Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: tråden om guldpriset
InläggPostat: sön 05 okt 2014, 08:40 
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18986/guld

tja, guldet sjunker som en sten, börjar ju bli dags att fundera på när det är köp och sälj läge på det

ingen som hört spekulationer varför guldpriset sjunker nu?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden om guldpriset
InläggPostat: sön 05 okt 2014, 10:12 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
För att aktiemarknaderna har gått upp, historiskt sett sjunker guld så länge som "aktier" går upp, tvärt om är också helt historiskt korrekt.

Lägger man båda kurvorna vid varandra så ser de ut som spegelvända versioner av samma kurva med några få undantag.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden om guldpriset
InläggPostat: sön 05 okt 2014, 10:20 
Som en sten? Jag håller inte med. En ganska jämn nedgång kring 10% under de tre senaste månaderna, under samma tid har oljan droppat kring 20%.

Hört nej men jag kan ju lufta mina egna spekulationer så får ni något att invända emot. :P

Ekonomin går dåligt, vilket borde dra upp guldpriset men räntorna är låga vilket ofta drar upp börsen, även råvaror är låga (pga den dåliga ekonomin?). Går börsen upp snabbare än ekonomin i allmänhet (och det gör den ju verkligen - än så länge) så är den en bra placering. Är börsen en bra placering så blir guldet automatiskt en sämre placering, man har tjänat pengar på att ligga i börsen men inte på att ligga i guld, därmed sjunker efterfrågan och därför priset.

USA kör sitt QE-race och lagom tills det börjar mumlas om att stoppa eller sänka farten på det kommer ECB och lovar två års QE inom EU. Jag tror därför att det finns förväntningar att börsen ska fortsätta upp under de två åren (gemene) man skänker pengar till innehavare av finansiella instrument.

Med såna lysande framtidsutsikter till härliga vinster på finansmarknaden är det klart :? att guldet går ned.

Det blir intressant den dag skräcken sprider sig över finansmarknaden. :-g :notme:
Jag undrar hur länge det håller.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden om guldpriset
InläggPostat: sön 05 okt 2014, 14:55 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Guldpriset är så komplext så jag gitter inte ens försöka förstå längre. Nu sjunker priset på olja och andra råvaror (inkl silver) och dollarn stiger. Dollarn ses fortfarande som en trygg hamn i förhållande till € och SEK. Ser man till guldpriset i SEK har priset inte sjunkit lika mycket och det är ju det som är intressant för oss som bor i Sverige.

Tidigare i våras/vintras var "gold backwardation" mycket i ropet. Med det menas skillnaden i handel mellan fysiskt guld och kontrakt på framtida leveranser sk futures. Priset på det fysiska guldet var högre än futures och skillnaden låg på en nivå som aldrig tidigare i historien. Hur det är med det idag vet jag inte för det är ganska tyst om det som händer med guldet idag. Alla som skriker om manipulation av guldpriset har väl ledsnat. Faktum verkar dock vara att det handlas med mycket (MYCKET) större volymer guldkontrakt än det handlas med fysiskt guld och att den totala volymen guldkontrakt dessutom är mycket (MYCKET) större än den fysiska tillgången.

Manipulationen av guldpriset menar man ska bero på att t ex dollarn skulle se väldigt illa ut om guldpriset tilläts sticka iväg för mycket. Dessutom finns det andra intressen som satsat på ett sjunkande guldpris som vill ha ett lägre guldpris. Ett lägre guldpris kan man få både genom att sälja det fysiska guldet men även futures och andra derivat. Ja, jag begriper inte ens hälften av detta.

Det jag begriper är dock att guldet har ett eget inneboende värde vilket inte pengar på banken eller ens sedlar i madrassen så i det långa perspektivet är guld och silver bra att ha så jag tycker att det är köpläge.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden om guldpriset
InläggPostat: sön 05 okt 2014, 15:40 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Rent allmänt så får man naturligtvis vara tacksam om priserna sjunker och passa på att utöka sina tillgångar när priserna är fördelaktiga.
Jag ser guld och silver som långsiktiga värdebevarare och inflationsskydd som man köper och sedan behåller livet ut eller till den dagen när ingenting annat återstår.

Buy and hold - forever.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden om guldpriset
InläggPostat: sön 05 okt 2014, 15:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag begriper bara att guldet blivit billigare, inte riktigt varför, men gissar att tidigare skribenter har rätt. Utökat min guldreserv med några gram då och då under året, men det är alltjämt en synnerligen blygsam summa det motsvarar i kronor. Siktar på att få ihop en nivå som räcker för att ta mig och familjen ut ur landet till alternativ BOL för det fall att svenska kronan plötsligt blir svårväxlad/värdelös. Det kommer dock att dröja ett tag tills jag når den nivå jag tror är tillräcklig. Som långsiktigt mål har jag satt att ha en årsinkomst för hela familjen sparad i guld, så att man vid kris och flykt kan klara sig ett tag även då man kommit fram till ett annat land...

Guldhamstringen har dock fått stå tillbaka för mer ömmande åtgärder. :-(

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden om guldpriset
InläggPostat: tis 25 nov 2014, 21:20 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Det är ett bra läge att köpa guld just nu tror jag...

Priset ligger nära produktionspriset för många gruvor just nu så det sker viss utslagning i gruvbranschen och det kommer sakta men säkert att leda till ett underskott.

Sedan kommer ekonomin att vända, just nu är det bara börsen som går upp, ekonomin haltar. Ett tecken på bubbla. Sådant brukar inverka positivt på guldpriset.

Men som alla råd och tips... lägg inte alla ägg i en korg... köp guld, silver... måttligt... utspritt under tid... vi spekulerar inte, vi förbereder.... Kör med 1 Oz mynt från kända utgivare för guld och 1 & 10 Oz för silver. Silver är bra för småmynten är inte värda så mycket så rent praktiskt går det att göra småaffärer direkt med mynten om man vill.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tråden om guldpriset
InläggPostat: ons 26 nov 2014, 12:05 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Eric Sprott har en del intressant att säga om guldpriset
http://ericsprott.blogspot.se/

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet