Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Höns och räv
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 20:18 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 23 okt 2014, 13:00
Inlägg: 66
Mickel och Agda kommer aldrig att bli vänner.

Jag har haft en räv som smugit runt på gården sedan augusti. Jag släpper hunden på honom men han kommer tillbaka hela tiden. Han har haft en grej för att sno mina skor. Han har snott en foppatoffel och haft som tuggleksak, jag hittade den i skogen ett par dagar efter och häromkvällen saknades en stövel som jag skymtade längre ner mot gårdsplanen. Han hade tydligt markerat stöveln som sin med urin, men just då bara rev jag mig på flinten och tänkte vad fan och vände mig om och där stod han, helt oblygt.
Jag ropade på hunden som satte fart efter honom ut i skogen. Det var fortfarande dagsljus

Sedan såg jag att han, föga förvånande, hade försökt gräva sig in i hönshuset. Han såg väldigt fin ut med tjock yvig svans, otroligt vackra djur det där.

Men idag har jag fått hem kycklingar och två nya höns och jag funderar på hur jag ska bli av med honom. Vill HELST inte döda honom om det kan undvikas, tycker inte om att döda djur jag inte äter upp, skulle bara önska att han höll sig i skogen. Dessutom är rävar fina djur tycker jag. Väldigt lika människor. Opportunister och smarta jävlar.

Jag har idag satt upp en eltråd ca 10 cm ovanför marken och kopplat in till transformatorn jag har till hästarna. Har inte en aning om det kommer att funka men, men. Har också gått runt ägorna med hunden och sett till att han fått markera in ordentligt, tips från farsan. Som aldrig har haft höns.

Kommer det att vara tvunget att sluta med en hagelsvärm eller har någon något bra tips? Hunden kan jag ha i hundgården men det har inte fungerat förut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 21:00 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Ät upp honom/henne efter att den akuta blyförgiftningen gjort sitt, så är ditt samvete rent! :D :sneaky:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 22:05 
finns gott om räv, skjut och se det som ett gott ändamål, den dagen det finns för få rävar kommer nog inte utan att det är annat som ställer till det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 22:12 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 nov 2013, 14:34
Inlägg: 97
Jag har samma inställning till vilda djur och friar hellre än fäller. Nät i botten på hönsgården, gammalt uttjänt fårnät med ett lager jord över duger gott. Själv satsar jag på rejält staket runt hela tomten och hundar och höns lösa på dagarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 22:19 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Finns ultraljudsfällor med rörelsedeckare du kan använda, de för helt enkelt ett jäääävla liv i en riktning och skjuter en kraftig ljudstöt mot det som kommer in innanför rörelsedeckarens detektionsradie.

Vettifaen vad de heter men google kan säkert assistera.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 23:30 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Derzu Uzala skrev:
Finns ultraljudsfällor med rörelsedeckare du kan använda, de för helt enkelt ett jäääävla liv i en riktning och skjuter en kraftig ljudstöt mot det som kommer in innanför rörelsedeckarens detektionsradie.



En sån där hade jag velat se en länk på! :twisted: (Jag är ingen google ninja :( )

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 00:04 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Finns tydligen massa varianter på temat, vad som fungerar och inte fungerar har jag tyvärr ingen aning om.

http://www.pricerunner.se/cl/347/Traedg ... =ultraljud

http://www.toxashop.se/skram-bort-radju ... jursvakten

http://metrobloggen.se/frankaostillkosm ... or_radjur/

https://www.google.se/search?q=skr%C3%A ... UoAA&dpr=1

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 00:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man har gjort tester med prärievargar i USA . Och prärievargen är lite mer rävaktig i sitt sätt .

Där har man haft dessa djur i stora hägn och inte haft kontakt med dem så de ska få leva så vilt det bara går . Sedan har man börjat gå utanför hägnet och kastat in mat . Prärievargarna har då lärt sig att människan ger mat och börjat komma nära , och tom hota . Då började man prova ut olika sätt att skrämma djuren , det var syftet att hitta ett medel som kunde skrämma bort vargen från bakgårdar och gränder . De har problem med att prärievargarna tar hundar och katter ute i villaområdena .

Inget sätt fungerade , i början sprang vargen långt men lärde sig snart att det inte var farligt utan kom närmare och närmare igen .


Så jag skulle nog säga att den här räven har lärt sig att det finns mat på din gård och därför söker sig dit igen . Matrester på komposten ? Döda djur och slaktrens på dyngstan ?
Räven äter det mesta . Så allt som kan ses som mat måste hållas inlåst tex komposten i varmkompostbehållar osv .
Annars så en säker hönsgård som sagts ovan . Elstängsel kan hjälpa .

Rävar verkar tycka det är kul att bli jagade av hundar . Brukade bussa min jakthund på räven då den var på gården . Efter en skogsrunda så kommer hunden tillbaka och bakom den räven som sätter sig vid åkerkanten . Precis som den vill bli jagad igen för skojs skull .
Även en av mina katter jagade räv . Runt huset flera varv :lol:

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 01:40 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 23 okt 2014, 13:00
Inlägg: 66
Tack för alla tips. Jag har ställt frågan på ett stort amerikanskt forum och bland alla minst sagt intressanta svar, såsom minering av skogskanten, blompinnar med bilder på döda rävar och "scorched earth-tactics" så var det en medlem som nämnde vargurin.

http://vildsvin.se/list_varugrupp.asp?t ... 13&lang=sv

Sägs funka mot räv också. Gud vet. Kanske kommer Zeke på kalas då också? Vore just snyggt. Ska se om någon åverkan blir gjord inatt med eltråden utsatt och hoppas det fungerar, annars får det nog bli bössan. Passa på att lära sig garva kanske.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 09:50 
grym skrev:
finns gott om räv, skjut och se det som ett gott ändamål, den dagen det finns för få rävar kommer nog inte utan att det är annat som ställer till det


Håller med gryms åsikt kring detta. Skjut räven; det är det billigaste och enklaste alternativet. Om jag hade låtit bli att skjuta "fina" djur hade det nog inte skjutits mycket i mina dagar; sådana betänkligheter måste ut genom fönstret, i synnerhet då räven faktiskt är en stor riskfaktor för hönsen.

Rovdjursjakten har blivit starkt lidande i mina hemtrakter då fler och fler väljer att inte skjuta dessa p.g.a. att det "inte fyller någon nytta" eller att "man inte kan äta rovdjur", även fast rovdjursjakten är en lika viktig viltvårdsåtgärd som alla andra jaktformer. I min värld finns det inga ursäkter att inte bedriva rovdjursjakt: man spar på rovdjursoffrens populationer och ger dem en chans att växa sig starkare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 11:53 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ska erkänna att även om jag tipsat om icke dödliga metoder i tråden så hade jag nog också gjort pälstofflor av räven! ;)

Tror den gynnaren är för smart för att luras speciellt länge.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 15:09 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, om man använder skinnet ser jag det inte som slöseri, tvärtom, så, ja du kan ha honom kvar men det kommer att bli rätt mycket jobb. Men om han får en kula så är det inte slöseri. Resten är ju upp till dig att avgöra. :)

Jag gör numera tvärtom och försöker se till hur allt hänger samman, följden är att jag försöker att selektivt spara mer av växtätande djur och se till att de får en bra start i livet och till vintern osv, det är ju trots allt 90% av jobbet om man är seriös anser jag. :) Jag menar, har man en flock får så måste man ju sköta om dem också, räkna och hålla koll på individerna om det skall fungera problemfritt. Hjortdjur, harar, etc fungerar ju exakt likadant (jag vet för jag har varit med och odlat harar och jobbar yrkesmässigt som hjortskötare när jag inte är i smedjan, de fungerar alla på samma vis, även rävar för den delen. :) ).

Håller annars med om att man lätt blir fäst vid de små liven så länge de sköter sig. Det går att lära dem (rävar) ganska mycket om man lägger ned tid. (Hjortarna är betydligt svårare eftersom de är så oerhört skygga men dumma är de ju definitivt inte bara för att de äter växter, inte får heller för den delen. Älgar är lättare då de är mer solitära djur. (renar är ganska lätta att få tama, men finns nog inte vilda här i praktiken tror jag) :) )

Edit, problemet med en räv (eller hund...) som kommer in i en hönsgård är att det kan trigga igång en huggreflex så att den aldrig slutar att slå byten fören det är rent hus, det har ingenting med faktiskt behov av föda utan är en reflex för att lägga på lager som spårar ur när det sker på en instängd liten yta.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 20:19 
Björngrillarn skrev:
grym skrev:
finns gott om räv, skjut och se det som ett gott ändamål, den dagen det finns för få rävar kommer nog inte utan att det är annat som ställer till det


Håller med gryms åsikt kring detta. Skjut räven; det är det billigaste och enklaste alternativet. Om jag hade låtit bli att skjuta "fina" djur hade det nog inte skjutits mycket i mina dagar; sådana betänkligheter måste ut genom fönstret, i synnerhet då räven faktiskt är en stor riskfaktor för hönsen.

Rovdjursjakten har blivit starkt lidande i mina hemtrakter då fler och fler väljer att inte skjuta dessa p.g.a. att det "inte fyller någon nytta" eller att "man inte kan äta rovdjur", även fast rovdjursjakten är en lika viktig viltvårdsåtgärd som alla andra jaktformer. I min värld finns det inga ursäkter att inte bedriva rovdjursjakt: man spar på rovdjursoffrens populationer och ger dem en chans att växa sig starkare.



den dagen WROL kommer så har jag den inställningen om människor.

Lantnolla stängsla för att inget ska komma in, om du stängslar för att inget ska komma ut har du tänkt fel från början.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: ons 29 okt 2014, 13:43 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 23 okt 2014, 13:00
Inlägg: 66
Han har inte kommit tillbaka, så eltråd i kombination med hund verkar ha fungerat! Sedan har jag och andra varit runt med bössa i skogen häromkring mycket det senaste så det kan ju ha hjälpt också. Kommer han tillbaka får jag fatta ett nytt beslut men som det är nu är jag nöjd :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Höns och räv
InläggPostat: ons 11 nov 2015, 13:48 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
Det bästa man kan göra är att ha en säker hönsgård. Skjuter du räven så vet du aldrig med säkerhet när nästa djur (även tamdjur som hund och katt kan ställa till det) kan komma och ta höns. Rävsäkert blir det med "putsnät" som du köper i bygghandeln. Grävsäkert gör man enklast genom att försvåra grävningen utanför, själv har jag lagt en stenrad utanför och det har räckt till. Man kan också gräva ner nätet en bit. Viktigt att komma ihåg, ha nättak på hönsgården, största faran är enligt mitt tycke rov- och kråkfåglar. Annars så kan man gått ha dem ute, en fördel är givetvis att ha tupp som vaktar över hönsen. Se till att man har en inkörd och samlad flock (ej stridande tuppar) och att det gärna finns träd och buskar där hönsen går (höns är ursprungligen djungelfåglar som tar skydd i och under vegetation). Jag har aldrig mistat någon höna till räv, men flera gånger till fåglar. Det är alltid något ungdjur eller någon som är lite utanför flocken som går åt. När man har mist ett djur så kommer rovdjuret igen för att försöka på nytt. Har man hönsen i hönsgården säg en vecka avtar den risken avsevärt. Att tänka på är också att se till att stänga om dem när det skymt, de brukar knalla in och lägga sig själva men man skall komma ihåg att stänga luckan innan det blir för mörkt och rävtimmen infaller. Har man kycklingar är problemen större, men det är då kråkfåglarna och eventuellt råttor som är de stora problemen då. Håll småkycklingar instängda med sin mor. Låt de alltid gå med sin höna som tar hand om dem och skyddar dem.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet