Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 16:58 
vad har du för högsta effekt på ficklampan?
det är i stort sett dom extremaste som behöver batterier som klarar större strömuttag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 17:00 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag har ingen aning om uteffekten, lampan tar rätt mycket stryk så jag har köpt en kinakopia (för att kunna slänga när jag sabbat den) som säger sig ha hur många lumen som helst, lyser utav bara satan men kan man få den att lysa mer så why not? :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 17:27 
fungerar inte så

det finns i 99.9% av fallen en drivkrets som ger lysdioden den ström den skall ha

med dåliga batterier så sjunker spänningen och man får inte ut full effekt
men med normala batterier så får man full effekt
det är med dom extremt strömslukande modellerna som man kan behöva ha batterier som kan ge mera ström
men den sortens batterier ger inte en lumen extra om det sitter i en normal ficklampa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 17:49 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ok, då kan jag nog spara in de pengarna! :)

Vad ger bäst livslängd då?
Med och utan skyddskrets?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 18:01 
svårt att säga, det kräver i praktiken att man har batterier som annvänds och man har koll på det

mitt råd är att köpa bra batterier , och fördela dom över flera års inköp
ex har man bestämt sig för att ha 20 batterier hemma så köper man 2 per år och efter 10 år så är man uppe i 20 och sedan fortsätter man att rulla enligt schema, märker man att alla batterier är ok efte 10 år så kan man minska på inköps takten
tar dom slut fortare och dom inte annvänts så mycket så får man öka
kan vara bra att ta lite olika sorter, funkar inte det ena så funkar det andra, frhoppningsvis

tyvärr finns det inget idiotsäkert svar, det som funkade för 5 år sedan kan blivit skit på grund av ändrade tillverkningsprocesser o.s.v


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 18:52 
Kör med dessa i min M22 lampa och är riktigt nöjd än så länge. Har laddat dessa 4 gånger nu och dom går som tåget, kostar javisst men det kan jag ta för jag vill att grejorna ska fungera så enkelt är det http://www.valostore.se/produkt/18650_b ... r_3400mah/ sen om dessa är bäst vet jag ej men jag är nöjd och det räcker för mig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 18:55 
Vad bokstäverna betyder... Detta är vad jag har snappat upp. Korrigera gärna om jag har missförstått något...

I=(Li-)Ion.
R=Round.

ICR
Den ursprungliga typen av Li-Ion-batteri. Använder en C=Cobolt-elektrod. Kan explodera... Säljs billigt med påhittade kapacitetsuppgifter.

IMR
En uppdaterad variant som använder M=Mangan-elektrod. Säkrare och tål mycket höga effektuttag. Men håller färre cykler och har lägre kapacitet.

NCR
En uppdaterad variant av ICR som använder N=Nickel och C=Cobolt för att få högre kapacitet och säkrare. En hybrid-variant av Panasonic. Nackdelen är att spänningsomfånget också ökar. De flesta andra typer av batterier har laddats ut så gott som helt när spänningen går under 3 volt. Men NCR måste laddas ut till 2,5 volt om man vill tillgodogöra sig hela kapaciteten. Det innebär att NCR inte är så bra för direktdrift, men med en bra drivkrets och måttligt strömuttag ger de utmärkt kapacitet.

INR
Ännu en variant. N=Nickel men även Mangan och Cobolt. Ger högre strömuttag än NCR, men lägre kapacitet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 19:01 
Skogsbonde skrev:
Vad bokstäverna betyder... Detta är vad jag har snappat upp. Korrigera gärna om jag har missförstått något...

I=(Li-)Ion.
R=Round.

ICR
Den ursprungliga typen av Li-Ion-batteri. Använder en C=Cobolt-elektrod. Kan explodera... Säljs billigt med påhittade kapacitetsuppgifter.

IMR
En uppdaterad variant som använder M=Mangan-elektrod. Säkrare och tål mycket höga effektuttag. Men håller färre cykler och har lägre kapacitet.

NCR
En uppdaterad variant av ICR som använder N=Nickel och C=Cobolt för att få högre kapacitet och säkrare. En hybrid-variant av Panasonic. Nackdelen är att spänningsomfånget också ökar. De flesta andra typer av batterier har laddats ut så gott som helt när spänningen går under 3 volt. Men NCR måste laddas ut till 2,5 volt om man vill tillgodogöra sig hela kapaciteten. Det innebär att NCR inte är så bra för direktdrift, men med en bra drivkrets och måttligt strömuttag ger de utmärkt kapacitet.

INR
Ännu en variant. N=Nickel men även Mangan och Cobolt. Ger högre strömuttag än NCR, men lägre kapacitet.



Det är ju en hel vetenskap ju, jaja bara lampan lyser så är det bra eller ?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 19:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Bra sammanfattning! :up:
Verkar solklart beskrivet!

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 19:05 
ensamkvar skrev:
Kör med dessa i min M22 lampa och är riktigt nöjd än så länge. Har laddat dessa 4 gånger nu och dom går som tåget, kostar javisst men det kan jag ta för jag vill att grejorna ska fungera så enkelt är det http://www.valostore.se/produkt/18650_b ... r_3400mah/
sen om dessa är bäst vet jag ej men jag är nöjd och det räcker för mig.


Lusläser man ser man att det är ett Panasonic-batteri med ett annat plastfodral. Troligen ett NCR18650B kombinerat med en skyddskrets. Med andra ord ett utmärkt (förmodligen det bästa) batteri så länge man inte behöver plocka ut mycket ström vid hög spänning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 19:09 
ensamkvar skrev:
Det är ju en hel vetenskap ju, jaja bara lampan lyser så är det bra eller ?


Akta dig för ICR!
NCR är bra/bäst om du behöver måttligt med ström och har en bra drivkrets.
INR är bra om du behöver mer ström.
IMR kan du svetsa med, några gånger... :surprised:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 22:32 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2014, 14:17
Inlägg: 139
Ort: Stockholm
Nån som kan nått om dessa batterier och kan avgöra om modell och pris är vettigt?

http://www.dx.com/p/panasonic-ncr18650a ... Gusgfnckqw

_________________
PRAEPARATUS SUPERVIVET
Tystlåtenhet, Försiktighet, Måttlighet och barmhärtighet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 23:32 
Silverio skrev:
Nån som kan nått om dessa batterier och kan avgöra om modell och pris är vettigt?

http://www.dx.com/p/panasonic-ncr18650a ... Gusgfnckqw


Du hittar ett test här: http://budgetlightforum.com/node/10574

Jag tror att det är helt OK batterier för normal användning med måttligt strömuttag och bra drivkrets, det är lite billigare men inte lika bra kapacitet som 3400 mAh NCR18650B.

http://www.dx.com/p/panasonic-ncr18650b ... ces-180030


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: ons 19 nov 2014, 11:54 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2014, 14:17
Inlägg: 139
Ort: Stockholm
Skogsbonde skrev:
Silverio skrev:
Nån som kan nått om dessa batterier och kan avgöra om modell och pris är vettigt?

http://www.dx.com/p/panasonic-ncr18650a ... Gusgfnckqw


Du hittar ett test här: http://budgetlightforum.com/node/10574

Jag tror att det är helt OK batterier för normal användning med måttligt strömuttag och bra drivkrets, det är lite billigare men inte lika bra kapacitet som 3400 mAh NCR18650B.

http://www.dx.com/p/panasonic-ncr18650b ... ces-180030



Tack för hjälpen, hmm. i testet anger de att detta faktiskt inte är ett Panasonic batteri, men att det "over-all" verkar ok.

_________________
PRAEPARATUS SUPERVIVET
Tystlåtenhet, Försiktighet, Måttlighet och barmhärtighet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: ons 19 nov 2014, 16:52 
Skogsbonde skrev:
ensamkvar skrev:
Kör med dessa i min M22 lampa och är riktigt nöjd än så länge. Har laddat dessa 4 gånger nu och dom går som tåget, kostar javisst men det kan jag ta för jag vill att grejorna ska fungera så enkelt är det http://www.valostore.se/produkt/18650_b ... r_3400mah/
sen om dessa är bäst vet jag ej men jag är nöjd och det räcker för mig.


Lusläser man ser man att det är ett Panasonic-batteri med ett annat plastfodral. Troligen ett NCR18650B kombinerat med en skyddskrets. Med andra ord ett utmärkt (förmodligen det bästa) batteri så länge man inte behöver plocka ut mycket ström vid hög spänning.



Låter bra det, kommer bara köra dessa. Ska köpa några till nu så man har :mrgreen: Varde ljus och det blev det :up:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet