Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 18:35 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Jag var själv inne på glasburkar med glaslock och ringar från början men hamnade på de burkar jag länkar till ovan efter att ha vridit och vänt på för- och nackdelar. Jag tänkte såhär....

Burkarna som används med ringar är inte så lätta att få tag i och kostar rätt mycket (nu har jag inget pris i huvudet men jag har för mig att jag hamnade över 10 kr/st vid nyköp). Ringarna kostar tydligen ca 20 kr st, jag vet inte hur många gånger man kan återanvända dem vid tryckkonservering, som är mitt huvudanvändningsområde. Är det rimligt att anta att en ring håller för 20 ggr?

I så fall, om jag vill ha 200 konserver som ska konserveras om årligen i 20 år så blir det med ringar:
200 * 10 + 200 * 20 = 6.000 kr.
Med plåtlock:
200 * 3 (burken) + 200 * 15 (antal lock) * 1 (locket) = 3.600 kr (Jag räknar här med att använda 15 lock under 20 år till en burk)

I det senare fallet får jag dessutom burkar som är lätta att fylla, tömma och diska samt lock med klickfunktion; man kan gå och trycka på sina burkar och höra om vakuumet släppt i någon av dem.

/MD


För mig som inte vet så mycket om konservering, finns det något utöver ekonomin att ta hänsyn till?

Tex har billiga plåtburkar någon liner på insidan i tex något obskyrt plastmaterial? (kan släppa kemikalier över tid eller vid upphettning)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 19:40 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Amerikanarna håller på en hel del med konservering.
Sök på E-bay med orden canning, jar, lid, preservation, supplies etc.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 19:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Mina favoritplatser på amerikanska sidan är dessa . Mängder med kul saker .

https://www.lehmans.com/

https://www.homesteadersupply.com/#

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 16:55 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 23 okt 2014, 13:00
Inlägg: 66
Jag är ingen expert på ämnet och har inte heller googlat det eller kan bjuda på någon definitiv sanning men när jag var grabb så brukade mamma konservera grytor och liknande i vanliga värmefasta glasburkar genom att hetta upp innehåll och burk och sedan försluta med tätslutande lock. Har ett minne av att man skulle ha så lite luft som möjligt i burken. Var aldrig med om att det skulle ha blivit skämt heller. Tror man använde parafin förr för att få det riktigt tätt?

Edit: Hetta upp=Koka. Alltså, koka upp innehållet som ska vara i burken och koka själva burken i vatten.


Senast redigerad av lantnolla mån 27 okt 2014, 18:56, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 18:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Paraffin användes bara till sylt , saft och gelé .

Att fylla burkarna ända upp är inte att rekommendera då det som är i gärna vill svälla och då hamnar mellan locket och burken vilket kan göra det otätt .

Att konservera genom att koka i vatten ger inte sån temperatur att det dödar alla bakterier , många dör vid 60-70 grader men tex botulintoxin kräver över hundra grader . Och det får man inte utan att koka under tryck .

Finns trådar på forumet där det går att läsa in sig lite mer i ämnet samt i handboken på alternativ .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: tor 13 nov 2014, 22:40 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 10 aug 2014, 11:51
Inlägg: 7
99 kronor är alldeles för dyrt, samma ringar finns här för 2kr/styck!
https://smabruket.wordpress.com/till-sa ... tillbehor/

Fortsättningsvis vill jag fortsätta vurma för glasburkar med ringar av naturgummi, visst det rekomenderas att man byter ringarna vid varje konserveringstillfälle men vissa användare har haft dom i 12 år, huvudsaken att man kollar dom innan konservering.

Glas är glas och innehåller inget BPA som den "amerikanska" varianten gör, var och en får avgöra betydelsen av detta.

Klarar då ringarna av naturgummi 15 PSI tryckkonservering som krävs för att säkerställa att man inte drabbas av Botulism?
Flera jänkare har använt glasburkar med glaslock, typ WECK, framgångsrikt, dom rekomenderar bara att man använder 3 klämmor istället för 2 som är normalt vid vattenbads inkokning.
Naturgummit i sig är inte så resistent mot höga temperaturer och försämras förutsatt att denna höga temperatur är syrerik, detta är inte fallet vid konservering i vattenbad och ej heller vid tryck då hela konserveringsapparaten är fylld med ånga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: tor 13 nov 2014, 23:35 
Du kommer runt problemet genom att hetta upp innehållet igen innan du äter. Varken toxinet eller bakterierna klarar höga temperaturer. Problemet är att dessa bakterier har egenheten att blida sporer som sen åter blir bakterier efter steriliseringen. Sporerna tål högre temperaturer. Ett annat sätt är att sterilisera, låta stå någon dag och sterilisera igen. Lågt pH, kall förvaring och hög salthalt hjälper också. Dessa faktorer samverkar så man behöver inte ha 15% salt i tomatpurén för att vara säker. Konserveringsmedel är ju ett annat sätt även om jag personligen försöker undvika det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: fre 14 nov 2014, 00:38 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 15:30, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: fre 14 nov 2014, 00:49 
slöbläddrade i biltemakatalogen på skithuset och kom ihåg tråden

http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Forvaring/Glasburk-med-lock-850032/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: ons 17 dec 2014, 12:28 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Slänger in denna länk där det mesta verkar finnas:

http://www.kuntze.se/produkter/formdeta ... ningar-211

"Packningar till konservburkar i standardformat. Nytillverkade i egen fabrik. Material: Paragummi, ett material som är smakfritt och godkänd för livsmedel. Färg: Beige eller röd."

Beställes via telefon eller hämtning i Västberga (Sthlm).

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 01:32 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Dweomer skrev:
De fungerar bra .
För att det ska bli riktigt vacum så får man inte dra åt locket helt tajt utan luften som finns i burken måste kunna komma ut . Man ser sedan om konserveringen lyckats för då buktar locket innåt och är inte utåtbuktat eller rakt . Då har locket sugits fast och ska sitta .

Men man ska också vara uppmärksam på hur locken tagits lös från burken förra gången så det inte blivit snebrutet , då kommer det inte hålla tätt . Finns olika modeller på tänger som man kan valsa om locken med så att de blir täta . Har lagt in bilder på såna tänger tidigare , finns att köpa i estland bl.a .

Annars så finns nya lock att köpa så man kan känna sig säkrare .

Kan inte hitta vad det är för tång du menar, lust att hjälpa till?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 08:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag köpte den när jag bodde utomlands så har aldrig sett en i sverige . Möjligt att den finn att få tag i i finland . Svårt att googla på också då man måste ha rätt namn på sakerna .
Jag la in bilder på forumet för länge sedan men de är nog borta de med .

Kanske någon av de österut boende kan hjälpa till ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 14:51 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Dweomer skrev:
Jag köpte den när jag bodde utomlands så har aldrig sett en i sverige . Möjligt att den finn att få tag i i finland . Svårt att googla på också då man måste ha rätt namn på sakerna .
Jag la in bilder på forumet för länge sedan men de är nog borta de med .

Kanske någon av de österut boende kan hjälpa till ?

Jag kollade dina gamla inlägg med ordet tång, hittade inget. Du råkar inte veta vad det heter på något annat språk?

Jag vet ju förvisso inte om det är värt att ha en ens. Syftet med denna tång är alltså att fixa till lock till normala glaskonserver med sådant skruvlock där man bara vrider en liten andel av ett varv för att öppna, där locket blivit skevt vid öppnande, korrekt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservglas, konservburkar, var får man tag i dem?
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 14:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Tången valsar in kanten runt hela burken . De här vanliga burkarna med typ saltgurka osv . Ett skadat lock är skadat men locken går att återanvända fler gånger med valsningen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet