Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: tis 30 sep 2014, 17:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag har ett intresse för amatörradio, men jag har dels inte funnit tid/tillfälle att gå utbildningen och dels prioriterat sådan radioutrustning jag kan och får använda ändå (i mitt fall primärt 27 Mhz bärbart) och som familjen lika lätt kan ta till sig.

Jag har nu åter igen kontaktat den lokala amatörradioklubben och får väl se om det går att få till den här gången...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: tis 30 sep 2014, 20:36 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Här i Norrbottens inland använder vi en del gamla 27 MHz, på fälten och i skogen jakt/jordbruksradio på 155 MHz. Båda har sina för och nackdelar men i allmänhet funkar jaktradion bäst upp till en mils avstånd med antenn på bil/traktor/hustak. Över en mil blir det 27 MHz, men bara i bil och hemma eftersom antennerna är så långa.

Slutsats av egna erfarenheter. Ska det vara bärbart blir det 155 Mhz jaktradion med skogsantenn/magnetantenn alla tider på dygnet eftersom den alltid är störningsfri och man vet hur långt man når.

Liknande frekvenser finns på amatörradio, sannolikt med samma egenskaper. Bara positivt om man kan utöka sin räckvidd på något sätt, risken med det är väl att man pratar med folk man inte känner och som kan ställa till det för en. Men man gör ju som man vill, risker i beaktande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: tis 30 sep 2014, 21:48 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Jag kan inget om detta, men tror att 27 MHz är mest intressant för mig.

Vad tror ni om följande paket:

http://fbradio.se/komradio-27mhz/radiop ... -cb-radio/

Jag tänker mig ha antennen på hustaket och radion inne i huset i källaren. Sladden är 10 m.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: tis 30 sep 2014, 22:24 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Har inte testat radion men jag har läst att den är bra. Jag har en sådan antenn och den är bra. 10 meter är nog för kort om den ska gå mellan tak och källare. Varför ska du ha radion i källaren?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 okt 2014, 11:05 
.


Senast redigerad av jallano_ lör 24 okt 2015, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 okt 2014, 11:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
jallano_ skrev:
Ju lägre frekvens desto svårare är det att pejla.

Det är ganska få som idag ensam har möjlighet att positionera andra på kortvåg,
då det krävs väldigt stora (dyra), riktbara antenner på flera platser.

För en vanlig radioamatör betyder det en fast mast, rotor och en beam eller logperiodisk antenn,
och då kan man bara se åt vilket håll signalen är starkast. Ganska mycket pengar,
vilket betyder en engagerad amatör och knappast någon raider.
Beroende på hur terrängen ser ut mellan sändare och mottagare så kan signalen kan studsa "bakvägen"
runt jorden och vara starkast åt helt motsatt håll än vart sändaren finns.

Som T-72 säger, kör man NVIS är det mycket svårt att positionera en sändare.
Signalen kommer nästan rakt uppifrån, lika stark åt alla kompass-sträck...

Jag tycker att rädslan för att pejlas är överdriven och inte alls ett så stort problem som folk här verkar tro.


Gällande OpSäk med amatörradiosignal så går det enkelt att be SSA att ta bort eventuella kontaktuppgifter från deras offentliga databas.


Amatörradio är utan tvekan det bästa man kan ha ur kommunikationssynpunkt.
Med amatörradio kan man fritt välja det frekvensband som är mest lämpligt för kontakten du vill ta,
du kan själv variera uteffekten du sänder med, det finns en hel uppsjö av olika antennmöjligheter för alla ändamål,
det finns en väldigt stor mängd olika sätt att sända trafik på, allt från morse, tal, digital text, digitalt tal, bildöverföring, dataöverföring (e-mail och surf)...


Om man inte använder sin radioutrustning idag, hur lätt tror du det är att använda den i en krissituation?
Vet du ens vilka frekvenser du skall använda? Har du koll på hur du skall göra med antenner och kablar?


Är man aktiv idag så lär man känna både andra människor och sin egen utrustning.
know-how besparar dig dagar av problemlösning i framtiden...


73 de SM6


Självklart är risken för att bli pejlad av rövare och även av andra amatörradioanvändare minimal. Det enda hotet i pejlingshänseende lär ju vara statsmakten och främmande makt.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 okt 2014, 12:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om man ser till vad som händer idag, med krig i mellanöstern och liknande så har USA och deras allierade kapacitet att pejla radio och telefontrafik. Men hur sannolikt är det att vi hamnar i ett läge där stormakt Röd invaderar på ett sådant sätt att motståndsrörelse behöver etableras, och i vilken mån kommer då preppers att bli tagna i anspråk för sådana uppdrag. Jag håller det för oerhört osannolikt.

Det vanligaste användningsområdet för radio efter SHTF kommer att vara vardagskommunikation/räddningskommunikation/jakt/statusrapporter från omkringliggande. När katastrofen är ett faktum och behov av radiokommunikation finns, kommer staten att satsa exakt NOLL kronor på att uppräthålla radiolagarna genom att pejla missdådare utan anropssignal tilldelad av SSA.

(konstaterar för övrigt att SSA och vissa av dess medlemmar likställer radioanvändande utan att man gått deras utbildning med ungefärligen att man flår sälungar levande.... Ungefär lika skitnödig inställning som man har till halvautomatvapen med pistolgrepp på vissa jaktforum här i landet)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 okt 2014, 12:46 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
R8N skrev:
Har inte testat radion men jag har läst att den är bra. Jag har en sådan antenn och den är bra. 10 meter är nog för kort om den ska gå mellan tak och källare. Varför ska du ha radion i källaren?


Ok. Behöver man enbart denna maskin för att allt ska funka eller ska man koppla den till en extern förstärkare mm?
Jag kan inte se något om strömmatning, är det 12v tror du? Eller kan man köra den på 220v?

Källaren var mest av praktiska plats skäl (få sitta i fred från övriga familjen..), men kan tänka mig att ha den någon annanstans också.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 okt 2014, 12:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Ongrid - Ja, sannolikheten att allmänt hållen radiotrafik skulle bli föremål för en insats efter SHTF är nog inte stor (för att inte säga obefintlig), såvida det inte för en eventuell kvarvarande statsmakt eller främmande ny makt framstår som om man sitter och organiserar motstånd eller liknande.

Som jag sagt tidigare är det främsta skälet för min del avsaknaden av möjlighet att delta i utbildning och att därmed bereda väg för amatörradiocertifikat/amatörradiolicens (vilket är korrekt, eller är båda korrekta och betyder olika saker?)...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 okt 2014, 12:54 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Jag tror främmande stormakters intresse förenskilda preppers begränsade personliga förråd av förnödenheter och utrustning är minimal. Hotet är störst från omkringboende som gör allt för att överleva. Att de skulle varit så förutseende och skaffat pejlingsutrustning istället för konserver har jag svårt att föreställa mig.

När all infrastruktur är utslagen så är det bara de som har egna kommunikationsutrustningar som vet vad som händer i omvärlden. Det kan vara allt från amatörradio till satelittelefoner och brevduvor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 okt 2014, 14:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
R8N skrev:
Jag tror främmande stormakters intresse förenskilda preppers begränsade personliga förråd av förnödenheter och utrustning är minimal. Hotet är störst från omkringboende som gör allt för att överleva. Att de skulle varit så förutseende och skaffat pejlingsutrustning istället för konserver har jag svårt att föreställa mig.

När all infrastruktur är utslagen så är det bara de som har egna kommunikationsutrustningar som vet vad som händer i omvärlden. Det kan vara allt från amatörradio till satelittelefoner och brevduvor.


Naturligtvis skiter både statsmakter och främmande makt i dina förråd, men det skulle inte förvåna mig om radiotrafik skulle dra till sig intresse i ett läge där all annan kommunikation omöjliggjorts av någon anledning. Det spelar ju mindre roll om syftet med ett hembesök är att hämta dina förråd eller din radioutrustning inklusive tillhörande "personal" (du) och kringutrustning (allt annat som gör att du hade möjlighet att sända). Som sagt - risken är minimal, men inte obefintlig.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 okt 2014, 16:27 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Jag blev tvungen att grotta ned mig i detta lite mera. Tydligen så finns det inom amatörradio en tävlingsform som heter ARDF på engelska, RPO eller rävjakt på svenska,
där man orienterar med hjälp av radiopejling:

ARDF


Nu är detta säkert lite andra frekvenser än dem som används för kortvåg - 3,5MHz och 144MHz och 27MHz nämns. Utrusningen som syns på bilderna förefaller vara både
liten och enkel. Frågan är hur mycket som egentligen behöver modifieras för att man ska kunna pejla andra frekvenser på kortvåg (NVIS undantaget)?
Jag kan för lite för att uttala mig om detta. Någon som vet får gärna beskriva vad som gör att det skulle vara svårare att pejla annan radiotrafik.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: ons 01 okt 2014, 16:51 
0 till 30 MHz är kortvåg, någon större modifiering behövs nog inte.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: tor 02 okt 2014, 09:14 
.


Senast redigerad av jallano_ lör 24 okt 2015, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: lör 10 jan 2015, 12:16 
Skall få tummen ur och fixa certifikat för amatörradio.
Kurspaketet från ssa har jag redan haft liggande ett halvår...
Skickat ut några förfrågningar om kurs.
Finns något ställe som kör det på distans om nu uppgifterna fortfarande är aktuella.
Fixas ska det i vart fall. Radioklubbarna verkar i många fall annars vara rätt slutna sällskap....


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet