Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 13:08 
klistrar in en gammal länk

http://www.lygte-info.dk/info/Battery%2018650%20UK.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 13 okt 2014, 02:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Utan att försöka svära i Omladdningskyrkan så undrar jag försynt var man får tag på bra och billiga icke uppladdningsbara 18650? Mina börjar sina noterade jag vid en inventering i helgen. Jag skall också titt på laddningsbara, men jag vill ha vanliga som jag inbillar mig är väsentligt mycket mer lagringsbeständiga.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 13 okt 2014, 03:13 
Jag kör med uppladningsbara 18650 Xtar batterier och laddare. Dyra som kryptonit men funkat riktigt bra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 13 okt 2014, 07:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Xamuce skrev:
Utan att försöka svära i Omladdningskyrkan så undrar jag försynt var man får tag på bra och billiga icke uppladdningsbara 18650? Mina börjar sina noterade jag vid en inventering i helgen. Jag skall också titt på laddningsbara, men jag vill ha vanliga som jag inbillar mig är väsentligt mycket mer lagringsbeständiga.


Var har du fått tag på 18650 som inte går att ladda? Jag har hållit på med ficklampor i femton år och aldrig sett en 18650-cell byggd på det sättet. :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 13 okt 2014, 18:38 
har alldrig sett några, men man kan ta cr123 och ett blindstycke så kan man få det att funka på vissa saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 10:18 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Skogsbonde skrev:
Jag har nyligen skaffat en CooLook PB2000 iPower batteripack för 4 st 18650. Har 4 Panasonic 3400 mAh i den.

http://www.ebay.com/itm/Coolook-5V-2A-1 ... 1252491174

Den har testats med bra resultat här: http://lygte-info.dk/review/Review%20US ... %20UK.html

Verkar trevlig.


Något liknande (powerpack, portable power) har jag kikat efter en längre tid, utan att hitta något som passat just mig. Själv kör jag inte något alls med 18650 ännu tyvärr, utan är old-school och kör därför med 1.5V AA eller AAA, men nu blev jag lite sugen att börja med dessa mer kraftfulla 18650 istället. Måste... stå... emot... köpimpulserna! Har redan för mycket prylar!

Hittade förresten precis en liknande pryl, men avsedd just för AA-batterier istället, på biltema. Betydligt mindre energi i detta powerpack än din motsvarighet MEN ger kanske en liten backup ändå i en nödsituation och använder som sagt de mer vanliga AA-batterierna. Jag har inte köpt den ännu så vet inte om den fungerar väl och är värd sitt pris, men på pappret verkar den intressant.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... Ah-240141/

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 12:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ongrid skrev:
Xamuce skrev:
Utan att försöka svära i Omladdningskyrkan så undrar jag försynt var man får tag på bra och billiga icke uppladdningsbara 18650? Mina börjar sina noterade jag vid en inventering i helgen. Jag skall också titt på laddningsbara, men jag vill ha vanliga som jag inbillar mig är väsentligt mycket mer lagringsbeständiga.


Var har du fått tag på 18650 som inte går att ladda? Jag har hållit på med ficklampor i femton år och aldrig sett en 18650-cell byggd på det sättet. :hm:


Nu har jag fått upp ögonen och insett att jag kanske måste lära mig lite mer om batterier :D Jag har alltså kört med två CR123A som då tar samma plats ett 18650. Jag har aldrig reflekterat över detta innan, men nu inser jag plötsligt hur det hela hänger ihop... :smack:

Jag har ett par Surefirelampor och till dem hade jag en gång i tiden en ansenlig mängd sådana här:

Bild

Det var alltså CR123A som jag behövde fylla på med, men om jag förstått allt rätt så skall 2 CR123A motsvara 1 18650. Kan detta vara korrekt? Måste i så fall överväga 18650 på riktigt nu och dessa finns alltså bara som laddningsbara?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 17:00 
bara om ficklampan eller saken som ska ha batterierna klarar dubbla spänningen eftersom man då seriekopplar två batterier
men dom vanliga cr123 är 3v inte 3.7 (4.2)

så det är ingen direkt allt i allo lösning att ha dom två olika typerna liggandes


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 17:14 
Ja, det är korrekt. 18650 finns bara som laddningsbara. 18650 håller sin laddning mycket bra, klart bättre än LSD Ni-MH, och bra sorter kan lagra mer energi, och avge den snabbare, än CR123 eller 16340. Men annars är CR123 bra för lång lagring och kraftfulla lampor i litet format. För långtidslagring är det bra att ladda ur ett 18650 till ca 3,6 volt. Om man då lagrar det svalt håller det sin funktion mycket länge. Långtidslagrar man fulla eller tomma batterier så tappar de funktion lite snabbare. Men vi pratar då om år...

En nackdel är att det kan vara svårt att få tag på 18650 snabbt. Jag skickar efter från FastTech och har ett mycket avslappnat förhållande till leveranstiden. Just nu skickas oftast Li-Ion med "surface" mail. Alltså med båt från Kina, inte flygpost. Det innebär att man får räkna med uppåt 2-3 månaders leveranstid. Köper man innan man behöver, och redan har en del batterier på lager, så gör det inget. Man kan få batterier snabbare via kurir-post eller från en del leverantörer om de är inbyggda som del av en apparat. Men då kostar det mer...

Det finns några länkar tidigare i denna tråd. Panasonic NCR18650B 3400 mAh är mycket trevliga...

Värt att kolla upp är om ett batteri som är längre än 65 mm ryms i din ficklampa. 18650 med skyddskretsar kan bli närmare 70 mm långa...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 17:45 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Vad innebär det att ett batteri är protected?
Läser att det har med överladdning och urladdning att göra men hur görs det?

http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... -protected

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 18:01 
Det är en liten krets som dels mäter strömmen och dels spänningen. Kretsen är i form av en liten "bricka" som är fastsatt på ena änden av batteriet, samt en tunn metall-strip längs sidan till andra polen.

Om strömmen blir för hög eller spänningen för låg/hög så bryter den kontakten. Ibland även om temperaturen blir för hög.

Det innebär att batteriet blir skyddat mot kortslutning och att laddas ut eller upp för mycket. Li-ion är känsliga för sådant, och kan förstöras om de laddas ut eller upp för mycket.

I extrema situationer är "förstöras" samma sak som "explodera". Det finns en del Youtube-filmer där man demonstrerar detta. Klart underhållande. :rambo:

Normalt är max spänning 4,2 volt och min spänning 3,0-2,8 volt. En del ficklampor och annan utrustning har drivkretsar som skyddar mot för låg batterispänning. Och alla bra laddare har skydd mot för hög spänning. Men skulle en laddare eller ficklampa vara defekt så är batteri med skyddskrets fortfarande säkert.

Billiga batterier som säljs som "protected" kan vara fusk, och "skyddskretsen" är bara en metallbricka. Eller kretsen skyddar inte mot allt.

Jag använder i stort sett inte protected batterier, främst för att protected inte passar till alla ficklampor. Dessutom försöker jag se till att ha bra laddare och bra apparater som inte laddar ut batterierna för mycket.

Till min K40M med tre 18650 i serie hade det varit extra bra med protected. Orsaken är att små skillnader i kapacitet blir stora när batterierna närmar sig full urladdning. Det innebär att ett batteri kan bli överurladdat medan det fortfarande är "kräm" kvar i de andra. Det kan innebära fara. Jag ser till att byta batteri ofta, så fort jag märker att styrkan minskar lite.

Sedan är just det batteri du länkade till lite speciellt. Max spänningen är 4,35 volt istället för 4,2 som är vanligt för de flesta Li-ion. Detta batteri kan vara bra om man vill få ut lite extra effekt ur en ficklampa eller e-cigg. Man behöver en speciell laddare för att kunna utnyttja detta. Utan en sådan laddare kan man inte utnyttja batteriets hela kapacitet. Kanske bara 3000 mAh?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 18:09 
det sitter ett kretskort på ena sidan av batteriet + en ledare till andra sidan, så där mäter man spänningen över batteriet och dessutom finns det en kraftig transistor i serie som bryter spänningen ut om spänningen blir för hög eller för låg


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 22:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Efter att ha kommit till insikt om att jag inte hade 18650-batterier, hur svårt det nu kan ha varit att inte läsa på paketen och förstå att CR123A är hälften så långa som 18650, undrar jag om det inte går att köpa 18650-batterier här i Sverige, eller om det bara är prisskillnaden som gör att ni handlar från utlandet?

Om jag skall köpa 18650, laddare och batterier, vad skulle ni rekommendera? Har inte direkt bråttom, men skulle vilja klura ut om mina små lampor klarar protected 18650 innan jag beställer större mängder.

Skogsbonde, K40M verkar vara en strålande lampa, har du tips på var man kan hitta den till rimligt pris och vet du om den kan hantera protected 18650?

Måste ju ha en sån efter att ha läst mer om den... :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 23:25 
Xamuce skrev:

Om jag skall köpa 18650, laddare och batterier, vad skulle ni rekommendera? Har inte direkt bråttom, men skulle vilja klura ut om mina små lampor klarar protected 18650 innan jag beställer större mängder.


att läsa tråden från början :notme: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: ons 15 okt 2014, 00:20 
Xamuce skrev:
Skogsbonde, K40M verkar vara en strålande lampa, har du tips på var man kan hitta den till rimligt pris och vet du om den kan hantera protected 18650?


Det bästa priset just nu är kanske BangGood, med rabattkoden BLF för att få 8 procent rabatt.

Blir ca 870:-

http://www.banggood.com/SupBeam-K40M-Cr ... 37181.html

Ett alternativ kan vara att bevaka ficklampsforum och se om det dyker upp nya gruppköp med bättre pris. Jag deltog som sagt i ett gruppköp på BLF. Här är ett annat som är lite osäkert än så länge. Men om fler anmäler intresse kan det kanske bli av...

http://budgetlightforum.com/node/33655

Och det går utmärkt med lite längre 18650 batterier med skyddskretsar i den. Det bör vara skyddade batterier om man kör i serie. Det är till och med så att mina batterier utan skyddskretsar sitter lite väl löst i batterihållaren. Jag har en uppsättning skyddade Panasonic NCR18650B batterier under transport, men räknar med de kommer fram först i december...

Men sedan finns det ju AceBeam X60M också. Större och lite dyrare. 6 X 18650. 3 X MT-G2. 10 000 lumen... :surprised:

http://www.banggood.com/Supbeam-X60M-3C ... 37359.html

Här finns ett erbjudande för hur man kan få den lite billigare och med gratis batterier:

http://m4dm4x.com/2014/10/10/10k-lumen/

Fast jag nöjer mig nog med min K40M. Skall försöka låta bli att köpa ny dyr ficklampa tills CREE kommer med något ändå häftigare än MT-G2. :notme:

Köper du en lite dyrare lampa (ficklampa känns som fel ord...) så kan det vara rimligt att kosta på den lite dyrare fraktsätt. Det är möjligt att du då även kan få batterier hyfsat snabbt. Men jag har inte haft anledning att kolla närmare...

Det är bara prisskillnaden som gör att jag handlar 18650 utomlands. Och att jag inte har bråttom. Finns säkert 18650 att köpa i Sverige, har bara inte kollat på länge...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet