bytte termostat till 92graders (tidigare var på 88gr.) och spolade igenom värmepaketet sedan hade jag bättre värme än någonsin i skrothögen, det lustiga var att glykolen jag fyllde på kostade mer än den nya termostaten. :roll:

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: lör 27 feb 2010, 10:08 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Har ingen sand men däremot grus i en plåthink. Plasthinkar har en tendens att spricka vid kyla. Jag har funderat på det här med sand vs. grus, vad är bäst om man kör fast? Beror ju på hur man kör fast, i djupsnö eller på blankis kanske men ändå. Grushinken fungerar även som bakvikt på volvo 244an då den är aningen sladdvänlig annars.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: lör 27 feb 2010, 15:26 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 28 aug 2009, 19:15
Inlägg: 188
satt fast i snön fast jag hade snökedjor och 4 hulsdrift.
hjälpte ej att med att skotta å sanda,då bilen blev hängande på en snöhög.
fick helt enkelt ta fram domkraften och lägga planka under bilen.

mvh daniel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: lör 27 feb 2010, 18:54 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Nästan samma sak

Tidigare i Jan så parkarade jag bilen (Volvon 245:a) så att framhjulen sjönk ner och hängde
hela bilen på underredet... Fick ta en annan bil och dra bort den. Skulle varit kul att testa om
man tagit sig loss med kedjor... Skottade och använde sand och granris utan framgång innan
vi ryckte loss den.

Det som irriterade mig mest var att det inte var speciellt mycket snö kanske 15-18 cm men
att hålet där hjulet gick ner hade drivit igen... Ensam gick det iaf inte att ta sig därifrån på
något enkelt sätt. :twisted:

Dock en erfarenhet rikare... :mrgreen:

elcamel skrev:
satt fast i snön fast jag hade snökedjor och 4 hulsdrift.
hjälpte ej att med att skotta å sanda,då bilen blev hängande på en snöhög.
fick helt enkelt ta fram domkraften och lägga planka under bilen.

mvh daniel

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: fre 19 sep 2014, 22:34 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 11 sep 2014, 21:26
Inlägg: 53
Snart dags att förbereda bilen för en ny vinter. Har ni några nya tips angående utrustningen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: fre 19 sep 2014, 22:48 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Spola av under så du får bort sand och annat som kan binda vatten och frysa till.
Kolla fryspunkten på kylarvätskan.
Batteriet är bland det viktigaste, kolla om det är äldre än 5 år, ladda upp det helt med en bra laddare.
Spolarvätskan ska tåla lägre temp.
Mät motorvärmaren med ohm-mätare, men dra ur kupefläkten först. Visar den normalt så är den hel, annars är den kass. Effekten brukar vara mellan 300-500W, så lite matte krävs för att räkna ut det. Man vet vanligtvis inte om motorvärmaren över huvud taget fungerar, konstigt nog, man hör bara fläkten i kupen.

Startkablar, snöspade, bogserlina, ficklampa, reflexvästar, två varma filtar, extra mössa och varma vantar, extra tröja, liggunderlag, yxa, kniv, såg, trangiakök, chokladpulver. Tja, det vanliga i min bil, har säkert glömt nåt.

Här måste allt tåla -40 dessutom, så köper man billiga startkablar t.ex. så bryts dom av helt enkelt, rödspriten måste värmas innanför jackan före användning, batterier kör jag bara Litium numera. Batteriladdaren är den gula polar Ctek.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilen och vintern
InläggPostat: lör 20 sep 2014, 06:50 
kronblom skrev:
Man vet vanligtvis inte om motorvärmaren över huvud taget fungerar, konstigt nog, man hör bara fläkten i kupen.


Det är väl bara att lyfta på locket efter några timmars drift, och känna om motorn är ljummen? det brukar jag göra iaf..
Förövrigt ser min bilvinterväska ut ngt snarlikt, har även en handfull värmeljus och några marchaller nedpackade, och en sovsäck.
Brukar även ha ett extra fulladdat bilbatteri där bak om det är riktigt skitväder med snö mm....
(Har 10 mil till jobb t o r).


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet