Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: mån 20 okt 2014, 19:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är kanske nåt man vill veta innan man köper en gård .
Och så slipper man upptäcka i efterhand att det man trodde inte stämde .

För att förenkla så långt det bra går så kan man räkna om djuren i NE , nötkreatursenheter .
Olika djurarter räknas om så de passar in i formeln .
Sedan räknar man ihop den summa man får och dividerar med antalet hektar åker man har .
En gård med medelgod åkerjord kan försörja 0,7NE per HA .

Nötkreatursenheter NE
ko (500kg)= 1,00
kviga över 1år= 0,5
kalv under 1år= 0,3
sugga med kull=0,35
slaktsvin=0,07
100 höns lätt ras=1,0
100 höns tung ras=1,4
arbetshäst=0,9
tacka med lamm=0,15

Nu kan man fundera på hur många djur man vill ha och av vilka sorter tex :
1 häst , 2 kor , 20 höns och 5 får = 0,9 +2 + 0,02 +0,75 = 3,67 NE

Har jag 3 hektar mark så blir det 3/3,67 = 0,82 NE per hektar vilket då är för många djur till den marken för att ha mat åt dem .
Antingen får man då skaffa mer mark eller minska på antalet djur .
Och de här djuren ger ju även en avkomma som inte var inräknad här .

Men det här är en överslagsberäkning , det finns mer att ta hänsyn till senare tex hur väl man sköter sin mark , hur man skördar fodret och en mindre del vilka raser man har på sina djur .

Men man kan ändå räkna med att då maskinerna inte längre finns eller blir för dyra att använda för de allra flesta så kommer fodret att ha lägre fodervärde än idag .

Men till viss del kan man förbättra förutsättningarna genom att sköta gården så bra det bara går .

Hoppas att nån har nytta av det här .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: mån 20 okt 2014, 20:29 
:up: :up:
det är den sortens enkla tumregler 99% av befolkningen skulle behöva kunna och förstå


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: mån 20 okt 2014, 21:00 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Vad betyder medelgod åkerjord?
Och hur mycket konstgödsel behöver man för att klara detta?
Är det en gammal lista eller ny?

Vi har ungefär 2 ha åker och 1 ha bete/impediment/övrig mark + skog. Förr i tiden fanns nog en eller två kor här, någon häst och kanske någon gris också. Det finns åtminstone spår av det i ladan. Och höns. Gården delades på 1880-talet.

Jag vet ej om de var tvungna att köpa foder men 2 ha ger inte mycket hö och foder. Jag tror det var väldigt knapert, speciellt när det var dåligt väder på sommaren och fodret tog slut redan till jul... Och allt skulle räcka till en stor familj.

Men jag är ingen expert, det är därför jag frågar. Och vi köper hönsfoder till våra hönor. Grannen har sin får på våra åkrar.

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: mån 20 okt 2014, 21:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Medelgod åker där har man tittat på hur åkerjorden ser ut i mullhalt övriga beståndsdelar och sedan vilka näringsämnen som finns . Och fått det medel som passar på flest gårdar över hela landet .

Man räknar inte med någon konstgödsel i det här fallet utan bara vad djuren kan ge tillbaka i form av stallgödsel och urin .

Listan kom i slutet på 1980-talet då den ekologiska odlingen startade lite mer seriöst . Men man räknar djurenheter både i konventionell odling och i ekologisk efter samma principer .
Och de här siffrorna är de som fortfarande gäller .

De här äldre torpen brukade få tillskott från dagsverken åt storbonden i byn eller lite jobb åt kyrkan . De tog ofta in myrhö eller hade hamlade träd som gav ett extra tillskott till fodret .
Men tex gudmundstjärn i medelpad har nedtecknat om hur dåliga ben korna hade ppå våren och att de drog korna ut ur ladugården på trasmattor och la dem i solen så de fick lite energi och färskt gräs så de orkade gå på skogen under sommaren .
De korna var också mindre och behövde mindre foder men dagens kor är mer ekonomiska ändå om man räknar om vad de producerar per MJ i fodret . Men mängdmässigt skilde det lite .

Grisar hölls på svältgränsen tills de skulle börja gödas inför slakten . Det är också ett djurslag som växer bra på kort tid .

Att titta på vad som gick förr är inte alltid det bästa om man vill driva ett jordbruk .

Finnarna var betydligt bättre bönder än svenskarna . Och väldigt duktiga på djur . Ofta var deras djurbesättningar större på sämre marker än vad motsvarande svensk bonde klarade .

Tex om man släpper en ko på ett stort bete under sommaren så kommer hon att behöva minst ett hektar för att ha mat under hela betestiden , men om man sköter sitt bete och låter kon stripbeta så kan hon klara sig hela betesperioden ut på ca 400 kvm .

På samma sätt gäller hur man i övrigt brukar sin jord för att få ut så mycket som möjligt av den .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 23:04 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 04:48
Inlägg: 183
Ort: Skara
Jag har en fråga om någon vet detta, men i USA tex så räknas man inte som boskapshanterare dvs bonde om man döper sina djur, finns det någon liknande lag i sverige?

_________________
Annuit Coeptis Novus Ordo Seclorum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 23:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
När du har tagit reda på hur många djur din gård kan föda på det här viset är det dags att se om det verklige stämmer .
Nästa steg är att börja sätta upp foderstater och göra en grundutfodringsplan .
Där tar man även med de förluster man får vid skörd och lagring av fodret .

Då vet man vilka grödor som man har att odla på den mark man har , och man har också de som man måste köpa in . Men i en osäker framtid så bör man kunna odla allt hemma .

Det är där som problemen kommer , allt går inte att odla i hela sverige . Så vissa grödor som man kanske tänkte på i början inte alls fungerar pga läget .
Vissa växer inte där det är blött eller trivs inte i sandjord osv .

Så att hitta en foderstat som fungerar för alla djur utan att spränga gränserna för arealen kan bli svårt .

Man måste veta hur mycket man får ut av vallen och hur mycket man får i skörd från spannmål mm och då också lägga på svinnet för förluster samt om det är grödor som du tänker använda själv som ex vete eller potatis mm .

Men man får också endel foder som man kanske inte alls räknade med som blast och halm .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: tis 10 jan 2017, 21:00 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 22 jun 2011, 14:43
Inlägg: 21
I teorin så är allt lättare än i praktiken. :mrgreen:

Jag har får. Roslagsfår för att vara exakt. Små får som klarar lamning själva utan problem. (stora får klara sällan lamningen själva.)
Så en väldigt enkel ras att äga. Inte behöver man ge dom kraftfoder på vintern heller. På sommaren så vill dom helst gå på dåliga beten med svag tillväxt.

Men på vintern kommer en glad överraskning för den som läst för mycket i boken. :D

Om man gödslar en vall så kan man nog få upp mot 10 ton/hektaren. Då får man kraftigt hö som hästälskare skulle gilla.
Men det gör inte fåren. Dom äter några cm från toppen och slänger resten på golvet. Dom vill ha klent fint hö med mycket örter i.
Så skiter du i att gödsla vallen så får du sånt hö. Men då minskar skörden till kanske en tredjedel i bästa fall.

Så det är svårt att räkna ut teoretiskt hur mycket djur man kan ha för det skiljer på massa mera saker än det som står i boken.

Sen så har man får så måste man ha tag på hö. Vissa somrar så är väderguden snäll mot oss. Andra somrar så regnar det så hela höskörden ruttnar bort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 02:00 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man kan skörda löv också.
https://bokeslundsgarden.wordpress.com/2013/06/14/skorda-lov-till-vinterfoder-sa-har-gor-vi/
Det gjorde de i södra norrbotten också, systematiskt. Där växer det i alla fall inte ädelträ och jag antar att "energiskog" är bäst, även om björk säkert är ok.

Får föredrar löv framför gräs i färskt tillstånd och jag antar att de gör det i torkat tillstånd också.

Traditionellt skulle hästen ha först och bäst hö. (Hästar misshandlar inredningen om de får vänta.) Kor är vad jag förstår ganska opportunistiska och kan äta litet av varje, men man tog det grova som korna lämnade och la över till fåren. Å andra sidan har jag hört att får vill ha fint bladigt hö, så hur det går ihop vet jag inte. Kanske fåren är tuffa och klarar livhanken på det de egentligen inte gillar om de inte får bättre. Det är ju viktigt att föda korna så att de orkar mjölka.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 21:59 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 09:06
Inlägg: 18
Jag skulle nog uppskatta att den dagen maskinerna inte längre tuffar på så får man räkna åtminstone med halverad foderproduktion. Men det behöver man ju inte planera antal djur utifrån nu. Visar det sig att man har fler djur än man kan skaffa foder till så får man lite bonuskött eller en värdefull bytesvara där i början av krisen.

Rosten är också inne på något viktigt. De moderna raserna är framavlade för nuvarande förhållanden med gott om foder året runt. När man måste börja göra allting manuellt så kommer man inte klara av att skörda och lagra så mycket foder. Istället för att fokusera på antal djur man kan föda i framtiden är det därför bättre att inrikta sig på raser som sannolikt klarar sig bättre på svältföda under vintern. Där ligger våra lantraser bra till även om dessa egenskaper säkerligen har försvunnit en del de senaste 70-100 åren. Men efter några generationers urval bör man kunna komma tillbaka till djur som klarar sig hyfsat med mindre foder på vintern. Det är nog också bra att redan nu börja träna på att ta in hö manuellt så att man lär sig fallgroparna innan det är försent. Man kan ju slå och hässja manuellt en halv till en hel hektar som träning och köra resten med maskinerna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur vet jag hur mång djur jag kan ha på min gård ?
InläggPostat: fre 13 jan 2017, 00:52 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 22 jun 2011, 14:43
Inlägg: 21
torren skrev:
Jag skulle nog uppskatta att den dagen maskinerna inte längre tuffar på så får man räkna åtminstone med halverad foderproduktion. Men det behöver man ju inte planera antal djur utifrån nu. Visar det sig att man har fler djur än man kan skaffa foder till så får man lite bonuskött eller en värdefull bytesvara där i början av krisen.

Så lärde vi oss. Läste allt jag hittade innan vi köpte gården. Var inte mycket som stämde när vi sedan hade flyttat hit. :mrgreen:
Insåg snart att många småbrukare hade samma problem. Men sakta men säkert så lär man sig hur mycket djur man kan ha och hinner med.
Vi har haft Linderögrisar, Roslagsfår, köttkaniener, massa olika höns och vaktlar. Om man fått för mycket djur helt plötsligt så är det bara att köpa in foder,
Är temperaturen okej ute så kan man slakta. (men är det för kallt eller för varmt så går det inte att hänga köttet.)

Nu skall vi sälja gården och har köpt ett hus med stor tomt på landet. Vilket innebär att vi inte kommer att ha så mycket djur men vi kommer att kunna odla mera.
Så ett växthus på ca 25 kvadratmeter (Attefallshus) står på inköpslistan. En liten friggebod på 4 kvadrat meter till odling av vaktlar för kött och ägg finns också med på listan.

Vaktlar kräver inte mycket yta och ger rätt mycket ägg och kött. Vi hade våra in en pallkrage förut. Alltså ca 1 kvadratmeter.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet