Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vitlök - bästa sätt att lagra den på?
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 17:40 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Jag har ofta haft problem med att vitlöken hinner skrumpna ihop innan den skall användas.

På nätet föreslår man att man antingen kan torka vitlöken eller frysa den, så jag har nu att välja mellan dessa två alternativ.
Även vitlök i vinäger går bra men bara för lagring upp till 4 månader och jag vill lagra i upp till ett år, minst.

Vitlök i olja rekommenderas tydligen däremot inte då det kan leda till matförgiftning.

Preserving Garlic

Just nu lutar jag åt att frysa in, eftersom det är klart enklast.

Vilket sätt är bättre för att bevara så mycket nyttigt som möjligt? Någon annan som har provat något sätt??

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vitlök - bästa sätt att lagra den på?
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 18:06 
Jag har min vitlök (och min gula lök) i papperskassar och trådnät som hänger på en vägg i pannrummet.

Med andra ord luftigt, torrt, mörkt och relativt varmt. Och mussäkert.

Min vitlöken håller över vintern, våren och sommaren, tills det blir dags för att skörda nästa omgång.

I december kommer jag att plantera ut vitlök till nästa år.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vitlök - bästa sätt att lagra den på?
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 19:23 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Skogsbonde skrev:
Jag har min vitlök (och min gula lök) i papperskassar och trådnät som hänger på en vägg i pannrummet.

Med andra ord luftigt, torrt, mörkt och relativt varmt. Och mussäkert.

Min vitlöken håller över vintern, våren och sommaren, tills det blir dags för att skörda nästa omgång.


Kan nog vara så att den vitlök man odlar själv håller mycket längre än den köpta.
Tyvärr så lyckas jag ganska dåligt med den egna vitlöksodligen så här långt.

Vilken temperatur skulle du säga att du har i rummet som du använder?

Jag har provat att ha vitlöken både i köket, där det är runt 18 C för det mesta och i matkällaren, där det är 6-10C.
I båda fallen så går det bara ett tag (några veckor eller högst någon månad) innan det börjar bli dåligt, men detta
är förståss å andra sidan köpt vitlök, som man kan misstänka redan varit lagrad ett tag innan den kom ut i butik.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vitlök - bästa sätt att lagra den på?
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 19:41 
I pannrummet (ett uthus) är det normalt mellan 15 och 25 grader, beroende på om jag eldat nyligen. Men framförallt är där torrt!

I ett kök eller en källare kan det vara för fuktigt. Det gäller att få vitlöken att "tro" att det fortfarande är högsommar och torka. Blir det fuktigt och kallt så tror den att det varit vinter och att det är dags att börja sätta fart och växa. Och utan vatten skrumpnar den snabbt, med vatten blir det blast.

Sedan hänger det ihop med hur vitlöken hanterats tidigare. Har den utsatts för kyla och fukt så kan lagringståligheten vara kraftigt nedsatt. Den vill då börja växa.

Jag har torkat min vitlök nästan två månader under tak ute, direkt efter skörd, och sedan förvarat den torrt inomhus i uppvärmt utrymme.

Troligen skulle den bästa platsen vara inne i vardagsrummet över eller nära ett värme-element. Eller uppe vid taket om du har någon form av kamin eller liknande. Så att det blir varm torr luft emellanåt. Och aldrig kall och fuktig luft.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vitlök - bästa sätt att lagra den på?
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 19:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det skiljer lite på olika sorter med hur de är att lagra . Om de har blast som är flätbar eller ej . Den du kan fläta är lättare att lagra .

Jag plockar inte upp mer lök än vad som går åt och resten får stå kvar i landet . Upphöjda bäddar som håller sig torra .

Du kan även torka vitlöken .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vitlök - bästa sätt att lagra den på?
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 20:06 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Crap, hittar inte länken men för några månader så var det på någon av off the grid siterna som ett sätt att odla vitlök i en pet flaska kom upp.

OM jag förstod sake rätt så var det jord i pet flaskan och sen en massa hål längs sidorna på den, i varje hål pulade man in en klyfta och så började där växa ut lökstjälkar, fattade jag saken rätt så skulle man kunna få i prinicp obegränsat med lök på detta vis (självklart kommande jordbyten mm)

har inte testat själv dock, någon annan kanske vet mer eller har länk till metoden?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vitlök - bästa sätt att lagra den på?
InläggPostat: mån 06 okt 2014, 20:56 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Skogsbonde skrev:
I pannrummet (ett uthus) är det normalt mellan 15 och 25 grader, beroende på om jag eldat nyligen. Men framförallt är där torrt!

I ett kök eller en källare kan det vara för fuktigt. Det gäller att få vitlöken att "tro" att det fortfarande är högsommar och torka. Blir det fuktigt och kallt så tror den att det varit vinter och att det är dags att börja sätta fart och växa. Och utan vatten skrumpnar den snabbt, med vatten blir det blast.

Sedan hänger det ihop med hur vitlöken hanterats tidigare. Har den utsatts för kyla och fukt så kan lagringståligheten vara kraftigt nedsatt. Den vill då börja växa.

Jag har torkat min vitlök nästan två månader under tak ute, direkt efter skörd, och sedan förvarat den torrt inomhus i uppvärmt utrymme.

Troligen skulle den bästa platsen vara inne i vardagsrummet över eller nära ett värme-element. Eller uppe vid taket om du har någon form av kamin eller liknande. Så att det blir varm torr luft emellanåt. Och aldrig kall och fuktig luft.


Aha, där lärde jag mig något nytt. Jag trodde att det var bra att ha vitlöken lite svalt och mörkt. Det förklarar nog varför det gick dåligt i matkällaren. Den skrumpnade och började gro, precis
som du skriver. Att hänga på väggen i ett varmt rum hade aldrig fallit mig in, men när du förklarat det så verkar det ju helt logiskt.

Dweomer skrev:
Jag plockar inte upp mer lök än vad som går åt och resten får stå kvar i landet . Upphöjda bäddar som håller sig torra .


Mina vitlökar blev fina men väldigt väldigt små, så tyvärr blev det inte mycket av det experimentet. Jag har kanske fel jord för vitlök...
Jag brukar ha kvar morötter och potatis så länge som möjligt i jorden. Morötter är också någonting som är svårt att lagra. Jag har nyligen läst att man kan frysa in rivna morötter.

Det fick bli en vända vitlök både till frysen och till torkmaskinen denna gång för att se om det är någon skillnad och vad som fungerar bra.

Derzu Uzala skrev:
Crap, hittar inte länken men för några månader så var det på någon av off the grid siterna som ett sätt att odla vitlök i en pet flaska kom upp.



Hittar du länken så får du gärna posta. Det vore intressant att se. Vitlök är ju en av våra mest nyttiga köksväxter så det vore trevligt att kunna odla den själv.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet