Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 09:27 
Jag går cirka 12K steg varje dag, klarar vandra 4 mil på 12 timmar med tung ryggsäck i Södra Sverige. Arbetar sju dagar i veckan och har lätt att klara mig med 5 timmars sömn.
Jag önskar att jag kunde igen springa en mil utan att kollapsa och simma 1 km varje vecka. Jag har nog snarare fokuserat på barnens träning istället, pojkarna tränar och även simmar sex gånger i veckan.

Förbjuda tillskott? Jag är så gammal och trött att jag skulle tänka mig testa det mesta bara för att vara piggare igen...så klart så länge det är tillverkat av någon stor etablerad företag. I USA kan gamlingar få testosteron på läkarrecept. Har läst om det och hade gärna testat om det gick att få det med recept, dvs via lagliga kanaler och inte inköpt från Sergej.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 09:30 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Själv har jag idag inget annat val än att träna på gym och springa etc.
Vid tillfällen där man hamnar i lägen då man måste köra tyngre arbete över flera dagar är jag dock glad att man gör något. :D
Efter ca 3 dagar verkar det som om kroppen är ifatt och då kan man köra på som om man gjort detta hela tiden (typ...).
Åldern gör ju även att man inte kan hålla samma tempo över tiden. Återhämtningen är betydlig sämre (för mig i alla fall) nu än för bara 10år sedan.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 09:38 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Björngrillarn skrev:
Känner mig lite utpekad av inlägg här som bestämt menar att kapacitet till "gammalt gott kroppsarbete" är den enda rätta vägen för den troende survivalisten.

Förglöm icke att somliga här varken har fysiska jobb eller ens möjlighet att skotta snö, hugga ved eller göra dylika saker på någon regular basis givet ens levnadsförhållanden (bostad, arbete, utbildning m.m.). Då lär ju så kallad "träning" i olika former vara en av få vägar att gå för att bibehålla en god fysik. Jag är nämligen inte en så hardcore prepper att jag tänker omskola mig till spadgubbe på något vägbolag eller börja jobba i skogen med såg och yxa istället för skogsmaskin bara för att förbereda mig på en kollaps som vi kanske inte ens ser röken av förrän om hundra år...

Bara mina tankar.


Vad jag skrivit om fysik har absolut noll och inget att göra med någon person här på forumet alls.

Det är endast min uppfattning om vad påfrestningar man står inför om en kollaps faktiskt kommer och det resonemanget är högst darwinistiskt i sin natur, dvs det tar i så fall inte på något sätt hänsyn till din eller min situation, intention, goda vilja eller begränsningar. Kommer en katastrof så kommer den ställa upp kravspecen för oss och antingen har vi vad som behövs eller så inte.

Jag baserar min tanke på ett tidigare aktivt liv samt att jag kommer från dubbla bondfamiljer och har en god insikt i vad kroppsarbete som behövs för att tex driva en gård utan tillgång till drivmedel och det går inte att säga något annat än att det med dagens mått mätt är ihållande och tungt arbete som har få motsvarigheter idag och rakt av är något som en normal kontorsstols svensson faktiskt inte orkar samt att det tar många månader för en som är bra tränad och år för någon som inte är det att komma upp i den form som krävs för att orka ordentligt.

Tycker inte du ska känna dig utpekad på något vis utan bara fråga dig om du är redo för att bära hem och hugga din ved och vatten samt sköta odlingar, jakt, fiske, ev djurhållning och vad reparationer/byggnationer och underhåll som krävs för att hålla ditt liv igång om ström och bränsle helt plötsligt är borta. Om du inte redan är med i ett kooperativ där folk kan ha stordriftfördelar så är det i så fall dagar av i princip konstant arbete vi pratar om. Äger du inte ens hus med omgivningar redan anpassade och färdiga för uppgiften utan måste börja från noll, ja då snackar vi utan att vare sig försköna eller överdriva om en extrem belastning - förutsatt att utgångsläget är kontorsstol.

Jag anser mig själv vara ganska förstörd av missbruk av kontorsstol på senare år, har enligt alla mått mätt en utmärkt grundfysik och kan gå med packning en hel dag utan problem etc.. däremot så vet jag att jag trots det inte skulle klara något ihållande kroppsarbete enligt vad jag beskrivit ovan. Risken är i så fall stor att jag skulle skada mig av överbelastning. Om SHTF hände idag så skulle jag tvingas arbeta inom gränserna för vad kroppen pallar och det skulle inte räcka i början.

Det säger inte att man dör, men det säger att man om fysiken inte är utmärkt, behöver utöka med några extra tunnor ris... för chansen att man är igång och är självförsörjande inom ett år, är hyfsat liten för de flesta som dels saknar vana och rutin samt tvingas ta arbetet i den takt som kroppen tillåter medan den byggs upp för att klara påfrestningen.

Idealet imho är att redan ha en uppbyggd kropp innan skiten träffar fläkten, det hjälper nog enormt mycket och jag tror att så långt längs den vägen som man kan är en bra sträcka att ha gått innan man kanske blir tvingad av situationen.

Jag tror att göra slag i saken och inom gränserna för ett normalt liv se till att ha så bra fysik som möjligt är en mycket god sak att göra, om inte annat lär det få en att leva längre även om SHTF inte inträffar så det är oavsett vad en god preppingmentalitet! Kanske kan vara en god ursäkt som någon för att börja ett nytt liv? :)

Låtom oss gemensamt ge kontorsstolen som diktator i våra liv fingret och trots att vi nog bägge måste använda den för försörjningen så behöver vi ju inte låta den styra! :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 10:44 
Derzu Uzala skrev:
Vad jag skrivit om fysik har absolut noll och inget att göra med någon person här på forumet alls.

Det är endast min uppfattning om vad påfrestningar man står inför om en kollaps faktiskt kommer och det resonemanget är högst darwinistiskt i sin natur, dvs det tar i så fall inte på något sätt hänsyn till din eller min situation, intention, goda vilja eller begränsningar. Kommer en katastrof så kommer den ställa upp kravspecen för oss och antingen har vi vad som behövs eller så inte.

Jag baserar min tanke på ett tidigare aktivt liv samt att jag kommer från dubbla bondfamiljer och har en god insikt i vad kroppsarbete som behövs för att tex driva en gård utan tillgång till drivmedel och det går inte att säga något annat än att det med dagens mått mätt är ihållande och tungt arbete som har få motsvarigheter idag och rakt av är något som en normal kontorsstols svensson faktiskt inte orkar samt att det tar många månader för en som är bra tränad och år för någon som inte är det att komma upp i den form som krävs för att orka ordentligt.

Tycker inte du ska känna dig utpekad på något vis utan bara fråga dig om du är redo för att bära hem och hugga din ved och vatten samt sköta odlingar, jakt, fiske, ev djurhållning och vad reparationer/byggnationer och underhåll som krävs för att hålla ditt liv igång om ström och bränsle helt plötsligt är borta. Om du inte redan är med i ett kooperativ där folk kan ha stordriftfördelar så är det i så fall dagar av i princip konstant arbete vi pratar om. Äger du inte ens hus med omgivningar redan anpassade och färdiga för uppgiften utan måste börja från noll, ja då snackar vi utan att vare sig försköna eller överdriva om en extrem belastning - förutsatt att utgångsläget är kontorsstol.

Jag anser mig själv vara ganska förstörd av missbruk av kontorsstol på senare år, har enligt alla mått mätt en utmärkt grundfysik och kan gå med packning en hel dag utan problem etc.. däremot så vet jag att jag trots det inte skulle klara något ihållande kroppsarbete enligt vad jag beskrivit ovan. Risken är i så fall stor att jag skulle skada mig av överbelastning. Om SHTF hände idag så skulle jag tvingas arbeta inom gränserna för vad kroppen pallar och det skulle inte räcka i början.

Det säger inte att man dör, men det säger att man om fysiken inte är utmärkt, behöver utöka med några extra tunnor ris... för chansen att man är igång och är självförsörjande inom ett år, är hyfsat liten för de flesta som dels saknar vana och rutin samt tvingas ta arbetet i den takt som kroppen tillåter medan den byggs upp för att klara påfrestningen.

Idealet imho är att redan ha en uppbyggd kropp innan skiten träffar fläkten, det hjälper nog enormt mycket och jag tror att så långt längs den vägen som man kan är en bra sträcka att ha gått innan man kanske blir tvingad av situationen.

Jag tror att göra slag i saken och inom gränserna för ett normalt liv se till att ha så bra fysik som möjligt är en mycket god sak att göra, om inte annat lär det få en att leva längre även om SHTF inte inträffar så det är oavsett vad en god preppingmentalitet! Kanske kan vara en god ursäkt som någon för att börja ett nytt liv? :)

Låtom oss gemensamt ge kontorsstolen som diktator i våra liv fingret och trots att vi nog bägge måste använda den för försörjningen så behöver vi ju inte låta den styra! :)


Då är vi överens! =)

Det lär nog till stor del hänga på psyket då SHTF väl inträffar när det gäller att anpassa sig fysiskt. Man måste orka pressa sig in i en mall av kroppsarbete; oavsett hur ont det gör och hur trött man blir om kvällarna. I sinom tid kommer kroppen att anpassa sig; och tills dess gäller det bara att hålla ut. Det är därför jag preppar: Att göra vägen "dit" lite lättare! :rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 12:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jo, den där förbannade kontorsstolen.

Försöker variera arbetet, men det är svårt att gå omkring med datorer och servrar i famnen (även om det senare kan vara riktigt bra träning...).

En så enkel sak som att ge sig ut och promenera är synnerligen nyttigt.

Jag var en gång i tiden synnerligen vältränad, kunde springa hur långt som helst, gick 16 mil på fyra dagar med ordentlig packning utan annat än lite ömhet, men allt detta är numera relativt länge sedan. Har sedan dess rusat upp i vikt och tappat en hel del kondition. Jobbar på detta sedan ett tag och det börjar se mycket ljusare ut nu, men det är långt kvar.

Jag tycker man bör ha en så pass god fysik att man åtminstone klarar av att gå en längre sträcka (en mil eller mer) med en lättare packning (10 kg) utan att man får problem. Detta är normalt inga problem för yngre personer, men med år på kontorsstolen och alltför mycket av det "goda livet" så har man en del att ta itu med.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 12:45 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Så är det här också. Jag har hållit mig stilla för länge. Till slut nådde jag någon slags botten.

Behöver kämpa för att komma i form igen. Löpning/cykel/skidåkning, styrketräning, vedhuggning, grävning, skogsarbete ska förhoppningsvis ta mig framåt.

Dessutom tränar och äter jag bättre nu för att må bra, kroppsligt men också psykiskt, minst lika viktigt.

Jag har nått kanske 30-40 % så det är en bit kvar för mig som är kontorsarbetande medelålders man och en nätt övervikt.

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 18:40 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
En detalj jag märkt av själv ang kosthålln ing är att det fort straffar sig om man får obalans av kolhydrater i kosten, Kroppsarbetar man mycket är det tex viktigt att koststommen innehåller mycket protein (men löp/cykeltränar man tex och motsvarande kolhydratförbrännande sporter så blir det ju annat, men då är det ju bättre som kronblom skriver att man gör en riktig frukost med tex pasta, torkad frukt och annat man önskar. Tränar man mer långsamma men tunga muskelrörelser, tex tyngdlyfting och liknande bör man dock minska kolhydratintaget och öka intaget av protein. osv som ett per exempel, det tar ca ett dygn för kroppen att återhämta sig efter ett rejält pass.).

Kronans träningspass är ett exempel på bra upplagd träning som fungerar varje dag utan förslitningar om man gör det korrekt och i korrekta steg.
(Maten där innehåller dock förhållandevis mycket kolhydrater pga att man ju där ofta utför övningar som innefattar att man tex springer extremt mycket i ojämn terräng med tung packning och liknande men basen är ju fortfarande protein så att kroppen får sitt byggnadsmaterial.).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 20:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Öööh.... Tungt arbete drar lika mycket kolhydrater som löpning och liknande.... Proteiner har du noll nytta av i ett primärt energiåterfyllningssyfte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: ons 22 okt 2014, 22:46 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Jag tror att de flesta innerst inne vet att för många extra kilon på kroppen och otränad, på det stora hela är en nackdel i shtf-läge förutom då att du har "mer att ta av" när maten tryter.

Så i prepper hänseende behöver man även så att säga "preppa" sig fysiskt. Tror det är lätt att glömma. Själv behöver jag bli bättre på det (lider oxå av kontorsstolen) :roll: .
Har tagit tag i det lite smått o är i bättre form idag än för ca två månader sen :)

Sen anser jag att skallen dvs det mentala är minst lika viktigt, nä faktiskt viktigare! Det hjälper föga om du är supertränad men blir handlingsförlamad eller ger upp pga negativa tankar. :rambo:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tor 23 okt 2014, 06:20 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det finns många anledningar till att vara vältränad, både fysiskt och mentalt. Även om man är kontorsråtta så kan man hålla sig i bra form så det är ingen ursäkt alls.

Skippa frukosten och stick iväg och träna innan jobbet. Stå upp vid skrivbordet och jobba. Gå i trappor istf hissen. Ät bra och skippa all snacks, godis och skräpmat, ALLT. Använd helgerna och semestrarna på ett klokt sätt. Kör periodisk fasta eller nåt för att träna sig på att vara hungrig, både mental träning, viktnedgång och hälsobefrämjande.

Effekten är att man blir starkare, piggare, orkar mer och längre, mindre risk för skador och bättre förberedd på ..... vad det nu kan vara.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tor 23 okt 2014, 09:32 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
"Rule #1 - Cardio"

Förutom denna filmreferens så tänkte jag bara påpeka att det är en otrolig skillnad på hur envis och mentalt stark man är som otränad respektive tränad. Att liksom bara "tänka sig envis" fungerar så länge det inte går tungt på riktigt och i de fallen det faktiskt gör det upplever jag att en hygglig fysik flyttar min "nu ger jag upp-punkt" väldigt långt. Faktiskt betydligt längre än min fysik förändrats. Det finns tyvärr inga alternativ till att hålla sig i form i mina ögon, inte så länge man inte är förhindrad pga sjukdom i alla fall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tor 23 okt 2014, 13:54 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 02 okt 2014, 22:24
Inlägg: 100
Personligen vill jag kunna lyfta min egna kroppsvikt, dvs dra mig upp. Jag känner mig bekväm när jag kan göra 30 armhävningar, 30 situps, kunna springa 3km i snabbt tempo och jogga 10km i lugnare. Jag brukar fylla min ryggsäck med vattenfyllda pet-flaskor ca: 15-20kg och gå ut vandra i terräng/skog emellanåt för att hålla leder och rygg i hyffsad form. Jag tycker att gym är oerhört tråkigt. Man kan däremot göra mycket hemma med sin egna kroppsvikt för att hålla sig i en rätt så ok form.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tor 23 okt 2014, 15:32 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, (oavsett hur det ligger till med de tekniska detaljerna om vad som är korrekt och inte :) ) så brukar jag också ha det som ett absolut minimikrav att man skall orka sin egen vikt och gärna litet till...
Behöver man gå ner i vikt så anser jag personligen att högproteindiet är att korrekt val i just mitt fall (och de andra som det passar in på, men den typen av diet passar inte alla, det är sant, för vissa enskilda individer kan det vara förkastligt att strikt följa en viss typ av riktad diet tex. Det är sant.).

Men, hursomhaver så kan man få ett bra generellt grepp om man analyserar kronans fältmat på bra balans i kosten för hård fysisk ansträngning.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tor 06 nov 2014, 14:38 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Bara som en parentes, 30 kg för en vecka är väldigt tungt om man inte bär vapen och ev kroppsskydd.
30kg räcker utan problem till 2-3v om man bara har bra civil friluftsutrustning.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FYS: vad skall man orka tycker ni?
InläggPostat: tor 06 nov 2014, 15:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Många som inte tränar så mycket inser inte att långvarig påfrestning är nåt helt annat än att orka ett kort motionspass. Att kunna springa tre kilometer på tjugo minuter är INTE detsamma som att klara av att förflytta sig femton timmar i sträck. Leder och annat slits på ett helt annat sätt. Man ser det tydligt vid exempelvis Vasaloppet, där folk som tränat skidåkning en mil i taget klappar igenom med ledsmärtor efter fem mil... trots att deras totala träningsdos kan vara massiv.
Jag tror att smärta och vrickade leder kommer att sätta stopp för fler än dom som stoppas av den rent muskulärt uthållighetsmässiga.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet