Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ska man främst tänka på sin egen säkerhet, alltid?
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 15:40 
Jag hoppas att jag skulle säga ifrån! Risken är väl att jag skulle bli så rädd och feg att jag skadade snubben om jag väl ingrep.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk ... ss-viralt/

För den egna tryggheten är det antagligen bäst att titta åt andra hållet?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man främst tänka på sin egen säkerhet, alltid?
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 16:00 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag undrar mer varför en del tjejer uppsöker och länge stannar kvar i förhållanden med skitstövlar man här försöker att simulera.
Vad fanken kan man göra åt det, inte ett skit känns det ju som när man ser det.
(utöver ord och kanske polis samtal i hissen, men vad hjälper det... :( Men det är ju bättre än inget i allafall och alltid något man faktiskt KAN köra. )

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man främst tänka på sin egen säkerhet, alltid?
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 16:15 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag har inga som helst problem med att ingripa om jag ser något dumt pågå i vardagen, faktiskt anser jag att det är min jävla skyldighet som medmänniska att hjälpa till att vårda det offentliga rum vi vistas i.

Skulle man sen se en tv-spelsriddare i stil med killarna som betedde sig i den där hissen så hade jag känt mig helt lugn för min egen säkerhet och ingripit utan minsta rädsla.

Ser man däremot en person med synbart tränad fysik och spår av mångårig fighting (ansikte, händer, öron mm) så bör man nog idka någon sorts sund försiktighet anpassad till ens egen förmåga och vara beredd på att det med största sannolikhet smäller om man lägger sig i när en sådan person redan hetsat upp sig till höga adrenalinnivåer.

Kanske får man spö, men att man blir ihjälslagen är trots allt ytterst osannolikt.

I ett SHTF scenario där vård kanske inte finns tillgänglig bör man dock vara väsentligt försiktigare och om man tänker ge sig in i något som kan bli fysiskt, så bör man använda en "krutbaserad force multiplier" som det egna argumentet för att personen omedelbart bör lystra till vad man uppmanar denne att upphöra med. :notme:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man främst tänka på sin egen säkerhet, alltid?
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 19:52 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Håller med ovanstående talare till 100%.

Vill understryka det som redan sagts: Om man saknar samhällets funktioner krävs helt andra nivåer av handling för att minimera egna risker. Det eller att dra sig ut, vilket jag ogärna gör om någon annan utsätts för våld.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man främst tänka på sin egen säkerhet, alltid?
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 14:15 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 05 okt 2014, 19:39
Inlägg: 75
Tyvärr är det här ganska vanligt att folk antingen pga. konflikträdsla undviker att agera. Vad man glömmer ibland är att man måste inte bara agera genom att kasta sig vrålande in i en situation. Att agera kan vara att säga till, börja gapa och uppmärksamma situationen för andra och sist men inte minst: Ringa polisen.

Nu är denna situation aningen speciell då personerna är instängda i en hiss och kan inte göra annat än att välja mellan: Agera eller ignorera.

Men jag håller med er att självfallet hade man agerat olika beroende om det är i ett SHTF-scenario eller inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man främst tänka på sin egen säkerhet, alltid?
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 14:38 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
I dagens samhälle är det inte något problem att agera, går att verbalt säga till skarpt. Eller dra fram mobiltelefonen och ringa 112 och säga högt och tydligt "Hjälp det pågår en misshandel i denna hissen som jag är instängd med angriparen i. Hjälp hjälp!" kan lova att ett sånt samtal har en direkt avkylande effekt på aggressorn.

Har i yngre år flera gånger sagt till i liknande situationer och en gång av (kanske) tjugo har den aggressive vänt sig mot mig istället. Det var dock heller inget problem eftersom jag var där med min kusin så vi kunde ganska lugnt desarmera situationen.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man främst tänka på sin egen säkerhet, alltid?
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 14:42 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 05 okt 2014, 19:39
Inlägg: 75
Ulv i fårakläder skrev:
I dagens samhälle är det inte något problem att agera, går att verbalt säga till skarpt. Eller dra fram mobiltelefonen och ringa 112 och säga högt och tydligt "Hjälp det pågår en misshandel i denna hissen som jag är instängd med angriparen i. Hjälp hjälp!" kan lova att ett sånt samtal har en direkt avkylande effekt på aggressorn.

Har i yngre år flera gånger sagt till i liknande situationer och en gång av (kanske) tjugo har den aggressive vänt sig mot mig istället. Det var dock heller inget problem eftersom jag var där med min kusin så vi kunde ganska lugnt desarmera situationen.


Håller med dig, men tyvärr är gemene man ganska dålig på att agera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man främst tänka på sin egen säkerhet, alltid?
InläggPostat: sön 16 nov 2014, 20:23 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
”Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort”

Man ska vara rädd om sitt liv och sin hälsa, men också om sin självrespekt.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man främst tänka på sin egen säkerhet, alltid?
InläggPostat: ons 26 nov 2014, 20:05 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Kom att tänka på detta idag av någon orsak, minns inte riktigt varför, men här har det lyckligtvis varit förskonat från sådantdär (åtminstone det som är synligt utåt för andra...), iaf i den delen av stan där jag bor.

Men kom att tänka på en snubbe på ett jobb jag var på förut, han levde väl kanske inte alltid som han borde och borde nog ha köpt en porrtidning som alla andra om han nu inte kunde hålla brallorna uppe för att vara helt ärlig, men i ett av hans ragg som han verkade mer seriös med, han talade länge och varmt om tjejjen i flera veckor men en dag sade han att han inte längre ville vara tillsammans med henne -Jasså, varför det? -Jo, det är så att hennes ex kille är brottsling och knarkare, han har typ knivskurit folk förut och suttit inne för det. Det är slut sedan länge mellan den säger hon (pga att han betedde sig djäkligt illa mot henne) men han vill inte acceptera det och jag är rädd att han skall komma och attackera mig med kniv så jag fimpar dendär tjejjen serrö. Svarade väl något diplomatiskt, men funderade i alla stillhet, vad fanken är detdär för karl om han dumpa henne bara för att han själv känner sig rädd för en pajas som förföljer henne. Ärligt talat förtjänar HON bättre än en pajas som du, men det sade jag naturligtvis inte högt just då.)
Kollade naturligtvis upp knivpajasen efteråt men han hade redan polis span på sig då.

Merparten av dedär killarna som gör sådanadär grejer på riktigt och försöker kontrollera eller trycka ner tjejerna är just inget annat än det, en feg liten pajas som försöker att kompensera sina egna tillkortakommanden genom att försöka trycka ner andra där han kan och försöka skapa en artificiell fasad av att vara den alfahanne han inte kan vara. Idioter och pajjasar är vad de är, inget annat, inget att vara rädd för heller för den delen, vill han fightas med kniv eller nävar, så, visst, bring it on baby och se vad du nu går för på riktigt... Om de får stryk av andra (vilket de ibland får av rättrådiga yrkes kriminella och andra när de går för långt) så vill de som regel framställa sig själva som offret och den det är synd om för tjejjen för att väcka medlidande, vilket får mig att vilja spy ännu mer varje gång jag hör det hända. Har ärligt talat mest lust att bara ta tag i deras kragar i en stor bunt och kaskadkräkas rakt över hela deras ansikten. (som regel är det inte dataspelsriddare som i filmen, nej.). De är fan inte ens värda en smocka, de är ingenting.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet