Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 15:28 
UV-5R är en trevlig och billig (ca 270:- inklusive frakt) radio med massor med tillbehör och med många möjligheter. Många knappar och inställningar. Så många att den tyvärr i stort sett är oanvändbar för en ovan användare utan omfattande träning...

Det är värt att hålla i minnet att UV-5R är en gammal radio och att det kommit nyare som är klart bättre. Vattentäta och med bättre signal osv. Men som jag förstår det är UV-5R en fullt fungerande lösning som fortfarande är löjligt prisvärd. Istället för att ha en radio per grupp/familj kan man med UV-5R ha en per person och ett par i reserv...

Jag inbillar mig också att en UV-5R fungerar som bra vaccin mot att senare köpa en dyrare radio som kan mindre...

Det kan tänkas att en del inte är intresserade av UV-5R just för att den kan anses onödigt komplicerad. Det är synd eftersom det går fint att göra den väldigt enkel att använda, men det kräver lite jobb.

Eftersom det är möjligt att programmera och låsa radion kan man förbereda den så att de allra viktigaste funktionerna är direkt tillgängliga när man slår på den, och resten är låst. Det innebär att man kan få det bästa av två världar: En väldigt billig, enkel och "idiotsäker" walkie-talkie som vem som helst kan använda med minimala instruktioner. Och samtidigt en flexibel handhållen amatörradio. Dessutom kan UV-5R fungera fint tillsammans med många andra radioapparater.

Jag använder programvaran CHIRP och kabel för att göra alla mina apparater helt identiskt programmerade enligt följande:

Förslag till programmering:
  • Licensfria kanalerna, med namn, först i kanallistan: JAKT 1 - JAKT 7, PMR 1 - PMR 8 och SRBR 1 - SRBR 8. Det innebär att radion är förberedd för att fungera på de licensfria kanaler som är mest troliga att andra kommer att använda, och dessa licensfria kanaler är de som är minst troliga att orsaka problem om de används innan SHTF. Det innebär också att dina UV-5R kan fungera med andra radioapparater i närheten som använder samma frekvensband.
  • Dual Watch är satt till Enabled. Det innebär att radion kan lyssna efter sändningar samtidigt på två kanaler, A och B.
  • A är satt till JAKT 5. JAKT 5 är 156.000, en licensfri "slaskfrekvens" och är lämplig för test och som anropsfrekvens.
  • B är satt till PMR 8 med låg uteffekt. PMR 8 är typiskt använd som anropsfrekvens för PMR. Inte helt laglig att använda med UV-5R eftersom denna radio sänder på för hög effekt och kan använda större antenner. Är man angelägen om att vara helt laglig kan man sätta UHF TX Enabled till OFF. Då kan man inte sända alls inom PMR/SRBR, men man kan fortfarande lyssna.
  • Dual Watch TX Priority är satt till Off. Det innebär att radion kommer att sända på den av A/B som den senast tog emot något på. Gör det enkelt att svara.
  • Display Mode (A) är satt till Name. Det innebär att det inprogrammerade namnet på kanalen visas, inte frekvensen.
  • Display Mode (B) är satt till Name.
  • Display är satt till A. Det innebär att det är JAKT 5 som används som default.
  • VFO/MR Mode är satt till Channel. Det innebär att om man använder scannern så kommer bara de inprogrammerade kanalerna att scannas av. Om det är få kanaler som scannas går det snabbare. UV-5R scannar ca 3 kanaler i sekunden.
  • FM Radio Preset är satt till en fungerande FM-kanal. SR P1 i mitt fall.
  • Keypad Lock är satt till Enabled. Det innebär att knappsatsen är låst direkt när man slår på radion. Liten risk för att inställningar ändras. Knapparna för att slå på FM-radion och ficklampan är fortfarande tillgängliga, intill PTT, men samma knappar används för att slå av samma funktioner.

Tillsammans innebär detta att man kan räcka över en radio till en ovan person som aldrig använt en UV-5R och det enda man behöver visa är:

Nödvändiga instruktioner:
  • Hur man slår av och på radion och ändrar volymen.
  • Hur man sänder genom att trycka in Press-To-Talk-knappen och pratar in i radion.

Klart! Sambandsprov! Utgå! ;)

Senare kan man bygga på med att visa hur man låser upp knappsatsen och:

Påbyggnad:
  • Hur man pratar effektivt över radio.
  • Byter frekvens för FM-radion.
  • Byter kanaler för A/B.
  • Ändrar Squelch. (Brusgränsen.)
  • Startar scannern.
  • Förbättrar räckvidden genom att välja plats.
  • Hur man slår på FM-radion och ficklampan.
  • Hur man laddar och byter batteri.
  • Byte av antenn.

Du hittar en bra manual till Baofeng UV-5R här: http://radiodoc.github.io/index.html
Det finns mycket bra information här också: http://www.miklor.com/uv5r/

Hur har du dina UV-5R programmerade?

Här är några skärmdumpar från CHIRP som visar dessa inställningar:

1 Memories.
Bild
  • Licensfria kanaler. Det går även att lägga in sändningsstyrka, high/low och om scannern skall hoppa över, S=Skip.

2 Basic Settings.
Bild
  • Display mode. Name innebär att det inprogrammerade kanalnamnet visas.

3 Advanced Settings.
Bild
  • Dual Watch Enabled. Innebär att A och B bevakas samtidigt.
  • Dual Watch TX Priority Off innebär att sändning/transmitt (TX) med automatik görs på den kanal som det senast
    var aktivitet på.
  • Automatic Key Lock Enabled innebär att knappsatsen låses med automatik en stund efter att den låsts upp.
  • Broadcast FM Radio innebär att man kan lyssna på FM-radio. Exempelvis SR P1.

4 Other Settings.
Bild
  • Power-On Message: Text som visas då man slår på radion. Man kan använda det för att identifiera olika apparater.
  • UHF TX Enabled: Man kan stänga av sändning på UHF om man vill undvika att vara olaglig med att sända med för hög effekt på PMR-frekvenser. Man kan fortfarande lyssna.

5 Work Mode Settings.
Bild
  • Display: A innebär att A kommer att vara den kanal som används som standard.
  • VFO/MR Mode: Channel. Anger att scannern skall arbeta med kanaler.
  • MR A Channel: 5 Anger att A skall vara JAKT 5.
  • MR B Channel: 15 Anger att B skall vara PMR 8.

6 FM Radio Preset.
Bild
  • FM Preset (MHz): 88.0 är SR P1 där jag bor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 15:45 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 dec 2012, 22:09
Inlägg: 215
Ort: Stockholm
Man skulle inte kunna lägga upp en fil där alla dom här inställningarna finns sparade för oss som inte är så hemma på att programmera våra Baofengs än. Har man i alla fall nått på dom tills man hinner sätta sig in mer.

_________________
"A furore Normannorum libera nos, Domine"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 15:56 
Ja, scannern är ingen blixt direkt. Men den fungerar.

Det går att ange "skip" på inprogrammerade kanaler med CHIRP. Det innebär att man kan ha många förprogrammerade kanaler, men scannern hoppar över dem.

Det är lite lömskt med färdiga IMG att ladda över. Det har kommit en ny firmware N5R-20/BFB297 som har ett par nya små finesser, man kan se batteristatus mm, men som också innebär att en IMG för en UV-5R inte säkert fungerar för en annan. Effekten kan bli att en radio slutar att sända eller ta emot (TX/RX). Går att lösa, men jag var väldigt bekymrad ett tag. Jag hade precis fått hem nya apparater och programmerat dem, men de vägrade ta emot. Höll man in MONitor så tog de emot...

http://www.miklor.com/uv5r/UV5R-Recovery.php/

Så länge alla har samma firmware eller äldre än N5R-20/BFB297 så är det inga problem. Eller om man klipper-och-klistrar mellan olika fönster i CHIRP

Men jag kan göra några skärmdumpar...

Vi kan vänta lite så får vi se om någon har förslag till förbättringar av mitt förslag i första inlägget. Sedan gör jag några skärmdumpar. OK?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 16:54 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: sön 17 aug 2014, 15:52
Inlägg: 46
STORT tack för denna post! :up: Väntar spänt på mina UV-5R:or och jag kommer definitivt att kolla på denna tråd då jag ska sätta mig och få igång dem då jag är en total novis när det gäller all komm utrustning utöver mobiltelefon :)

/M


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 17:56 
Ja, CHIRP är inte helt lätt att använda. Man kan få testa på några olika sätt för att få sådant som klipp-och-klistra och annat att fungera som väntat. Men med tanke på priset och vad programmet kan göra är det klart imponerande...

Har lagt in en del skärmdumpar nu. Kolla gärna att där inte är något tokigt... :oops:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 19:33 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Utmärkt post skogsbonde! :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 19:40 
xsive skrev:
Tog ett tag men nu har jag från min speglingsfil från radion skapat en fil a la storbondes progg och laddat upp till radion.
Enda jag undrar över är att när jag programmerar mina minnesplatser så har jag en jäkla massa fler kolumner än Loc, Frequency, Name, Power, Skip

Jag har även kolumner för:
Tone mode. Står inställd på (none) på samtliga kanaler
Tone. Står inställd på 88.5 på samtliga
Tone Sql. Står inställd på 88.5 på samtliga
DTCS Code. Står inställd på 023 på samtliga
DTCS Rx Code. Står inställd på 023 på samtliga
DTCS POL. Står inställd på NN på samtliga
Cross Mode. Står inställd på Tone Tone på samtliga
Duplex. Står inställd på (none) på samtliga
Offset. Står inställd på 0.000000 på samtliga
Mode. Står inställd på FM på samtliga

Är det något jag skall peta i :?: :?:


Jag tror att du kan lämna allt som det är.

Tone Mode None gör att det mesta är ointressant.
Duplex och Offset har med repeaters att göra.
Mode skall vara FM.

Någon som vet bättre får gärna komplettera...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 19:50 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Grymt jobbat skogsbonde! :up:
Blir att beställa några Baofeng.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 20:03 
Browser är att man kan se alla inställningar som rå data i en trädstruktur. Inget som är direkt användbart om man inte felsöker CHIRP.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 21:21 
:up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 22:29 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Grymt bra Skogsbonde! :up: Väntar med spänning på att progkabeln skall komma.
Kommer nog att beställa ett par apparater till som "reserv" :D

OT: Vet någon om det finns en smartladdare som gör att man kan ha den i laddstället hela tiden, eller är det till att modda om den så att den levererar typ 150mAh?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 22:57 
Det räcker nog att ladda före och efter användning eller minst en gång om året. Jag går igenom alla mina laddningsbara apparater och batterier (och brandvarnare och brandsläckare) under julhelgen.

Det är inte lämpligt att ladda li-ion oövervakat...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 15:00 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 aug 2014, 16:54
Inlägg: 36
STORT Tack för guiden hade inte fixat att komma igång utan den!!

Fick mina två Boafeng idag efter att ha väntat i månader. Verkar vara olika mjukvara i dom så jag får tyvärr programera dem var för sig.
Ett problem är att den ena radion inte vill ändra sig från frequency till name i displayen det står alltså 155.00000 istf Jakt 5, detta trots att jag ändrat och laddat över i CHIRP. Någon som vet varför?

Sen undrar jag om "tone mode" i memories, vad är det? Och vad skall det vara för val nu står jaktkanalerna på TSQL och PMR på DTCS?

Julafton framför laptopen idag :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 15:26 
Det säkraste sättet att programmera om apparaterna har olika firmware är att ladda ner konfigurationen från en radio till chirp, sedan uppdatera och därefter ladda upp samma konfiguration till radion från chirp. Och upprepa likadant för varje apparat. Men jag tror att detta bara gäller om apparaterna har olika firmware och en av dessa är N5R-20. Inga garantier dock...

Men för att spara tid och arbete är det möjligt att klippa-och-klistra i kanallistorna. Man kan alltså kopiera kanallistan från en apparat till en annan. Men sedan är klipp-och-klistra i chirp lite speciellt, så man får räkna med att experimentera en del innan man får det att fungera korrekt.

När det gäller att det visas frekvens istället för namn på kanalen:

Kolla i CHIRP att "Display Mode (A)" och "Display Mode (B)" båda är satta till Name. Och kolla frekvenserna du lagt in. JAKT 5 bör (väl?) vara 156.000.

Bild

Det är möjligt att en reset annars kan hjälpa. Du hittar en bra(!) manual här, och även info om hur man resettar apparaten: http://radiodoc.github.io/index.html

Testa meny 40: Reset all. Men sedan pratar radion Kinesiska, så den behöver programmeras om direkt... :lol:

Tone mode har jag aldrig använt. Kör med Tone Mode none på alla kanaler. Annars gör Tone Mode det möjligt att låta bli att lyssna på sändningar som inte använder rätt tonval. Användbart i situationer då det är mycket radiotrafik i området, men du vill inte höra eller bry dig om annant än det som är riktiat just till dig. Exempelvis om ett jaktlag har ett tonval aktiverat för sina kanaler så slipper de höra och bli störda av andra jaktlag som sänder på samma kanal.

Om någon har tonval aktiverat så kan du alltså inte nå den personen om du inte har samma tonval.

Dessutom används tone mode (tror jag) för att styra repeaters. Du måste alltså ha rätt tonval inställt för att det du sänder skall skickas vidare.

Det finns en knapp "MON"itor under "PTT" Press-To-Talk som kan användas för att lyssna på alla sändningar med avstängd brusspärr (Squelch) oavsett tonval, men det är bara aktivt medan du håller ner knappen. Samma knapp används för att tända/släcka ficklampan.

Viktigt att tänka på är att tone mode inte är någon kryptering. Det du sänder med tone mode kan höras av vem som helst, men man kan välja att inte ta emot sådant som inte har rätt tonval inställt, för att få det lite lugnare i radion.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda!
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 16:24 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 21 jan 2014, 20:39
Inlägg: 25
Ort: Stad
Riktigt bra tråd Skogsbonde :up:
Nu har jag beställt två stycken Baofeng UV-5R enligt dina rekommendationer och ser fram emot att få hem dem och testa.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet