Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: lite cree
InläggPostat: fre 03 okt 2014, 20:18 
har i veckan fått hem en omgång cree xp-l tog inte den absolut vitaste/mest ljusstarka denna gången, uten ett snäpp gulare ljus
för att leka lite så tog jag en lysdiod, matade den med 0.15A (ca 0.4w) och hängde upp den jämte taklampan
det räcker gott som svag allmänbelysning, kan läsa utan problem 1.5m under den
i den effekten så lär den ge runt 200 lumen per watt, vilket inte kkänns orilmligt

med en switchande drivning så blir effekten ca 0.5w för belysning som räcker i ett helt rum ,20 kvadrat

ett bilbatteri på 60Ah som laddas ut till hälften skulle då räcka i 720 timmar, eller 60 dygn med 12 timmars ljus per natt

detta tycker jag är helt underbart
en belysning som faktiskt fungerar bra med enkla medel och hög verkningsgrad

återkommer om -50%


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: fre 03 okt 2014, 20:25 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
kanon! :mrgreen:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: fre 03 okt 2014, 20:33 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
Imponerande små lysdioder. Är frestad att ta hem ett gäng såna och några lämpliga drivare för 230V för att kunna montera i vanliga gamla glödlampsarmaturer, och slippa de vanliga lampalternativen som passar i E27-sockeln.
Man får mycket ljus med låg effektförbrukning, fullt reparerbart vid behov (om man nu är smart nog att ta hem grejer i reserv också) och har man helt plötsligt inte tillgång till 230V längre är det en simpel operation att byta drivaren till en avsedd för t.ex. 12V och tuta och köra med det. Eller plocka ut lysdioderna och sätta dom där man har mer nytta av dom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: fre 03 okt 2014, 20:38 
provade att sänka strömmen till 0.075A vilket ger strax under 0.2w
det syns att det är mindre ljus, men jag kan fortfaarande läsa en tidning 1.5m under den utan problem, men det känns att det är för lite ljus för att jag vill göra det mer än någon minut åt gången

men man kan fortfarande gör enkla saker i ljuset, laga mat och äta o.s.v

och ett bilbatteri räcker då 120 dygn , eller om man laddar ut det helt, 240 dygn, nästan ett år

ett 3Ah 18650 räcker ca 55 timmar, för ljus nog att göra det vardagliga i

man kan även sänka det ännu mera (vet inte var gränsen för vettig effektivitet är, ska leta efter den så småningom) och ha det som nattbelysning


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: fre 03 okt 2014, 21:01 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
grym skrev:
...och ett bilbatteri räcker då 120 dygn , eller om man laddar ut det helt, 240 dygn, nästan ett år...

Tänk på att när det handlar om långa tider blir batteriets självurladdning minst en lika intressant faktor som hur mycket ström man förbrukar. Och att ett bilbatteri som töms så långsamt aldrig kommer återfå full kapacitet efter laddning, dom mår inte bra av att vara mindre än fulladdade under längre perioder.

Å andra sidan utgår jag från att man har en plan för att ladda batteriet om man bygger ett system för att använda 12V batterier när nätet inte är tillgängligt, så långa perioder oladdat bör det inte bli. Det behövs ingen stor solcellspanel för att hålla jämna steg med de effekter du pratar om, inte ens mitt i vintern.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: fre 03 okt 2014, 21:13 
hm, fortsatte

0.038A eller 0.1w

fortfarande läsljus , men inte som jag vill ha det, men räcker fortfarande för lätt allmänbelysning

då är vi uppe i 240 dygn på ett bilbatteri, vilket inte riktigt stämmer då man måste räkna med självurladdning

men en 5w solpanel så behöver man inte många soliga timmar för att ha belysning året om

om man säger såhär
4w under 6 timmar, rimligt för en fast monterad på en solig dag, blybatteri räcker för 200 timmars nattljus, eller 17 nätters ljus

det börjar bli rimligt att kunna ha belysning året runt med batteridrift och solpanel
inte så mycket ljus, men tillräckligt för att det ska vara annvändbart

edit, kom ett inlägg emellan, som jag redan svarat på nu :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: fre 03 okt 2014, 22:15 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Verkar ju klart intressant detta. Det skulle vara intressant att veta vart du köper dessa dioder och hur du gör för att montera upp dem.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: fre 03 okt 2014, 22:45 
leta upp en säljare som säljer det mesta av cree's sortiment och välj efter databladet
http://www.cree.com/%7E/media/Files/Cree/LED%20Components%20and%20Modules/XLamp/Data%20and%20Binning/ds%20XPL.pdf

upphängning, krok i taket :lol:
vill man ha lite mera effekt ska dom kylas, enklast är en bit 2-5mm aluminiumplåt
vill man ha lite mera riktat ljus kan man vika in kanterna och ha aluminiumplåten blank
vill man ha lite mera mjukt ljus så sätta en frostad skiva framför

det som är den stora skillnaden från köpelampor är att man väljer dom effektivaste lysdioderna
har en bra drivning och bra kylning och inte försöker annvända befintliga amaturer som är gjorda för glödlampor
och att man inte försöker driva lysdioderna till maximal effekt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: fre 03 okt 2014, 23:29 
gjorde om lite så jag kunde köra låga strömmar
vid 0.005A så gav det ljus ungefär som fullmåne på ca 4 kvadratmeter under lysdioden
= 0.01w

vid 0.001A så kunde jag se att gå inne i rummet, men då började det bli dåligt med ljus
detta är 0.0025w

om man kör det teoretiska bilbatteriet så håller det då 13 år
eller det där 3A 18650 4440 timmar, eller ett halvår, eller då ett år 12 timmar per da, eh natt

kommer ihåg när jag lyckades lägga händerna på den första vita lysdioden som fanns i närheten
mycket blått ljus, och om man drev den med 0.03A så lös den upp ett A4 så man kunde läsa
betydligt sämre än det sista jag provade här

en liten sammanställning sent på kvällen, lysdioderna har kommit för att stanna, och är nu så bra att man verkligen kan annvända dom för både låg och hög ljusstyrka, men om man väljer rätt prylar så har man ledljus för en minimal energiåtgång
funkar bra för bug in, vakkojan eller tältsemestern


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: lör 04 okt 2014, 02:02 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
grym skrev:
leta upp en säljare som säljer det mesta av cree's sortiment och välj efter databladet
http://www.cree.com/%7E/media/Files/Cree/LED%20Components%20and%20Modules/XLamp/Data%20and%20Binning/ds%20XPL.pdf

upphängning, krok i taket :lol:


Ok, så en liten 3.45 mm x 3.45 mm diod avsedd för ytmontering direkt på krok i taket alltså? :)

Jag tänkte att du kanske hade ytmonterat den på ett kretskort tillsammans med några motstånd eller så för att få rätt ström och spänning,
eller kommer den monterad på ett kretskort eller har du rent av lött fast två kablar direkt på dioden??

Jag har ibland funderat på att ta en billig LED-lampa från t ex Jula och öppna den och ta bort den elektronik som anpassar 230V till diod-spänningen och istället
sätta dit en krets som gör att man kan köra mot ett 12v batteri. Vad tror du om det?

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: lör 04 okt 2014, 07:17 
skit tror jag om det

en icke monterad ytmonterad lysdiod köper man om man har speciella monteringar, annars tar man den på en bit aluminium eller koppar, gör det hela mycket lättare

drivers så väljer man efter rinlighet
smidigast är att köpa en färdig som är switchad, finns gott om dom för en tjugolapp styck

men man ser till att ha lite lagom motstånd hemma med, så om dom går sönder så kör man enklast möjliliga variant med, kiss

ex har man 12v batteri och 3 vita så vet man att batteriet har från 12.8 till 11.5v , fulladdat till urladdat, men inte när den är under laddning då kan spänningen vara högre

för 1A så är spänningsfallet ca 3v, 3x8 = 9 v ,12.8-9=3.8v , 3.8/1(A)= 3.8 ohm så 3.3 eller 3.9 ohms motstånd 5w eller högre
och man har en rimlig kiss drivning på lysdioderna för högström
vill man ha 0.1A så skaffar man ett 39 ohms motstånd med , 0.5w
vill man ha 0.01A så tar man ett 390 ohms
mellan tummen och pekfingret

lite mera avancerat så vet man att när strömmen minskar så minskar spänningen över lysdioden, vid 0.1A ca 2.6v
då skulle man ex kunna ha 4 i serie på ett 12v batteri, för att minska effketförlustern i motståndet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: lör 04 okt 2014, 07:39 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
@grym

Varifrån köper du prylarna?

Får man se ett foto på uppställningen?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: lör 04 okt 2014, 08:25 
inget foto än, det är bara labbat med, så ett par kablar till en liten lysdiod är inte mycket att visa

och som sagt innan, hitta en försäljare som har utbud och välj rätt lysdioder så är det ok, det ändras hela tiden


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: lör 04 okt 2014, 09:33 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Jag hittade den här färdigbygda lampan, men 495:- gör att den är alldeles för dyr, tycker iaf jag.

10W LED CREE WD-1L10-L 9-50V

Man får väl hoppas att det snart kommer fram vettiga och billigare 12V LED lampor baserade på dessa nya dioder.
Tillsvidare får det nog bli 12v batteri->växelriktare->230v LED lampa

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lite cree
InläggPostat: lör 04 okt 2014, 09:42 
i stort sett, glöm färdiga lampor

du skall själv ha kontroll över dina lysdioder

jag hittar inga köpeprylar som är lämpliga för det jag har beskrivit ovan

det gäller att lära sig hur man gör innan det blir på allvar, så att kunna löda lite, grundläggande kunskaper hur man kopplar in lysdioder med motstånd är som jag ser det viktigt

här uppe i norra halvklotet är ljus det som felas mest när det är som djävligast


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet